1255880295_literka_pl.pdf

(712 KB) Pobierz
?
Literka.pl - Lekcje WF-u z elementami gimnastyki korekcyjnej
Lekcje WF-u z elementami gimnastyki korekcyjnej
Data dodania: 2004-05-25 12:45:00
Od lat prowadzę w szkole gimnastykę korekcyjną dla dzieci z wadami kręgosłupa,
wadami postawy i wadami kończyn. Co roku badam dzieci w klasach pierwszych. I z
przykrością muszę stwierdzić, że ponad połowa dzieci ma płaskostopie, sporo jest dzieci
z odstającymi łopatkami, wadami klatki piersiowej, są też dzieci, które już w tym wieku
mają skoliozę czyli boczne skrzywienie kręgosłupa. Lekcje WF-u z elementami
gimnastyki korekcyjnej.
     Od lat prowadzę w szkole gimnastykę korekcyjną dla dzieci z wadami kręgosłupa,
wadami postawy i wadami kończyn. Co roku badam dzieci w klasach pierwszych. I z
przykrością muszę stwierdzić, że ponad połowa dzieci ma płaskostopie, sporo jest dzieci
z odstającymi łopatkami, wadami klatki piersiowej, są też dzieci, które już w tym wieku
mają skoliozę czyli boczne skrzywienie kręgosłupa. Mimo, że szkoła oferuje za darmo
dwa razy w tygodniu ćwiczenia dla tych dzieci, nie wszyscy rodzice decydują się z tego
skorzystać. Chyba nie zdają sobie sprawy, że nie leczona wada będzie szybko się
pogłębiać i im później, tym trudniej będzie ją wyleczyć lub chociażby zatrzymać jej
postęp.
     Pomyślałam sobie, że należałoby coś zrobić, aby dzieci nie objęte gimnastyką
korekcyjną miały możliwość wykonywania choć małej części tych ćwiczeń. Taka
możliwość nadarza się na lekcjach WF-u, których dzieci mają trzy godziny tygodniowo.
Proponuję, aby przynajmniej raz w tygodniu„wpleść w lekcje WF-u ćwiczenia korekcyjne.
Różnica między ćwiczeniami, które dzieci wykonują na WF-ie, a ćwiczeniami
korekcyjnymi polega głównie na pozycji, w jakiej ćwiczenia są wykonywane. Ćwiczenia
korekcyjne wykonuje się w pozycjach niskich tzn. na siedząco, na leżąco lub na kucąco
to ćwiczenia, które nikomu nie zaszkodzą. Dzieciom, które nie mają żadnej wady utrwalą
prawidłową postawę, wzmocnią mięśnie. Dzieciom, które mają jakąś wadę–
zdecydowanie pomogą.
     Chcę teraz zaproponować zestawy różnych ćwiczeń, które bez problemu można
wpleść w lekcje WF-u:
1. Ćwiczenia z ławeczką szwedzką.
1. Dziecko kładzie się na brzuchu wzdłuż ławeczki. Przyciąga nogi do pośladków.
Ręce proste i przeciąga się rękami po ławeczce. Należy zwrócić uwagę, aby
ręce były dokładnie wyprostowane.
2. Dziecko kładzie się na plecach wzdłuż ławeczki, kolana przyciąga do brzucha,
prostymi rękami wyciągniętymi za głową przeciąga się wzdłuż ławeczki.
3. „Żabki”– dziecko wchodzi obiema nogami na ławeczkę, kuca i trzyma ławeczkę
z boków rękami. Zeskok (jedna noga z prawej strony ławeczki, druga z lewej),
253240439.001.png
przełożenie rąk o kawałek do przodu i wskok nogami znów na ławeczkę itd.
4. Ćwiczenie w parach. Jedno dziecko siada normalnie na ławeczce, rękami
trzyma brzegów ławeczki (przy nogach). Drugie dziecko przytrzymuje
siedzącemu stopy. Siedzące dziecko kładzie się powoli do tyłu, aż dotknie
głową podłogi i powoli wraca do siedzenia.
5. Ławeczką zaczepiamy o trzeci szczebelek drabinki gimnastycznej.
Wykonujemy przeciąganie na brzuchu, jak w ćwiczeniu nr 1.
6. Ćwiczenie z dwoma ławeczkami. Ustawiamy dwie ławeczki równolegle, na taką
odległość, aby między nimi zmieściło się leżące dziecko. Dziecko leży
równolegle do ławeczek. Dziecko przeciąga się na brzuchu trzymając jedną
ręką jedną ławeczkę, drugą ręką drugą ławeczkę.
7. Dziecko kładzie się w poprzek ławeczki na brzuchu, unosi wyprostowane ręce i
nogi i próbuje utrzymać równowagę.
8. Ćwiczenia z kocykami.
1. Dziecko kładzie się na brzuchu, nogi przyciąga do pośladków, ręce po
bokach kocyka (bardziej z przodu) i odpycha się i przesuwa do przodu.
2. Dziecko leży na plecach na kocyku, ręce skrzyżowane na piersiach,
odpycha się tylko nogami i przesuwa do tyłu.
3. Siad klęczny na kocyku, dziecko na„raz” odpycha się rękami, na„dwa”
prostuje plecy, siąga łopatki i tak jedzie do końca
sali–„raz”–„dwa”,„raz”–„dwa”.
4. Ćwiczenie w parach. Dziecko kładzie się na kocyku na brzuchu, partner
staje przed nim, podaje mu ręce i ciągnie leżącego po linii prostej.
5. Ćwiczenia z laskami gimnastycznymi.
1. Siad skrzyżny, dziecko trzyma laską na kolanach (na szerokość
swoich ramion). Na„raz”– podniesienie prostych rąk w górę, laska
nad głową, na„dwa”– opuszczamy ręce z laską na kolana (10
powtórzeń).
2. Siad skrzyżny. Dziecko trzyma laskę nieco szerzej niż ramiona.
Na„raz” zakłada laskę z tyłu na kark, na„dwa” przekłada do przodu
na kolana (10 powtórzeń).
3. Siad skrzyżny. Dziecko trzyma laskę prostymi rękami nad głową.
Na„raz” robi skłon do przodu (zwracać uwagę na dobrze
wyprostowane ręce), na„dwa” wraca do pozycji poprzedniej (10
powtórzeń).
4. Siad skrzyżny. Dziecko trzyma laskę z tyłu, pod pachami. Wykonać
10 skłonów do przodu.
5. Dziecko leży na brzuchu. Nogi proste, pośladki ściągnięte. Laskę
trzyma z przodu– ręce wyprostowane. Na„raz” unosi ręce, głowę i
tułów lekko do góry. Głowa ma być między ramionami schowana.
Na„dwa” leżenie, broda na podłodze.
6. Leżenie na brzuchu. Laskę kładziemy na pośladkach i trzymamy.
Wykonać 10 podnoszeń w górę.
7. Ćwiczenia z piłką.
1. Siad skrzyżny. Toczenie piłki naokoło siebie (głowa nie obraca
się za piłką). Raz w jedną, raz w drugą stronę.
2. Leżenie na plecach. Nogi zgięte w kolanach, piłka włożona
między kolana. Ręce wzdłuż tułowia. Przyciąganie nóg z piłką
do brzucha (10 razy).
3. Siad prosty. Dziecko kładzie piłkę na nogi (w okolicach kostek).
Unosi nogi lekko w górę, piłka toczy się w kierunku brzucha (10
razy).
4. Siad prosty. Dziecko trzyma piłkę z jednej strony nóg. Unosi
obie nogi proste w górę, przetacza pod nimi piłkę i opuszcza
nogi. W drugą stronę to samo.
5. Dziecko siada– siad prosty. Wkłada piłkę między stopy. Kładzie
się. Przekłada ręce za głowę. Podaje nogami piłkę do rąk. Znów
siada, wkłada piłkę między stopy itd. (10 razy).
6. Leżenie na plecach. Nogi ugięte w kolanach. Uniesienie bioder
w górę, przetoczenie piłki pod plecami, opuszczenie bioder (10
razy).
7. Ćwiczenia z ringo.
1. Siad skrzyżny. Ringo trzymamy z tyłu obiema rękami.
Skłon do przodu, ręce unieść w górę (10 razy).
2. Dziecko leży na brzuchu. Nogi proste. Ma dwa ringa– jedno
w jednej ręce, drugie w drugiej. Naśladuje pływanie żabką
(tylko ręce).
3. Dziecko leży na brzuchu. Ręce wyciągnięte proste,
trzymając jedno ringo. Dziecko unosi ręce, tułów i głowę
lekko w górę i udaje, że przegląda się w lusterku.
4. Ćwiczenie w parach. Dzieci leżą na brzuchu naprzeciwko
siebie. Między nimi ringo. Obydwoje trzymają
wyprostowanymi rękami to jedno ringo. Na sygnał
podnoszą ringo równocześnie w górę, na drugi sygnał
kładą na podłogę (10 razy).
5. Ćwiczenia przeciw płaskostopiu.
1. Rozrzucić 20 woreczków po podłodze w niedużych
odstępach. Dzieci na boso chodzą po tych
woreczkach. Raz na całych stopach, raz na palcach,
raz na piętach.
2. Dzieci siedzą boso na ławeczce. Przed nimi rozłożona
szarfa i w środku woreczek. Prawą stopą przekładają
woreczek poza szarfę, lewą stopą wkładają do szarfy
(20 razy).
3. Dzieci stoją boso. Biorą woreczek palcami stopy i
próbują rzucić jak najdalej do przodu. Pilnować, aby
ćwiczyły prawą i lewą nogą.
4. Dzieci siedzą na ławeczce, boso. Przed nimi szarfa
lub ringo. Wkładają palcami stopy kasztany lub
żołędzie do szarfy czy ringa, drugą nogą wyciągają.
5. Dzieci siedzą na ławeczce, boso. Przed nimi złożona
w pasek szarfa. Dzieci palcami stopy marszczą szarfę
do końca. Raz prawą, raz lewą nogą.
6. Dzieci rozkładają skakankę na długość. Kładą z
brzegu na skakance dwa woreczki obok siebie.
Przekładają nogami woreczek za woreczek–
woreczki„wędrują” po skakance aż do końca.Życzę
udanych lekcji WF-u połączonych z ćwiczeniami
korekcyjnymi.
Dominika Kudra
Literka.pl - Lekcje WF-u z elementami gimnastyki korekcyjnej Literka.pl - Lekcje WF-u z
elementami gimnastyki korekcyjnej
Zgłoś jeśli naruszono regulamin