TV i Internet może uzależniać (5b) konspekt i scenariusz.docx

(14 KB) Pobierz

Konspekt lekcji wychowawczej w klasie V b,

21.09.2011r.

 

1. Temat lekcji: Korzystanie z komputera, Internetu, telewizji może uzależnić.

2. Cele:             

·         Cele dydaktyczne:

o        poznawcze:

§         Poznanie objawów uzależnienia od komputera, Internetu, telewizji.

§         Poznanie zagrożenia płynącego z nadużywania ww.

o        kształtujące:

§         Odpowiednie organizowanie czasu wolnego.

o        wychowawcze:

§         Współpraca w grupie.

§         Dostrzeganie zagrożenia płynącego z nadużywania Internetu, komputera, telewizji.

§         Poszukiwanie alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu.

·         Cele operacyjne – Uczeń potrafi:

o        rozpoznać zagrożenie płynące z nadużywania komputera, telewizji itp.,

o        znaleźć ciekawy sposób spędzania wolnego czasu nie przed komputerem itp.

3. Metody nauczania:

·         pogadanka heurystyczna– w części właściwej lekcji,

·         burza mózgów – w części właściwej lekcji,

·         praca w grupach – w części właściwej lekcji,

·         dyskusja – w części właściwej lekcji.

4. Środki dydaktyczne:

·         Kolorowe kartki do przygotowania plakatów.

·         Flamastry.

·         Stare gazety, czasopisma.

5. Bibliografia:


Scenariusz lekcji – Szczegółowy plan lekcji w klasie V b,

20.09.2011r.

 

I. Działania wstępne:

 

·         działania porządkowe: powitanie, sprawdzenie obecności,

 

II. Część właściwe:

1.       Zapisanie na tablicy słowa MEDIA – wypisanie skojarzeń przez uczniów. Wskazanie tych, z których najczęściej korzystają.

2.       Przeprowadzenie ankiety: Ile czasu dziennie spędzasz przed komputerem i telewizorem? Każdy zapisuje na kartce 2 cyfry (np.: K – 1h, TV – 1h), anonimowo.

3.       Odczytanie wyników i wspólne ocenianie czy to dużo czy mało, obliczenie średniej dla klasy i ustalenie, czy to dużo czy mało.

4.       Dyskusja: Czy w dzisiejszym świecie można się obyć bez Internetu czy telewizji?

5.       Zapisanie na tablicy słowa UZALEŻNIENIE – wypisanie skojarzeń przez uczniów.

6.       Dyskusja: Czy można uzależnić się od Internetu, komputera, telewizji?

7.       Pogadanka czy mini wykład dot. uzależnienia od Internetu, telewizji czy komputera.

8.       Wspólne wyliczenie rzeczy, które można robić bez komputera, Internetu czy telewizji.

9.       W grupach – przygotowanie plakatów ostrzegających przed uzależnieniem od komputera, Internetu czy telewizji przy użyciu flamastrów, kleju i wycinków z gazet.

 

III. Działania końcowe:

 

10.   Podsumowanie i prezentacja przygotowanych plakatów.

11.   Umieszczenie prac uczniów na klasowej gazetce.

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin