ATM_styczen_2008.pdf
(
19360 KB
)
Pobierz
290357381 UNPDF
Nr ind. 352136 ISSN 0239-6440
SPYKER
Cena 7,90 zl
(w tym 7% VAT)
WZlOTy I UpADKI
SoNdY lambda
ZApANOWAæ NAD SpAlINAMI
mINIvaNY
pICASSO
C-MAX
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 1 (598) styczeñ 2008
Wydaje się, że najważniejszym z „efektów roku 2007” (str. 7) jest efekt cie-
plarniany. Oczywiście traktowany jako hasło, ale hasło ostrzegawcze.
Wielu naukowców twierdzi, że żadnego efektu cieplarnianego nie ma, a to, co dzieje
się obecnie z pogodą, to zaczątki cyklicznego ocieplenia, które nadchodzi co kilkaset
lat. Dowód – wyspa Grenlandia, gdy odkrywali ją Wikingowie, była, jak sama nazwa
wskazuje, zielona. Potem przyszło ochłodzenie, następne w kolejce jest ocieplenie.
Jeżeli tak, to człowiek ma na ten cykl zaledwie mikroskopijny wpływ.
Za dużo CO
2
w powietrzu? Po pierwsze emisja dwutlenku z powodu działalności
człowieka jest stosunkowo niewielka w stosunku do emisji całkowitej, a po drugie
i tak musi zajść naturalny proces: ocieplenie – podniesienie poziomu oceanów – więk-
sza wilgotność powietrza (więcej opadów śniegu) – większe pochłanianie CO
2
przez
wody oceaniczne – następne ochłodzenie. A że trwać to będzie ze sto lat i przyniesie
wiele kłopotów rozrastającej się ludzkości? Cóż, tak było i tak będzie.
Zatem dlaczego cała sprawa z CO
2
jest tak ważna? Po pierwsze dlatego, że tak na-
prawdę chodzi nie o CO
2
, lecz o zużycie paliw ropopochodnych. Tutaj trudno dopat-
rywać się odwracalnego trendu – paliw będzie coraz mniej i koniec. Dzisiaj jeszcze
tego tak mocno nie widać, ale cena 100 dolarów za baryłkę ropy, skoro kilkanaście
lat temu było dziesięciokrotnie mniej, robi wrażenie. I znowu, ktoś powie, że ropa
jeszcze nie musi tyle kosztować, że to efekt psychologiczny. Oczywiście, nie musi,
ale kosztuje, a na tym efekcie niektóre kraje zbijają fortuny. Z jednej strony widać
już, jak ciężar bogactwa światowego przesuwa się nie w tę stronę, w którą powinien
(czyli nie tam, gdzie się pracuje i wytwarza, ale tam, gdzie jest dużo zasobów), z dru-
giej rosną gigantyczne gospodarki krajów, które wielkich zasobów energetycznych
nie mają. Jedni na tym zarabiają, inni muszą jakoś walczyć.
Będzie wojna? Może nie w sensie militarnym, ale go-
spodarczym na pewno. A nawet już jest. I to jest właś-
nie ten tegoroczny efekt cieplarniany, mimo że sama
walka ekoterrorystów (ciekawe, kto im płaci?) z mo-
toryzacją jest śmieszna. Ale i na tym da się w krótkim
czasie zarobić.
ocieplenia
Jerzy Dyszy
K
olejny rok za nami,
motoryzacja trzyma się dobrze. Czy na pewno?
Rok
w styczniowym numerze
Nowości
3
Nowe modele Hyundaia
4
Zielony Logan
5
Magna Steyr wyprodukuje MINI SAV-a
12
Nowy design Mercedesa
Technika
Sondy lambda
14
Gwiazdka
10
Ściągawka dla Mikołaja
Technika
14
Sondy lambda
18
Oszczędna limuzyna,
czyli wtrysk bezpośredni CGI
34
Prezentacje
20
Szaleństwo kontra normalność
– porównanie C4 Picasso i C-Maxa
28
Spyker
34
McLaren i Mobil – płynna współpraca
38
Wytwórnia tekstyliów Apo-Tessile
48
Samochody użytkowe
– Volkswagen Caddy Maxi
Technika
Właściwy wymiar
turbodoładowania u Saaba
50
Eksploatacja
40
Paliwa do silników wysokoprężnych
Sport
Rallycrossowy
Citroën C4 T16
Sport
50
Rallycrossowy Citroën C4 T16
Bezpieczeństwo
44
Jazda po autostradach
– szybko, ale z umiarem
Publicystyka
6
Podsumowanie roku 2007 – przegląd
wydarzeń motoryzacyjnych
60
Dziwny patent
56
Poduszki gazowe w motocyklach
Samochody 4x4
Mercedes
Geländewagen
Samochody 4x4
60
Terenówki spod znaku gwiazdy
Mercedesa – Geländewagen
64
Technika jazdy – jazda po piasku
66
Ford Ranger – tajlandzki strażnik
Polecamy
Warsztat
70
Nowości
72
Recykling zużytych pojazdów
76
Wklejanie szyb samochodowych
79
W następnym numerze
80
Prenumerata
2
auto
technika
motoryzacyjna
www.autotechnika.com.pl
22
Prezentacja
Płynna współpraca
Nowoœci
1/2008
Nowosci
Hyundaia
Salon Samochodowy w Bolonii był okazją do zaprezentowania nowych
modeli Hyundaia: miejskiego i10 oraz kompaktowego i30 w wersji kombi.
rannie przemyślana – to największy
w Europie rynek dla samochodów
segmentu A, stanowiący 60 proc. łącznej
sprzedaży aut w tym kraju.
i10 mierzy niecałe 366 cm długości, ale
uwagę zwraca duży, 238-cm rozstaw osi.
Należy spodziewać się więc obszernego,
jak na tę klasę, wnętrza. Standardowo ofe-
rowane jest nadwozie pięciodrzwiowe. Do
napędu wykorzystywane będą dwa silniki
benzynowe o pojemności 1,1 litra, w tym
66-konny oraz turbodiesel o mocy 75 KM.
Do silników benzynowych będzie można
zamówić automatyczne skrzynie biegów.
Drugą nowością zaprezentowaną w Bo-
lonii było praktyczne kombi powstałe na
bazie i30. Nową wersję nazwano Cros-
sover Wagon, w skrócie CW. Samocho-
dy powinny trafić do salonów sprzedaży
w pierwszym kwartale tego roku.
styczen 2008
3
P
remiera i10 we Włoszech została sta-
Plik z chomika:
kielary
Inne pliki z tego folderu:
ATM_wrzesien_2009.pdf
(63387 KB)
ATM_styczen_2009.pdf
(73448 KB)
ATM_pazdziernik_2009.pdf
(70412 KB)
ATM_marzec_2009.pdf
(78241 KB)
ATM_maj_2009.pdf
(88765 KB)
Inne foldery tego chomika:
• All Data 9.9 Chrysler
• Mazda katalog części pl
• Renault Wiring Diagrams (VISU) cd1 i cd2
۩ AutoMapa 6.9 Final PL EU - NOWOŚĆ!!!
۩ Wojskowa Mapa Polski ―――――――――――――――――
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin