treści ze slajdów.doc

(265 KB) Pobierz

 

Pojęcia Socjologii”

 

I. Czym jest socjologia?

Socjologia jest sposobem myślenia o świecie człowieka. 

 

Socjologia jest badaniem życia społecznego człowieka, grup społecznych i społeczeństw.

 

Przedmiotem socjologii jest zachowanie nas samych jako istot społecznych.

 

Socjologia szuka odpowiedzi na to:

-dlaczego jesteśmy tacy, jacy jesteśmy?

-dlaczego działamy tak, jak działamy?

 

 

I. Czym jest socjologia?

Socjologia uczy, że:

- to, co uważamy za naturalne, nieuchronne, dobre czy prawdziwe, wcale nie musi takie być.

- to, co jest w naszym życiu dane jest w znacznym stopniu wytworem historii i społeczeństwa.

Socjolog to osoba, która potrafi wyzwolić się ze swoich bezpośrednich uwarunkowań i zobaczyć rzeczy w szerszym kontekście.

Praca socjologa wymaga wyobraźni socjologicznej, która wymaga zdystansowania się od naszych codziennych rutynowych czynności i nowego spojrzenia na nie.

Wyobraźnia socjologiczna pozwala dostrzec, że wiele zdarzeń, na pozór dotyczący tylko jednostki, w rzeczywistości odzwierciedla szersze kwestie.

 

 

Socjologia jako dyscyplina naukowa narodziła się w pierwszej połowie XIX wieku.

Za jej ojca uważany jest August Comte (1798 – 1857), który wprowadził nazwę „socjologia” do obiegu publicznego i sformułował program nowej nauki.

Wyznaczenie momentu powstania socjologii i wiązanie go z jednym nazwiskiem jest umowne.

Zdobywanie, gromadzenie i wykorzystywanie wiedzy o zjawiskach i procesach zachodzących w zbiorowościach ludzkich musiało być i było znacznie starsze niż przybranie przez socjologię postaci naukowej.

 

II. Przedsocjologiczna wiedza o społeczeństwie

Wiedza przedsocjologiczna o zjawiskach społecznych miała postać:

refleksji teoretycznej i wiedzy potocznej.

Przedsocjologiczna refleksja teoretyczna:

to część filozofii

dominacja normatywnego i finalistycznego punktu widzenia - filozofów interesowało raczej to jak powinno być, a nie jak jest

przesiąknięcie woluntaryzmem, który wyrażał się:

- w postaci wiary we wszechmoc władzy;

- w postrzeganiu rzeczywistość jako pełnej niespodzianek;

- w postaci wiary w opatrzność, która może interweniować i zmieniać bieg spraw ludzkich

koncentracja na państwie i władzy

 

 

Wiedza potoczna

Na świat społeczny jednostka patrzy z perspektywy małego wycinka rzeczywistości.

Jednostka korzysta z wiedzy pochodzącej z doświadczenia innych.

Potoczną wiedzę społeczną jednostka nabywa w toku życia spontanicznie, nie wiedząc jak i gdzie.

Od najwcześniejszego dzieciństwa wchłania ją kontaktując się z innymi ludźmi.

 

 

Wiedza potoczna:

rzadko jest neutralna – nie ogranicza się do opisu, ale mówi, co jest złe, a co dobre - związana jest z wartościowaniem;

ma tendencję do przedstawiania świata w kolorach czarno-białych i operowania podziałami dychotomicznymi;

ma tendencję do pochopnych uogólnień;

jest przesiąknięta stereotypami. 

II. Przedsocjologiczna wiedza o społeczeństwie

Trzy cechy wyróżniające naukowe podejście do zjawisk społecznych:

1. naukę cechuje niezadowolenie się samym opisem, ale zmierzanie do wyjaśniania przy wykorzystaniu istniejących teorii;

2. uczonych obowiązuje przestrzeganie reguł               postępowania badawczego:

-         wyraźne określenie badanego problem

-         jawność warsztatu naukowego;

3. neutralność i powstrzymywanie się od wartościowania.

 

III. Historyczne warunki narodzin socjologii jako dyscypliny naukowej

Po to, by socjologia mogła narodzić się jako dyscyplina naukowa niezbędny był nowy sposób myślenia o społeczeństwie.

Koniecznym było dostrzeżenie, że społeczeństwo jest tworem swoistym, odrębnym od państwa.

Nie dokonało się to jednorazowo, ale było wynikiem długiego procesu, stanowiło pochodną przemian w Europie Zachodniej.

III. Historyczne warunki narodzin socjologii jako dyscypliny naukowej

Wraz z wyprawami handlowymi do dalekich krajów poszerzały się granice znanego świata – również społecznego.

Z biegiem czasu zaczęto dostrzegać, że zmienność form życia nie występuje jedynie w przestrzeni, ale również w czasie.

Wiek XVIII można nazwać wiekiem zapowiedzi socjologii.

              To wtedy zrodziła się myśl, że istnieją jakieś prawa neutralne rządzące zachowaniami ludzi, a w konsekwencji zjawiskami społecznymi.

              Pojawiła się wiara w istnienie jakiegoś jednego podstawowego prawa, działającego w świecie społecznym na podobieństwo odkrytego przez Newtona w świecie fizycznym prawa powszechnego ciążenia.

 

 

Rewolucja Francuska (1789-1799), obalająca dotychczasowy system polityczny i stary ład społeczny, była doświadczeniem, które zmieniło świadomość europejską.

Rewolucja Francuska:

-              ukazała spontaniczność procesów społecznych, ich wymykanie się spod kontroli, rozbieżności między założeniami a produktem finalnym;

-              ukazała, że nawet dogłębna zmian ustroju politycznego nie likwiduje problemów społecznych;

pozwoliła dostrzec, że społeczeństwo jest czymś odrębnym od państwa i rządzi się własnymi prawami.

 

Innym wielkim doświadczeniem europejskim przełomu XVIII i XIX wieku było przyśpieszenie tempa uprzemysłowienia - rewolucja przemysłowa.

Z rewolucją przemysłową wiązało się:

-               przejście od gospodarki opartej na rolnictwie, w której podstawowymi jednostkami produkcyjnymi były gospodarstwa domowe do gospodarki, w której takimi jednostkami stały się fabryki;

-              zmiana pracy w gospodarstwie domowym na pracę w fabryce - zmiana całego trybu i rytmu życia;

-              przemieszczanie się ludzi ze wsi do miast, co wiązało się nie tylko ze zmianą miejsca w przestrzeni, ale całego środowiska społecznego;

-              zanik świat, którego reguły były dobrze znane - w jego miejsce powstawał świat nowy, trudny do zrozumienia i mało przyjazny.

 

 

Socjologia narodziła się jako lekarstwo na bolączki epoki.

Comte wierzył, że dzięki nauce uda się stworzyć „właściwy” ład społeczny.

Niewątpliwą zasługą Comte’a jest stwierdzenie, że możliwa jest nauka o społeczeństwie, kierująca się takimi samymi regułami jak wszystkie inne nauki.

Comte określił trzy reguły postępowania naukowego:

1.      badać fakty i tylko fakty;

2.      szukać między nimi związków;

3.      ustalać prawa.

Wyraźnie oddzielone zostało to, co jest opisem naukowym, od tego co jest oceną – nauka od wartości.

Comte stworzył pojęcie nauki o społeczeństwie jako nauki wykrywającej prawa.

 

W Comte'owskim systemie nauk wzór naukowości wywiedziony został z procedur nauk przyrodniczych.

Wzór ten długo obowiązywał w socjologii, a trudności z jego zastosowaniem tłumaczono młodością dyscypliny i jej niedojrzałością, która – jak wierzono – zostanie w końcu przezwyciężona.

Z czasem uległ on zakwestionowaniu.

Dzięki Comte‘owi udało się sformułować to, że życie społeczne nie jest czymś przypadkowym, chaotycznym, ale są w nim pewne prawidłowości i można do pewnego stopnia przewidywać jego bieg.

 

IV. Kształtowanie się socjologii jako dyscypliny naukowej 

Aby powstała nowa dyscyplina naukowa konieczna jest jej instytucjonalizacja, w postaci powołania uniwersyteckich katedr, towarzystw naukowych i kierunków studiów, wydawania czasopism i książek.

Instytucjonalizacja socjologii dokonywała się w rozmaitych krajach w różnym tempie.

Najszybciej w USA, gdzie zakłady socjologii pojawiły się na niektórych uniwersytetach już w latach 70. XIX wieku, a pierwsza katedra socjologii na uniwersytecie w Chicago powstała w 1892 roku.

Najwolniej w Anglii – po II wojnie  światowej.

W Polsce instytucjonalizacja socjologii zaczęła się

              w latach 20.  XX wieku.

              W roku akademickim 1919/1920 na Wydziale Prawa i Nauk Politycznych UW stworzono katedrę socjologii, którą objął

              Leon Petrażycki.

              W 1920 powstała katedra socjologii w Poznaniu, którą objął

              Florian Znaniecki.

 

 

Zdobywanie przez socjologię miejsca w życiu naukowym trwało przez XIX i część XX wieku.

Z czasem okazało się, że pewne dyscypliny np. historia w żadnym razie nie mogą spełniać wzoru nauk przyrodniczych.

Zaczęto kwestionować tezę Comte'a o jednolitych

              dla wszystkich nauk kryteriach naukowości.

Rozróżniono dwa rodzaje nauk: nauki ścisłe i nauki humanistyczne.

              W przypadku nauk ścisłych przedmiotem zainteresowań jest niezależny od człowieka, zewnętrzny wobec niego świat natury.

              W przypadku nauk humanistycznych świat, który jest tworem człowieka i którego człowiek jest częścią – świat kultury.

Kiedy socjologia szukała dla siebie miejsca wśród istniejących dyscyplin naukowych, miała do czynienia z dychotomicznie podzielonym światem nauki, najczęściej znajdowała je między tymi dwoma rodzajami nauk.

Dziś granice pomiędzy socjologią, a pozostałymi naukami społecznymi są zamazane, a jeśli nawet da się je dostrzec, to w różnych krajach przebiegają inaczej, są płynne i zmienne.

 

V. Do czego może przydać się nam socjologia? 

Z powstawaniem socjologii związana była nadzieja na uzyskanie naukowych podstaw rozwiązania praktycznych kwestii społecznych.

Socjologia może przyczyniać się do rozwiązania problemów społecznych dwojako, pełniąc rolę edukacyjną i instrumentalną.

              -w pierwszym przypadku jest jednym ze źródeł wiedzy przydatnej do likwidacji bolączek społecznych;

              -w drugim  - służy bezpośrednią pomocą w znajdowaniu  sposobów skutecznego rozwiązania poszczególnych problemów.

Socjologia pozwala patrzeć na świat społeczny w inny niż nasz własny punkt widzenia.

Badania socjologiczne pomagają w ocenie efektów praktycznych inicjatyw społecznych.

Socjologia może pomóc nam w samopoznaniu, lepszym zrozumieniu siebie.

 

       ZAJĘCIA NR 2KULTURA I JEJ ROLA W ŻYCIU       SPOŁECZNYM

KULTURA JAKO WYRÓŻNIK CZŁOWIEKA 

Kultura to wszystko, co ludzie czynią, myślą i posiadają jako członkowie społeczności” Robert Bierstedt

 

Kultura jest narzędziem poznania i opanowania świata przez człowieka.

 

Kultura oznacza wszystko, co jest:

-         stworzone przez człowieka,

-         przez niego nabywane przez uczenie się

-         przekazywanie innym ludziom, a także następnym pokoleniom w drodze informacji pozagenetycznej.

 

CHARAKTERYSTYKA KULTURY JAKO ATRYBUTU CZŁOWIEKA 

1. Kultura obejmuje całość życia człowieka.

              Nie ma takich czynności i zachowań ludzkich, których nie regulowałaby kultura.  

2. Pojęcie kultury nie ma charakteru wartościującego.

              Kulturą jest nie tylko to, co dobre, szlachetne i piękne, ale wszystko, co jest dziełem człowieka.  

3. Kultura jest tworem zbiorowym, a nie indywidualnym.

              Kultura powstaje i rozwija się w wyniku kontaktów między ludźmi przekazującymi sobie różne informacje i uczącymi się od siebie nawzajem, jak reagować i zachowywać się w rozmaitych sytuacjach.

4. Kultura narasta i przekształca się w czasie.

              Jest skumulowanym doświadczeniem przekazywanym z pokolenia na pokolenie w drodze pozagenetycznego dziedziczenia.

 

 

 

TREŚĆ KULTURY

Treścią kultury nie są przedmioty, ale:

wzory sposobów odczuwania, reagowania i myślenia;

wartości;

normy (wyrastające z tych wartości);

sankcje skłaniające do przestrzegania wartości.

 

TREŚĆ KULTURY - WZORY SPOSOBÓW ODCZUWANIA, REAGOWANIA I MYŚLENIA

Wzory idealne  określają jak się należy zachować, co odczuwać.

Wzory realne określają jak się ludzie zachowują, co odczuwają.

 

Wzory realne mogą być jawne lub ukryte. 

Wzór jawny to taki, z którego istnienia członkowie danej zbiorowości zdają sobie sprawę i potrafią go opisać. 

Wzór ukryty, to taki, który realizujemy, nie mając pojęcia, że zachowujemy się zgodnie z nim.

 

Przyswojenie wzorów może być mniej lub bardziej dogłębne.

W jednym przypadku człowiek może zachowywać się zgodnie z nimi, ale odczuwać je jako coś narzuconego z zewnątrz, krępującego i uciążliwego.

W innym natomiast może je przyswoić tak głęboko, że staną się jego „drugą naturą”, a ich realizowanie jest odczuwane jako zaspakajanie wewnętrznej potrzeby.

              W tym przypadku mówimy, że wzory kulturowe zostały zinternalizowane.

 

TREŚĆ KULTURY - WARTOŚCI

Wartości to dowolny przedmiot materialny lub idealny

              w stosunku, do którego...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin