jak pisac konspekty gimn kor(1).doc

(84 KB) Pobierz
Miałkowska Dorota

 

 

Miałkowska Dorota

Lidzbark Warmiński

 

Jak pisać konspekty z gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej

 

 

 

I.              Ogólne zasady budowy lekcji gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej.

 

Podstawową jednostką organizacyjną zajęć jest lekcja, podczas której realizuje się określone zadania. W ich ramach przebiega proces dydaktyczno – wychowawczy złożony z określonych zadań, warunków oraz czynności nauczyciela i uczniów.

 

1.       Przy opracowaniu lekcji, tok jej powinien być podporządkowany zasadom:

 

-          wszechstronnego oddziaływania,

-          równoległego wyrównywania dystonii mięśniowo – więzadłowej w kształtowaniu nawyku prawidłowej postawy,

-          racjonalnego dawkowanie wysiłku,

-          powiązanie ćwiczeń z prawidłowym oddychaniem,

-          w czasie lekcji należy przestrzegać poprawnych pozycji do ćwiczeń,

-          egzekwować dokładność ćwiczeń,

-          dążyć do wyrobienia nawyku przybierania prawidłowej postawy,

-          wprowadzać momenty ożywiające, odprężające w postaci gier i zabaw, ale o charakterze korekcyjnym.

 

2. W celu zapewnienia ćwiczącym bezpieczeństwa nauczyciel przystępując do opracowania lekcji powinien:

                                             -     planować zajęcia,

                                             -     dobrze przygotować lekcję,

-          znać skład grupy ćwiczących: wiek, poziom sprawności, stopień rozwoju fizycznego,

-          starannie przygotowane miejsce do ćwiczeń, przybory, przyrządy,

-          ustawienie ćwiczących, tak aby byli widoczni

-          przy ćwiczeniach trudnych asekurować osobiście,

-          umiejętnie ustawić przyrządy, by ćwiczący nie przeszkadzali sobie,

-          dostosować ćwiczenia do aktualnego stanu wydolności

              i sprawności ćwiczących,

-          nauczyciel wybiera najbardziej dogodne miejsce do prowadzenia ćwiczeń,

-          wdrażać uczniów do koncentracji uwagi i zachowania ostrożności,

-          przestrzegać obowiązujący regulamin sali gimnastycznej.

 

                    

 

 

 

II.              Części składowe konspektu.

 

KONSPEKT LEKCJI

GIMNASTYKI KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNEJ

 

 

Prowadzący:

Wada postawy: mieszane, stopy płaskie i płasko – koślawe, boczne skrzywienie   kręgosłupa I0, plecy okrągłe, plecy płaskie, klatka piersiowa lejkowata, plecy płaskie, plecy wklęsło – okrągłe.

Miejsce zajęć: sala gimnastyczna , sala do gimnastyki korekcyjnej, korytarz, boisko szkolne, las, polana zadrzewiona, ścieżka zdrowia, zajęcia w wodzie(staw, jezioro, basen).

Wiek:

Liczba ćwiczących:

Przybory i przyrządy: drabinki przyścienne, ławeczki gimnastyczne , materace, skrzynie, kozły, lustro posturograficzne(pokratkowane), kocyki , laski, piłki lekarskie, piłki ćwiczebne, krążki, chorągiewki, szarfy, woreczki, obręcze, kółka ringo, rollery, ciężarki, deskorolki i inne (niekonwencjonalne)

 

Temat: np.

         ● Ćwiczenia wysklepiające stopę i korygujące ustawienie stopy.

         ● Wyrabianie nawyku prawidłowej postawy.

         ● Ćwiczenia korygujące skoliozę.

         ● Ćwiczenia rozciągające mięśnie klatki piersiowej przez stretching

             i  wzmacnianie prostowników stawu biodrowego.

         ● Ćwiczenia ogólnorozwojowe wzmacniające mięśnie kształtujące prawidłową postawę ciała oraz ćwiczenia wytrzymałościowe podnoszące sprawność układu krążeniowo – oddechowego.

                 ● Wyrobienie nawyku prawidłowego oddechu w czasie wysiłku(ćwiczeń).

                 ● Wyrobienie nawyku samokontroli postawy.

                 ● Wykonywanie ćwiczeń elongacyjnych w różnych pozycjach wysokich i niskich.

                 ● Nauka przyjmowania pozycji skorygowanych.

     ● Wzmacnianie mięśni posturalnych.

                 ● Ćwiczenia chwytne – aktywizujące zginacze podeszwowe palców stóp.

 

Umiejętności:

        ● Zachowanie prawidłowej postawy (zabawy i gry o charakterze korekcyjnym)

        ● Współdziałanie w dwójkach w celu dokładnego wykonania zadania.

        ● Przyjmowanie pozycji skorygowanej.

        ● Współdziałanie w parach w celu bezpiecznego wykonania ćwiczeń.

        ● Przyjmowanie prawidłowej postawy podczas ćwiczeń

        ● Wykonanie ćwiczeń z piłką i ze współćwiczącym.

        ● Kształtowanie umiejętności korygowania błędów

                          ● Umiejętność przybierania pozycji wyjściowych(ustawienia miednicy i odcinka lędźwiowego kręgosłupa)

        ● Samokontrola przyjmowania poprawnej postawy podczas ćwiczeń.

        ● Kształtowanie umiejętności korygowania błędów.

        ● Wyczucie własnego ciała oraz utrzymanie go w pozycji skorygowanej.

        ● Wykonanie ćwiczeń na przyrządach i z przyborami.

        ● Wykonanie ćwiczeń z różnymi przyborami

              ● Poprawne wykonanie ćwiczeń korekcyjnych w czasie zabawy.

                ● Nauka przybierania pozycji wyjściowych

                   ● Kształtowanie wyczucia prawidłowej postawy w różnych pozycjach, w  miejscu i      w ruchu.

                ● Nauka prawidłowego i pogłębionego oddechu podczas ćwiczeń.

                ● Wydłużanie czynne kręgosłupa w różnych pozycjach wysokich i niskich.

                ● Organizowanie zabawy „Reagowanie na sygnały”.

                ● Wyrabianie odruchu i nawyku prawidłowego ustawienia i obciążenia nóg i stóp.

          ● Wykonanie ćwiczeń korekcyjnych stóp z kocykiem, maskotką i innymi  przyborami.

                ● Zabawy z różnymi przyborami typowymi i nietypowymi.

                ● Wykonanie ćwiczeń chwytnych z różnymi przyborami.

                ● Akcentowanie fazy wdechu podczas ćwiczeń.

 

Akcent wychowawczy:

    ● Umiejętność współpracy podczas ćwiczeń parami.

    ● Przeżywanie radości z wykonywanego ruchu.

    ● Integrowanie grupy.

    ● Współpraca między ćwiczącymi.

    ● Autokorekcja

    ● Kształtowanie świadomości „odczuwania” własnego ciała.

    ● Samokontrola przyjmowania prawidłowej postawy.

             ● Umiejętność bezpiecznego wykonywania ćwiczeń w parach – odpowiedzialność    za współćwiczącego.

             ●  Połączenie przyjemnej zabawy z ćwiczeniami korekcyjnymi.

             ● Kształtowanie pozytywnych postaw uczniów do ćwiczeń korekcyjnych.

             ● Bezpieczeństwo podczas wykonywania ćwiczeń.

 

Organizacja lekcji:

o        Metoda zabawowo – naśladowcza

      · Stać przy ścianie jak lalka.

      · Idą karły i idą olbrzymy

o        Metoda bezpośredniej celowości ruchu(zadaniowa)

      · W leżeniu przodem obracajcie piłkę brodą w lewo i w prawo.

      · Potoczcie piłkę ręką i idźcie za nią na czworakach.

o        Metoda ścisła

      · Zwis na drabinkach przodem i tyłem.

      · W klęku podpartym uginanie ramion i prostowanie.

o        Metoda ruchowej ekspresji twórczej.

      · zajęcia przy muzyce (5-6 min), z przyborami.

 

                   W praktyce szkolnej najczęściej stosowany jest trzyczęściowy tok lekcji, składający się z części wstępno – przygotowawczej, głównej i końcowej.

 

  Część wstępna –  przygotowanie organizmu ćwiczących do realizacji głównych zadań lekcji. Stosuje się najczęściej ćw. ogólnorozwojowe z zapewnieniem odpowiednich pozycji wyjściowych: kształtujące tułowia, ramion i nóg.

 

 

  Część główna -  realizuje się zasadnicze zadania lekcji, o największym obciążeniu fizycznym i psychicznym. Celem ćwiczeń jest wyrobienie określonych umiejętności i nawyków oraz kształtowanie cech motorycznych i psychomotorycznych. Należy uwzględnić tu zmienność pracy(ćw. statyczne, dynamiczne i dynamiczno- statyczne) oraz pamiętać o ćw. oddechowych.

 

  Część końcowa -  pełni funkcję uspakajającą. Składa się z ćw. o malejącym natężeniu, uwzględnienie ćw. wyprostnych, oddechowych, ćw. stóp oraz obserwacja i korekta postawy.

         Opis zajęć możemy umieścić w tabeli, która składa się z następujących części:

1.       tok lekcji

2.       treść, opis ćwiczenia

3.       rysunek ćwiczenia

4.       czas

5.       uwagi organizacyjno – metodyczne

 

Tok lekcji

Opis ćwiczenia

Rysunek ćwiczenia

Czas

Uwagi organizacyjno - metodyczne

1

2

3

4

5

 

III.               Toki lekcyjne do poszczególnych grup dyspanseryjnych.

 

         Tadeusz Kasperczyk podaje gotowe toki lekcyjne dla wszystkich wad postawy,

z których możemy korzystać podczas pisania konspektu, dobieramy tylko odpowiednie ćwiczenia i zabawy(do danej wady).

 

Toki lekcyjne dla pleców okrągłych

I               1. Zbiórka – powitanie, podanie tematu lekcji.

2. Ćwiczenia ożywiające z elementami korekcyjnymi.

3. Ćwiczenia oddechowe.

II   1.Ćwiczenia rozluźniające obręcz barkową z położeniem nacisku na likwidację ewentualnych  przykurczów i rozciągnięcie mm klatki piersiowej.

2. Ćwiczenia mięśni głowy oraz odcinka szyjnego kręgosłupa ( elongacja)

3.Ćwiczenia mm grzbietu ( odcinek górny prostownika grzbietu)

4.Ćwiczenia mm pośladkowych i NN ( pozycja izolująca odcinek lędźwiowy).

5. Ćwiczenia oddechowe.

6. Ćwiczenia mm brzucha.

7. Ćwiczenia oddechowe.

8. Ćwiczenia równoważne.

9. Zabawa lub gra.

10.    Ćwiczenia mm brzucha i pośladków na przyrządach.

11.    Ćwiczenia oddechowe.

12.    Ćwiczenia równoważne.

13.    Zwis (w zwisie tyłem podkładka pod plecy) z ćwiczeniami mm brzucha.

14.    Zabawa lub gra.

III.              1. Ćwiczenia przeciw płaskiej stopie.

2. Ćwiczenia utrwalające nawyk prawidłowej postawy.

3. Ćwiczenia uspakajające.

4. Omówienie lekcji

Dla pleców wklęsłych

I              1. Zbiórka, powitanie, podanie tematu lekcji.

2. Ćwiczenia ożywiające – marsz, bieg.

3. Ćwiczenia oddechowe.

      II              1. Ćwiczenia NN.

              2. Ćwiczenia RR w pozycjach półwysokich ( siad ugięty, skrzyżny).

              3. Ćwiczenia tułowia – skłony i opady w przód

4. Ćwiczenia mięśni grzbietu (górnego odcinka z ustaleniem odcinka lędźwiowego przez podłożenie koca na wysokości pasa lub obniżenie NN w stosunku do tułowia).

5. Ćwiczenia mm pośladkowych wielkich z korekcją ustawienia miednicy.

6. Ćwiczenia mm brzucha.

7. Ćwiczenia oddechowe.

8. Ćwiczenia mm pośladkowych.

9. Ćwiczenia grzbietu z elementami elongacji.

10. Ćwiczenia równoważne.

11. Zabawa lub gra z elementami antylordotycznymi.

12. Zwisy lub podpory.

13. Ćwiczenia mm pośladkowych.

14. Podskoki, skoki.

15. Ćwiczenia oddechowe.

III              1. Ćwiczenia przeciw płaskostopiu.

              2. Marsz z poprawą postawy.

3. Utrw...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin