Wprowadzenie do kształcenia akademickiego 4.doc

(32 KB) Pobierz
Wprowadzenie do kształcenia akademickiego – 15

Wprowadzenie do kształcenia akademickiego – 15.11.2011

 

Cechy „diagnozy dla rozwoju”- diagnoza, która ujawnia mocne strony w rozwoju dziecka, to co może ono zrobić z pomocą badającego, określana jest mianem diagnozy pozytywnej, diagnozy ukierunkowanej, proces wspomagania i korygowania rozwoju, a więc diagnozy przyjaznej dziecku.

 

DIAGNOZA DLA ROZWOJU

1)     nieinwazyjna i nie dyskryminująca

·         Badanie- w środowisku jak najbardziej zbliżonym do naturalnego za pomocą narzędzi dostosowanych do rodzaju niepełnosprawności

·         Ujawnia – optymalny poziom funkcjonowania dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, gdyż posiada zabawową formę.

·         Uwzględnia – ograniczenia w rozumieniu instrukcji werbalnej przez dzieci z upośledzeniem umysłowym. Dlatego też należy zadbać o to aby instrukcja składała się z jednoczłonowych poleceń lub krótkich wyjaśnień wspartych kontekstem sytuacyjnym.

2)     ekologiczna – to w jaki sposób dziecko porozumiewa się, bawi i rozwiązuje problemy jest wynikiem wpływów natury biologicznej i warunków społeczno-kulturowych, w których ono żyje. Dlatego też diagnoza winna uwzględnić etiologię zaburzenia lub niepełnosprawności oraz środowiskowy kontekst rozwoju, w tym warunki domowe, strukturę rodziny, jej status socjalno-ekologiczny.

3)     Dynamiczna – diagnoza upleciona w proces rehabilitacji jest diagnozą ciągłą, dynamiczną. „Diagnoza dla rozwoju nigdy nie jest ostateczna ale zawsze w drodze”

4)     Profilowa – daje możliwość graficznego (wykres) przedstawienia rozwoju poszczególnych zdolności/sprawności

5)     Kompleksowa i interdyscyplinarna- dążenia do zgromadzenia jak najpełniejszych danych o różnych zakresach funkcjonowania badanego przez różnych specjalistów, np. informacji o jego stanie zdrowia i umiejętności społecznych, rozwoju intelektualnym i procesach percepcyjnych, sferze emocjonalnej i motywacyjnej, mowie i komunikacji, rozwoju motorycznego

6)     Ujawniającą potencjał prognostyczna – uwzględnia potencjał edukacyjny dziecka, może zatem stanowić podstawę programu wspomagającego jego rozwój poznawczy

7)     Teoretycznie uzasadniona – oparta jest na modelu teoretycznym, dzięki czemu posiada moc wyjaśniającą.

 

MODEL” DIAGNOZY DLA ROZWOJU”

·         oparty o teorie przyznające rolę środowiska społecznego w rozwoju człowieka (Bandura, Case, Wygotski)

·         uwzględniający – zachodzenie interakcji, których wzrasta wraz ze stopniem trudności zadań dla dziecka

·         odkrywający – najbliższy potencjał rozwojowy

 

STREFY ROZWOJOWE, STRATEGIE

Zadanie-pomoc-zadanie

·         strefa aktualnego rozwoju (SAR) – zadania wykonane samodzielnie

·         strefa najbliższego rozwoju (SNR) – zadania wykonane z pomocą

·         strefa oddalonego rozwoju (SOR) – zadania za trudne

 

 

STRUKTURA STREF ROZWOJU

 

(rys.)

 

WERYFIKACJA MODELU

* cel główny – poznanie w oparciu o stworzony konstrukt teoretyczny aktualnych osiągnięć i najbliższych możliwości rozwojowych dzieci z upośledzeniem umysłowym.

* metoda- eksperyment diagnostyczny

* technika- testowa

* narzędzie – zestaw prób poznawczych- narzędzie własnej konstrukcji sprawdzone pod kątem

 

Opracowany model diagnozy pozwala przesunąć akcent z ograniczeń na mocne strony i możliwości rozwojowe dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.

 

             

Zgłoś jeśli naruszono regulamin