Różnice w diagnostyce czynnościowej w pediatrii.doc

(41 KB) Pobierz
PEDIATRIA

PEDIATRIA

 

Nie stosuje się ćw z dużym obciążeniem stt. Nie dzielimy, że dzieci same wybierają zespoły. Rywalizacji w rzędach. Nie możemy ich wysyłać po sprzęt. Zadbać o bezpieczeństwo.

 

Ocena wydolności fizycznej w pediatrii

         zmiany przystosowawcze podczas wysiłku będą zależały od intensywności czasu jego trwania

         w momencie rozpoczęcia wysiłku wzrasta zapotrzebowanie na tlen w pracujących mięśniach, zwiększa się częstość skurczów serca i objętość wyrzutowa serca

         w wysiłkach submaksymalnych intensywnośc (zwykle po 3-5 min), pobór tlenu i inne wskaźniki fizjologiczne ustala się na pewnym poziomie - RÓWNOWAGA CZYNNOŚCIOWA

 

Wysiłek a częstość skurczów serca i ciśnienie tętnicze

         częstość skurczów serca wzrasta natychmiast po rozpoczęciu wysiłku i wprost proporcjonalnie do jego intensywności (liniowo) aż do osiągnięcia wartości maksymalnych - u dzieci i młodzieży może przekraczać 200 uderzeń/min. Przewidywana max częstość skurczów serca = 220 - wiek badanego

         skurczowe ciśnienie krwi wzrasta podczas wysiłku (wzrast ze wzrostem pojemności minutowej serca) do 200 mmHg

         ciśnienie rozkurczowe z reguły nie zmienia się podczas wysiłku lub nieznacznie wzrasta (max o 10-20 mmHg)

 

Zmiany w układzie krążenia u dzieci:

1.       dzieci wykonujące wysiłki fiz cechuje silne pobudzenie adrenergiczne i małe noradrenergiczne => niższe ciśń tętnicze i podwyższone HR w przeciwieństwie do dorosłych

2.       spoczynkowe i wysiłkowe wartości ciśnienia tęt od 10 r.ż. systematycznie rosną i są prop do rozmiarów ciała

3.       przepływ krwi przez aktywne podczas pracy mm może być u dzieci większy niż u dorosłych ze wzgl na niższe opory obwodowe

4.       występuje zwiększona różnica tętniczo-żylna zawartości tlenu

5.       większa częstość skurczu w spoczynku i podczas wysiłku o submax intensywności kompensuje mniejszą w stos do dorosłych objętość wyrzutową serca

6.       powrót tętna do stanu wyjściowego u dzieci jest nieco szybszy niż u dorosłych

7.       dzieci cechuje wysoka wydolność i korzystna adaptacja układu krążenia do wysiłku

 

 

Podstawowe zasady testów wysiłkowych dla dzieci:

v      proste do wykonania

v      odpowiadające naturalnym formom ruchu

v      bezpieczne

v      nie wywołujące reakcji stresowych

 

Przeciwwskazania do wykonywania prób wysiłkowych u dzieci:

ð      choroby m sercowego

ð      niekontrolowane zaburzenia f serca

ð      choroby nerek

ð      przewlekłe zap wątroby

ð      nieodpowiednia dawka insuliny w cukrzycy – śpiączka lub pobudzenie

ð      niewydolność układu oddechowego

ð      przyjmowanie leków wpł na reakcje fizjologiczne

ð      sygnalizowanie objawów przemęczenia lub niechęć do wykonania próby

 

Objawy stanowiące absolutne zalecenia do przerwania testu:

ð      bóle w klatce piersiowej

ð      bóle i zawroty głowy

ð      zaburzenia oddychania

ð      nadmierne zaczerwienienie skóry

ð      nadmierna potliwość

ð      zespół zaburzeń w EKG

ð      zaburzenia ciśń krwi powyżej 240/120

ð      stopniowy wysiłkowy spadek ciśń skurczowego poniżej

ð      brak wzrostu tętna lub jego spadek podczas wysiłku

ð      subiektywne objawy zmęczenia sygnalizowane przez dziecko

ð      niechęć i odmowa wykonania dalszej części próby

 

Charakterystyka badań wysiłkowych dzieci:

1.       reakcja dzieci na stosowane wysiłki jest podobna do dorosłych /fizjologia/

2.       różnice wynikają z mniejszej masy mm dzieci

3.       zaleca się stosować bieżnię mechaniczną ze wzgl na niedostateczny rozwój mm ud w konsekwencji szybkie zmęczenie i trudności w utrzymaniu odpowiedniego rytmu

 

U dzieci niepełnosprawnych max HR nie powinna przekraczać 170u/min, podczas gdy u dzieci zdrowych możemy obserwować wartości nawet do 220 u/min.

 

 

W fizjoterapii dzieci obowiązują zasady w których fizjoterapia powinna być:

         powszechna

         wczesna

         kompleksowa

         ciągła

 

Opieka nad dzieckiem oraz racjonalne podejście do usprawniania obejmuje:

         wczesne rozpoznanie

         ocenę stanu dziecka jako podstawę doboru form i środków terapii

         kontrolę wyników (ocenę efektywności terapii)

 

TESTY

         obserwacja (szczególnie rodziców)

         opracowany przez PRECHTLA polegający m.in. na badaniu charakterystycznych dla płodu i niemowląt globalnych wzorców ruchu (GMS) i występujących później wzorców pobudzenia ruchowego (FMs)

         skala GMEM oceniająca wzorce ruchowe i ogólną sprawność dziecka – analiza wzorców przetaczania, siadania, pełzania, czworakowania, chodzenia, biegania oraz skakania

         skala GMPM bazuje ona na ocenie osiągnięć sprawności dotyczących układów ciała przestrzeni, koordynacji, dysocjacji ruchu, stabilizacji pozycji i przenoszenia ciężaru ciała

         skale oceny funkcjonalnej PEDI obejmuje trzy obszary samoobsługi, przemieszczania się i funkcji socjalnych:

Ø      podstawowa przeszkoda do wykonania ruchów i prawidłowego rozwoju są kliniczne objawy spastyczności

 

û     stereotypowe wzorce ruchowe jako odpowiedzi na pobudzenie lub poruszenie

û     równoczesne skurcze mięśni antagonistycznych

û     niemożność rozłożenia ruchów na fragmenty czyli tzw. patologiczne synergizmy

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin