Biznas plan przedsięwzięcia inwestycyjnego.doc

(133 KB) Pobierz
Biznes Plan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biznes Plan

Przedsięwzięcia inwestycyjnego

 

 

 

Zakup maszyny przeznaczonej do produkcji

proszku antyalergicznego

 

 

 

 

 

Opracował:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przedsięwzięcie inwestycyjne polega na zakupie maszyny przeznaczonej do produkcji nowego proszku antyalergicznego (wprowadzenie nowego produktu na rynek).

Wartość zakupu netto nowej maszyny wynosi 2.400.000 PLN, z czego ze środków własnych ProChem sp. z o.o. zamierza sfinansować ok. 30% tj. 800.000 PLN. Pozostała kwota konieczna do realizacji inwestycji (1.600.000 PLN) ma zostać pozyskana z długoterminowego kredytu inwestycyjnego.

Zakłada się, że poza zakupem nowej maszyny firma nie będzie musiała ponieść dodatkowych nakładów inwestycyjnych związanych z wprowadzeniem nowego produktu, gdyż maszyna ta zostanie umiejscowiona w obecnie posiadanej przez firmę hali magazynowej, przyległej do pomieszczeń produkcyjnych spółki.

ProChem sp. z o.o. zamierza wprowadzić na rynek proszek antyalergiczny przeznaczony dla dorosłych alergików. Produkt ten posiadać będzie nowe rozwiązania lecznicze. O nowości decydować będą głównie: zastosowanie nowych surowców, innowacyjna technologia wytwarzania. Produkt ten będzie nowością na rynku polskim, gdyż obecnie na rynku dostępne są jedynie artykuły antyalergiczne wytwarzane dla dzieci i niemowląt – brak jest zdecydowanie produktów chemii gospodarczej skierowanej typowo dla osób dorosłych borykających się z problemami alergii.

Oferując produkt o największej jakości spółka nie zapomniała również, że na choroby alergiczne cierpią także dzieci z rodzin ubogich i dlatego ofertę cenową dostosowała dla każdego odbiorcy.

Na podstawie badań rynku spółka ProChem zakłada, iż całość poniesionych nakładów inwestycyjnych (zakup maszyny) zwróci się w przeciągu 4,5 roku – poniżej planowane dochody ze sprzedaży nowego produktu (produkt zostanie wprowadzony w październiku 2009r).

 

Rok

2009

2010

2011

2012

2013

Planowany dochód

150.000

550.000

700.000

650.000

600.000

Dochód narastająco

150.000

700.000

1.400.000

2.050.000

2.650.000

 

Firma ProChem nastawiona jest nie tylko na produkcję nowoczesnych proszków spełniających wysokie standardy jakości, ale także na ich propagowaniu poprzez szeroką edukację społeczną pokazującą jak właściwie dbać zarówno o małego jak i dużego alergika w sposób szybki i sprawny.

Przedmiotem działalności spółki ProChem jest produkcja chemii gospodarczej codziennego użytku. Firma produkuje takie wyroby jak: mydła, proszki i płyny do prania, mleczka, płyny, proszki i żele do czyszczenia.

Spółka została założona w 1988 roku i początkowo zajmowała się jedynie produkcją mydeł. Z roku na rok oferowany asortyment uległ poszerzeniu, zaś od 1999 roku przystąpiono do produkcji wyrobów dla odbiorców specjalnych – alergików.

ProChem jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, wpisaną do Krajowego Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Gdańsku – XVII Wydział Gospodarczy – pod nr KRS 0000253256. Firma ma charakter rodzinny (wcześniej działał jako spółka jawna) – udziałowcami spółki są 4 bracia: Jan Kowalski, Henryk Kowalski, Antoni Kowalski i Wojciech Kowalski. Każdy z nich posiada po 25% udziałów w spółce.

Spółka ProChem nie jest przedsiębiorstwem o charakterze międzynarodowym – docelowy rynek działania spółki to rynek polski.

Spółka oferuje wyroby bardzo wysokiej jakości, a jej marka jest łatwo rozpoznawalna i łatwo dostępna na rynku. Wysoką jakość wyrobów potwierdzają liczne nagrody i wyróżnienia otrzymywane rokrocznie zarówno w rankingach prowadzonych wśród odbiorców jak i badań branżowych.

Konkurencja ofert spółki polega bowiem na jakości i skuteczności oferowanych produktów, a nie na ich cenie. Ceny oferowanych wyrobów kształtują się na poziomie średnich cen porównywalnych produktów firm konkurencyjnych.

Ważnym aspektem wyróżniającym większość wyrobów spółki ProChem jest skuteczność antyalergiczna i to, że większość produktów antyalergicznych skierowana jest dla dorosłych odbiorców.

Aby pozyskać nowych odbiorców spółka stara się co kilka miesięcy wypuszczać na rynek nowy produkt o charakterze unikatowym tj. o takich właściwościach, których nie posiadają produkty konkurencji.

Na rynku polskim funkcjonuje bardzo dużo firm oferujących artykuły chemii gospodarczej – większość z nich to wielkie spółki akcyjne o znaczeniu międzynarodowym. Z uwagi na potencjał produkcyjny, a co z tym idzie możliwość ograniczenia ponoszonych kosztów ProChem upatruje w nich największe zagrożenie. Do głównych konkurentów zaliczyć można UNILEVER POLSKA SA. i Alergen Sp. z o.o.

 

 

Poniżej w zestawieniu – słabe i mocne strony oraz możliwości i zagrożenia najbardziej znaczących konkurentów ProChem.

MOCNE STRONY KONKURENCJI

SŁABE STRONY KONKURENCJI

UNILEVER POLSKA SA.

·      jakość produktów zgodna z systemem jakości ISO 9001

·      długoletnia obecność na rynkach europejskich i związana z tym renoma

·      stosowanie nowoczesnych technologii wytwarzania

·      dobrze rozwinięta sieć dystrybucji, produkty firmy dostępne w ok. 80% punktów sprzedaży chemii domowej w Polsce

·      działalność tylko w niektórych segmentach rynku (ograniczony asortyment)

·      nieuwzględnianie małych punktów sprzedaży

·      stosunkowo wysokie ceny

·      zagraniczny „rodowód” UNILEVER-a – obserwuję się na rynku rosnące zainteresowanie produktami polskimi, które są na poziomie porównywalnym z towarami zachodnimi

ALERGEN Sp. z o.o.

·      wysoka jakość produktów potwierdzona atestami

·      wzrastająca intensywność działań marketingowych w zakresie reklamy i promocji

·      obecność na rynkach Rosji, Litwy, Białorusi oraz Czech

·      mała obecność w Polsce północnej

·      słabo rozwinięta sieć dystrybucji

 

 

MOŻLIWOŚCI DLA NAS

ZAGROŻENIA DLA NAS

KONKURENT:  UNILEVER POLSKA SA.

·      docieranie do wszystkich, także małych punktów sprzedaży

·      brak zagrożenia w niektórych segmentach rynku chemii domowej

·      pozyskanie nowych klientów przez niższy poziom cen

·      pozyskanie nabywców ceniących polskie wyroby

·      światowa renoma UNILEVER-a

·      stosowanie przez UNILEVER nowoczesnych technologii oraz wprowadzanie wielu innowacji

KONKURENT:  ALERGEN Sp. z o.o.

·      pozyskanie klientów w Polsce północnej

·      pozyskanie klientów nie objętych siecią dystrybucji firmy

·      prężny rozwój firmy w zakresie produkcji wyrobów o wysokiej jakości oraz działań marketingowych

Przed podjęciem decyzji zmierzającej do zakupu nowej maszyny do produkcji proszku firma ProChem dokonała szeregu przygotować w celu uzyskania potwierdzenia celowości planowanych zamierzeń.

Stworzono zespół osób i instytucji odpowiedzialnych za poszczególne etapy wprowadzania nowego produktu. W tym celu zostały powołane:

- zespół badań rynkowych w celu zbadania potencjału zapotrzebowania na produkt

- sztab marketingowy w celu wypromowania nowych produktów

Dodatkowo w procesie promocji i dystrybucji nowego produktu firma zamierza skorzystać z usług lokalnych regionalnych agencji reklamowych (kampanie marketingowe w Hipermarketach).

Spółka zatrudnia 120 osoby w następującym rozkładzie;

- 3 osobowy zarząd (prezes + 2 v-ce prezesów)

- dział księgowy – 10 osób

- dział sprzedaży – 5 osoby

- dział marketingu – 3 osoby

- dział rozwoju – 6 osób

- dział kontroli jakości – 3 osoby

- dział produkcyjny – 90 osób

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Analiza ryzyka związanego z przedsięwzięciem inwestycyjnym:

 

SILNE STRONY

SŁABE STRONY

·      dobra jakość produktu, spełnia wymagane normy i posiada atesty

·      szeroki asortyment, marka łatwo rozpoznawalna

·      wieloletnie doświadczenie

·      wysoka produktywność

·      własne laboratorium umożliwiające szeroki zakres badań produkowanych wyrobów

·      100% polskiego kapitału

·      wysoki wskaźnik płynności

·      nowoczesne linie produkcyjne

·      możliwość wykorzystania nowej maszyny do produkcji dotychczasowych produktów

·      wystarczająco duża hala aby umiejscowić nową maszynę

·      wystarczająca liczba pracowników do zaspokojenia potrzeb nowej produkcji

·      kampania reklamowa w hipermarketach, prasie, telewizji, ulotki w sklepach chemicznych i aptekach

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin