DZIAŁANIA REWALIDACYJNE1. Rozwijanie sprawności manualnej:- malowanie form kolistych,- malowanie form falistych,- malowanie dużych konturowych rysunków,- montowanie konstrukcji z klocków,- układanie płaskie według wzoru i bez wzoru,- nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków, zwijanie żyłek,- wycinanie z papieru: ciągłe po linii prostej, falistej, wycinanie form geometrycznych i konturów rysunków,- wycinanki, naklejanki z papieru, materiału, włóczki itp.,- elementy orgiami,- modelowanie w plastelinie, masie solnej.2. Ćwiczenia graficzne:- rysowanie szlaczków i wzorów z elementów liter,- rysowanie wzorów po śladzie,- kopiowanie rysunków przez kalkę techniczną,- kolorowanie kredkami małych przestrzeni,- rysunki dowolne kredkami ołówkowymi lub świecowymi.3. Usprawnianie percepcji wzrokowej:- dobieranie par jednakowych obrazków,- dobieranie par jednakowych figur geometrycznych,- odtwarzanie z pamięci układów elementów (obrazków, przedmiotów, figur itp.),- rozpoznawanie zmian jakościowych i ilościowych w układach elementów (zabawa Co się tu zmieniło?),- układanie obrazków wg instrukcji słownej (stosunki przestrzenne),- układanie obrazków w kolejności w jakiej były pokazywane,- układanie obrazków z części (puzzle),- układanie figur geometrycznych z części,- układanie obrazków i kompozycji z figur geometrycznych wg wzoru i z pamięci,- rysowanie kompozycji za pomocą szablonów,- budowanie wg wzoru kompozycji z klocków,- wyszukiwanie różnic między obrazkami,- wyszukiwanie podobieństw między obrazkami,- wyszukiwanie i dobieranie par jednakowych liter-bez czytania, jedynie na podstawie identyfikacji wzrokowej.4. Usprawnianie percepcji słuchowej.- wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków najbliższego otoczenia i ich lokalizacja,- różnicowanie i rozpoznawanie odgłosów przyrody,- zabawy ruchowe ze śpiewem,- ćwiczenia słuchu fonematycznego:-podział wyrazów na sylaby,-liczenie sylab w wyrazach,-porównywanie liczby sylab w wyrazach,-tworzenie wyrazów rozpoczynających się od podanej sylaby,-kończenie i zaczynanie wyrazów dwusylabowych,-sztafeta sylabowa (tworzenie wyrazu rozpoczynającego się sylabą końcową poprzedniego wyrazu), -rozpoznawanie w wyrazie określonej sylaby i ustalanie miejsca jej położenia,-synteza sylab podanych ze słuchu,-wyodrębnianie pierwszej głoski w wyrazie,-dobieranie par obrazków (wyrazów) wg pierwszej głoski,-tworzenie wyrazów rozpoczynających się od danej głoski,-wyodrębnianie ostatnich głosek w nazwach obrazków,-rozpoznawanie wyrazów kończących się i rozpoczynających tą samą głoską,-tworzenie wyrazów rozpoczynających się od ostatniej głoski podanego wyrazu (np. kot-tulipan),-przekształcanie wyrazów przez zmianę głoski na początku, w środku lub na końcu wyrazu,-przekształcanie wyrazów przez zamianę sylaby na początku, w środku lub na końcu wyrazu,-wykrywanie różnic i podobieństw w wyrazach.5. Doskonalenie umiejętności czytania:- czytane całościowe sylab i wyrazów,- czytanie wyrazów, zdań i tekstów sylabami,- czytanie naprzemienne sylab, wyrazów i zdań,- czytanie selektywne głośne i ciche,- czytanie z przesłonką (w okienku),- ćwiczenia w rozumieniu treści.6. Doskonalenie umiejętności pisania:- kreślenie ręką dużych liter w powietrzu,- pisanie dużych liter na tablicy-wodzenie po wzorze,- malowanie farbą liter na dużych arkuszach papieru,- pisanie liter za pomocą szablonu (z zaznaczonym strzałką kierunkiem kreślenia i miejscem rozpoczęcia),- obwodzenie wzoru litery w liniaturze,- samodzielne pisanie liter,- przepisywanie wyrazów, zdań, tekstów,- pisanie z pamięci wyrazów, zdań, tekstów,- pisanie ze słuchu.7. Rozwijanie umiejętności matematycznych:- gry i zabawy wymuszające posługiwanie się rozumowaniem operacyjnym (tworzenie całości z części, wyodrębnianie w całości części, konstruowanie przestrzenne i płaskie),- klasyfikacja, różnicowanie i porządkowanie elementów w zbiorze,- orientacja przestrzenna,- badanie schematu własnego ciała, określanie położenia przedmiotów w stosunku do własnego ciała,- wyodrębnianie zbioru przedmiotów spełniających dany warunek i formułowanie warunków, które spełniają elementy danego zbioru,- klasyfikacja zbiorów ze względu na ich liczebność,- liczenie przedmiotów,- rozwiązywanie i układanie zadań tekstowych,- ćwiczenia rachunkowe: dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie,- kształtowanie umiejętności praktycznych: przeliczanie pieniędzy, posługiwanie się kalendarzem, rozpoznawanie godzin i minut na zegarze, pomiar długości i ciężaru (jednostki długości i ciężaru).8. Uspołecznianie.- uwrażliwianie na poszanowanie godności innych osób,- zwracanie uwagi na przestrzeganie norm społecznych obowiązujących w grupie rówieśniczej,- pomoc członkom rodziny oraz osobom starszym,- kultywowanie tradycji związanych ze Świętami Bożego Narodzenia i Wielkanocy,- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w poszczególnych porach roku.
aryt1