Hymny-Homeryckie.doc

(29 KB) Pobierz
Hymny Homeryckie

Hymny Homeryckie

 

J. Danielewicz, Morfologia hymnu antycznego, Poznań 1976

 

-          datowane od poł. VII w. p.n.e.,

- ponad połowa posiada charakterystyczną formułę początkową (¢e…dw  śpiewam) – z punktu widzenie sytuacji komunikacyjnej – informacja zbyteczna; informacja metatekstowa, -  obok czasownika „¢e…dw” w rozmaitych formach fleksyjnych hymn może zaczynać się od inwokacji do Muzy („Muzo, opiewaj ...”); taka inwokacja wskazywałaby na podobieństwa do poezji epickiej, możliwe jest jednak, iż hymny odwołują się do jeszcze starszych formuł sakralnych;

 

-          funkcje formuły początkowej:  1) subiektywna – zwrócenie uwagi na wykonawcę,

                                                         2) obiektywna – wprowadzenie tematu ( w formie

                                                             dopełnienia do czasownika)

                                                         3) sygnalizowania początku utworu,

 

-          hymn a modlitwa; wg części badaczy forma hymnu rozwinęła się z modlitwy, jednak

      czasownik „śpiewam” w formule początkowej zaznacza różnicę pomiędzy gatunkami,

-          wezwanie do Muz to przypomnienie szczególnego związku poety-aojda z boginiami,

-          rzadko hymn rozpoczyna się od formuły modlitewnej – bezpośredniego zwrotu do bóstwa,

-          wysunięcie na pierwszy plan osoby adresata, a nie prośby,

-          wspólna cecha zbioru: ekspozycyjny charakter pierwszych wersów utworu,

-          rola epitetów określających bóstwo: (w eposie –  epitheta ornantia; w modlitwie - dobrane do charakteru prośby epitety zjednywały życzliwość i identyfikowały bóstwa) – pochwała, laudacja; treść epitetów wiąże się luźna z treścią hymnu lub epitety precyzują temat utworu i nawiązuje się do nich w części narracyjnej (jedność kompozycyjna),

 

- pars epica – część narracyjno – opisowa,

-          przejście od inwokacji od części narracyjnej – zdanie względne,

-          wielość funkcji epitetów i zdań względnych wynika z tradycji epickiej i sakralnej,

-          Hymn IV do Hermesa – ukazuje wszystkie elementy odziedziczone  z tradycji epickiej i sakralnej: w. 1-3 – wskazanie adresata, laudacja, podkreślenie dobroczynnej roli bóstwa, w. 3- zdanie względna „którego urodziła ...” – przejście do mitu o narodzinach boga, w. 13-16 – zapowiedź cech bóstwa, uściślenie tematu, część narracyjne – opowiadanie rozwijające treść epitetów;

 

-          część narracyjna – daje sporą swobodę autorowi, pełni funkcję ilustracyjną,

-          często – mit o narodzinach, opis jednego epizodu z życia bóstwa, typowej dla bóstwa  

       sceny  lub zestawienie funkcji i zasług bóstwa,

-          mit – tworzywo literackie i instrument aretalogii ( zwłaszcza jeśli ilustruje epitety podane na wstępie),

-          etiologia; np.: Hymn do Demeter, Hymn do Apollona – etiologia i etymologia imion i nazw własnych,

 

- formuły końcowe:

-          zwięzłe  i ujednolicone; ca‹re  - tradycyjnie rozumiane jako formuła uroczystego pozdrowienia, ale wykorzystujące również grę słów – ce…rein pozdrawiać + cieszyć się;

-          w miejsce spontaniczności modlitwy – elegancka prośba o przyjęcie hymnu przez bóstwo, któremu utwór sprawił przyjemność.

 

 

Hymny dłuższe ( II, III, IV, V) i krótsze ( uważane niejednokrotnie za „wyciągi” z dłuższych utworów zawierające mechaniczne zestawienia formuł początkowych i końcowych).

 

Hymn I do Dionizosa, VII/VI w. p.n.e.,

 

Hymn II do Demeter, VIII – VI w p.n.e. – opowieść o porwaniu Kory-Persefony,  rozpaczy i poszukiwaniach córki, klęskach nieurodzaju i początkach kultu misteryjnego bogini w Eleusis,

 

Hymn III   - do Apollona Delijskiego VII (VIII) w. p.n.e. – opowieść o narodzinach bóstwa na

                                                           Delos,

                  - do Apollona Pytyjskiego VI w. p.n.e.  – kontynuacja opowieści o bogu;

                   poszukiwanie miejsca na świątynię, Delfy i pokonanie Pytona,

 

Hymn IV do Hermesa VII –VI/V w. p. n.e.; - mit o narodzinach i humorystyczna opowieść o pierwszych poczynaniach bóstwa, pierwszej kradzieży i wynalazkach, o jego sporze i pojednaniu z Apollonem przed obliczem Zeusa,

 

Hymn V do Afrodyty VII – V w. p.n.e. – opowieść o romansie z Anchizesem, w rozbudowanej części wstępnej – wizerunek bogini.

 

Hymn VI do Afrodyty – zrodzonej z piany (aphros).

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin