Programuję w Delphi i C++ Builder cz. II.pdf

(1132 KB) Pobierz
106136871 UNPDF
106136871.001.png
Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytaæ ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj .
Niniejsza publikacja mo¿e byæ kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wył¹cznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym mo¿na
jakiekolwiek zmiany w zawartoœci publikacji bez pisemnej zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania siê jej
od-sprzeda¿y, zgodnie z regulaminem serwisu .
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
Niniejszy ebook jest własnością prywatną .
Został zakupiony legalnie w serwisie Netpress.pl ,
będącym oficjalnym Partnerem Wydawcy .
Niniejsza publikacja, ani żadna jej część, nie może być kopiowana,
ani w jakikolwiek inny sposób reprodukowana, powielana, ani
odczytywana w środkach publicznego przekazu bez pisemnej zgody
wydawcy. Zabrania się jej publicznego udostępniania w Internecie.
© Copyright for Polish edition by ZloteMysli.pl
Data: 11.10.2006
Tytuł: Programuję w Delphi i C++ Builder
Autor: Mirosław J. Kubiak
Wydanie I
ISBN: 83-7521-105-2
Projekt okładki: Marzena Osuchowicz
Korekta: Sylwia Fortuna
Skład: Anna Popis-Witkowska
Internetowe Wydawnictwo Złote Myśli
Netina Sp. z o. o.
ul. Daszyńskiego 5
44-100 Gliwice
WWW: www.ZloteMysli.pl
EMAIL: kontakt@zlotemysli.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
SPIS TREŚCI
WSTĘP ..............................................................................................5
ROZDZIAŁ 8. TABLICE ..................................................................... 7
Deklarowanie tablic ............................................................................................7
Dostęp do elementów tablicy ........................................................................... 12
Sito Eratostenesa .............................................................................................. 15
Tablice dwuwymiarowe ....................................................................................18
Sortowanie bąbelkowe ..................................................................................... 24
Tablice przechowują również teksty ................................................................ 29
Warto zapamiętać ............................................................................................ 43
ROZDZIAŁ 9. PODPROGRAMY .......................................................44
Co to są podprogramy ...................................................................................... 44
Definiujemy funkcje i procedury w języku Delphi .......................................... 44
Definiujemy funkcje w języku C++ Builder .....................................................49
Programy mogą przekazywać podprogramom informacje ..............................53
Przekazywanie parametrów przez wartość ......................................................54
Zmienne globalne i lokalne .............................................................................. 59
Przekazujemy funkcjom i procedurom tablice ................................................60
Rekurencja ....................................................................................................... 69
Warto zapamiętać .............................................................................................75
ROZDZIAŁ 10. ELEMENTY GRAFIKI .............................................. 76
Wprowadzenie .................................................................................................76
Program Przykładowa grafika ..........................................................................85
Graficzny przykład programu rekurencyjnego ................................................92
Warto zapamiętać ...........................................................................................109
ROZDZIAŁ 11. PRZECHOWYWANIE INFORMACJI
W REKORDACH I W STRUKTURACH ........................................... 110
Rekordy i struktury .........................................................................................110
Warto zapamiętać ........................................................................................... 121
ROZDZIAŁ 11. ELEMENTY PROGRAMOWANIA OBIEKTOWEGO . 122
Wprowadzenie ................................................................................................ 122
Hermetyzacja danych ..................................................................................... 144
Dziedziczenie .................................................................................................. 144
Polimorfizm .................................................................................................... 154
Warto zapamiętać ........................................................................................... 155
ROZDZIAŁ 13. OPERACJE WEJŚCIA/WYJŚCIA
– CZĘŚĆ II. PLIKI ..........................................................................156
Wprowadzenie ................................................................................................ 156
C++ Builder .................................................................................................... 157
Pliki tekstowe ..................................................................................................158
Zapisywanie rekordów i struktur do pliku ..................................................... 176
C++ Builder .................................................................................................... 186
Warto zapamiętać ...........................................................................................194
ROZDZIAŁ 14. WSKAŹNIKI .......................................................... 196
Wprowadzenie ................................................................................................ 196
Wskaźniki i tablice .........................................................................................200
Programy mogą przekazywać podprogramom informacje ..........................206
Przekazywanie parametrów przez wskaźnik ................................................. 206
Przekazywanie parametrów przez referencję ................................................209
Warto zapamiętać ...........................................................................................212
ROZDZIAŁ 15. ZMIENNE DYNAMICZNE .......................................213
Wprowadzenie ................................................................................................ 213
Zmienne dynamiczne do tablic ...................................................................... 218
Klasy TStrings i TStringList ........................................................................... 221
Warto zapamiętać .......................................................................................... 223
ROZDZIAŁ 16. ALGORYTMY NUMERYCZNE ................................224
Obliczanie sumy szeregu ...............................................................................224
Wyznaczenie miejsca zerowego funkcji metodą Newtona ............................229
Wyznaczanie miejsca zerowego funkcji ........................................................ 235
Obliczanie całki metodą prostokątów ............................................................ 241
DODATEK ..................................................................................... 247
D1. Formatowanie łańcuchów tekstowych .....................................................247
D2. Wybrane systemowe procedury konwersji typu .....................................249
D3. Standardowe procedury obsługujące pliki (Delphi) ...............................251
D4. Wyświetlanie komunikatów .................................................................... 254
D5. Wartości parametru Flags dotyczące liczby i rodzaju przycisków ..........255
D6. Grafika w Delphi i w C++ Builder – .......................................................259
BIBLIOGRAFIA .............................................................................263
Zgłoś jeśli naruszono regulamin