2.14.b.Dyrektywa 2009_48_WE Bezpieczenstwo Zabawek.pdf

(1104 KB) Pobierz
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/48/WE z dnia 18 czerwca 2009 r. w sprawie bezpieczeństwa zabawekTekst mający znaczenie dla EOG
30.6.2009
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
L 170/1
I
(Akty przyjęte na mocy Traktatów WE/Euratom, których publikacja jest obowiązkowa)
DYREKTYWY
DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2009/48/WE
z dnia 18 czerwca 2009 r.
w sprawie bezpieczeństwa zabawek
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
wiającą procedurę udzielania informacji w zakresie norm
i przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług
społeczeństwa informacyjnego ( 5 ). Zgodność
z ustanowionymi w ten sposób normami zharmonizo­
wanymi, których numery odniesienia są opublikowane
w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej , ustanawia
domniemanie zgodności z wymaganiami dyrektywy
88/378/EWG. Doświadczenie pokazało, że te podsta­
wowe zasady sprawdziły się w sektorze zabawek
i powinny zostać utrzymane.
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
w szczególności jego artykuł 95,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-
Społecznego ( 1 ),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 traktatu ( 2 ),
(3)
Postęp technologii na rynku zabawek spowodował
jednak pojawienie się nowych kwestii związanych
z bezpieczeństwem zabawek, co zwiększyło zaniepoko­
jenie konsumentów. Aby uwzględnić ten postęp
i dostarczyć wyjaśnień związanych z ramami,
w których zabawki mogą być wprowadzane do obrotu,
pewne kwestie podane w dyrektywie 88/378/EWG
powinny zostać zmienione oraz wzmocnione,
a dyrektywa w celu zyskania na przejrzystości powinna
zostać zastąpiona niniejszą dyrektywą.
a także mając na uwadze, co następuje:
(1)
Dyrektywa Rady 88/378/EWG z dnia 3 maja 1988 r.
w sprawie zbliżania ustawodawstw państw członkow­
skich dotyczących bezpieczeństwa zabawek ( 3 ) została
przyjęta w kontekście tworzenia rynku wewnętrznego,
aby doprowadzić do harmonizacji poziomu bezpieczeń­
stwa zabawek we wszystkich państwach członkowskich i,
aby usunąć przeszkody w handlu zabawkami między
państwami członkowskimi.
(4)
Zabawki są również przedmiotem dyrektywy
2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa
produktów ( 6 ), która uzupełnia szczegółowe prawodaw­
stwo sektorowe.
(2)
Dyrektywa 88/378/EWG jest oparta na zasadach nowego
podejścia, wymienionych w rezolucji Rady z dnia 7 maja
1985 r. w sprawie nowego podejścia do harmonizacji
technicznej i norm ( 4 ). Ustanawia więc ona zasadnicze
wymagania bezpieczeństwa dotyczące zabawek, obejmu­
jące w szczególności wymagania bezpieczeństwa doty­
czące własności fizycznych i mechanicznych, palności,
własności chemicznych, elektrycznych, higieny
i radioaktywności. Szczegóły techniczne są przyjmowane
przez Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN) oraz
Europejski Komitet Normalizacyjny Elektrotechniki
(CENELEC), zgodnie z dyrektywą 98/34/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustana­
(5)
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE)
nr 765/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. ustanawiające wyma­
gania w zakresie akredytacji i nadzoru rynku odnoszące
się do warunków wprowadzania produktów do
obrotu ( 7 ) ustanawia przepisy horyzontalne dotyczące
akredytacji jednostek oceniających zgodność, oznako­
wania CE oraz wspólnotowych ram nadzoru rynku
i kontroli produktów wprowadzanych na rynek Wspól­
noty, które również mają zastosowanie do sektora
zabawek.
( 1 ) Dz.U. C 77 z 31.3.2009, s. 8.
( 2 ) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 2008 r.
(dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) i decyzja
Rady z dnia 11 maja 2009 r.
( 3 ) Dz.U. L 187 z 16.7.1988, s. 1.
( 4 ) Dz.U. C 136 z 4.6.1985, s. 1.
( 5 ) Dz.U. L 204 z 21.7.1998, s. 37.
( 6 ) Dz.U. L 11 z 15.1.2002, s. 4.
( 7 ) Dz.U. L 218 z 13.8.2008, s. 30.
717357437.010.png 717357437.011.png 717357437.012.png
L 170/2
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
30.6.2009
(6)
Decyzja nr 768/2008/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie wspólnych
ram wprowadzania produktów do obrotu ( 1 ) ustanawia
wspólne zasady i przepisy odniesienia dla celów prawo­
dawstwa oparte na zasadach nowego podejścia. Aby
zapewnić spójność z prawodawstwem sektorowym doty­
czącym innych produktów, należy dostosować niektóre
przepisy niniejszej dyrektywy do tej decyzji, o ile szcze­
gólny charakter sektora nie wymaga odmiennego rozwią­
zania. W związku z tym niektóre definicje, ogólne
obowiązki podmiotów gospodarczych, domniemanie
zgodności, formalne zastrzeżenia do norm zharmonizo­
wanych, zasady oznakowania CE, wymagania wobec
jednostek oceniających zgodność i procedury związane
z notyfikacją oraz przepisy dotyczące procedur postępo­
wania z produktami stanowiącymi ryzyko powinny być
dostosowane do tej decyzji.
a dystrybutorem, ponieważ importer wprowadza na
rynek wspólnotowy zabawki z krajów trzecich.
W związku z tym importer jest zobowiązany zapewnić,
aby te zabawki spełniały obowiązujące wymagania
Wspólnoty.
(13) Zważywszy na fakt, że producent posiada dokładną
wiedzę o procesie projektowania i produkcji, jest on
najbardziej kompetentny do stosowania procedury
oceny zgodności dla zabawek. W związku z tym ocena
zgodności należy wyłącznie do obowiązków producenta.
(14) Niezbędne jest zapewnienie zgodności wprowadzanych
na rynek Wspólnoty zabawek z krajów trzecich ze
wszystkimi obowiązującymi wymaganiami Wspólnoty,
w szczególności zapewnienie poddania tych zabawek
przez producentów odpowiednim procedurom oceny.
Dlatego też należy wprowadzić przepis, zgodnie
z którym importerzy upewniają się co do zgodności
wprowadzanych przez nich do obrotu zabawek
z obowiązującymi wymaganiami i nie wprowadzają do
obrotu zabawek niespełniających tych wymagań lub
stwarzających zagrożenie. Z tego samego powodu należy
również wprowadzić przepis, w celu zapewnienia, że
zostały przeprowadzone procedury oceny zgodności
oraz że sporządzone przez producenta oznakowanie
i dokumentacja produktu są dostępne dla celów kontrol­
nych przeprowadzanych przez organy nadzoru.
(7)
W celu ułatwienia stosowania niniejszej dyrektywy
zarówno producentom, jak i organom krajowym, należy
wyjaśnić zakres niniejszej dyrektywy, uzupełniając wykaz
produktów, których nie obejmuje ona swym zakresem,
zwłaszcza o niektóre nowe produkty, takie jak gry wideo
i urządzenia peryferyjne.
(8)
Należy sformułować pewne nowe definicje, specyficzne
dla sektora zabawek, aby ułatwić zrozumienie i jednolite
stosowanie niniejszej dyrektywy.
(9)
Zabawki wprowadzane na rynek Wspólnoty powinny
być zgodne z właściwym prawodawstwem wspólno­
towym, a podmioty gospodarcze powinny być odpowie­
dzialne za zgodność zabawek, stosownie do roli odgry­
wanej przez nie w łańcuchu dostaw, tak, aby zapewnić
wysoki poziom ochrony interesów publicznych, takich
jak zdrowie i bezpieczeństwo oraz ochrona konsu­
mentów i środowiska, przy zagwarantowaniu uczciwej
konkurencji na rynku Wspólnoty.
(15) W momencie, gdy dystrybutor udostępnia zabawkę na
rynku po jej wprowadzeniu do obrotu przez producenta
lub importera, powinien on należytą starannością obcho­
dzić się z zabawką, tak, aby nie miało to negatywnego
wpływu na jej zgodność. Zarówno od importerów, jak
i od dystrybutorów oczekuje się, że przy wprowadzaniu
zabawek na rynek lub ich udostępnianiu będą postępo­
wali z należytą starannością w zakresie obowiązujących
wymagań.
(10) Od wszystkich podmiotów gospodarczych oczekuje się,
że przy wprowadzaniu zabawek do obrotu lub udostęp­
nianiu ich na rynku będą postępowały w sposób odpo­
wiedzialny i w pełni zgodny z obowiązującymi wymaga­
niami prawnymi.
(16) Wprowadzając zabawkę do obrotu, importerzy powinni
umieścić na zabawce swoją nazwę i adres kontaktowy,
pod którym są osiągalni. Należy wprowadzić wyjątki od
tej zasady, w przypadku gdy takie jej oznaczenie nie jest
możliwe ze względu na wielkość lub charakter zabawki.
Obejmuje to przypadki, gdy importerzy musieliby otwo­
rzyć opakowanie, aby umieścić na produkcie swoją
nazwę i adres.
(11) Wszystkie podmioty gospodarcze mające udział
w łańcuchu dostaw i dystrybucji powinny podjąć właś­
ciwe środki, aby w warunkach normalnego i racjonalnie
przewidywalnego używania wprowadzane przez nich na
rynek zabawki nie stanowiły zagrożenia dla bezpieczeń­
stwa i zdrowia dzieci, a także, aby udostępniali oni na
rynek jedynie zabawki zgodne z odpowiednim prawo­
dawstwem wspólnotowym. Niniejsza dyrektywa
zapewnia przejrzysty i proporcjonalny podział
obowiązków odpowiadających roli poszczególnych
podmiotów w procesie dostaw i dystrybucji.
(17) Każdy podmiot gospodarczy wprowadzający zabawkę do
obrotu pod własną nazwą lub znakiem towarowym albo
modyfikujący zabawkę w sposób, który może wpłynąć
na zgodność produktu z obowiązującymi wymaganiami,
powinien być uznany za producenta i powinien z tego
tytułu przejąć jego obowiązki.
(12) Z uwagi na fakt, że niektóre zadania mogą wykonywać
wyłącznie producenci, zachodzi konieczność wyraźnego
rozróżnienia producenta od podmiotów stanowiących
dalsze ogniwa łańcucha dystrybucji. Ponadto należy
dokonać wyraźnego rozróżnienia między importerem
(18) Mając na uwadze ścisły związek dystrybutorów
i importerów z rynkiem, podmioty te należy zaanga­
żować w zadania związane z nadzorem rynku realizo­
wane przez właściwe organy krajowe oraz należy przy­
gotować je do aktywnego udziału w wykonywaniu tych
zadań poprzez dostarczanie tym organom wszystkich
koniecznych informacji dotyczących danej zabawki.
( 1 ) Dz.U. L 218 z 13.8.2008, s. 82.
717357437.013.png 717357437.001.png 717357437.002.png
30.6.2009
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
L 170/3
(19) Zapewnienie identyfikowalności zabawki w całym
łańcuchu dostaw pomaga uprościć działania nadzoru
rynku i zwiększyć ich skuteczność. Skuteczny system
identyfikowalności ułatwia organom odpowiedzialnym
za nadzór rynku realizację zadania polegającego na
zidentyfikowaniu podmiotów gospodarczych udostępnia­
jących na rynku zabawki niespełniające wymagań.
jących połowie wartości uznawanej za bezpieczną
zgodnie z kryteriami właściwego Komitetu Naukowego,
aby zapewnić obecność tylko ilości śladowych zgodnych
z zasadami dobrej praktyki wytwarzania.
(23) Zabawki lub ich części oraz opakowanie, co do których
zachodzi przypuszczenie, że wejdą w kontakt
z żywnością, powinny być zgodne z rozporządzeniem
(WE) nr 1935/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 27 października 2004 r. w sprawie materiałów
i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością ( 2 ).
(20) Należy uaktualnić niektóre zasadnicze wymagania
bezpieczeństwa, które zostały ustanowione
w dyrektywie 88/378/EWG, w celu uwzględnienia
postępu technicznego, jaki nastąpił od czasu przyjęcia
tej dyrektywy. Postęp techniczny nastąpił zwłaszcza
w zakresie właściwości elektrycznych, co umożliwiło
przekroczenie określonego w dyrektywie 88/378/EWG
poziomu napięcia 24 V, przy jednoczesnym zagwaranto­
waniu bezpiecznego używania danej zabawki.
(24) Dla zapewnienia właściwej ochrony w przypadku
zabawek związanych z wysokim stopniem narażenia
powinno być możliwe przyjęcie środków wdrażających
ustanawiających specjalne wartości graniczne substancji
chemicznych zastosowanych w zabawkach przeznaczo­
nych dla dzieci poniżej 36 miesięcy i w innych zabaw­
kach przeznaczonych do wkładania do ust
z uwzględnieniem wymagań rozporządzenia (WE) nr
1935/2004
oraz
różnic
między
zabawkami
(21) Należy również przyjąć nowe zasadnicze wymagania
bezpieczeństwa. Aby zapewnić wysoki poziom ochrony
dzieci przed ryzykiem związanym z obecnością
substancji chemicznych w zabawkach, należy zwrócić
szczególną uwagę na stosowanie substancji niebezpiecz­
nych, zwłaszcza substancji zaliczanych do rakotwór­
czych, mutagennych lub działających szkodliwie na
rozrodczość (CMR), a także substancji wywołujących
alergie oraz niektórych metali. Dlatego też należy
uzupełnić i uaktualnić przepisy dotyczące substancji
chemicznych w zabawkach, w celu uściślenia, że zabawki
muszą być zgodne z ogólnym prawodawstwem
w zakresie środków chemicznych, zwłaszcza
z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r.
w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń
i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów
(REACH) oraz powołującym do życia Europejską Agencję
Chemikaliów ( 1 ). Przepisy te powinny jednak również być
dostosowane do szczególnych potrzeb dzieci, które
w tym przypadku są najbardziej narażoną grupą konsu­
mentów. Dlatego należy ustanowić nowe ograniczenia
dotyczące substancji CMR, zgodnie z obowiązującym
prawodawstwem wspólnotowym w sprawie klasyfikacji,
oznakowania i pakowania substancji i mieszanin oraz
substancji zapachowych w zabawkach z racji szczegól­
nego ryzyka, jakie te substancje mogą pociągać za sobą
dla zdrowia człowieka. Wykazano, że stosowanie niklu
w stali nierdzewnej jest bezpieczne, dlatego też można
go zastosować w zabawkach.
i materiałami stykającymi się z żywnością.
(25) Ogólne i szczegółowe wymagania dotyczące substancji
chemicznych określone w niniejszej dyrektywie powinny
mieć na celu ochronę zdrowia dzieci przed niektórymi
substancjami zawartymi w zabawkach, zaś zagrożenia dla
środowiskapowodowane używaniem zabawek są rozwią­
zywane w prawodawstwie dotyczącym środowiska,
stosowanym do zabawek elektrycznych
i elektronicznych, to znaczy w dyrektywie 2002/95/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 stycznia
2003 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych
niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym
i elektronicznym ( 3 ) oraz w dyrektywie 2002/96/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 stycznia
2003 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrotechnicznego
i elektronicznego ( 4 ). Ponadto kwestie środowiskowe
dotyczące odpadów regulowane są dyrektywą
2006/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
5 kwietnia 2006 r. ( 5 ), te dotyczące opakowań
i odpadów opakowaniowych podlegają dyrektywie
94/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
20 grudnia 1994 r. ( 6 ), a te dotyczące baterii
i akumulatorów oraz zużytych baterii i akumulatorów
w dyrektywie 2006/66/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 6 września 2006 r. ( 7 ).
(26) System wprowadzony niniejszą dyrektywą powinien
również zachęcać do zastępowania substancji
i materiałów niebezpiecznych wykorzystywanych
w zabawkach substancjami lub technologiami mniej
niebezpiecznymi, a w pewnych wypadkach, o ile
dostępne są rozwiązania alternatywne możliwe do zasto­
sowania z ekonomicznego i technicznego punktu
widzenia, zapewnić ich zastąpienie.
(22) Pewne, ustanowione w dyrektywie 88/378/EWG dla nie­
których substancji dopuszczalne wartości powinny
również być uaktualniane, aby uwzględnić postęp wiedzy
naukowej. Dla arsenu, kadmu, chromu VI, ołowiu, rtęci
i cyny organicznej, które są szczególnie toksyczne, a w
związku z tym nie powinny być umyślnie stosowane
w dostępnych dzieciom częściach zabawek, należy usta­
nowić dopuszczalne wartości na poziomach odpowiada­
( 2 ) Dz.U. L 338 z 13.11.2004, s. 4.
( 3 ) Dz.U. L 37 z 13.2.2003, s. 19.
( 4 ) Dz.U. L 37 z 13.2.2003, s. 24.
( 5 ) Dz.U. L 114 z 27.4.2006, s. 9.
( 6 ) Dz.U. L 365 z 31.12.1994, s. 10.
( 7 ) Dz.U. L 266 z 26.9.2006, s. 1.
( 1 ) Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.
717357437.003.png 717357437.004.png 717357437.005.png
L 170/4
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
30.6.2009
(27) W celu ochrony dzieci przed zagrożeniem uszkodzenia
słuchu spowodowanego dźwiękami wydawanymi przez
zabawki, powinno się ustanowić bardziej rygorystyczne
i jeszcze pełniej ograniczające normy dotyczące maksy­
malnych wartości emitowanego przez tego rodzaju
zabawki hałasu, zarówno impulsowego, jak i ciągłego.
Dlatego też niezbędne jest ustanowienie nowych zasadni­
czych wymagań bezpieczeństwa dotyczących dźwięków
wydawanych przez tego rodzaju zabawki.
(32) Niezmiernie ważnym jest, by wyjaśnić producentom
i użytkownikom, że przez umieszczenie na zabawce
oznakowania CE producent deklaruje zgodność zabawki
ze wszystkimi obowiązującymi wymaganiami i producent
tym samym przyjmuje na siebie pełną odpowiedzialność
za ten produkt.
(33) Oznakowanie CE powinno być jedynym oznakowaniem
wskazującym na zgodność danej zabawki ze wspólno­
towym prawodawstwem harmonizacyjnym. Możliwe
jest jednak stosowanie innych oznakowań, jeżeli przyczy­
niają się one do poprawy ochrony konsumentów i nie są
objęte wspólnotowym prawodawstwem harmoniza­
cyjnym.
(28) Należy ustanowić szczegółowe wymagania bezpieczeń­
stwa, aby objąć potencjalne szczególne zagrożenie,
które może być spowodowane przez zabawki znajdujące
się w żywności, zgodnie z zasadą ostrożności, jako że
dołączenie zabawki do żywności może spowodować
ryzyko zadławienia się, które jest odmienne od ryzyka
spowodowanego przez samą zabawkę i w związku z tym
nieobjęte żadnymi szczególnymi środkami na szczeblu
Wspólnoty.
(34) Należy ustanowić zasady umieszczania oznakowania CE,
które zapewnią jego wystarczającą widoczność, ułat­
wiając tym samym nadzór rynku zabawek.
(29) Z uwagi na fakt, iż możliwe jest istnienie lub opraco­
wanie zabawek, które stwarzają zagrożenia, a które nie są
objęte szczegółowymi wymaganiami bezpieczeństwa
ustanowionym w niniejszej dyrektywie, należy ustanowić
zestaw ogólnych wymagań bezpieczeństwa jako
podstawę prawną służącą do podjęcia działań dotyczą­
cych takich zabawek. W tym względzie bezpieczeństwo
zabawek powinno być określone w odniesieniu do
zamierzonego użycia takiej zabawki, przy uwzględnieniu
przewidywanego użycia i mając na względzie zachowanie
dzieci, które zazwyczaj nie zachowują takich samych
środków ostrożności, jak przeciętny dorosły użytkownik.
Jeżeli zagrożenia nie można wystarczająco zminimali­
zować poprzez sposób zaprojektowania lub poprzez
zabezpieczenia, kwestię pozostałego ryzyka można
rozwiązać poprzez skierowanie do opiekunów informacji
dotyczącej produktu, z uwzględnieniem możliwości zara­
dzenia przez nich pozostałemu ryzyku. Zgodnie
z uznanymi metodami oceny ryzyka nie należy trak­
tować informacji dla opiekunów lub braku danych histo­
rycznych
o
wypadkach
za
fakt
zwalniający
(35) Aby zapewnić zgodność z zasadniczymi wymaganiami
bezpieczeństwa, należy ustanowić odpowiednie proce­
dury oceny zgodności, które mają być przestrzegane
przez producenta. Aby uzupełnić prawne obowiązki
producenta, mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa
zabawek, w niniejszej dyrektywie powinien być ujęty
wyraźny obowiązek przeprowadzenia analizy poszcze­
gólnych zagrożeń, które może powodować zabawka,
a także oceny potencjalnego narażenia na nie,
w przypadku substancji chemicznych obejmującej ocenę
prawdopodobieństwa występowania w zabawce
substancji zakazanych lub poddanych ograniczeniom;
producent zaś powinien być zobowiązany do przecho­
wywania tej oceny bezpieczeństwa w dokumentacji tech­
nicznej, aby umożliwić organom nadzoru rynku
skuteczne wykonanie ich obowiązków. Obejmująca
wszystkie wymagania bezpieczeństwa wobec zabawek
wewnętrzna kontrola produkcji, przeprowadzana na
odpowiedzialność producenta, okazała się odpowiednia
dla oceny zgodności, o ile zastosował on normy zhar­
monizowane, których numer odniesienia został opubli­
kowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej .
W przypadku braku takich norm zharmonizowanych
zabawka powinna być poddana weryfikacji przez stronę
trzecią badaniu typu WE. Należy przedsięwziąć takie
same środki, jeśli takie normy lub jedna z nich zostały
opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
z zastrzeżeniem lub jeśli producent nie zastosował się
do norm lub zastosował się do nich częściowo. Produ­
cent powinien poddać zabawkę badaniu typu WE
w przypadku gdy uważa, że charakter, projekt,
konstrukcja lub przeznaczenie zabawki wymagają wery­
fikacji przez stronę trzecią.
z konieczności doskonalenia projektu.
(30) W celu dalszego propagowania bezpiecznych warunków
użytkowania zabawek, należy uzupełnić przepisy doty­
czące ostrzeżeń, które powinny być dołączone do
zabawki. Aby zapobiec wykorzystywaniu ostrzeżeń do
obchodzenia obowiązujących wymagań bezpieczeństwa,
co ma miejsce zwłaszcza w przypadku ostrzeżeń stwier­
dzających, że zabawka nie nadaje się dla dzieci poniżej
36 miesięcy, należy jasno stwierdzić, że ostrzeżeń prze­
widzianych dla określonych kategorii zabawek nie można
stosować, jeśli są one sprzeczne z zamierzonym użyciem
zabawki.
(36) Z uwagi na fakt, że należy zapewnić jednolicie wysoki
poziom realizacji zadań przez jednostki dokonujące
oceny zgodności zabawek na terenie całej Wspólnoty
i z uwagi na fakt, że wszystkie takie organy powinny
realizować swoje zadania na tym samym poziomie
i zgodnie z warunkami uczciwej konkurencji, należy
ustanowić obowiązkowe wymagania dla jednostek
oceniających zgodność, które chciałyby zostać notyfiko­
wane jako podmioty świadczące usługi w zakresie oceny
zgodności na podstawie niniejszej dyrektywy.
(31) Oznakowanie CE wskazujące na zgodność zabawki
z wymaganiami jest widoczną konsekwencją całego
procesu obejmującego ocenę zgodności w szerokim
znaczeniu. Ogólne zasady regulujące oznakowanie CE
są ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 765/2008.
Zasady dotyczące umieszczania oznakowania CE
powinny być ustanowione w niniejszej dyrektywie.
717357437.006.png
30.6.2009
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
L 170/5
(37) Zapewnienie spójnego poziomu jakości w dokonywaniu
oceny zgodności zabawek wymaga nie tylko konsolidacji
wymagań, które muszą spełniać jednostki oceniające
zgodność, jeżeli chcą być notyfikowane, lecz również
jednoczesnego ustalenia wymagań obowiązujących
organy notyfikujące i inne organy zaangażowane
w ocenę, notyfikowanie i monitorowanie jednostek noty­
fikowanych.
nadzoru rynku podejmowanie – we współpracy
z zainteresowanymi podmiotami gospodarczymi –
działań w odniesieniu do takich zabawek na wcześniej­
szym etapie.
(42) W przypadku gdy państwa członkowskie i Komisja
osiągną porozumienie co do zasadności określonego
środka przyjętego przez dane państwo członkowskie,
dalsze zaangażowanie Komisji nie powinno być wyma­
gane.
(38) Jeżeli dostępne dowody naukowe nie są na tyle wystar­
czające, by umożliwić dokładne oszacowanie ryzyka,
wówczas państwa członkowskie, przyjmując środki na
podstawie niniejszej dyrektywy, powinny stosować
zasadę ostrożności, która jest zasadą prawa wspólnoto­
wego przedstawioną między innymi w komunikacie
Komisji z dnia 2 lutego 2000 r., uwzględniając równo­
cześnie pozostałe przepisy i zasady zawarte w niniejszej
dyrektywie, takie jak swobodny przepływ towarów
i domniemanie zgodności.
(43) Środki niezbędne do wdrożenia niniejszej dyrektywy
powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady
1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą
warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przy­
znanych Komisji ( 1 ).
(44) Szczególnie, należy upoważnić Komisję do dostosowania
wymagań dotyczących substancji chemicznych
w niektórych dobrze zdefiniowanych przypadkach i do
przyznawania zwolnienia od zakazu stosowania
substancji CMR w niektórych przypadkach, a także do
dostosowania sformułowania specjalnych ostrzeżeń dla
niektórych kategorii zabawek. Ponieważ środki te mają
zakres ogólny i mają na celu zmianę elementów innych
niż istotne niniejszej dyrektywy, między innymi poprzez
jej uzupełnienie o nowe inne niż istotne elementy, należy
przyjąć je zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną
z kontrolą, przewidzianą w art. 5a decyzji 1999/468/WE.
(39) Rozporządzenie (WE) nr 765/2008 uzupełnia
i wzmacnia obowiązujące ramy nadzoru rynku
produktów objętych wspólnotowym prawodawstwem
harmonizacyjnym, w tym zabawek. W związku z tym
państwa członkowskie powinny organizować
i wykonywać nadzór rynku zabawek zgodnie z tym
rozporządzeniem. Zgodnie z tym rozporządzeniem jego
stosowanie nie stanowi przeszkody dla organów nadzoru
rynku w podejmowaniu bardziej szczegółowych środków
ustanowionych w dyrektywie 2001/95/WE. Ponadto
w niniejszej dyrektywie, aby rozszerzyć możliwości dzia­
łania organów nadzoru rynku w przypadku zabawek
objętych certyfikatem badania typu WE, powinno się
przyjąć pewne środki szczególne dotyczące możliwości
uzyskiwania przez organy nadzoru rynku informacji od
jednostki notyfikowanej przy jednoczesnym dokładnym
jej informowaniu.
(45) Dyrektywa Rady 85/374/EWG z dnia 25 lipca 1985 r.
w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonaw­
czych i administracyjnych państw członkowskich doty­
czących odpowiedzialności za produkty wadliwe ( 2 ) ma
zastosowanie między innymi do zabawek, które są
niezgodne z prawodawstwem harmonizacyjnym Wspól­
noty. Zgodnie z tą dyrektywą producenci i importerzy,
którzy wprowadzili do obrotu na rynku Wspólnoty
produkty niezgodne, są odpowiedzialni za szkody.
(40) Dyrektywa 88/378/EWG ustanawia już procedurę
w sprawie klauzuli bezpieczeństwa, umożliwiającą
Komisji zbadanie uzasadnienia podjęcia środka przez
państwo członkowskie przeciwko zabawkom uważanym
przez te państwo za niespełniające wymagań. W celu
zwiększenia przejrzystości oraz ograniczenia czasu
trwania procedur biurokratycznych konieczne jest
udoskonalenie istniejącej procedury stosowania klauzuli
bezpieczeństwa w sposób zwiększający jej skuteczność
oraz umożliwiający wykorzystanie wiedzy specjalis­
tycznej państw członkowskich.
(46) Państwa członkowskie powinny określić sankcje stoso­
wane w przypadku naruszenia niniejszej dyrektywy. Prze­
widziane sankcje powinny być skuteczne, proporcjonalne
i odstraszające.
(47) W celu zapewnienia producentom zabawek i innym
podmiotom gospodarczym wystarczającego czasu na
dostosowanie się do wymagań ustanowionych
w niniejszej dyrektywie niezbędne jest przyjęcie dwulet­
niego okresu przejściowego po wejściu w życie niniejszej
dyrektywy, w którym możliwe będzie wprowadzanie do
obrotu zabawek zgodnych z dyrektywą 88/378/EWG.
W przypadku wymagań dotyczących substancji chemicz­
nych okres ten powinien wynosić cztery lata, aby umoż­
liwić opracowanie norm zharmonizowanych niezbęd­
nych dla zapewnienia zgodności z tymi wymaganiami.
(41) Istniejący system powinien zostać uzupełniony procedurą
zapewniającą przekazywanie zainteresowanym stronom
informacji na temat środków podejmowanych
w odniesieniu do zabawek stwarzających zagrożenie dla
zdrowia i bezpieczeństwa osób lub innych kwestii
ważnych z punktu widzenia ochrony interesów publicz­
nych. Powinien on również umożliwiać organom
( 1 ) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, s. 23.
( 2 ) Dz.U. L 210 z 7.8.1985, s. 29.
717357437.007.png 717357437.008.png 717357437.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin