Miałkowska Dorota
Lidzbark Warmiński
Jak pisać konspekty z gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej
I. Ogólne zasady budowy lekcji gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej.
Podstawową jednostką organizacyjną zajęć jest lekcja, podczas której realizuje się określone zadania. W ich ramach przebiega proces dydaktyczno – wychowawczy złożony z określonych zadań, warunków oraz czynności nauczyciela i uczniów.
1. Przy opracowaniu lekcji, tok jej powinien być podporządkowany zasadom:
- wszechstronnego oddziaływania,
- równoległego wyrównywania dystonii mięśniowo – więzadłowej w kształtowaniu nawyku prawidłowej postawy,
- racjonalnego dawkowanie wysiłku,
- powiązanie ćwiczeń z prawidłowym oddychaniem,
- w czasie lekcji należy przestrzegać poprawnych pozycji do ćwiczeń,
- egzekwować dokładność ćwiczeń,
- dążyć do wyrobienia nawyku przybierania prawidłowej postawy,
- wprowadzać momenty ożywiające, odprężające w postaci gier i zabaw, ale o charakterze korekcyjnym.
2. W celu zapewnienia ćwiczącym bezpieczeństwa nauczyciel przystępując do opracowania lekcji powinien:
- planować zajęcia,
- dobrze przygotować lekcję,
- znać skład grupy ćwiczących: wiek, poziom sprawności, stopień rozwoju fizycznego,
- starannie przygotowane miejsce do ćwiczeń, przybory, przyrządy,
- ustawienie ćwiczących, tak aby byli widoczni
- przy ćwiczeniach trudnych asekurować osobiście,
- umiejętnie ustawić przyrządy, by ćwiczący nie przeszkadzali sobie,
- dostosować ćwiczenia do aktualnego stanu wydolności
i sprawności ćwiczących,
- nauczyciel wybiera najbardziej dogodne miejsce do prowadzenia ćwiczeń,
- wdrażać uczniów do koncentracji uwagi i zachowania ostrożności,
- przestrzegać obowiązujący regulamin sali gimnastycznej.
II. Części składowe konspektu.
KONSPEKT LEKCJI
GIMNASTYKI KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNEJ
Prowadzący:
Wada postawy: mieszane, stopy płaskie i płasko – koślawe, boczne skrzywienie kręgosłupa I0, plecy okrągłe, plecy płaskie, klatka piersiowa lejkowata, plecy płaskie, plecy wklęsło – okrągłe.
Miejsce zajęć: sala gimnastyczna , sala do gimnastyki korekcyjnej, korytarz, boisko szkolne, las, polana zadrzewiona, ścieżka zdrowia, zajęcia w wodzie(staw, jezioro, basen).
Wiek:
Liczba ćwiczących:
Przybory i przyrządy: drabinki przyścienne, ławeczki gimnastyczne , materace, skrzynie, kozły, lustro posturograficzne(pokratkowane), kocyki , laski, piłki lekarskie, piłki ćwiczebne, krążki, chorągiewki, szarfy, woreczki, obręcze, kółka ringo, rollery, ciężarki, deskorolki i inne (niekonwencjonalne)
Temat: np.
● Ćwiczenia wysklepiające stopę i korygujące ustawienie stopy.
● Wyrabianie nawyku prawidłowej postawy.
● Ćwiczenia korygujące skoliozę.
● Ćwiczenia rozciągające mięśnie klatki piersiowej przez stretching
i wzmacnianie prostowników stawu biodrowego.
● Ćwiczenia ogólnorozwojowe wzmacniające mięśnie kształtujące prawidłową postawę ciała oraz ćwiczenia wytrzymałościowe podnoszące sprawność układu krążeniowo – oddechowego.
● Wyrobienie nawyku prawidłowego oddechu w czasie wysiłku(ćwiczeń).
● Wyrobienie nawyku samokontroli postawy.
● Wykonywanie ćwiczeń elongacyjnych w różnych pozycjach wysokich i niskich.
● Nauka przyjmowania pozycji skorygowanych.
● Wzmacnianie mięśni posturalnych.
● Ćwiczenia chwytne – aktywizujące zginacze podeszwowe palców stóp.
Umiejętności:
● Zachowanie prawidłowej postawy (zabawy i gry o charakterze korekcyjnym)
● Współdziałanie w dwójkach w celu dokładnego wykonania zadania.
● Przyjmowanie pozycji skorygowanej.
● Współdziałanie w parach w celu bezpiecznego wykonania ćwiczeń.
● Przyjmowanie prawidłowej postawy podczas ćwiczeń
● Wykonanie ćwiczeń z piłką i ze współćwiczącym.
● Kształtowanie umiejętności korygowania błędów
● Umiejętność przybierania pozycji wyjściowych(ustawienia miednicy i odcinka lędźwiowego kręgosłupa)
● Samokontrola przyjmowania poprawnej postawy podczas ćwiczeń.
● Kształtowanie umiejętności korygowania błędów.
● Wyczucie własnego ciała oraz utrzymanie go w pozycji skorygowanej.
● Wykonanie ćwiczeń na przyrządach i z przyborami.
● Wykonanie ćwiczeń z różnymi przyborami
● Poprawne wykonanie ćwiczeń korekcyjnych w czasie zabawy.
● Nauka przybierania pozycji wyjściowych
● Kształtowanie wyczucia prawidłowej postawy w różnych pozycjach, w miejscu i w ruchu.
● Nauka prawidłowego i pogłębionego oddechu podczas ćwiczeń.
● Wydłużanie czynne kręgosłupa w różnych pozycjach wysokich i niskich.
● Organizowanie zabawy „Reagowanie na sygnały”.
● Wyrabianie odruchu i nawyku prawidłowego ustawienia i obciążenia nóg i stóp.
● Wykonanie ćwiczeń korekcyjnych stóp z kocykiem, maskotką i innymi przyborami.
● Zabawy z różnymi przyborami typowymi i nietypowymi.
● Wykonanie ćwiczeń chwytnych z różnymi przyborami.
● Akcentowanie fazy wdechu podczas ćwiczeń.
Akcent wychowawczy:
● Umiejętność współpracy podczas ćwiczeń parami.
● Przeżywanie radości z wykonywanego ruchu.
● Integrowanie grupy.
● Współpraca między ćwiczącymi.
● Autokorekcja
● Kształtowanie świadomości „odczuwania” własnego ciała.
● Samokontrola przyjmowania prawidłowej postawy.
● Umiejętność bezpiecznego wykonywania ćwiczeń w parach – odpowiedzialność za współćwiczącego.
● Połączenie przyjemnej zabawy z ćwiczeniami korekcyjnymi.
● Kształtowanie pozytywnych postaw uczniów do ćwiczeń korekcyjnych.
● Bezpieczeństwo podczas wykonywania ćwiczeń.
Organizacja lekcji:
o Metoda zabawowo – naśladowcza
· Stać przy ścianie jak lalka.
· Idą karły i idą olbrzymy
o Metoda bezpośredniej celowości ruchu(zadaniowa)
· W leżeniu przodem obracajcie piłkę brodą w lewo i w prawo.
· Potoczcie piłkę ręką i idźcie za nią na czworakach.
o Metoda ścisła
· Zwis na drabinkach przodem i tyłem.
· W klęku podpartym uginanie ramion i prostowanie.
o Metoda ruchowej ekspresji twórczej.
· zajęcia przy muzyce (5-6 min), z przyborami.
W praktyce szkolnej najczęściej stosowany jest trzyczęściowy tok lekcji, składający się z części wstępno – przygotowawczej, głównej i końcowej.
Część wstępna – przygotowanie organizmu ćwiczących do realizacji głównych zadań lekcji. Stosuje się najczęściej ćw. ogólnorozwojowe z zapewnieniem odpowiednich pozycji wyjściowych: kształtujące tułowia, ramion i nóg.
Część główna - realizuje się zasadnicze zadania lekcji, o największym obciążeniu fizycznym i psychicznym. Celem ćwiczeń jest wyrobienie określonych umiejętności i nawyków oraz kształtowanie cech motorycznych i psychomotorycznych. Należy uwzględnić tu zmienność pracy(ćw. statyczne, dynamiczne i dynamiczno- statyczne) oraz pamiętać o ćw. oddechowych.
Część końcowa - pełni funkcję uspakajającą. Składa się z ćw. o malejącym natężeniu, uwzględnienie ćw. wyprostnych, oddechowych, ćw. stóp oraz obserwacja i korekta postawy.
Opis zajęć możemy umieścić w tabeli, która składa się z następujących części:
1. tok lekcji
2. treść, opis ćwiczenia
3. rysunek ćwiczenia
4. czas
5. uwagi organizacyjno – metodyczne
Tok lekcji
Opis ćwiczenia
Rysunek ćwiczenia
Czas
Uwagi organizacyjno - metodyczne
1
2
3
4
5
III. Toki lekcyjne do poszczególnych grup dyspanseryjnych.
Tadeusz Kasperczyk podaje gotowe toki lekcyjne dla wszystkich wad postawy,
z których możemy korzystać podczas pisania konspektu, dobieramy tylko odpowiednie ćwiczenia i zabawy(do danej wady).
Toki lekcyjne dla pleców okrągłych
I 1. Zbiórka – powitanie, podanie tematu lekcji.
2. Ćwiczenia ożywiające z elementami korekcyjnymi.
3. Ćwiczenia oddechowe.
II 1.Ćwiczenia rozluźniające obręcz barkową z położeniem nacisku na likwidację ewentualnych przykurczów i rozciągnięcie mm klatki piersiowej.
2. Ćwiczenia mięśni głowy oraz odcinka szyjnego kręgosłupa ( elongacja)
3.Ćwiczenia mm grzbietu ( odcinek górny prostownika grzbietu)
4.Ćwiczenia mm pośladkowych i NN ( pozycja izolująca odcinek lędźwiowy).
5. Ćwiczenia oddechowe.
6. Ćwiczenia mm brzucha.
7. Ćwiczenia oddechowe.
8. Ćwiczenia równoważne.
9. Zabawa lub gra.
10. Ćwiczenia mm brzucha i pośladków na przyrządach.
11. Ćwiczenia oddechowe.
12. Ćwiczenia równoważne.
13. Zwis (w zwisie tyłem podkładka pod plecy) z ćwiczeniami mm brzucha.
14. Zabawa lub gra.
III. 1. Ćwiczenia przeciw płaskiej stopie.
2. Ćwiczenia utrwalające nawyk prawidłowej postawy.
3. Ćwiczenia uspakajające.
4. Omówienie lekcji
Dla pleców wklęsłych
I 1. Zbiórka, powitanie, podanie tematu lekcji.
2. Ćwiczenia ożywiające – marsz, bieg.
II 1. Ćwiczenia NN.
2. Ćwiczenia RR w pozycjach półwysokich ( siad ugięty, skrzyżny).
3. Ćwiczenia tułowia – skłony i opady w przód
4. Ćwiczenia mięśni grzbietu (górnego odcinka z ustaleniem odcinka lędźwiowego przez podłożenie koca na wysokości pasa lub obniżenie NN w stosunku do tułowia).
5. Ćwiczenia mm pośladkowych wielkich z korekcją ustawienia miednicy.
8. Ćwiczenia mm pośladkowych.
9. Ćwiczenia grzbietu z elementami elongacji.
10. Ćwiczenia równoważne.
11. Zabawa lub gra z elementami antylordotycznymi.
12. Zwisy lub podpory.
13. Ćwiczenia mm pośladkowych.
14. Podskoki, skoki.
15. Ćwiczenia oddechowe.
III 1. Ćwiczenia przeciw płaskostopiu.
2. Marsz z poprawą postawy.
3. Utrw...
wroblelz