Plan nauczania dla danego typu szkół, tzn. szkoły ogólnokształcącej lub zawodowej o określonej specjalności, obejmuje pełny rejestr realizowanych w niej przedmiotów, ich rozkład na poszczególne lata nauki, a także liczbę godzina nauczania przeznaczoną dla każdego z przedmiotu zarówno w pełnym cyklu pracy szkoły jak i określonych klasach. Tego rodzaju plan stanowi podstawę do opracowania programów nauczania poszczególnych przedmiotów. Natomiast w przeciwieństwie do planu, który stanowi tylko wykaz przedmiotów nauki szkolnej, program nauczania ustala, jakie wiadomości i umiejętności i nawyki o trwałych walorach poznawczych i wychowawczych oraz w jakiej kolejności uczniowie mają sobie przyswoić. Na program nauczania składają się zazwyczaj: - uwagi wstępne, w których określa się cele nauczania danego przedmiotu - materiał nauczania, obejmujący podstawowe informacje, pojęcia, prawa, teorie i ważniejsze hipotezy, zasady, metody, techniki pracy, algorytmy, reguły postępowania, itp. Z zakresu dyscypliny naukowej odpowiadającej danemu przedmiotowi - Uwagi o realizacji programu oraz wskazówki na temat metod, form organizacyjnych i środków umożliwiających skuteczną realizację materiału nauczania objętego programem Przedmioty objęte planem nauczania dzieli się przeważnie na obowiązkowe i fakultatywne. - obowiązkowe – zawierają podstawy wiedzy o przyrodzie, społeczeństwie, technice i kulturze, stanowią wspólny dla wszystkich uczniów kanon wykształcenia. - fakultatywne – dotyczą zagadnień bardziej szczegółowych i wiążą się głównie z dążeniem szkoły do zaspokojenia indywidualnych potrzeb i zainteresowań uczniów Plany i programy nauczania są w większości krajów dokumentami zatwierdzanymi przez centralne władze oświatowe. Bibliografia: Cz. Kupisiewicz, "Podstawy dydaktyki ogólnej"
spodpowieki