praca o pudrach na technologie.doc

(95 KB) Pobierz

PUDRY KOSMETYCZNE I ICH TECHNOLOGIA

 

              W charakterze człowieka leży chęć podobania się drugiemu człowiekowi. Może to osiągnąć podkreślając naturalną urodę lub dbając o swój wygląd, aby wydawać się piękniejszym, młodszym i bardziej atrakcyjnym. Właśnie ta chęć podobania się nie zmieniła się od lat. Mężczyźni i kobiety czasów rokoka chowali twarz pod maską z bieli ołowianej, cynobru i ochry. Dzisiejsze pudry, które stanowią podstawę całego makijażu, ukrywają wiele niedostatków twarzy i zapewniają jej naturalny, zdrowy wygląd.

Pudry są różne (ich rodzaje wymienimy i omówimy za chwilę). Różnią się od siebie konsystencją i zdolnością do pokrywania barwy skóry. Puder tworzy na skórze warstwę chroniącą przed chłodem, promieniami UV, wiatrem oraz innymi czynnikami zewnętrznymi.

 

Puder jest miałkim proszkiem o drobinkach mniejszych od 100 nm. Jest przeznaczony do użytku zewnętrznego, stosujemy go nakładając na skórę. W sprzedaż są dostępne pudry do twarzy, stóp i do ciała. Te dwa ostatnie mają przede wszystkim wchłaniać pot, działać dezodoryzująco, ochładzająco i pielęgnująco. Pudry do twarzy służą głównie upiększaniu i pielęgnacji cery.

 

1)CHARAKTERYSTYKA PUDRÓW

 

IDEALNY puder powinien:

- składać się z surowców idealnie rozdrobnionych i dokładnie zmieszanych.

- być chłonnym, tzn. wchłaniać wydzieliny cery (pot i łój), nie kryć twarzy widoczną warstwą, pozostawiać ją matową.

- posiadać dobrą zdolność krycia defektów cery – wyrównywać nierówności, przebarwienia i zbyt otwarte pory.

-być śliski, tym samym nadawać gładki wygląd cerze, niezmieniający się na twarzy pod wpływem wydzielin skóry i czynników atmosferycznych.

-mieć dobrą przyczepność do skóry.

- łatwo się rozprowadzać.

-nie zmieniać koloru.

-posiadać właściwości pielęgnujące.

 

2)RODZAJE  PUDRÓW

Pudry występują w postaciach:

-sypkiej

-prasowanej

-płynnej

     -kremu typu make-up

Dwa pierwsze gatunki służą do matowania błyszczących części twarzy i nadawania jej świeżego, korzystnego wyglądu.

3)PRODUKCJA PUDRÓW

 

              W produkcji wszystkich pudrów niezmiernie ważną czynnością jest dobór barwników i ścisłe odważenie podanych ilości, ponieważ każda najmniejsza zmiana gatunku barwnika lub nawet miligramowa różnica w ilości barwnika, przy niezbyt dokładnym ważeniu, wpłynie ujemnie na jakość pudru i spowoduje niezgodność z kolorem wzorcowym.

 

-PUDRY SYPKIE – sproszkowane surowce i przygotowane barwniki miesza się w specjalnym mieszalniku, a następnie przesiewa się puder przez odpowiednie sita. Tak otrzymany puder ma idealne rozdrobnienie i wymieszanie wszystkich składników i barwników.

 

-PUDRY PRASOWANE (STAŁE) – rozdrobnione surowce proszkowe zmieszane z barwnikami spryskuje się stopionymi substancjami tłuszczowymi, miesza i przeciera przez odpowiednie sita. Uzyskaną masę wprasowuje się w tabletkarki ze stemplami za pomocą specjalnego automatycznego urządzenia. Obecnie, jako czynników wiążących (zlepiających) używa się karboksymetyloceluozę, tragakantu, gumy arabskiej, skrobi, oleju parafinowego, alkoholu lanolinowego i alkoholu cetylowego. 

 

-PUDRY PŁYNNE- klasyczny puder sypki miesza się z wodnym roztworem gliceryny. Składy mieszanin są tu nieco inne niż w pudrach klasycznych, zawierają, bowiem więcej tlenków cynku i tytanu. Często do zawiesiny dodaje się substancje zagęszczające i niewielką ilość środka powierzchniowo czynnego.

 

-PUDRY „MAKU UP” – są to zawiesiny pudrów w emulsjach wodno- tłuszczowych. W ich skład wchodzą na ogół pigmenty nieorganiczne, np. tlenek żelaza. Bazą tych kremów może być prawie każdy krem typu O/W, np. krem podkładowy oraz śmietanka kosmetyczna. Pudry te nie mogą zawierać skrobi ryżowej, która dobrze absorbuje wodę, lecz pęcznieje i wtedy stanowi dobrą pożywkę dla drobnoustrojów. 

 

Skład pudru:                                          tlenek cynku                                          15,00

                                                                      Kreda strącona                                          75,00

                                                                      Kaolin                                                        10,00

                                                                      Tlenek żelaza                                          10,00

Skład bazy kremowej:                            stearyna                                                        15,00

                                                                      Olej parafinowy                                          8,00

                                                                      Gliceryna                                                        5,00

                                                                      Trójetanolamina                                          6,00

                                                                      Roztwór karboksymetylo-

                                                                      -celulozy 2%                                          30,00

                                                                      woda                                                            do 100,00

PUDRY W KREMIE- wyroby te są formą przejściową pomiędzy kosmetykami typu „make up”, a pudrami prasowanymi. Otrzymuje się je przez sprasowanie dokładnie roztartej mieszaniny pudru z kremem typu O/W o dużej zawartości tłuszczu. Stosuje się przy tym znaczny nadmiar pudru.

WYKONANIE PUDRU W KREMIE:

W duplikatorach, tj. pojemnikach o podwójnych ściankach z medium grzewczym topi się bazę tłuszczową, następnie miesza się ze składnikami sproszkowanymi oraz pigmentami i kilkakrotnie walcuje celem uzyskania jednolitego rozprowadzenia barwników.

 

 

4) SKŁAD PUDRU

Puder uzyskuje się w wyniku starannego doboru surowców pochodzenia roślinnego, mineralnego i syntetycznego.

 

A) Główne składniki pudrów, niezależnie od końcowej postaci kosmetyku, są podobne:

·183                 TALK (uwodniony krzemian magnezu – 3MgO *4SiO2  *H2O) –jest jednym z ważniejszych surowców pudrowych. Nadaje pudrowi pewną przeźroczystość, zapewnia równe przyleganie do skóry i pomaga w kryciu nierówności cery. Wadą jego jest ograniczona odporność na wilgotność, słaba przyczepność do skóry i nadmierny połysk. Stosuje się go w stężeniu 10- 20%.

 

·183                 KAOLIN, czyli biała glinka (uwodniony glinokrzemian 2SiO2 * Al2O3 *2H2O)-jest dobrym absorbentem, redukuje nadmierny połysk.

 

·183                 WĘGLAN WAPNIA (CaCO3 )- jest szeroko stosowanym surowcem pudrowym. Stosuje się węglan strącony, nieposiadający struktury krystalicznej. Nadaje on produktom cechę matowości. Ma silne właściwości absorpcyjne, co może sprawić, że użyty w nieodpowiedniej proporcji do innych składników będzie powodował zbijanie się pudru w grudki. Jego wadą jest alkaliczny odczyn w wodzie oraz rozkładanie się pod wpływem kwasów.

 

·183                 WĘGLAN MAGNEZU (MgCO3 )- stosowany głównie ze względu na dobre właściwości absorpcyjne, szczególnie substancji zapachowych, dzięki czemu stosuje się go jako nośnik substancji aromatycznych. Lekko chłodzi skórę. Łatwo się rozpyla, a słabo przyczepia do skóry.

 

·183     SOLE CYNKOWE I MAGNEZOWE KWASU STEARYNOWEGO (C17H35COO)2Zn (Mg) )- są nierozpuszczalne w wodzie, posiadają bardzo delikatną postać krystaliczną, dzięki czemu nadają produktowi odpowiednie przyleganie i zdolności kryjące. Przy zawartości od 5 -15% stearynianu cynkowego puder idealnie przylega do skóry. 

·183                 TLENEK CYNKU, czyli biel cynkowa (ZnO) – jest niezbędnym składnikiem pudru dla uzyskania odpowiednio dobrego krycia mankamentów cery. Nadaje skórze wygląd matowy. Poza tym dobrze absorbuje wodę i tłuszcz. Posiada również właściwości lecznicze – antyseptyczne oraz wysuszające skórę. Do pudrów dodaje się go w ilości 10- 25%.

 

·183                 DWUTLENEK TYTANU, czyli biel tytanowa (TiO2) – posiada znakomite zdolności krycia, znacznie większe niż ZnO. Wykazuje jednak brak zdolności łączenia się z innymi składnikami pudru i dlatego może być stosowany tylko w ograniczonej ilości.

 

·183                 ALKOHOL STEARYLOWY (C18H37OH) – stosuje się w celu nadania produktowi cech tłustości i zlikwidowania możliwości pylenia. W tym celu mogą być też stosowane inne substancje, np.: acetylowane alkohole lanoliny, wazelina, różne rodzaje estrów. 

 

·183                 KWAS BORNY (ORTOBOROWY)- służy jak substancja wypełniająca oraz poślizgowa, a także jako antyseptyk o właściwościach bakterio- i grzybobójczy.

 

 

Zależnie od rodzaju cery i przeznaczenia może zmieniać się jakościowy i ilościowy skład pudrów. Pudry przeznaczone do cery tłustej zawierają więcej tlenków cynku i tytanu, a do cery suchej więcej stearynianów, zwiększających przyczepność. Pudry lekkie, słabo kryjące mają w składzie dużo talku, natomiast pudry ciężkie cechują się wysoką zawartością skrobi ryżowej i tlenków metali. Nie są dopuszczalne związki ołowiu i arsenu, ze względu na działanie toksyczne.

 

B) PIGMENTY i BARWNIKI W PUDRACH

 

PIGMENTY – są to barwne proszki nierozpuszczalne w wodzie i w tłuszczach, które podczas mieszania rozprowadza się w podłożu, np. w emulsji lub mieszance tłuszczu i wosku. Ponieważ pigmenty nie rozpuszczają się w podłożu, pudry dobrze pokrywają powierzchnię skóry.

BARWNIKI – wszystkie substancje organiczne i nieorganiczne, rozpuszczają się w środowisku aplikacji. czerwona glinka służy do barwienia pudrów kosmetycznych.

 

Podkłady zawierają pigmenty przyjazne dla skóry, maskujące przebarwienia i korygujące kolor cery. Takie pigmenty wyrównują niedobory tonów: czerwonych, żółtych i brązowych. Cera wydaje się dzięki temu gładsza i przy odpowiednim doborze odcienia pudru, nie traci swego naturalnego wyglądu.

Pigmenty zawarte w podkładach mogą działać jak pryzmat. Mowa tutaj o pigmentach perłowych (np. blaszki miki, czyli masy perłowej, pokryte warstwą tlenku tytanu. Mają one strukturę licznych cienkich płytek, tzw. strukturę blaszkowatą, warstwową. Uzyskany efekt połysku perłowego jest efektem wielokrotnego odbicia i załamania promieni świetlnych na licznych, równolegle ułożonych cienkich i przeświecających warstewkach substancji o wysokim współczynniku załamania światła. W konsekwencji, odbite światło możne optycznie zatuszować nierówności skóry, np. zmarszczki, duże pory czy wypryski.

Siła krycia podkładu zależy od zawartości białych i kolorowych pigmentów. Białymi pigmentami są:

·183     Talk

·183     Glinka kaolinowa

·183     Tlenek cynku

·183     Dwutlenek tytanu

·183     Związki miki (masy perłowej) i mika pokryta warstwą tlenku tytanu

·183     Mikrocząsteczki poliamidu (posiadają właściwości adsorpcyjne)

·183     Stearyniany wapnia i cynku

·183                 Krzemian magnezu

Struktura tych związków decyduje o konsystencji podkładu oraz łatwości nakładania go na skórę. Wpływa również na sposób odbijania światła i możliwości korekty cery.

Jako barwniki i pigmenty kolorowe zmieniające odcień skóry na czerwonawy, pomarańczowy i brązowy stosuje się:

1)BARWNE SUBSTANCJE NIEORGANICZNE:

·183     „terra die sienna” (uwodniony tlenek żelaza) - daje odcień od brązowego i ciemnoczerwonego.

·183     ultramarynę (krzemiany potasowo – glinowe z zawartością siarki ), teraz coraz rzadziej używany daje odcień czerwonawy, zielony i niebieski.

·183     Ochra (tlenki żelaza i manganu) - dające odcień brązowawy.

·183     Umbra (tlenki żelaza z węglem brunatnym) - dająca kolor brązowy.

·183                 Tlenki chromu – pozwalają uzyskać intensywne odcienie zieleni, ogólnie znane pod nazwą zieleni Arnandon’ea. Znana jest jeszcze zieleń Pinglera, która jest mieszaniną fosforanów wapniowych i chromowych.

 

 

 

 

 

 

2)BARWNE SUBSTANCJE ORGANICZNE:

Laki – mają duże znaczenie w produkcji pudrów. Są to nierozpuszczalne sole monoazowych barwników kwasowych. Często osadzane w różnych nośnikach mineralnych lub wytwarzane z dodatkiem wypełniaczy. Nanoszenie laku na nośnik może odbywać się podczas strącania nierozpuszczalnej soli barwnika w obecności nośnika lub polegać na mieszaniu z nośnikiem gotowej nierozpuszczalnej sole barwnika. Podczas strącania soli barwnika w obecności nośnika powstający lak oznacza się żywym odcieniem i wysokim stopniem jednorodności.

 

PRZYKŁADY LAKÓW:

-sól sodowa, dająca czerwień oranżową

-sól wapniowa, dająca głęboką czerwień

-sole barowe i strontowe, dające odcień czerwieni, żółtawa czerwień

-sól barowa, dająca odcień czerwieni

 

 

 

 

 

 

 

-sól wapniowa, dająca odcień czerwieni, niebieskawą czerwień, kasztanowy

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin