6kds.pdf

(353 KB) Pobierz
160070688 UNPDF
Dariusz Puzyrkiewicz
Pisanie
skutecznych
skutecznych
ofert i reklam
ofert i reklam
6 kroków do sukcesu
w sprzedaży
w sprzedaży
Wydanie z dnia 25.06.2008
Pisanie
6 kroków do sukcesu
160070688.002.png
Pisanie skutecznych ofert i reklam - 6 kroków do sukcesu w sprzedaży Strona 2
Publikacja „Pisanie skutecznych ofert i reklam – 6 kroków do sukcesu w sprzedaży”
jest całkowicie darmowa.
Możesz ją udostępniać za darmo w dowolny sposób oraz dowolnych ilościach w
niezmienionej postaci – bez przekształcania, publikowania we fragmentach lub innej niż
elektroniczna formie bez mojej indywidualnej pisemnej zgody.
Jeśli zwierzę nie szczeka…
…to nie jest pies, jeśli tekst nie sprzedaje, to nie jest reklama.
Gdy czytam porady mistrzów reklamy, takich jak Claude C. Hopkins, John Caples, Robert
Collier, David Ogilvy, Robert W. Bly, Clayton Makepeace, Eugene M. Schwartz, Mark
Joyner, Joe Vitale - wciąż natrafiam na jedno, niezmienne stwierdzenie:
Pisanie ofert i reklam to nic innego jak sprzedaż. Dobra
reklama to taka, która dobrze sprzedaje.
Reklama nie jest poezją, formą zabawy, czy żonglowaniem skojarzeniami. Reklama to
realny, poddany twardym regułom rynku biznes. Musi przynosić konkretne efekty i… zyski.
Słowa więc są tylko narzędziem. I tu jest miejsce na kreację i sprawne posługiwanie się
językiem. Ale wszystko musi być podporządkowane sprzedaży. Poezja powinna wzruszać,
gry słowne zabawiać, a dobra reklama ma generować zyski.
© 2008 Dariusz Puzyrkiewicz http://www.dynanet.pl
160070688.003.png
Pisanie skutecznych ofert i reklam - 6 kroków do sukcesu w sprzedaży Strona 3
6 kroków do napisania dobrego tekstu reklamowego
Pisanie ofert i reklam, to jest nie wypełnianie formularza podatkowego, gdzie uzupełniamy
poszczególne pola ściśle, według określonych zasad. Nie da się więc stworzyć
uniwersalnego przewodnika, który krok po kroku, powie co, gdzie i jak napisać, aby
osiągnąć zamierzony rezultat.
W tworzeniu skutecznego tekstu reklamy, musimy jednak trzymać się pewnych zasad. To
tak samo, jak ze zwykłą sprzedażą. Żaden handlowiec nie osiągnie sukcesu, napadając
na przypadkowe osoby z ulicy z propozycją zakupu mostu na Wiśle. Trzeba w odpowiedni
sposób dotrzeć do klienta, który będzie zainteresowany zakupem konkretnego produktu.
Podobnie jest ze sprzedażą za pomocą tekstów reklamowych i ofert. Będą one skuteczne
tylko wtedy, gdy skierowane będą do właściwego klienta i w dopasowany do odbiorcy
sposób zaoferują mu ważną dla niego korzyść.
Jest wiele metod pisania skutecznych tekstów. Jedną z najbardziej znanych jest model
AIDA, który opiera się na 4 elementach reklamy: A ttention (Zwrócenie uwagi), I nterest
(Zainteresowanie), D esire (Pragnienie), A ction (Wezwanie do działania). Model ten
doczekał się wielu rozszerzeń.
W tym krótkim poradniku opisuję swój własny model, który oparty jest na 6 podstawowych
elementach oferty sprzedażowej. Nie twierdzę, że jest on najlepszy. Ma on tę zaletę, że
jest praktyczny i łatwy w użyciu. Zachęcam Cię do samodzielnego przetestowania mojej
metody.
Jeśli masz jakieś uwagi, sugestie czy pomysły na ulepszenie tego poradnika, to śmiało
pisz na adres: darek@dynanet.pl
© 2008 Dariusz Puzyrkiewicz http://www.dynanet.pl
160070688.004.png
Pisanie skutecznych ofert i reklam - 6 kroków do sukcesu w sprzedaży Strona 4
1. Z pustego i Salomon nie naleje
Podanie konkretnych informacji na temat oferowanego produktu lub usługi to pierwszy
krok ku ofercie, której trudno będzie się oprzeć.
Od tego powinniśmy zacząć tworzenie tekstu promocyjnego. Fakty na temat produktu
stanowią szkielet wyrafinowanej konstrukcji, jaką jest skuteczna oferta. Sprawiają one, że
budowla ta ma swój fundament, nie jest zawieszona w próżni i posiada konkretne kształty.
Prezentacja konkretnych informacji w ofercie daje czytelnikowi poczucie że nie ma do
czynienia z jakąś ściemą, czy pustymi obietnicami, lecz z realnym i namacalnym
produktem.
Ile to razy spotykaliśmy się z ofertami epatującymi napuszonymi przymiotnikami typu:
najlepszy, rewelacyjny, bezkonkurencyjny, a które sprawiały wrażenie nadmuchanego
balonu?
Istotą skutecznej oferty jest podanie faktów w taki sposób, by czytelnik sam wyciągnął
odpowiednie wnioski.
Klient nie jest idiotą, choć czasem bywa tak traktowany. Nie można faszerować go pustymi
słowami i oczekiwać, że szybko wypełni formularz zamówienia i natychmiast zapłaci.
Trzeba mu dać powód, by zechciał oddać swoje ciężko zapracowane pieniądze.
Konkretny i wiarygodny powód.
Jakich informacji na temat oferowanego produktu oczekuje potencjalny klient?
Co to jest i do czego służy?
Jak to działa?
Co nowego, unikatowego wprowadza produkt?
Jakie rezultaty przynosi korzystanie z produktu?
© 2008 Dariusz Puzyrkiewicz http://www.dynanet.pl
160070688.005.png
Pisanie skutecznych ofert i reklam - 6 kroków do sukcesu w sprzedaży Strona 5
Odpowiadając na powyższe pytania powinieneś stworzyć pierwszy szkic oferty. Na tym
etapie jej tworzenia skup się na samych faktach. Możliwie najpełniej opisz produkt i
postaraj się użyć do tego liczb, które uwiarygodnią prezentowane informacje. Wielokrotnie
zauważyłem, że etap ten pozwala na skupienie umysłu na stworzeniu przekonującego
tekstu, i pozwala wydobyć z przedmiotu oferty to, co najcenniejsze dla potencjalnych
klientów.
Jeżeli nie jesteś w stanie napisać niczego konkretnego, lub jest tego niewiele, to znaczy,
że za wcześnie jeszcze na pisanie. Musisz najpierw lepiej zapoznać się z produktem.
A co z sytuacja, gdy naprawdę niewiele konkretów można napisać, bo produkt jest
nieciekawy lub prosty jak cep? Wtedy należy skupić się na kontekście używania produktu,
trzeba poszukać informacji w otoczeniu, środowisku, w którym używany jest przedmiot.
2. Korzyści – klucz do umysłu i portfela klienta
Na pierwszym etapie tworzenia skutecznej oferty reklamowej spisywałeś wszystkie
możliwe fakty na temat oferowanego produktu. Dziś przemienisz te fakty w złoto. Dlaczego
w złoto? Bo przyciąga wzrok swoim blaskiem, jest cenne i każdy chce go mieć jak
najwięcej! Tak właśnie trzeba zaprezentować reklamowany produkt: by przyciągał wzrok i
wzbudzał pragnienie posiadania.
Jak sprawić, by produkt błyszczał jak cenne złoto? Co przyciąga wzrok klientów?
KORZYŚCI. Konkretne, wymierne i ważne korzyści. Podstawowa zasada pisania ofert
reklamowych to zebranie cech produktu i zamiana ich na korzyści. Wszyscy (na pewno?)
o tym wiedzą, jednak mało kto w rzeczywistości realizuje ten postulat.
Pokażę Ci bardzo prosty sposób na zamianę cech produktu w złoto, którego zapragną
klienci. Jeżeli zebrałeś wystarczająco dużą liczbę faktów, to najgorsze masz już za sobą.
Roboczy tekst naszpikowany konkretami jest bowiem podstawą tej alchemicznej
przemiany. Pisanie pójdzie Ci tak gładko, jak doświadczonemu narciarzowi zjazd po
prostym, ośnieżonym stoku.
© 2008 Dariusz Puzyrkiewicz http://www.dynanet.pl
160070688.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin