PROGRAM ZAJĘĆ (DR MAGDA LACHMAN).doc

(119 KB) Pobierz

dr Magdalena Lachman

Katedra Literatury Polskiej XXI i XXI wieku

Wydział Filologiczny

 

konsultacje (semestr zimowy 2009/2010): poniedziałek 15.30-17.00 (s. 401)

                                   kontakt e-mailowy: magdam@uni.lodz.pl

UWAGA: istnieje możliwość indywidualnego ustalenia terminu konsultacji w zależności od potrzeb (w tej sprawie proszę o kontakt – najlepiej drogą e-mailową lub bezpośrednio po zajęciach)

 

LITERATURA NAJNOWSZA

semestr zimowy i letni 2009/2010

[FILOLOGIA POLSKA – STUDIA DZIENNE, I ROK]

 

TERMINY ZAJĘĆ W SEMESTRZE ZIMOWYM:

gr. I      poniedziałek 13.30-15.00, s. 209 (12 X, 26 X, 16 XI, 30 XI, 14 XII, 4 I 2010, 18 I 2010)

gr. II    poniedziałek 13.30-15.00, s. 209 (19 X, 9 XI, 23 XI, 7 XII, 21 XII,  11 I 2010, 25 I 2009)

gr. III   poniedziałek 10.00-11.30, s. 405 (12 X, 26 X, 16 XI, 30 XI, 14 XII, 4 I 2010, 18 I 2010)

gr. IV   poniedziałek 10.00-11.30, s. 405 (19 X, 9 XI, 23 XI, 7 XII, 21 XII,  11 I 2010, 25 I 2009)

gr. V     poniedziałek 11.45-13.15, s. 405 (12 X, 26 X, 16 XI, 30 XI, 14 XII, 4 I 2010, 18 I 2010)

gr VI    poniedziałek 11.45-13.15, s. 405 (19 X, 9 XI, 23 XI, 7 XII, 21 XII,  11 I 2010, 25 I 2009)

 

UWAGA [dotyczy gr. I, III i V, mających zajęcia w tygodniu A]: W związku z moim wyjazdem na konferencję zajęcia 16 XI najprawdopodobniej się nie odbędą. Najprostszym sposobem ich odrobienia niezakłócającym harmonogramu spotkań jest odbycie połączonych zajęć 23 XI, czyli w kolejny poniedziałek, zarezerwowany dla tygodnia B (10.00-11.30 – gr. III i IV; 11.45-13.15 – gr. V i VI; 13.30-15.00 – gr. V i VI). Możliwość odbycia takich wspólnych zajęć jest uzależniona m.in. od dostępu do  sali ze sprzętem audiowizualnym. Jeśli zaszłyby jakieś nieprzewidziane okoliczności, to rozwiązanie może jeszcze ulec modyfikacji. Będę informować Państwa o wszystkim drogą e-mailową, ale już teraz bardzo proszę wstępnie zarezerwować sobie podany termin.

 

ZALICZENIE: ocena (skala 2-5) po całym cyklu zajęć, czyli w semestrze letnim

[w semestrze zimowym ocena lub zaliczenie – wg uznania i wkładu w zajęcia]

 

WARUNKI ZALICZENIA:  

·         obecność i aktywność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieusprawiedliwiona nieobecność w semestrze); zaliczenia indywidualne możliwe tylko w naprawdę wyjątkowych losowych wypadkach, ale pod warunkiem obecności na co najmniej 3 zajęciach  w każdym semestrze;

UWAGA: istnieje możliwość odrabiania zajęć poprzez obecność na nich z grupami równoległymi

·         przygotowanie (ze względu na dużą liczbę uczestników zajęć w grupach 2-3osobowych) krótkiego pisemnego wprowadzenia do wyznaczonych zajęć (np. w formie notatki lub konspektu, ewentualnie mikroeseju lub prezentacji multimedialnej – formuła otwarta, do indywidualnego uznania), obejmującego charakterystykę sylwetki twórczej omawianego pisarza i/lub zjawiska poddawanego analizie; proszę uwzględnić podstawowe wiadomości faktograficzne dotyczące konkretnej twórczości, dane dotyczące jej recepcji i w ogóle wszystkie nasuwające się zagadnienia, a także spis źródeł (książki, artykuły, strony internetowe, inne media), z których pochodzą zgromadzone przez Państwa informacje; proszę koniecznie przemyśleć i sformułować kilka pytań (minimum trzy), które warto byłoby zadać na zajęciach podczas omawiania konkretnej propozycji artystycznej; proszę tak sformułować pytania, by były zachętą do wspólnej dyskusji; mile widziana inwencja, pomysłowość i wkład własny w opracowaną problematykę.

Przygotowaną pracę (wraz z pytaniami) proszę dostarczyć mi przed zajęciami (podczas moich konsultacji lub najlepiej drogą e-mailową – najpóźniej do czwartku w tygodniu poprzedzającym zajęcia). Na osoby, które nie zdołają wywiązać się z zalecanego zadania w przewidzianym terminie, czeka dodatkowy temat do samodzielnego opracowania – w formie pisemnej lub ustnej. J Pod rozwagę!!!

PROGRAM ZAJĘĆ

 

UWAGA: Odbitki niektórych trudniej osiągalnych utworów literackich będą dostępne przed zajęciami w Bibliotece Polonistycznej (w teczce z moim nazwiskiem i napisem: „Literatura najnowsza, I rok”). Będzie można skorzystać z nich na miejscu lub wypożyczyć na krótko, żeby powielić tekst we własnym zakresie.

 

1. Literatura na rynku  idei (?) – wokół uwarunkowań współczesnego życia literackiego

 

LEKTURA PODSTAWOWA:

P. Czapliński, P. Śliwiński, Przełom: warunki, oznaki, omamy, [w:] Literatura polska 1976-1998. Przewodnik po prozie i poezji, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1999, s. 208-238.

 

LEKTURA POMOCNICZA:

D. Nowacki, K. Uniłowski, Do Czytelnika¸ [w:] Była sobie krytyka... Wybór tekstów z lat dziewięćdziesiątych i pierwszych, oprac. i wstęp D. Nowacki, K. Uniłowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2003, s. 7-42.

P. Czapliński, Powrót centrali. Literatura w nowej rzeczywistości, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2007.

D. Nowacki, Dwanaście groszy. Wokół prozy polskiej lat dziewięćdziesiątych, [w:] Zawód: czytelnik. Notatki o prozie polskiej lat 90., Znak, Kraków 1999, s. 14-37.

 

ZAGADNIENIA:

·     kategoria przełomu w literaturze po 1989 roku – sposób rozumienia i kontrowersje

·     modele i sposoby uprawiania literatury po 1989 roku (na tle wcześniej obowiązujących)

·     role i powinności pisarskie – uwarunkowania historyczne

·     w kręgu zadań i możliwości pisarskich – sytuacja debiutanta minionej i obecnej dekady

·     twórczość literacka po 1989 roku – wybrane zjawiska, konteksty i kręgi odniesień

·     wokół mechanizmów współczesnego życia literackiego (czynniki wpływające na recepcję, rola krytyki literackiej, konkursy i nagrody literackie, rynek wydawniczy, najważniejsze pisma literackie, medialne uwikłania i meandry pisarstwa…)

·     jak zmienia się obraz literatury polskiej XX wieku, jeśli uwzględnia się w nim najnowsze zjawiska literackie?

 

ZADANIE DO WYKONANIA:

Na podstawie zalecanej lektury oraz innych dowolnych źródeł proszę przygotować co najmniej dwie zagadki dotyczące szeroko rozumianych zagadnień z zakresu współczesnego życia literackiego z przeznaczeniem do wykorzystania podczas zajęć. Proszę o wcześniejsze (najpóźniej do środy w tygodniu poprzedzającym zajęcia) dostarczenie drogą e-mailową wymyślonych zagadek wraz z rozwiązaniami. Bardzo proszę o samodzielną pracę i niekonfrontowanie się przed zajęciami, jeśli chodzi o przygotowany materiał, ponieważ  jest to jednym z warunków powodzenia zajęć. 

 

2. Miejsce i znaczenie „bruLionu” w literaturze lat 90. XX wieku

 

LEKTURA OBOWIĄZKOWA:

P. Czapliński, P. Śliwiński, Krótka historia „bruLionu”, [w:] Literatura polska 1976-1998. Przewodnik po prozie i poezji, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1999, s. 222-223.

P. Dunin-Wąsowicz, K. Varga, „bruLion”, [w:] Parnas bis. Słownik literatury polskiej urodzonej po 1960 roku,  wyd. III, Lampa i Iskra Boża, Warszawa 1998, s. 20-24.

P. Czapliński, Niezależność. (O dziedzictwie „bruLionu"), [w:] Ruchome marginesy. Szkice o literaturze lat 90., Znak, Kraków, 2002, s. 43-59.

 

LEKTURY POMOCNICZE:

A. Horubała, „bruLionu” przygoda z wolnością, [w:] Marzenie o chuliganie, Biblioteka „Debaty”, Warszawa 1999.

M. Wieczorek, „bruLion”- fenomen skutecznej działalności w kulturze, „Przegląd Humanistyczny” 1996 nr 3, s. 131-152.

M. Wieczorek, „bruLion”. Instrukcja obsługi, Korporacja Ha!art, Kraków 2005.

Wygrać kulturę – rozmowa z Robertem Tekieli o „bruLionie”, [w:] P. Marecki, Pospolite ruszenie. Czasopisma kulturalno-literackie w Polsce po 1989 roku. Rozmowy z redaktorami, Korporacja Ha!art, Kraków 2005, s. 31-44.

 

ZAGADNIENIA:

· ogólne informacje dotyczące pisma (okoliczności powstania, redaktorzy, autorzy, publikowane teksty, zakres poruszanej problematyki, istotne wyznaczniki odrębności na polskim rynku czasopism kulturalnych na początku lat 90.)

· działalność popularyzatorska i wydawnicza pisma

· „brudnopis całej naszej kultury”?  – wokół strategii „bruLionu”

· dziedzictwo i znaczenie „bruLionu” w polskiej kulturze literackiej ostatniego dwudziestolecia

 

3. O pokoleniu „bruLionu” – na przykładzie twórczości poetyckiej 

 

LEKTURA OBOWIĄZKOWA WYBRANYCH UTWORÓW,  w szczególności:

Marcin Baran, Sny słodkie jak chuj

Marcin Baran, Sendecki, Świetlicki, Wiersz wspólny (półfinałowy)

Miłosz Biedrzycki, Asklop

Miłosz Biedrzycki, Hołd (dwa sonety)

Dariusz Brzóska-Brzóskiewicz – wybrane haiku i wiersze z tomu Złote myśli psa

Darek Foks, Udręka i ekstaza

Paweł Marcinkiewicz, Przesłanie Pana Propera

Marcin Świetlicki, Dla Jana Polkowskiego

Marcin Świetlicki, ...ska

Marcin Świetlicki, Przed wyborami

Marcin Świetlicki, McDonald’s

Robert Tekieli, Przyszli barbarzyńcy

 

UWAGA: Kserokopie utworów będą dostępne do powielenia przed zajęciami w BIBLIOTECE POLONISTYCZNEJ.

 

Wiersze tych i innych twórców można także odnaleźć w ich tomikach poetyckich oraz m.in. w antologiach:

Macie swoich poetów, Lampa i Iskra Boża, Warszawa 1995; wyd. II rozszerz., Lampa I Iskra Boża, Warszawa 1997.

Po Wojaczku 2 – Brulion i Niezależni, wybór i red. J. Klejnocki, Dom Księgarski i Wydawniczy Fundacji Polonia, Warszawa 1992.

Wojciech Wilczyk, Antologia Oficyna Literacka, Kraków 1999.

Roman Honet, Mariusz Czyżowski, Antologia nowej poezji polskiej 1990-2000, Zielona Sowa, Kraków 2004.

Tadeusz Dąbrowski, Poza słowa. Antologia wierszy 1976-2006, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2006.

 

LEKTURY POMOCNICZE (do wyboru):

P. Bratkowski, Terrorysta w piaskownicy, „Gazeta o Książkach” [dodatek do „Gazety Wyborczej”] 1993 nr 4.

K. Dunin, Przeszli barbarzyńcy?, „Ex Libris” 1995 nr 69.

R. Grupiński, I. Kiec, Czas Kultury, Brulion i inni, [w:] Niebawem spadnie błoto, czyli kilka uwag o literaturze nieprzyjemnej, Poznań 1997, s. 11-20.

J. Klejnocki, Brulionizacja?, „Ex Libris” 1995 nr 70.

J. Klejnocki, J. Sosnowski, Z wnętrza akwarium; Od solidarności do mnogości, [w:] Chwilowe zawieszenie broni. O twórczości tzw. pokolenia„bruLionu” (1986-1996), Wydawnictwo Sic!, Warszawa 1996, s. 5-39.

P. Śliwiński, Poetyka bez etyki?, [w:] Z perspektywy końca wieku, pod. red. J. Abramowskiej, A. Brodzkiej, Rebis, Poznań 1997, s. 255-271 (lub w: Przygody z wolnością. Notatki o poezji współczesnej, Znak, Kraków 2002, s. 135-141.  

P. Śliwiński, Polowanie na arcydzieło, [w:] Przygody z wolnością. Notatki o poezji współczesnej, Znak, Kraków 2002, s. 135-244. 

 

ZAGADNIENIA:

· kategoria pokolenia w badaniach literackich – historia pojęcia, sposoby użyć, przydatność

· pokolenie „bruLionu” – specyfika i wyróżniki oraz sylwetki twórcze wybranych reprezentantów (np. Marcin Świetlicki, Jacek Podsiadło, Miłosz Biedrzycki, Darek Foks, Marcin Baran, Marcin Sendecki, Robert Tekieli, Dariusz Brzóska-Brzóskiewicz...)  

· poeci kręgu „bruLionu” – wypowiedź zbiorowa a indywidualne cechy stylu

· najważniejsze tendencje w poezji autorów związanych lub kojarzonych z „bruLionem”

· poetyka bez etyki?

 

4. Strategia skandalu – Kabaret Metafizyczny i Polka Manueli Gretkowskiej

 

LEKTURA OBOWIĄZKOWA:

M. Gretkowska, Kabaret Metafizyczny, W.A.B., Warszawa 1994 (lub późniejsze wydanie).

M. Gretkowska, Polka, W.A.B., Warszawa 2001.

 

LEKTURA NADOBOWIĄZKOWA, ALE POŻĄDANA I MILE WIDZIANA:

M. Gretkowska, Podręcznik do ludzi. Tom I i ostatni czaszka, Wydawnictwo Beba Mazeppo & Company, Warszawa 1996 (lub inne wydanie).

 

LEKTURA POMOCNICZA (do wyboru):

P. Czapliński, Sztuka prozatorska Manueli Gretkowskiej, „Kresy” 1997 nr 2, s. 72-84.

P. Czapliński, P. Śliwiński, Gorszycielka na rynku książki, [w:] Kontrapunkt. Rozmowy o książkach, Obserwator, Poznań 1999, s. 215-218.

A. Nacher, W labiryncie nowej wrażliwości. (Na marginesie „Podręcznika do ludzi” Manueli Gretkowskiej), „Ruch Literacki” 1998 z. 1, s. 101-111.

M. Raukuć, Opowiadanie opowieści. Problem fabuły i konstrukcji literac...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin