Talit i Tefilin.pdf

(53 KB) Pobierz
11257992 UNPDF
Talit i Tefilin
W religii żydowskiej istnieją dwa przedmioty służące do
codziennej modlitwy. Są to talit i tefilin .
Talit
Talit, zwany też w jidysz " tałes ", to chyba najbardziej
charakterystyczny element żydowskiego stroju modlitewnego.
Jest to biały, prostokątny szal wykonany, dawniej z wełny lub
lnu, teraz także z bawełny czy jedwabiu, ozdobiony błękitnymi
lub czarnymi pasami. Ważną częścią talitu są cicit (w jidysz
" cyces "), podłużne frędzle na czterech rogach szala,
wypełnienie biblijnego przykazania z księgi Liczb 15,38-41: " I
mówił znowu Pan do Mojżesza: Powiedz Izraelitom, niech
sobie zrobią frędzle na krajach swoich szat, oni i ich
potomstwo i do każdej frędzli użyją sznurka z fioletowej
purpury. Dla was będą te frędzle, a gdy na nie spojrzycie,
przypomnicie sobie wszystkie przykazania Pana, aby je
wypełnić - a nie pójdziecie za żądzami swojego serca i oczu,
przez które plamiliście się niewiernością - byście w ten sposób
o wszystkich moich przykazaniach pamiętali, pełnili je i w ten
sposób byli świętymi wobec swojego Boga ".
Talit był zwyczajnym odzieniem noszonym przez mężczyzn w
starożytności. U Żydów religijne znaczenie miały jedynie owe
frędzle. Jednak po wygnaniu z Ziemi Izraela, Żydzi zaczęli
adoptować stroje innych narodów, porzucając tym samym talit
jako element codziennego stroju. Dlatego stał się on
elementem stroju liturgicznego.
Dziś talit jest noszony tylko przez mężczyzn w czasie porannej
modlitwy (oprócz dnia Tisza Be-Aw, kiedy zakłada się go w
czasie nabożeństwa popołudniowego), a także podczas
wszystkich nabożeństw święta Jom Kipur. Chazan w
synagodze zakłada talit także na modlitwy popołudniowe i
wieczorne, tak samo jak osoba czytająca fragment Tory
podczas modlitwy Mincha w dni postu.
Przed założeniem talitu wypowiada się następujące
błogosławieństwo: "Błogosławiony jesteś, Panie, nasz Boże,
Królu Wszechświata, który uświęciłeś nas przykazaniami
swymi i nakazałeś nam zakładać talit ". W dni powszednie talit
zakłada się przed założeniem tefilin . Wśród szczególnie
religijnych Żydów praktykowany jest zwyczaj zakładania talitu
i tefilin w domu i wychodzenia do synagogi w tym stroju, a
także przykrywania talitem głowy podczas modlitwy. Ma to
symbolizować przebywanie pod osłoną świętości przykazań
Tory, powierzenie się woli Bożej. Zwykle jednak, podczas
modlitwy okrywane są tylko ramiona, a tylko członkowie rodu
kapłańskiego ( kohanim ) przykrywają głowy podczas Birkat Ha-
Kohanim (błogosławieństwa kapłanów) w Jom Kipur.
Zwyczajowo, podczas ostatniej części modlitwy Szema
odmawianej rano, w której mowa o przykazaniu cicit , trzy razy
dotyka się owymi frędzlami do oczu i całuje się je.
Cicit, jak juz zostało powiedziane, są bardzo ważną częścią
talitu . Sposób ich wiązania nie jest przypadkowy, zapisane jest
w nich w pewien sposób Imię Boże. W jaki sposób? Dzięki
użyciu numerycznych odpowiedników liter Bożego Imienia. Oto
jedna z metod. W języku hebrajskim imię Boże składa się z
czterech liter: I, H, W, H. Każdej z nich przypisana jest liczba:
I - 10, H- 5, W - 6, H - 5. Cicit przygotowuje się w ten sposób,
że przez otwór w rogu talitu przeciąga się cztery sznurki
(symbol czterech liter Imienia), z których jeden musi być o
wiele dłuższy. Tworzy się frędzel z ośmiu sznurków z których
jeden nadal jest wyraźnie dłuższy. Sznurki wiąże się w dwa
supły, a następnie najdłuższy z nich okręca się wokół
pozostałych 10 razy (litera I), później znowu dwa supły i 5
okręceń (litera H), dwa supły i 6 okręceń (litera W), dwa supły
i 5 okręceń (litera H) i na koniec ostatnie dwa supły.
Talit , w którym brakuje choćby jednej z cicit jest niekoszerny i
nie może być używany.
Zwyczaj noszenia talitu różni się w zależności od zwyczajów
panujących w danej gminie. Tak na przykład, u
aszkenazyjczyków noszenie talitu jest dozwolone także dla
chłopców, poniżej 13 roku życia (według tradycji żydowskiej
trzynastoletni chłopiec uważany jest za dorosłego, ten ważny
dzień obchodzi się uroczystością bar micwy ). W gminach tych
dziecięce tality , dostosowane do wzrostu, noszą nawet
zupełnie mali chłopcy. Natomiast wśród polskich
sefardyjczyków tality noszą tylko żonaci mężczyźni. W
większości wspólnot orientalnych tality noszą także
kawalerowie.
Dzisiejsze tality mają wszyty na swym dłuższym brzegu, w
połowie długości, materiał, rodzaj "kołnierza", który zaznacza
jego przód. Często jest on pięknie wyszywany we wzory i
symbole, a czasami jest na nim wyhaftowane hebrajskie
błogosławieństwo odmawiane przy zakładaniu talitu .
Rodzajem talitu noszonego na codzień jest talit katan (mały
talit ). Jest to prostokątny kawałek materiału z wełny bądź lnu
z wycięciem pośrodku na głowę oraz z frędzlami cicit na
rogach. Podczas gdy zwykły talit zakłada się tylko do porannej
modlitwy, talit katan jest noszony przez szczególnie religijnych
pod ubraniem, przez cały dzień, tak aby całkowicie wypełnić
biblijne przykazanie dotyczące cicit , które mają przypominać o
wypełnianiu wszystkich przykazań Tory. Talit katan nosi się
tak aby był widoczny, a jeśli nie to przynajmniej cicit muszą
być widoczne na zewnątrz. Jeśli talit katan jest noszony pod
wierzchnim ubraniem, to nie może on stykać się bezpośrednio
z ciałem. Przy zakładaniu małego talitu , odmawiane jest
błogosławieństwo.
Jak zostało wyżej wspomniane, talit noszą tylko mężczyźni.
Jednak w dzisiejszej Jerozolimie istnieje grupa religijnych
kobiet z ortodoksyjnej dzielnicy Mea Szearim, zwanej po
hebrajsku "Neszot Ha-Kotel" (Kobiety Ściany Płaczu), która
walczy o prawo do noszenia talitu oraz sprawowania innych
czynności religijnych na równi z mężczyznami. Przez pewien
czas mogły nawet o wyznaczonej porze modlić się pod Ścianą
Płaczu odziane w tality , ale wskutek głośnych protestów prawo
to zostało im odebrane.
Flaga dzisiejszego Izraela wzorowana jest na talicie .
Tefilin
Tefilin , zwane inaczej z greckiego filakteriami, są to dwa
pudełeczka wykonane ze skóry pomalowanej ma czarno,
zaopatrzone w czarne rzemienie, zawierające zwoje
pergaminu z wersetami biblijnymi. Religijni Żydzi zakładają je
na rękę i na głowę na czas modlitwy.
Przykazanie tefilin przestrzegane jest zgodnie ze słowami Tory
zawartymi w wersetach Księgi Wyjścia 13,1-10 oraz 11-16, i
Księgi Powtórzonego Prawa 6,4-9 oraz 11,13-21. Znajdują się
tam niemal identyczne nakazy: " Niech zostaną w twym sercu
te słowa (...) Przywiążesz je do ręki jako znak. Niech one ci
będą ozdobą przed oczami ". Większość uczonych żydowskich,
komentatorów Tory i rabinów uważała, że przykazanie to
należy wypełniać dosłownie i tak czyni się do dnia dzisiejszego.
Nie ma jednak w Torze dokładnego opisu jak to przykazanie
wykonywać, dlatego tefilin są najbardziej charakterystycznym
przykładem stosowania tak zwanej ustnej Tory - ustnego
Prawa.
Cztery wymienione powyżej fragmenty Tory zostają wypisane
na pergaminie wykonanym ze skóry czystego zwierzęcia i
umieszczone w czarnym, kwadratowym, skórzanym
pudełeczku. W tefila przeznaczonym do noszenia na ramieniu
wersety Tory są zapisane na jednym kawałku pergaminu, w
kolejności ich występowania w Biblii. Natomiast w tefila
noszonym na głowie fragmenty zapisywane są na czterech
oddzielnych pergaminach i związane umieszcza się je w
pudełeczku. Wersety pisane są, oczywiście po hebrajsku,
pismem kwadratowym, takim jakiego używa się przy
przepisywaniu zwojów Tory. Prawo do przygotowywania
pergaminów tefilin i ich zapisywania ma prawo tylko sofer ,
osoba trudniąca się na codzień przepisywaniem tekstów
liturgicznych, zawód zarezerwowany wyłącznie dla mężczyzn.
Tak samo dzieje się w przypadku zwojów Tory, pergaminów
mezuzy i innych pism używanych w liturgii, w których
występuje Imię Boże.
Tefilin mają wypisaną po obu stronach literę " szin ", pierwszą
literę hebrajskiego słowa Szaddaj - Wszechmocny. Słowo
Szaddaj składa się z trzech liter: " szin ", " dalet " i " jod ". Na
tefila noszonej na głowie po prawej stronie litera " szin " ma
trzy " pałeczki ", a po lewej cztery. (litera " szin " wygląda jak
"przewrócone" "E", lub dokładniej jak rosyjskie "sz"). Supeł
podtrzymujący tefila na głowie układa się w literę " dalet " (o
kształcie odwróconego "L"), a literę " jod " (o kształcie
przecinka) reprezentuje supeł na końcu rzemienia. W
przypadku tefila noszonego na ramieniu rzemień układa się w
kształt litery " szin " i " dalet ", a supeł na jego końcu
przedstawia kształt litery " jod ", co będzie opisane dalej.
Porządek zakładania tefilin jest ściśle określony. Najpierw
zakłada się talit , a później tefila przeznaczone do noszenia na
ramieniu. Umieszcza się je nad lewym łokciem, tak aby
znajdowało się naprzeciwko serca. Osoby leworęczne
zakładają tefila na prawą rękę mimo, że nie będzie się ono
znajdować przy sercu. Rzemień zakłada się odmawiając
jednocześnie błogosławieństwo i okręca się go siedmiokrotnie
wokół przedramienia, między łokciem a nadgarstkiem. U
aszkenazyjczyków rzemień owijany jest wokół ramienia
przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, do wewnątrz,
odwrotnie niż u sefardyjczyków i chasydów. W tym momencie
"przerywa się" zakładanie tefila naręcznego i przechodzi się do
zakładania drugiego tefila na głowę. Umieszcza się je na
głowie, tak aby spoczywało pośrodku, i mocuje się węzłem
rzemienia, który ma się znaleźć się z tyłu szyi. Natomiast oba
końce rzemienia mają zwisać z przodu, po obu stronach szyi.
W czasie zakładania drugiego tefila odmawia się odpowiednie
błogosławieństwo. Następnie zakańcza się owijając rzemienie
tefila naręcznego w przepisany sposób wokół środkowego i
serdecznego palca dłoni, tak aby ułożyły się w kształt liter
" szin " i " dalet ", o czym była mowa powyżej. Jednocześnie
recytowany jest odpowiedni werset z księgi Ozeasza.
Tefilin są zakładane w dni powszednie, natomiast w Szabat i w
dni świąteczne nie. Obowiązek zakładania tefilin mają
mężczyźni i chłopcy od 13 roku życia, ale zwykle zaczynają
wcześniej dla nabrania wprawy. Nie zakłada się tefilin w
poranek postu Tisza Be-Aw a także nie zakłada ich osoba w
żałobie, przed pochówkiem zmarłego. Są też inne wyjątkowe
sytuacje w których nie zakłada się tefilin : pan młody nie
zakłada ich przed ślubem, z uwagi na trudność w skupieniu na
modlitwie w tak ważnej chwili, także w przypadku gdy ciało nie
jest utrzymane w czystości, podobnie w miejscach
nieczystych, na przykład na cmentarzu oraz podczas snu.
Wykonywanie przykazania Tefilin było znane już w
starożytności. Pierwsza wzmianka o nich pojawia się w liście
Arysteasza (159 r. p.n.e.), a także w późniejszych pismach, na
przykład u Józefa Flawiusza, w zwojach znad Morza Martwego i
w Nowym Testamencie. Stąd widać jak wiekowa jest to
tradycja.
Dawniej tefilin były prawdopodobnie noszone przez cały dzień,
lub przez większą część dnia. Później jednak, w okresie
talmudycznym zwyczaj ten zanikł, prawdopodobnie z powodu
prześladowań jakich doświadczali Żydzi w diasporze. W
średniowieczu zwyczaj publicznego noszenia tefilin powrócił w
niektórych społecznościach. Dziś tefilin są zakłanane tylko do
modlitwy.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin