jezyk_rosyjski matura ustna.pdf

(6136 KB) Pobierz
12977480 UNPDF
Egzamin maturalny
część ustna
JĘZYK ROSYJSKI
Materiały pomocnicze
dla nauczycieli szkół
ponadgimnazjalnych
Autorzy:
Maria Cieśnikowska, Barbara Pietruszewska, Jolanta Katarzyna Kowalewska
Współpraca:
Janina Stachelska, Tatiana Owczinnikowa, Krystyna Bielawska
W zeszycie wykorzystano materiały z następujących źródeł:
Archiwum własne; pakiet Clipart Microsoft Office; „idea mobile” 2/2003; „Deutschland”1/1999;
„Claudia” 4/2000; „Dziewczyna” 2/1999; „Juma 1/1998; Edukacja językowa za granicą 2003;
Das Wasser. Umweltschutz in Bayern; „naj” 48/2003; „Gracja” 4/1998; „Pani domu” 50/2003;
„Senbote des Hl. Antonius 1/1990; „Claudia 12/2003; „Przyjaciółka“ 4/2002; „Sendbote des Hl.
Antonius” 3/1995; „Forum” 43/2002; „Puncto” 24/2001; „klar & wahr” 7/1991; „Superlinia” 5/89.
Materiał przeznaczony do użytku wewnątrzszkolnego
2
 
SPIS TREŚCI
Wstęp
1. Jak będzie wyglądał egzamin ustny z języków obcych nowożytnych? .......... 5
2. Poziom podstawowy ............................................................................................ 6
2.1. Zadanie pierwsze – opis, przykłady .................................................................... 6
2.2. Zadanie drugie – opis, przykłady, zwroty pomocne w opisie i interpretacji
ilustracji .............................................................................................................. 24
2.3. Szczegółowe kryteria oceniania zadania 1. i 2. .................................................. 41
3. Poziom rozszerzony ............................................................................................ 42
3.1. Zadanie pierwsze – rozmowa na podstawie materiału stymulującego, przykłady,
zwroty pomocne w prezentacji, interpretacji i wyrażaniu opinii ......................... 42
3.2. Zadanie drugie – prezentacja tematu i dyskusja z egzaminatorem, przykładowe
tematy, zwroty i wyrażenia pomocne w prezentacji tematu i prowadzeniu
dyskusji ...............................................................................................................
58
3.3. Szczegółowe kryteria oceniania zadania 1. i 2. .................................................. 61
4. Jak przygotować ucznia do egzaminu ustnego z języka obcego? ................. 63
5. Wskazówki przydatne w przygotowaniu własnych zestawów ......................... 64
3
 
Wstęp
Przekazujemy Państwu materiały dotyczące ustnego egzaminu maturalnego
z języków obcych. Prezentowany zeszyt składa się z dwóch części. W pierwszej został
omówiony ustny egzamin maturalny z języków obcych nowożytnych na poziomie
podstawowym, druga część dotyczy egzaminu ustnego z języków obcych na poziomie
rozszerzonym.
W przygotowanych przez nas materiałach znalazły się przykładowe zestawy
zadań, które będą mogli Państwo wykorzystać w czasie zajęć lekcyjnych.
Będziemy Państwu wdzięczni za wszelkie uwagi i spostrzeżenia.
Autorzy
4
 
1. JAK BĘDZIE WYGLĄDAŁ EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKÓW
OBCYCH NOWOŻYTNYCH?
Egzamin maturalny z języków obcych nowożytnych sprawdza poziom kompetencji
komunikacyjnej, który wyznaczają osiągnięcia w zakresie zintegrowanych sprawności
językowych, stosowanej wiedzy językowej oraz znajomości realiów cywilizacyjnych
i kulturowych, określonych przez Podstawę programową . Przygotowania do nowego
egzaminu maturalnego z języków obcych nowożytnych proponowanego od 2005 roku
wymagają od nauczycieli i uczniów nieco innego podejścia do sposobów nauczania i uczenia
się. Zmiany te powinny być zgodne ze standardami wymagań egzaminacyjnych, które są
uszczegółowieniem opisów osiągnięć uczniów zawartych w Podstawie programowej ,
sprawdzanych na końcu ostatniego etapu edukacji za pomocą egzaminu maturalnego.
Obejmują one, zgodnie
z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego, pięć obszarów, oznaczonych
cyframi rzymskimi:
I. Wiadomości
II. Odbiór tekstu (recepcja)
III. Tworzenie tekstu (produkcja)
IV. Reagowanie językowe (interakcja)
V. Przetwarzanie tekstu (mediacja)
Egzamin maturalny z języka obcego nowożytnego w części ustnej polega na sprawdzeniu
umiejętności mówienia i składa się z dwóch części (szczegółowe informacje zawarte
są w „Informator maturalny od 2005 roku”.
Na poziomie podstawowym uczeń wykonuje 2 zadania:
zadanie pierwsze polega na przeprowadzeniu trzech rozmów sterowanych.
zadanie drugie polega na opisie ilustracji zamieszczonej w wylosowanym zestawie.
Na poziomie rozszerzonym uczeń również wykonuje dwa zadania.
pierwsze zadanie polega na przeprowadzeniu ze zdającym rozmowy na podstawie
materiału stymulującego.
drugie zadanie polega na prezentacji przez zdającego jednego z dwóch tematów
umieszczonych w zestawie i dyskusji z egzaminującym na zaprezentowany temat.
Egzamin ustny może być zdawany na poziomie podstawowym lub rozszerzonym.
Zdający dokonuje wyboru poziomu. Decyzje należy podjąć do 30. IX tego roku szkolnego,
w którym będzie zdawany egzamin.
5
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin