DZIAŁANIA REWALIDACYJNE.docx

(12 KB) Pobierz

DZIAŁANIA REWALIDACYJNE

1. Rozwijanie sprawności manualnej:
- malowanie form kolistych,
- malowanie form falistych,
- malowanie dużych konturowych rysunków,
- montowanie konstrukcji z klocków,
- układanie płaskie według wzoru i bez wzoru,
- nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków, zwijanie żyłek,
- wycinanie z papieru: ciągłe po linii prostej, falistej, wycinanie form geometrycznych i konturów rysunków,
- wycinanki, naklejanki z papieru, materiału, włóczki itp.,
- elementy orgiami,
- modelowanie w plastelinie, masie solnej.

2. Ćwiczenia graficzne:
- rysowanie szlaczków i wzorów z elementów liter,
- rysowanie wzorów po śladzie,
- kopiowanie rysunków przez kalkę techniczną,
- kolorowanie kredkami małych przestrzeni,
- rysunki dowolne kredkami ołówkowymi lub świecowymi.

3. Usprawnianie percepcji wzrokowej:
- dobieranie par jednakowych obrazków,
- dobieranie par jednakowych figur geometrycznych,
- odtwarzanie z pamięci układów elementów (obrazków, przedmiotów, figur itp.),
- rozpoznawanie zmian jakościowych i ilościowych w układach elementów (zabawa Co się tu zmieniło?),
- układanie obrazków wg instrukcji słownej (stosunki przestrzenne),
- układanie obrazków w kolejności w jakiej były pokazywane,
- układanie obrazków z części (puzzle),
- układanie figur geometrycznych z części,
- układanie obrazków i kompozycji z figur geometrycznych wg wzoru i z pamięci,
- rysowanie kompozycji za pomocą szablonów,
- budowanie wg wzoru kompozycji z klocków,
- wyszukiwanie różnic między obrazkami,
- wyszukiwanie podobieństw między obrazkami,
- wyszukiwanie i dobieranie par jednakowych liter-bez czytania, jedynie na podstawie identyfikacji wzrokowej.

4. Usprawnianie percepcji słuchowej.
- wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków najbliższego otoczenia i ich lokalizacja,
- różnicowanie i rozpoznawanie odgłosów przyrody,
- zabawy ruchowe ze śpiewem,
- ćwiczenia słuchu fonematycznego:

-podział wyrazów na sylaby,
-liczenie sylab w wyrazach,
-porównywanie liczby sylab w wyrazach,
-tworzenie wyrazów rozpoczynających się od podanej sylaby,
-kończenie i zaczynanie wyrazów dwusylabowych,
-sztafeta sylabowa (tworzenie wyrazu rozpoczynającego się sylabą końcową poprzedniego wyrazu),
-rozpoznawanie w wyrazie określonej sylaby i ustalanie miejsca jej położenia,
-synteza sylab podanych ze słuchu,
-wyodrębnianie pierwszej głoski w wyrazie,
-dobieranie par obrazków (wyrazów) wg pierwszej głoski,
-tworzenie wyrazów rozpoczynających się od danej głoski,
-wyodrębnianie ostatnich głosek w nazwach obrazków,
-rozpoznawanie wyrazów kończących się i rozpoczynających tą samą głoską,
-tworzenie wyrazów rozpoczynających się od ostatniej głoski podanego wyrazu (np. kot-tulipan),
-przekształcanie wyrazów przez zmianę głoski na początku, w środku lub na końcu wyrazu,
-przekształcanie wyrazów przez zamianę sylaby na początku, w środku lub na końcu wyrazu,
-wykrywanie różnic i podobieństw w wyrazach.

5. Doskonalenie umiejętności czytania:
- czytane całościowe sylab i wyrazów,
- czytanie wyrazów, zdań i tekstów sylabami,
- czytanie naprzemienne sylab, wyrazów i zdań,
- czytanie selektywne głośne i ciche,
- czytanie z przesłonką (w okienku),
- ćwiczenia w rozumieniu treści.

6. Doskonalenie umiejętności pisania:
- kreślenie ręką dużych liter w powietrzu,
- pisanie dużych liter na tablicy-wodzenie po wzorze,
- malowanie farbą liter na dużych arkuszach papieru,
- pisanie liter za pomocą szablonu (z zaznaczonym strzałką kierunkiem kreślenia i miejscem rozpoczęcia),
- obwodzenie wzoru litery w liniaturze,
- samodzielne pisanie liter,
- przepisywanie wyrazów, zdań, tekstów,
- pisanie z pamięci wyrazów, zdań, tekstów,
- pisanie ze słuchu.

7. Rozwijanie umiejętności matematycznych:
- gry i zabawy wymuszające posługiwanie się rozumowaniem operacyjnym (tworzenie całości z części, wyodrębnianie w całości części, konstruowanie przestrzenne i płaskie),
- klasyfikacja, różnicowanie i porządkowanie elementów w zbiorze,
- orientacja przestrzenna,
- badanie schematu własnego ciała, określanie położenia przedmiotów w stosunku do własnego ciała,
- wyodrębnianie zbioru przedmiotów spełniających dany warunek i formułowanie warunków, które spełniają elementy danego zbioru,
- klasyfikacja zbiorów ze względu na ich liczebność,
- liczenie przedmiotów,
- rozwiązywanie i układanie zadań tekstowych,
- ćwiczenia rachunkowe: dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie,
- kształtowanie umiejętności praktycznych: przeliczanie pieniędzy, posługiwanie się kalendarzem, rozpoznawanie godzin i minut na zegarze, pomiar długości i ciężaru (jednostki długości i ciężaru).

8. Uspołecznianie.
- uwrażliwianie na poszanowanie godności innych osób,
- zwracanie uwagi na przestrzeganie norm społecznych obowiązujących w grupie rówieśniczej,
- pomoc członkom rodziny oraz osobom starszym,
- kultywowanie tradycji związanych ze Świętami Bożego Narodzenia i Wielkanocy,
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w poszczególnych porach roku.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin