Pytania z Promocji Zdrowia
1. Rozwój Promocji Zdrowia w Polsce, jako dziedziny naukowej określa się na:
a) okres po drugiej wojnie światowej
b) początek lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia
c) przełomie 1970 i 1980 roku
d) początek 2000 roku
2. Strategicznym celem NPZ jest:
a) zwiększona dostępność do świadczeń zdrowotnych
b) poprawa zdrowia i związanej z nim jakości życia ludności oraz zmniejszenie nierówności w zdrowiu
c) działanie międzyresortowe na rzecz poprawy zdrowia
d) określenie polityki zdrowotnej każdego narodu
3. W skład promocji zdrowia wchodzą następujące elementy:
a) edukacja zdrowotna, profilaktyka, prewencja
b) edukacja zdrowotna, profilaktyka, styl życia
c) edukacja zdrowotna, profilaktyka, polityka zdrowotna
d) edukacja zdrowotna, prewencja, zachowania zdrowotne
4. Edukacja zdrowotna to:
a) proces, w którym ludzie uczą się dbać o swoje zdrowie
b) proces, w którym ludzie uczą się dbać o zdrowie społeczeństwa
c) proces nauczania prawidłowych zachowań zdrowotnych
d) wszystkie wymienione
5. Holistyczny model zdrowia charakteryzuje się między innymi:
a) rozwojem medycyny naprawczej
b) eliminowaniem czynników ryzyka
c) leczeniem chorób
d) aktywnością jednostki
6. Styl życia obejmuje między innymi:
a) aktywność fizyczną
b) środowisko fizyczne
c) czynniki genetyczne
d) żaden z wymienionych
7. Najbliższy idei promocji zdrowia jest model edukacji zorientowany na:
a) chorobę
b) czynniki ryzyka
c) zdrowie
d) profilaktykę
8. W programach promocji zdrowia cel ogólny powinien wskazywać:
a) efekt, a nie opisywać działanie
b) konkretne kierunki działań
c) wyniki, które będą osiągnięte
d) grupę celową
9. Osiągnięcie sukcesu w edukacji zdrowotnej zależy od:
a) ciągłego zwiększania nakładów na służbę zdrowia
b) zwiększenia dostępności do świadczeń zdrowotnych
c) wiedzy i umiejętnościom osób zaangażowanych w ten proces
d) prawodawstwa i ustawodawstwa
10. Palenie tytoniu jest nałogiem wywoływanym przez dwa wzajemnie oddziaływujące na
siebie uzależnienia. To, które związane jest z koniecznością utrzymania
odpowiedniego, wyższego u palacza tytoniu, poziomu nikotyny w surowicy krwi,
nazywa się :
a. nałogiem
b. uzależnieniem farmakologicznym
c. uzależnieniem behawioralnym
d. żadne z wymienionych
11. Szpital Promujący Zdrowie swoim działaniem obejmuje:
a) pacjentów i personel
b) rodziny pacjentów
c) wszystkie wymienione
d) społeczność lokalną
12. Samobadanie piersi należy zacząć od:
a) 15 roku życia
b) 20 roku życia
c) 25 roku życia
d) 30 roku życia
13. Promocja zdrowia to:
a. działania profilaktyczne wpływające na zdrowie
b. proces zwiększający oddziaływanie na własne zdrowie
c. rehabilitacja
d. stan dobrobytu bio-psycho-społecznego
14. Kluczowym narzędziem w promocji zdrowia jest:
a) edukacja zdrowotna
b) profilaktyka
c) prewencja
d) poradnictwo
15. Świadomość zdrowotna to:
a) traktowanie zdrowia w kategoriach zasobu
b) poczucie odpowiedzialności za stan swojego zdrowia
c) zdawanie sobie sprawy, że styl życia w dużej mierze decyduje o kondycji zdrowotnej
16. Determinanty zdrowia to:
a) styl życia
b) służba zdrowia
c) czynniki biologiczne i środowiskowe
17. Diagnoza edukacyjna i organizacyjna skupia się na:
a) czynnikach umożliwiających realizację programu
b) jakości życia
c) potęgowaniu zdrowia
d) zachowaniach i środowisku
18. Autorytatywny model edukacji ma charakter:
a) działania z kimś
b) działania na rzecz czegoś
c) wymiany doświadczeń
d) instruktażowy
19. Ewaluacja to:
a) zmiana dokonana w programie promocji zdrowia
b) zasada konstruowania programu promocji zdrowia
c) oceny skuteczności programu promocji zdrowia
d) wdrażanie w życie programu promocji zdrowia
20. Strategia tworzenia Szkoły Promującej Zdrowie jest związana z podejściem:
a. od ludzi do problemu
b. środowiskowym
c. uczestnictwa całej społeczności szkolnej
d. wszystkie wymienione
21. Samobadanie piersi należy wykonywać:
a) raz w miesiącu
b) raz do roku
c) co dwa lata
d) co trzy miesiące
Literatura:
1. Andruszkiewicz A. Banaszkiewicz M.: Promocja Zdrowia, Wydawnictwo Czelej, Lublin 2008
2. Karski J.: Praktyka i teoria promocji zdrowia, Wybrane zagadnienia. CeDeWu, Warszawa 2003
3. Wojnarowska B. (red.): Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa, 2007.
4. Lwow F., Milewicz A. (red.): Promocja Zdrowia, Wydawnictwo Medyczne Urban@Partner, Wrocław 2004
Blackkalia