święta.doc

(74 KB) Pobierz

TEMAT LEKCJI:                                           Zaśpiewajmy Jezuskowi. 

 

 

CELE:                                                         * uczeń:             

                                                                      -rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej,

                    - rozwijanie umiejętności rozróżniania barwy dźwięków,

                    - rozwijanie poczucia rytmu, inwencji twórczej,

                    - stwarzanie sytuacji wdrażających do rytmicznej gry na instrumentach perkusyjnych.

                    - stwarzanie miłej radosnej atmosfery

                    - reaguje ruchem na zmianę dynamiki, tempa muzyki,

                   - odtwarza podany rytm,

                    - ruchem interpretuje treść muzyki,

                    - potrafi wygrywać rytm na instrumentach perkusyjnych,

                    - potrafi improwizować instrumentalnie i werbalnie.

*               Dzieci potrafią wydobywać różnorodne dźwięki za pomocą warg,

*               Dzieci znają różne sposoby dmuchania, mówienia i krzyku oraz wzmacniania siły dźwięku przez zastosowanie różnych przedmiotów,

*               Dzieci poszukują przedmioty  mogące służyć jako instrumenty dęte i perkusyjne,

*               Dzieci potrafią skonstruować instrumenty perkusyjne, dęte z różnorodnych materiałów,

*               Dzieci wydobywają dźwięki przez uderzenie i potrząsanie różnymi przedmiotami,

*               Dzieci wydobywają tony w zależności od rozmiaru i formy wykorzystywanych przedmiotów,

*               Dzieci uczą się precyzji i kontrolowania intensywności gestu w celu uzyskania z tego samego przedmiotu dźwięków o różnym natężeniu,

*               Dzieci odkrywają, że woda może kryć w sobie wiele różnorodnych dźwięków,

*               Dzieci różnicują sposoby wdychania i wydychania wody poprzez pluskanie, potrząsanie i zabawy z rurkami,

*               Dzieci rozwijają twórcze możliwości,

*               Dzieci nieśmiałe pokonują lęk przed występami poprzez wspólne muzykowanie z kolegami,

*               Dzieci wytwarzają radosną , twórczą atmosferę,

*               Dzieci rozwijają pomysłowość.

 

 

 

 

FORMA:                                                        - zbiorowa,

                                                                      - indywidualna

 

METODY:                                                        

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:               trójkąty, talerze, tamburyna, tarki, klawesy, nagranie

- Dekoracja i przygotowanie sali gimnastycznej, sceny dla młodych artystów,

-  papier , miękki karton,

-  materiały odpadowe (tekturowe tuby, plastikowe rurki, plastikowe

    butelki, obudowy długopisów),

-  kubeczki po jogurtach,

-  resztki okleiny, folia aluminiowa,

-  grzebienie,

-  kapsle , drut,

-  różne naczynia kuchenne: łyżki drewniane, garnki, pokrywki, rondle,

    półmiski,

-  grzechotki dziecięce, dzwonki i dzwoneczki ,

- ryż, ziarno, makaron, groch, guziki, żwir,

- tarka do prania, stara „maglownica”,

- skarbonki z drobnymi monetami,

- żarówki , kawałki kolorowego papieru.

 

 

 

2.zabawa ruchowa – reagowanie na dźwięki niskie i wysokie oraz na tempo wolne i szybkie;
 

 

2. Zabawa muzyczno- rytmiczna ,, Smutno-wesoło”

Dzieci losują buźki smutne lub wesołe, słuchają muzyki- określają jej nastrój i poruszają się do niej wesoło lub smutno. Na przerwę wywołana grupa dzieci ( smutna lub wesoła) rytmicznie wypowiada zdanie:

                  

                          Jes-tem jes-tem  dzi-siaj we-so-ły

                         

                          Nie chcę nie chcę być dzi-siaj smut-ny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PRZEBIEG LEKCJI

 

CZĘŚĆ WSTĘPNA

  1. Powitanie muzyczno - rytmiczne "Dzień dobry dzieci - dzień dobry panu"
  2. Powitanie muzyczno - rytmiczne "Dzień dobry dzieci - dzień dobry pani"
  3. "Śpiewające imiona"- … "I wszyscy i wszyscy razem są"
  4. "Dyrygent i orkiestra"- nauczycielka "dyryguje" , dzieci grają ( głośno-cicho )
  5. Piosenka "Muzyczne przedszkole" - powtarzanie rytmu ( szybko )
  6. Zabawa ruchowa wg tańca ludowego "Konik"( szybko )
  7. Utwór relaksacyjny, wysłuchanie wiersza ( wolno ), spokojna zabawa przy muzyce poważnej ( lekko, cicho )
  8. Krótkie podsumowanie wiadomości "Gdzie możemy spotkać muzykę?".
  9. Zachęcenie do wykonania grzechotki, pokaz czynności
  10. Samodzielna praca dzieci
  11. Zabawa wykonanymi instrumentami wg pomysłów dzieci

Orkiestra kameralna – liczy od 30 do 50 osób. Wykorzystuje zazwyczaj instrumenty z jednej grupy.
Orkiestra symfoniczna – liczy od 60 do 1000 wykonawców.

Dyrygent jest to osoba, która podczas prób z orkiestrą poprawia ewentualne błędy, dba o właściwe tempo, artykulację, dynamikę i frazowanie. Podczas koncertu czuwa nad precyzją wykonania, wskazuje muzykom wejścia i nadaje wykonaniu jednolity styl. Dyrygent korzysta z partytury, jednak by mieć większy wpływ na dobre wykonanie utworu musi się z nim wcześniej zapoznać i przeanalizować. Nie może dyrygować patrząc w nuty ponieważ nie ma kontaktu wzrokowego z orkiestrą (nie panuje nad tym co robią)

CELE: - wspólne słuchanie, jako wstęp do zabawy,
- reagowanie na przekazywane gestami wskazówki dyrygenta,
- akceptacja reguł wspólnych dla wszystkich,
- integracja grupy,
- uczestnictwo w zbiorowym muzykowaniu,
- uchwycenie związku pomiędzy wydawaniem dźwięków, a słuchaniem,
- komponowanie muzyki- wprowadzenie pojęcia rytmu, notacji muzycznej.

POMOCE: magnetofon, kaseta z nagraniami utworów orkiestrowych( zróżnicowane i łatwe do rozpoznania grupy instrumentów), ilustracje orkiestry symfonicznej, kwartetu muzycznego, orkiestry jazzowej, instrumenty perkusyjne oraz te zrobione przez dzieci.

LITERATURA: F. Guillaumond: „Nauka komunikowania się w grupie przedszkolnej”. CYKLADY Warszawa 2000.
 

 

 

 

 

 

 

ZAGADNIENIA PROGRAMOWE:

·        Zapoznanie z pojęciem : filharmonia, orkiestra, kompozytor

·        Rozpoznawanie brzmienia niektórych instrumentów smyczkowych

·        Zapoznanie z brzmieniem kwartetu smyczkowego

·        Omówienie nastroju utworu : muzyka ilustracyjno- programowa

·        Kształtowanie pamięci i wyobrażeń słuchowych.

·        Przypomnienie piosenki pt. „Jesienny kujawiaczek”.

 

CELE

OGÓLNY:

·        Przygotowanie uczniów do uczestnictwa w koncercie kameralnym

 

OPERACYJNE:

·        Uczeń rozumie pojęcie filharmonia, orkiestra, kompozytor

·        Rozpoznaje brzmienie skrzypiec, wiolonczeli, kontrabasu

·        Trafnie określa nastrój, treść słuchanego utworu

·        Śpiewa piosenkę „Jesienny kujawiaczek”

 

WYCHOWAWCZE:

·        Kształtowanie aktywnej postawy i pozytywnego nastawienia do słuchania utworów artystycznych

·        Rozwijanie wyobraźni muzycznej

 

METODY:

Analityczno – percepcyjna, percepcyjno - odtwórcza

 

FORMY:

Śpiew, percepcja muzyki, ruch przy muzyce

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

·        Magnetofon i odtwarzacz płyt CD

·        Płyta CD z nagraniem utworu Antonio Vivaldiego pt. Cztery pory roku

·        Płyta CD z nagraniem brzmienia instrumentów smyczkowych

·        Plansze przedstawiające instrumenty smyczkowe

 

 

 

 

 

 

1 Wprowadzenie do tematu lekcji.

 

 

 

 

 

2 prezentacja utworu A.     Vivaldiego Koncert f.dur Jesień

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 Prezentacja brzmienia wybranych instrumentów smyczkowych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 Przypomnienie piosenki Jesienny kujawiaczek

 

 

5 Wyjaśnienie pojęć filharmonia, orkiestra,

kompozytor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6 Podsumowanie

·                    Muzyczne powitanie.

 

·                                                                      Wysłuchanie nagrania utworu Jesień

-                                              podanie krótkiej informacji o kompozytorze

( był włoskim kompozytorem i skrzypkiem, tworzył 300 lat temu, utwór pochodzi z najbardziej znanego  koncertu skrzypcowego Cztery pory roku : Wiosna, Lato, Jesień, Zima

-                                              podanie tytułu utworu

-                                              N. Prosi o zwrócenie uwagi na instrumenty, które usłyszą w tym utworze.

·        Rozmowa na temat wysłuchanego utworu

-                                              uczniowie wymieniają instrumenty: skrzypce, wiolonczela

-                                              łączenie nazwy instrumentu z ich obrazem ( plansza)

-                                              próba określenia przez uczniów nastroju, jaki gra tych instrumentów wywołała

-                                              U. swobodnie wypowiadają się na temat treści utworu.

 

·        Wysłuchanie nagrania brzmienia skrzypiec, wiolonczeli, kontrabasu

-  rozpoznawanie brzmienia tych

   instrumentów

-                                              ustalenie pewnych cech muzycznych          charakterystycznych dla instrumentów : brzmienie skrzypiec wywołuje wrażenie wesela i szybkości, brzmienie wiolonczeli wywołuje nastrój powagi i melancholii, brzmienie kontrabasu wywołuje wrażenie ciężkości i grozy. Nawiązanie do usłyszanego wcześniej utworu. Można wysłuchać go jeszcze raz w całości lub fragmentami.

 

·        Śpiew piosenki

· ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin