Chasydyzm.pdf

(90 KB) Pobierz
11257756 UNPDF
Chasydyzm
Początki ruchu chasydzkiego datują się na połowę XVIII w., a pierwotnym terenem jego
rozwoju były południowo-wschodnie rubieże Polski i Litwy. Ruch chasydzki powstawał w
wyjątkowo trudnym historycznie okresie. Nie przebrzmiały jeszcze echa rzezi
Chmielnickiego, Rzeczpospolita przechodziła kryzys polityczny - nastąpił rozpad unii
Polski z Litwą, a później trzy rozbiory Polski, które w rezultacie wymazały ją z mapy
świata. W świecie żydowskim pojawiły się dwa ruchy kabalistyczne i mesjanistyczne,
których liderami byli fałszywi mesjasze - Szabataj Cwi i Jakub Frank. Z drugiej strony
żydowski świat religijny popadał coraz bardziej w rygoryzm i autorytaryzm rabinów. Życie
gmin podporządkowane było oligarchiom zamożnych rodów kupieckich i rabinom, co
powodowało wśród ludzi biednych poczucie bezsilności, w praktyce bowiem nie mieli
wpływu na losy gminy i swoje własne, zdani na łaskę zamożnych i wykształconych.
Ruch chasydzki, który tworzony był przez lud i dla ludu, stanowił więc formę opozycji
wobec władzy możnych, judaizm przyznawał bowiem tego typu oponentom pewne
miejsce poza standardową strukturą religijną. Mimo wieku konfliktów, chasydyzm
wywalczył sobie (choć późno) miejsce w ramach religii żydowskiej.
Był to ruch mistyczny, zakorzeniony w judaizmie i zgodny z nim, lecz wykraczał poza
ramy nauki rabinów i stąd też wynikał ich silny sprzeciw. U jego podstaw legła tradycja
kabalistyczna, widząca okruchy Bożej obecności w każdym przejawie stworzenia i
twierdząca, że świat istnieje "wewnątrz" Boga, dlatego można Go czcić nawet
najprostszymi zajęciami. Niezmiernie ważna była postać cadyka (sprawiedliwego),
duchowego mistrza, mającego wedle tej tradycji specjalny kontakt ze Stwórcą i
obdarzonego nadnaturalną mocą i mądrością. Cadyk był duchowym przewodnikiem
swoich chasydów (hebr. sprawiedliwych, wiernych Przymierzu), często posiadał moc
uzdrowieńczą, był pośrednikiem między Bogiem a Jego ludem. Chasydzi przychodzili do
niego po radę, z czasem wytworzył się zwyczaj wręczania zapytań czy próśb na małych
karteczkach, zwanych kwitłech. Ważnym elementem nauki chasydów było emocjonalne i
żywiołowe przeżywanie modlitwy oraz radość i ekstaza, zapamiętanie w śpiewie i tańcu
dla Boga. Głośne, pełne muzyki i tańca modlitwy odbywały się w domach modlitwy
zwanych sztibłech. Życie w zachwyceniu - tak w skrócie można określić sposób
chasydzkiej egzystencji. Tym, który wprawia w owo zachwycenie jest cadyk, tymi, którzy
w nim trwają, są jego chasydzi. Cadyk spotykał się z przybyłymi do niego, często z
1
 
daleka, chasydami zwłaszcza podczas Szabatów i Świąt. Odbywały się wtedy uroczyste
posiłki zwane tisz, a uczestniczenie w nich było dla ucznia cadyka zaszczytem.
Baal Szem Tow
Pierwszym i najważniejszym cadykiem był Israel ben Eliezer (ok. 1700 - 1760), zwany
Baal Szem Tow (hebr. Pan Dobrego Imienia) lub Beszt od pierwszych liter hebrajskiego
przydomka. Urodził się na Podolu, był człowiekiem ludu, nie posiadał ani wykształcenia,
ani zacnego pochodzenia. Przyswoił sobie jednak tajniki kabały od legendarnego
cudotwórcy, Adama Baal Szema, posiadał też, jak głosi tradycja, zdolność duchowego
wniebowstępowania, podczas którego miał spotkać Mesjasza. Gdy dostąpił "oświecenia"
(około 1736 r.) zaczął głosić swą naukę wśród ludu. Niewątpliwie odznaczał się ogromną
charyzmą, która przyciągała do niego rzesze prostych ludzi szukających i znajdujących w
jego osobie pokrzepienie duchowe i cielesne. Baal Szem Tow znany był bowiem z
uzdrowień, jakich dokonał podczas swych licznych podróży po kraju; sporządzał także
amulety, leczył zaklęciami. W swoich podróżach dotarł aż na Litwę. Gdy stał się znany,
na wzór sławnych rabinów utrzymywał własny dwór, początkowo w miejscowości
Tołstoje, a później w Międzybożu. Miał wielu uczniów i zwolenników, jednak ich dokładna
liczba nie jest znana. Z imienia znanych jest około 30-tu uczniów Beszta. Jego nauka w
odróżnieniu od wcześniejszych Baalej Szem charakteryzowała się porzuceniem ascezy
dla radosnego i ekstatycznego przeżywania zarówno modlitwy, jak i czynności dnia
codziennego. Radość zalecana była zwłaszcza tym, którzy w codziennym życiu
doświadczali ucisku czy niedostatku. Dostrzegał w każdym przejawie stworzenia Boże
iskry, połączenie między materią a duchem. Temu swoistemu rodzajowi panteizmu,
podobnie jak innym ideom głoszonym przez Baal Szem Towa, sprzeciwiały się
tradycyjne kręgi ortodoksji żydowskiej. Nie tylko jednak one - wśród oponentów Beszta
znaleźli się jego właśni uczniowie: Awraham Gerszom z Kutowa, Nachman z Horodenki
oraz Nachman z Kosowa.
Israel ben Eliezer nadał nowy charakter "instytucji" cadyka. Odszczepieńcze ruchy
mesjańskie takie, jak sabatjanizm czy frankizm zostały zdyskredytowane i odrzucone
przez judaizm. Beszt nie zamierzał podążać ich drogą, rozumiał jednak tęsknotę ludu za
Mesjaszem. Dlatego starał się niejako zaspokoić tę tęsknotę przez wskrzeszenie postaci
cadyka, który (jak nauczał) zstępuje z wysokości niczym Boża łaska i miłosierdzie. Cadyk
według jego nauki nie był Mesjaszem, lecz nie był także zwykłym człowiekiem - sytuował
się pomiędzy tymi dwoma. Ponadto cadyków mogło być wielu, jako że nie starali się
odgrywać roli Mesjasza.
2
 
Drugą innowacją wprowadzoną przez Baal Szem Towa była odmienna forma codziennej
modlitwy. Dzięki niej zwykli ludzie mogli dostępować obcowania ze światem boskim
poprzez przełamanie bariery swej przyrodzonej egzystencji. Miało to związek z pewną
kabalistyczną metodą modlitwy, w której modlący się z modlitewnikiem skupia całą swą
uwagę na literach, nie czyta jednak, lecz pragnie, i realne kształty liter rozpływają się, a
ukryte w nich boskie znamiona stają się widoczne dla ducha. Człowiek, który dostąpił
"wejścia w litery modlitw" wiedział, iż został uznany godnym. Uczył także, iż w modlitwie
należy unicestwić swą osobowość, stać się niczym, dzięki czemu tworzy się próżnia,
przez którą przepływają słowa modlitwy, nie z istoty człowieka, lecz z samych niebios.
Usta mówią, lecz myśli podsuwa duch.
Uczniowie Baal Szem Towa - rozprzestrzenienie i rozwój nauki
Baal Szem Tow pozostawił po sobie, jak już zostało powiedziane, wielu uczniów,
spośród których najsławniejsi byli: Dow Ber, Magid (hebr. wędrowny kaznodzieja) z
Międzyrzecza, Pinchas Szapiro z Korca, Jakub Josef z Płonnego i Jechiel Michał ze
Złoczowa. Kontynuowali oni dzieło rozpoczęte przez Israela ben Eliezera, mieli własnych
uczniów i następców, o nich także zachowało się najwięcej przekazów i legend spośród
wszystkich uczniów Beszta.
Rola głównego przywódcy ruchu po śmierci Baal Szem Towa przypadła Magidowi z
Międzyrzecza, choć sprzeciwiali się mu inni uczniowie Beszta (Pinchas Szapiro z Korca i
Jakub Josef z Płonnego) i w rezultacie wycofali się oni z aktywnego przywództwa ruchu.
Pozostało z tego okresu dzieło Toldot Jaakow Josef (1780), spisane przez Jakuba
Josefa z Płonnego, które stanowiło pierwszą pisaną próbę sformułowania istoty
chasydyzmu. Zawierało wiele opowieści Baal Szem Towa i tradycję przez niego
ustanowioną. Chasydzi kontynuowali działalność, podróżując i zdobywając nowych
uczniów, którzy przybywali do Międzyrzecza, do nowego mistrza, aby słuchać jego nauki.
Głównym przesłaniem Magida była wizja świata, w którym Bóg pochyla się nad
człowiekiem, niejako zniża się do jego poziomu, aby w ten sposób wychować go
łagodnie i troskliwie, tak by do Niego dorósł; podobnie jak w tradycji kabalistycznej, kiedy
to Bóg ogranicza się, aby mógł powstać świat. Relacja taka między człowiekiem a
Bogiem możliwa jest tylko wtedy, gdy stosunek ten pełen jest żarliwości i głębokiego
oddania. Magid był przede wszystkim ekstatykiem, a tendencja ta spełniała się w
nauczaniu i wychowywaniu uczniów. Za jego czasów nauka chasydzka rozprzestrzeniła
się z Wołynia na północ, po Białoruś, a nawet Litwę, oraz na zachód po Galicję i
centralną Polskę. Z tych terenów pochodzą sławni kontynuatorzy ruchu, najwięksi z nich
to Szneur Zalman z Ladów, Lewi Izaak z Berdyczowa, Aaron z Karolina i Samuel
3
 
Szmelke Horowitz z Nikolsburga. W najpełniejszych zachowanych przekazach
znajdujemy informacje o kilku innych, jak Menachem Mendel z Witebska, Meszulam
Zusja (jid., Zysze) z Annopola, Elimelech z Leżajska, Israel z Kozienic, Szlomo z
Karolina i Jakub Icchak z Lublina. Według tradycji Magid pozostawił po sobie trzystu
uczniów, około czterdziestu z nich znamy z imienia, przeważnie poprzez ich pisma.
Powstanie dynastii chasydzkich
Wzrost i rozwój ruchu chasydzkiego, zarówno geograficzny jak i liczebny, spowodował w
trzecim pokoleniu po Baal Szem Towie (1773-1815) decentralizację jego duchowego
przywództwa. Powodami były zarówno względy polityczne - rozbiór Polski i podział
administracyjny jej terenów, uniemożliwiający swobodne przemieszczanie się i stały
kontakt między ośrodkami, jak i różnice nauk, tradycji i sposobów życia praktykowanych
w poszczególnych ośrodkach. Ogromną rolę w procesie decentralizacji odegrali nowi
charyzmatyczni przywódcy tworzący nowe tradycje i przyciągający zwolenników, a także
presja przeciwników ruchu chasydzkiego. Zmieniły się także sposoby sukcesji
przywództwa. Od tego czasu zaczęły powstawać dynastie chasydzkie - rola cadyka
przechodziła z ojca na syna, podobnie z pokolenia na pokolenie przekazywana była
wśród chasydów wiara w określonego cadyka.
Trzecie pokolenie obfitowało w wielkich charyzmatycznych przywódców, w tym okresie
działał Jakub Izaak, Widzący z Lublina, który założył własny dwór jeszcze za życia
swego mistrza, Elimelecha z Leżajska, bez jego błogosławieństwa, czy Jakub Izaak,
Święty Żyd z Przysuchy, który także działał za życia mistrza, nie opuszczając go jednak,
albo wielki prawnuk Baal Szem Towa, Nachman z Bracławia.
Na temat każdego z nich można by snuć długie opowieści i rozważać, który z nich był
większym mędrcem czy cudotwórcą. Dla przykładu jednak warto zatrzymać się na chwilę
przy jednym z nich, rabbim Zalmanie Szneurze z Ladów. Był on rawem ziem ruskich i
miał zamiar udać się do Erec Israel (Ziemi Izraela) wraz z rabbim Mendlem z Witebska,
jednak na jego prośbę, a według legendy na polecenie dane mu we śnie, zrezygnował z
tego planu. Stał się on później założycielem odrębnego ruchu chasydzkiego na Litwie,
zwanego Chabad, od początkowych liter trzech najważniejszych według Kabały hipostaz
Boga - Sefirot, zwanych: Chochma - Mądrość, Bina - Rozum i Daat - Poznanie lub
Wiedza. Już nazwa szkoły świadczy o kierunku przez nią obranym - poznanie rozumowe
miało stać się na powrót drogą wiodącą ku Bogu. Miała ona stanowić pogodzenie
rabinizmu i chasydyzmu, zwrócić się ku "racjonalizującej mistyce". Racjonalizm był
4
 
wyjątkowo charakterystyczny dla Żydów litewskich, spośród których wywodzili się
najzagorzalsi przeciwnicy chasydyzmu - mitnagdim (hebr. przeciwnicy, sprzeciwiający
się). Jednak nawet ta próba "pojednania" chasydyzmu z rabinizmem nie powiodła się; nie
spowodowała nawet załagodzenia konfliktu, a Chabad zachował charakterystyczną dla
chasydyzmu żarliwość i żywiołowość.
Wraz z przemianami dotyczącymi duchowego przywództwa, jakie zaszły w trzecim
pokoleniu, ruch chasydzki umocnił się względem swoich przeciwników i zdobywał sobie
coraz większe wpływy w całej Europie Wschodniej. Przyłączenie Galicji do Cesarstwa
Austro-Węgierskiego spowodowało rozprzestrzenienie się chasydyzmu na tereny
dzisiejszych Węgier, a później także Rumunii.
Przeciwnicy ruchu chasydzkiego
Głównymi przeciwnikami ruchu chasydzkiego byli rabini, a główny ośrodek opozycji,
któremu przewodził Elijah ben Solomon Zalman, Gaon z Wilna, znajdował się na Litwie.
Tam też, zwłaszcza w ostatnim trzydziestoleciu XVIII w. opozycja była najbardziej
zorganizowana - powstał tam bowiem przeciwny chasydyzmowi ruch mitnagdim ,
kierowany przez Gaona z Wilna, a później przez jego ucznia Chaima z Wołożyna. Poza
tym okresem kontrowersje rozgrywały się na poziomie lokalnym.
Głównymi zarzutami mitnagdim pod adresem chasydów było przedkładanie modlitwy nad
studiowanie Tory, które według tradycyjnego judaizmu było główną drogą prowadzącą do
Boga. Przeciwnicy widzieli w chasydyzmie, w jego wizjach, ekstazie i cudach
niebezpieczne kłamstwa, a także zagrożenie bałwochwalstwem w związku z czcią
okazywaną cadykowi. Chasydzi byli także oskarżani o uleganie wpływom sabatanizmu i
współczesnego początkom chasydyzmu frankizmu - wykluczonych z judaizmu
fałszywych ruchów mesjańskich. Także przejście z aszkenazyjskiego do sefardyjskiego
obrządku w sferze modlitw stanowiło wyzwanie dla tradycyjnej ortodoksji na tych
terenach.
Sceptyczne oceny ruchu pojawiały się w pismach rabinicznych już za czasów Baal Szem
Towa, a w 1772 r. chasydyzm został obłożony klątwą przez rabinów. Palono księgi
chasydzkie, pojawiły się ośmieszające ruch pamflety. Chasydzi odwzajemnili klątwę,
nakładając na rabinów własną; oni także palili antychasydzkie dzieła. W 1781 r. została
nałożona na chasydów najcięższa klątwa - nakazano wygnanie ich ze społeczności,
zakazano udzielania im schronienia, spożywania mięsa z ich rytualnego uboju,
5
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin