Konformizm w ujęciu rozwojowym.pdf

(61 KB) Pobierz
KONFORMIZM W UJĘCIU ROZWOJOWYM
KONFORMIZM W UJĘCIU ROZWOJOWYM
W pierwszej części mojego referatu zajmę się krótką analizą obu pojęć zawartych w tytule;
konformizmem i rozwojem, z naciskiem na rozwój społeczny.
Według Elliota Aronsona konformizm można zdefiniować jako zmianę zachowania lub opinii
danej osoby spowodowaną rzeczywistym lub wyobrażonym naciskiem ze strony jakiejś osoby
lub grupy ludzi. Ponieważ człowiek jest istotą społeczną żyje w stanie ciągłego napięcia
między wartościami związanymi z indywidualnością, a wartościami związanymi z
konformizmem. Trudno jest odpowiedzieć czy konformizm jest dobry czy zły. Sam Aronson
stwierdza, iż jest to dość absurdalne pytanie. Konformistą możemy określić kogoś, kto jest
pozbawiony indywidualności, własnego zdania- wtedy pojecie konformizmu ma negatywne
zabarwienie. Z drugiej strony dobrego członka zespołu także możemy nazwać konformistą.
Analogiczna sytuacja pojawia się w przypadku nonkonformisty. Indywidualista będzie w tym
przypadku pozytywnym synonimem, ale określenie „dewiant” brzmi już negatywnie. Oprócz
tych przeciwstawnych pojęć Aronson wyróżnia także antykonformizm, który najlepiej
obrazuje przykład nastolatki postępującej całkowicie wbrew oczekiwaniom i wymaganiom
rodziców. Zbuntowana młoda dziewczyna pali, późno wraca do domu tylko, dlatego, iż wie,
że rodzice potępiają tego rodzaju zachowania. Nie myśli samodzielnie, lecz automatycznie
przeciwstawia się ich oczekiwaniom.
Co nasila lub osłabia zachowania konformistyczne?
Jednomyślność większości, skład grupy (specjaliści, osoby znaczące) i niskie mniemanie o
sobie sprzyjają zachowaniom konformistycznym, podczas gdy zaangażowanie publiczne,
brak spójności w grupie, silne poczucie indywidualności i wysokie mniemanie o sobie
osłabiają ten typ zachowań.
Aronson wyróżnia także dwa odmienne typy zachowań konformistycznych. Ludzie
dostosowują się z obawy przed karą (lub w celu uzyskania nagrody) albo w sytuacji, gdy
zachowanie innych jest dla nas wskazówką oczekiwanego przez daną grupę zachowania.
Rozwój społeczny oznacza nabywanie umiejętności zachowania się zgodnie ze społecznymi
oczekiwaniami, a więc między innymi kształtowanie się postawy konformistycznej. Stawanie
się istotą uspołecznioną opiera się na trzech powiązanych ze sobą procesach socjalizacji. Są
to: uczenie się zachowań aprobowanych społecznie, pełnienie ról społecznych, rozwój postaw
społecznych. W mojej pracy zajmę się przede wszystkim pierwszym procesem. Aby stać się
uspołecznionym, dziecko musi nie tylko wiedzieć, jakie zachowanie jest aprobowane, ale
musi także swoje własne zachowanie dostosować do aprobowanych kierunków zachowania,
co siłą rzeczy wiąże się w znacznym stopniu z konformizmem. Początek kształtowania się
postawy konformistycznej ( lub nonkonformistycznej) wiąże się ściśle z początkiem
kontaktów społecznych. Reakcje społeczne dzieci w stosunku do innych dzieci rozwijają się
w drugim roku życia. Nie należy jednak lekceważyć okresu niemowlęctwa. Pierwsze
rzeczywiste znaki, że niemowlę zauważa inne niemowlęta występują miedzy 4 a 5 miesiącem
życia. Badania wykazały, iż istnieje wpływ wczesnych zachowań społecznych na późniejszy
rozwój; dzieci zbytnio uzależnione od matki maja później trudności w osiągnięciu
samodzielności, a niemowlęta, którym pozwala się robić to, co im się podoba trudniej
dostosowują się do regulaminów szkolnych lub reguł zabawy w późniejszym wieku. W
drugiej połowie 2 r. Życia dzieci traktują zabawę jako środek do nawiązywania kontaktów
społecznych. Współdziałają ze swoimi towarzyszami zabaw, modyfikując swoje zachowania
dostosowują się do ich działań. Tym samym możemy już mówić o zachowaniach
konformistycznych.
Właściwie w każdym okresie życia ludzie znajdują się pod wpływem grupy społecznej, z
którą pozostają w stałym związku. Wpływ ten jest najsilniejszy w dzieciństwie i we wczesnej
fazie adolescencji-czyli okresie największej plastyczności psychicznej.
W okresie przedszkolnym dziecko najwięcej czasu spędza z rodziną, doświadczenia
przeżywane w domu są najważniejsze, a pragnienie aprobaty rodziców jest u dzieci w tej fazie
bardzo silne. Mimo to wiek przedszkolny jest jeszcze fazą silnie indywidualistyczną.
Począwszy od 7 roku życia naciski grupy stają się ważniejsze, a jej wpływ zwykle silniejszy
od wpływu nauczycieli, czy rodziców. Wiąże się to z pragnieniem dziecka, aby być
akceptowanym przez grupę. W tym wieku można zaobserwować u dzieci wysoki stopień
konformizmu. Istotną rolę w tej fazie odgrywa wrażliwość dziecka na aprobatę i dezaprobatę
społeczną. Pragnąc towarzystwa innych dzieci, pragną również aprobaty dla swego sposobu
ubierania się, mówienia i zachowania. Jeśli powstaje konflikt między standardami
obowiązującymi w domu, w szkole i w grupie, dzieci bez wahania wybiorą grupę
rówieśniczą. Pragnienie uwagi i aprobaty jest związane z poczuciem niepewności i
nieadekwatności,jak również, z takimi cechami jak nieśmiałość zazdrość, zmienność
nastrojów. Im bardziej dzieci są pewne siebie, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że zechcą
pozbyć się własnych zainteresowań i potrzeb, na rzecz grupowych.
Analizując wykres obrazujący stopień konformizmu w różnych fazach dzieciństwa można
stwierdzić, że między 8 a 9 rokiem życia poziom konformizmu nieznacznie spada, aby
między 9 a 10 rokiem życia znów się podnieść. Gwałtowne zmiany następują między 10 a 11
rokiem życia, kiedy to stopień konformizmu wyraźnie spada, aby równie szybko i gwałtownie
wzrosnąć między 11 a 13 rokiem życia. Te drastyczne zmiany wiążą się oczywiście z
burzliwym okresem dorastania.
Dojrzewanie często nazywane jest także fazą ”negacji” lub „braku równowagi”. Często
możemy zaobserwować w tej fazie wyżej opisany już antykonformizm-przede wszystkim w
stosunku do osób dorosłych. Jednocześnie zmiany zachodzące w obrazie samego siebie,
powodujące spadek samooceny silnie wpływają na zwiększenie pragnienia akceptacji wśród
rówieśników.
Wszystkie dzieci przekonują się wcześniej lub później, że grupa społeczna ocenia je i
akceptuje na podstawie gotowości lub zdolności do dostosowania się i spełniania jej
oczekiwań. Dzieci starsze, u których potrzeba akceptacji jest największa często przejawiają
nadmierny konformizm, mając nadzieje, że takie właśnie zachowanie zapewni im oczekiwana
aprobatę. Często jednak okazuje się, że takie dzieci zostają odrzucone przez grupę ze względu
na to, że uważane są za słabe, bez własnej opinii, bez tzw. „ kręgosłupa”. Nadmierny
konformizm powoduje poza tym utratę indywidualności, a takie ”bezbarwne” jednostki grupa
zwyczajnie ignoruje, gdyż wydaje się, że nie maja nic do zaoferowania.. Co za tym idzie
dzieci nie mogą mieć pozytywnej opinii o sobie, gdy zdają sobie sprawę z tego, że grupa ma o
nich zdanie negatywne. Tak, więc nadmierny konformizm jest przede wszystkim szkodliwy
dla psychicznego przystosowania dziecka.
Nonkonformizm, czyli niedostosowywanie się może być równie niebezpieczny dla
prawidłowego przebiegu rozwoju społecznego. Dzieci, które nie potrafią lub nie chcą się
dostosować będą uważane za tzw. wyrzutków społeczeństwa.. Za przyczyny
nonkonformizmu u dzieci uznaje się brak motywacji do dostosowywania się, a także brak
wiedzy na temat tego, czego grupa od nich oczekuje. Jeśli dziecko bardziej ceni sobie
indywidualizm niż wartości płynące z przynależności do grupy w jego zachowaniu również
będzie przeważać nonkonformizm.
Najbardziej niebezpieczny jest jednak antykonformizm-czyli wybieranie wzorów zachowania
najbardziej odchylonych od aprobowanych przez grupę. Prawie zawsze powoduje odrzucenie
i pogardę społeczeństwa w każdym okresie życia.
Większość ludzi (zarówno dzieci jak i dorosłych) pragnie zdobyć aprobatę społeczną i dlatego
dostosowuje się do oczekiwań grupy. Uczymy się zachowywać tak, aby ukryć swoje
prawdziwe myśli i uczucia, obawiając się, że mogłyby one nie zyskać akceptacji. To, w jakim
stopniu poszczególne grupy społeczne wymagają dostosowania się jest bardzo zróżnicowane.
W pewnych kręgach kulturowych jednostka może zachować pewne cechy indywidualne nie
tracąc na akceptacji, podczas gdy w innych już nie. W bardzo spójnych grupach oczekuje się
większego konformizmu niż w grupach mniej zwartych. Im wyraźniej ukształtowany jest w
grupie wizerunek ”jednostki idealnej” tym większego dostosowania wymaga się od danego jej
członka dla uzyskania aprobaty społecznej.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin