Photoshop. Księga kanałów obrazu - Scott Kelby.pdf

(5346 KB) Pobierz
Photoshop. Księga kanałów obrazu
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
Photoshop. Ksiêga
SPIS TREœCI
kana³ów obrazu
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Scott Kelby
T³umaczenie: Piotr Cieœlak
ISBN: 83-246-0491-X
Format: B5, stron: 288
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Odkryj i wykorzystaj mo¿liwoœci, jakie oferuje praca z kana³ami w obrazie
Utwórz zaznaczenia i maski
PrzeprowadŸ korekcjê barwn¹
Zoptymalizuj obrazy pod k¹tem publikacji w sieci
Ogl¹daj¹c projekty przygotowane przez doœwiadczonych grafików, czêsto
zastanawiamy siê, w jaki sposób osi¹gaj¹ oni tak zachwycaj¹ce rezultaty.
Przecie¿ korzystaj¹ z takiego samego Photoshopa i maj¹ do dyspozycji podobne
komputery. Sekret tkwi w sposobie pracy. Jednym z najwiêkszych atutów grafików,
którzy zawodowo pos³uguj¹ siê programem Adobe Photoshop, jest ich umiejêtnoœæ
wykorzystywania mo¿liwoœci oferowanych przez kana³y obrazu. Dziêki nim s¹
w stanie realizowaæ projekty w sposób ca³kowicie odmienny od konkurencji.
„Photoshop. Ksiêga kana³ów obrazu” to kolejny, rewelacyjny podrêcznik autorstwa
Scotta Kelby’ego, twórcy wielu bestsellerów poœwiêconych Photoshopowi.
Po przeczytaniu poznasz tajniki wykorzystywania kana³ów obrazu i przekonasz siê,
¿e osi¹gniêcie zapieraj¹cych dech w piersiach efektów le¿y tak¿e w Twoim zasiêgu.
Dowiesz siê, jak tworzyæ skomplikowane zaznaczenia i maski, zmieniaæ fotografie
kolorowe w czarno-bia³e, wyostrzaæ obrazy i korygowaæ ich kolorystykê. Nie znajdziesz
tu technicznego ¿argonu i enigmatycznych opisów -- ka¿de z zagadnieñ przedstawione
jest na przyk³adzie i opisane z typowym dla Scotta Kelby’ego poczuciem humoru.
Tworzenie zaznaczeñ i masek w oparciu o kana³y
Mieszanie kana³ów
Kana³y kolorów dodatkowych
Zmiana jasnoœci i nasycenia kolorów
Wyostrzanie w przestrzeni Lab
Usuwanie szumu z fotografii
Optymalizacja obrazów
Efekty specjalne
Poznaj techniki pracy stosowane przez profesjonalnych grafików
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ONOWOœCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
4161974.016.png 4161974.017.png 4161974.018.png 4161974.019.png
SPIS TREśCI
.........10
Wszystko zaczyna się od początku. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
Podstawowe informacje o kanałach. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
Twój pierwszy, własny kanał obrazu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Skróty dotyczące kanałów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31
Pytania i odpowiedzi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
..............34
Maski — a cóż to takiego?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Maskowanie za pomocą kanałów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Tworzenie masek na podstawie kilku kanałów. . . . . . . . . . . . . . 52
Tryby mieszania kanałów. Jak to możliwe?. . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Projektowanie trudnych masek.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Miękkie krawędzie i tryb szybkiej maski. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
Skróty dotyczące kanałów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
Pytania i odpowiedzi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
.........88
Najważniejsze informacje o maskach warstw...............................90
Łączenie zdjęć.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Maski warstw korekcyjnych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Kanały kolorów dodatkowych.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
Skróty dotyczące kanałów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116
Pytania i odpowiedzi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117
...........................118
Najważniejsze informacje o maskach warstw..............................120
Kanał jasności w przestrzeni Lab. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .126
Polecenie Calculations .( Obliczenia ). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .130
Polecenie Channel Mixer .( Mieszanie kanałów ).. . . . . . . . . . . . . . .138
Pytania i odpowiedzi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .142
PHOTOSHOP. KSIĘGA KANAŁÓW OBRAZU
4161974.001.png 4161974.002.png 4161974.003.png 4161974.004.png
SPIS TREśCI
.......................................144
Zwiększanie szczegółowości portretów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
Zwiększanie nasycenia barw. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
Łączenie kanałów.............................................................................168
Wyrównywanie ekspozycji jasnych fragmentów zdjęcia. . . . . .174
Udoskonalona technika retuszu czerwonych oczu. . . . . . . . . . 180
Pytania i odpowiedzi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184
........... 186
Jak wyostrzać, by uniknąć szumu?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188
Dwuetapowe wyostrzanie w przestrzeni Lab.............................196
Maska krawędzi w kanale alfa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202
Zmniejszanie ilości szumu w kanale koloru niebieskiego. . . . . .210
Pytania i odpowiedzi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .218
K anały i op tyma lizac ja
.......................220
Optymalizacja ważona. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .222
Modyikacja tablicy kolorów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232
Pytania i odpowiedzi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234
.......................236
Snop światła. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238
Efekt fotografowania w podczerwieni.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244
Nakładanie na siebie zdjęć i obrazków.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250
Kanał tekstury i efekty świetlne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260
Jak zachować oryginalne cienie?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266
Gdzie szukać więcej informacji o kanałach?. . . . . . . . . . . . . . . . 270
Pytania i odpowiedzi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 272
Skorowidz. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275
PHOTOSHOP. KSIĘGA KANAŁÓW OBRAZU
4161974.005.png 4161974.006.png 4161974.007.png 4161974.008.png 4161974.009.png 4161974.010.png
186
4161974.011.png 4161974.012.png 4161974.013.png
Phtoshop
Księga kanałów
Wyostrzanie
Tytuł tego rozdziału jest, być może, nieco mylący, gdyż samymi kanałami
trudno cokolwiek wyostrzyć. Niemniej jednak odpowiednio wykorzystana
informacja zawarta w kanałach obrazu może bardzo ułatwić wyostrzanie
zdjęć. Zapytasz pewnie, czemu w takim razie nie zatytułowałem tego rozdziału
„Zastosowanie informacji zawartej w kanałach podczas wyostrzania obrazu”.
Dlaczego tego nie zrobiłem? Dlaczego po prostu nie podświetliłem wiersza
tekstu z tytułem i nie zastąpiłem go poprawną wersją? Ech, żeby życie było
takie proste… Moje drogie dzieci, wychowane w kulcie długich włosów, rock
and rolla i długich kwiecistych sukienek, Wam wszystko wydaje się takie
proste. Tu kliknąć, tam przesunąć — i gotowe. Wszystkie te nowoczesne
fanaberie to wynalazki współczesności, podczas gdy ja doskonale pamiętam,
że aby zamaskować jakiś błąd, potrzebowałem korektora albo „gęsiej skórki”
— mnie właśnie takie metody wydają się proste i skuteczne (dopóki, oczywi-
ście, nie skończy się „gęsia skórka”). Nie potrzebowałem żadnych kanałów,
byłem zachwycony dwukolorowym trybem koloru map bitowych i zapisywa-
łem obrazki w formacie PICT . Dziś użytkownicy zupełnie nie mają pojęcia, jak to
jest, gdy z rozpaczą „przepuszcza” się zdjęcie bez wyostrzania, mdłe i rozmy-
te. Dysponując technikami wyostrzania w przestrzeni Lab, nowoczesnymi
algorytmami zawartymi w iltrach takich, jak Smart Sharpening ( Inteligentne
wyostrzanie ), wieloetapowymi procesami wyostrzania i innymi cudami
współczesnej technologii, zapewne nigdy nie zaznacie tego dziwnego uczucia,
gdy budząc się po nocy przespanej w fotelu przed biurkiem, spoglądacie ze
zdziwieniem na ręce upstrzone kawałkami „gęsiej skórki”.
187
4161974.014.png 4161974.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin