100-Skody.pdf

(267 KB) Pobierz
skoda k.qxd
hit numeru
Wystarczy przejechać naszą południową granicę, aby znaleźć
się w krlestwie Ākody. Tam dominują te samochody i nic
dziwnego, skoro od wielu lat Ākoda jest praktycznie jedyną
czeską marką dostarczającą samochody osobowe i jest
faworyzowana w swojej ojczyźnie.
Pierwszy plakat firmy Laurin & Kle-
ment reklamujący rowery Slavia
Trjkołowiec pocztowy L & K typ L wytwarzany w latach 1902Ï1910
30 wrzeœnia 1895 r., a wiêc
110 lat temu powsta³a firma Laurin
& Klement. Zajê³a siê monta¿em ro-
werów o nazwie Slavia. Ze zbytem
jednak nie by³o ³atwo, gdy¿ konku-
rencja okaza³a siê du¿a. Przedsiê-
biorczy Klement namówi³ wiêc
wspólnika do zajêcia siê budow¹
pojazdów napêdzanych silnikiem.
Pomys³ mo¿na by³o uwa¿aæ za uda-
ny, gdy¿ na motocyklu marki Laurin
100 lat czeskiej Škodovki
Zdzisł aw Podbielski
tak d³ug¹ i nieprzerwan¹ historiê.
Wszystko, jak to czêsto by-
wa, zaczê³o siê doœæ prozaicznie.
Otó¿ w niewielkim miasteczku Jun-
gbunzlau (dzisiejsze Mlada Boles-
lav) spokojnie wiód³ ¿ycie Vaclav
Klement, który sprzedawa³ ksi¹¿ki,
a w wolnych chwilach wyprawia³
siê rowerem na przeja¿d¿ki po tu-
tejszych urokliwych okolicach. Po
pewnym czasie jego wehiku³ odmó-
wi³ pos³uszeñstwa i nie by³o gdzie
go naprawiæ. Rozgoryczony pan
Vaclav pomyœla³ o otworzeniu w³as-
nego warsztatu naprawczego, a na-
wet podjêciu monta¿u nowych ro-
werów. Warsztat taki, jak siê okaza-
³o, ju¿ istnia³ w niedalekim Turno-
vie, prowadzony przez Josefa Krau-
sa i Vaclava Laurina. Obaj nie
wspó³pracowali dobrze i Klement
zaproponowa³ Laurinowi wspólne
przedsiêwziêcie.
& Klement kierowca Vondøich zwy-
ciê¿y³ w zawodach na terenie Fran-
cji. Motocyklowe sukcesy sportowe
zachêci³y obu Vaclavów do... zajê-
cia siê samochodami.
Pierwszy samochód powsta³
w 1905 r., dwuosobowy, napêdzany
dwucylindrowym silnikiem o pojem-
noœci skokowej 1005 cm 3 i mocy 7 KM.
Znany jako Voiturette A (z franc.
„ma³y samochód”) osi¹ga³ prêdkoœæ
maksymaln¹ 40 km/h. Od 1906 r. to-
warzyszy³ mu kolejny model L & K
typ B, napêdzany silnikiem te¿ dwu-
cylindrowym, ale o pojemnoœci
1399 cm 3 i mocy 9 KM.
Rok 1907 przynosi sukcesy
sportowe samochodom, powstaj¹
nowe modele, w tym pierwszy auto-
bus przeznaczony do komunikacji
miejskiej w Pradze. Nosi³ nazwê
HOP, co informowa³o, ¿e mia³ silnik
typ H (4-cylindrowy, 6-litrowy o mocy
sprzedawanych nowych sa-
mochodów stanowi¹ Škody,
popularnoœci¹ ciesz¹ siê one rów-
nie¿ w S³owacji. Dlatego Czesi
i S³owacy pieszczotliwie nazywaj¹
je Škodovkami. Równie¿ w Boœni
i Hercegowinie, gdzie znajduje siê
montownia Škody, oraz w Polsce
plasuje siê ona na czo³owym miej-
scu listy sprzeda¿y. U nas te¿ by³a
montowana, w latach dziewiêædzie-
si¹tych, w Poznaniu.
Popularnoœæ Škody przypo-
minamy nie bez przyczyny.
W 2005 r. Škoda Auto – teraz tak
nazywa siê firma – obchodzi dwie
wa¿ne dla siebie rocznice: 100 lat
budowy samochodów i 110 lat
dzia³alnoœci koncernu. Niewiele
fabryk i marek samochodów ma
16
W Czechach obecnie po³owê
4402028.004.png
Księ garz i mechanik
dali począ tek firmie
-cylindrowych typu F. Samochód
nim napêdzany, typ FF, nie by³ jed-
nak wytwarzany w wiêkszej liczbie
egzemplarzy, prawdopodobnie
powsta³y tylko dwie sztuki.
Pierwszy model samochodu L & K Voiturette typ A
32 KM), O – omnibus (22-miejscowy)
i by³ przeznaczony dla Pragi – P. Roz-
poczê³y siê te¿ prace nad samocho-
dami ciê¿arowymi, uwieñczone suk-
cesem w 1908 r., kiedy to pojawi³a
siê jednotonowa ciê¿arówka typ FL.
W pierwszym dziesiêcioleciu
XX wieku konstrukcje pojazdów
L & K nosi³y znamiona oryginalnoœ-
ci. Ju¿ w 1905 r. wykonano jeden
z pierwszych na œwiecie motocykli
(model CCCC) z rzêdowym silni-
kiem 4-cylindrowym, a w 1907 r.
pioniersk¹ konstrukcjê w postaci
silnika 8-cylindrowego rzêdowego,
utworzonego z dwóch silników 4-
W drugiej połowie lat dwudziestych samo-
chody nosiły podwjne oznaczenie: Laurin
& Klement i Ākoda
Dwumiejscowy sportowy L & K typ 300 z 1923 r. mgł jechać zprędkością
110 km/h
Samochody ze znaczkiem
L & K odnosi³y sukcesy w zawo-
dach sportowych, m.in. O. Hierony-
mus prowadz¹c taki pojazd na to-
rze Brooklands w 1908 r. osi¹gn¹³
prêdkoœæ 119 km/h. Zwiêkszy³a siê
gama i liczba wytwarzanych modeli
– w 1912 r. by³a to ju¿ najwiêksza
fabryka samochodów w Europie
Œrodkowej. Wówczas te¿ przejêto li-
bereck¹ wytwórniê samochodów
RAF (Reichenberger Automobilfab-
rik) wraz z uzyskaniem licencji na
produkcjê silników Knighta z roz-
17
a
b
Dwa luksusowe modele Superb: a Ï typ 3000 z 1939 r., b Ï wspłcześnie wytwarzany
4402028.005.png 4402028.006.png 4402028.007.png
hit numeru
rz¹dem suwakowym, bez zaworów,
stosowanych do napêdu samocho-
dów luksusowych.
Okres I wojny œwiatowej nie
za³ama³ produkcji, zak³ady zmieni³y
profil, dobrze prosperowa³y, produ-
kuj¹c m.in. amunicjê, granaty oraz
samochody na potrzeby wojska.
W latach powojennych w³a-
dze nowej Republiki Czeskiej uwa-
¿a³y samochody za niepotrzebny
luksus i najwiêkszy sukces handlo-
wy odnosi³y p³ugi silnikowe Excel-
sior. Mimo to powstawa³y ró¿ne sa-
licencji francuskiej firmy His-
pano-Suiza, by³ to typ H6B.
Koncern Škoda wraz
z przejêciem firmy Lauren &
Klement sta³ siê du¿ym pro-
ducentem samochodów. Po-
jazdy te mia³y konstrukcjê
opracowan¹ w przejêtej fir-
mie i na atrapie ch³odnicy a¿
do 1928 r. nosi³y znaczek L & K.
Do tego znaczka od sierpnia 1925 r.
do³¹czono drugi – Škoda.
Przejêcie przez Škodê firmy
L & K poci¹gnê³o za sob¹ zmiany or-
ganizacyjne. Na
przyk³ad produk-
cjê ciê¿arówek
i autobusów
przeniesiono do
Pilzna, a zak³ady
w Mlada Boleslav
rozbudowano.
Mog³y teraz wyt-
warzaæ nowe sa-
mochody osobo-
we. Takimi by³y
eleganckie mode-
le 4R i 6R z 1928 r.
Ró¿ni³y siê silni-
kami o czterech
i szeœciu cylin-
drach. Wytwarzano je krótko, nieca³e
dwa lata, ale da³y pocz¹tek pojaz-
dom wystêpuj¹cym wy³¹cznie pod
mark¹ Škoda, bez L & K.
Po wprowadzeniu nastêp-
nych zmian organizacyjnych przysz-
³a kolej na przeprowadzenie zmian
konstrukcyjnych. W 1933 r. zmienio-
no konstrukcjê samochodów osobo-
wych. Dotychczas stosowan¹ ramê
noœn¹ z dwiema pod³u¿nicami za-
st¹piono centraln¹ ram¹ rurow¹
z rozwidleniami na mocowanie sil-
nika i z niezbêdnymi poprzeczkami.
Wprowadzono te¿ niezale¿ne za-
wieszenie kó³, a tylne ko³a napêdo-
we otrzyma³y pó³osie wahliwe.
Pierwszym samochodem z takim
rozwi¹zaniem by³ model Skoda 420,
ma³y, napêdzany 4-cyl. silnikiem
o pojemnoœci skokowej 995 cm 3 .
W nastêpnym roku pojawi³y siê in-
ne modele z podwoziem o unowo-
czeœnionej koncepcji konstrukcyj-
nej. Popularne i luksusowe.
Okres okupacji hitlerowskiej
zak³ady przetrwa³y, wytwarzaj¹c
samochody ciê¿arowe i inny sprzêt
dla wojska, w tym lotniczy. Ustêpu-
j¹cy Niemcy ostatniego dnia wojny,
9 maja 1945 r. zbombardowali zak³a-
dy, niszcz¹c g³ówne obiekty fabryki
i jej wyposa¿enie. Straty zaczêto
szybko uzupe³niaæ i jeszcze w tym
samym 1945 r. wyprodukowano
pierwsze ciê¿arówki, rok póŸniej za-
czê³y pojawiaæ siê, zmodernizowane
w latach 1939–1940, osobowe Škody
Popular, oznaczone typ 1101.
W latach piêædziesi¹tych fab-
ryka wyspecjalizowa³a siê w wyt-
warzaniu wy³¹cznie samochodów
osobowych, u¿ytkowe przeniesiono
do innych fabryk. Nie przeszkodzi³o
to jednak w produkcji ma³ych tere-
nowych pojazdów T 805 konstrukcji
Tatry, a ma³o kto wie, ¿e skodow-
skie zak³ady opuszcza³y te¿ osobo-
we modele Tatra 600 Tatraplan.
Pierwsza po³owa lat piêædzie-
si¹tych to okres popularnego mode-
lu Škoda 440 Spartak, który w od-
mianie unowoczeœnionej, jako Octa-
via, by³ wytwarzany a¿ do 1964 r.
Wa¿nym momentem by³o
w 1964 r. uruchomienie produkcji
samochodu oznaczonego Škoda
1000MB. Pojazd ten sta³ siê popu-
Ākoda Popular 1100 typ 927 z 1939 r
mochody: osobowe, ciê¿arowe i au-
tobusy. Wœród osobowych funda-
mentalne miejsce zajmowa³y dwa
modele – S i M, obydwa bezpoœred-
nio wywodz¹ce siê z produkcji
przedwojennej.
W 1924 r., na zlecenie czes-
kiego rz¹du, fabryka rozpoczyna
produkcjê 12-cylindrowych silników
lotniczych, wed³ug zakupionej li-
cencji od francuskiej firmy Lorraine-
Dietrich. Zarysowa³y siê jednak
trudnoœci finansowe, które w³aœnie
we wspomnianym roku doprowa-
dzi³y do fuzji przedsiêbiorstwa
dwóch panów: Laurina i Klementa
z koncernem przemys³owym zloka-
lizowanym w PilŸnie.
Koncern z Pilzna rozwin¹³ siê
pod kierownictwem swojego za³o¿y-
ciela, in¿yniera Emila Škody, a po je-
go œmierci osi¹gn¹³ pozycjê potenta-
ta przemys³owego. Najpierw produ-
kowano ró¿ne wyroby przemys³u
metalowego i dopiero w 1919 r. ut-
worzono oddzia³ samochodowy. Wte-
dy zaczê³y powstawaæ parowe po-
jazdy na licencji angielskiej, a w la-
tach 1924–1928 z bram pilzneñskiej
fabryki wyje¿d¿a³y osobowe samo-
chody luksusowe, wykonywane
w niewielkiej liczbie egzemplarzy na
18
Bardzo popularny model 1000 MB
z tylnym układem napędowym, wy-
twarzany od 1964 r.
Wojskowy łazik Babeta typ 973 z 1953 r.
4402028.001.png 4402028.002.png
Samochody marki Ākoda tradycyjnie uczestniczą w zawodach sportowych Ï
na fot. podczas rajdu Safari
pisano 16 kwietnia 1991 r. Zacz¹³
siê proces unowoczeœnienia zak³a-
dów. Model Favorit zosta³ unowo-
czeœniony i w 1995 r. otrzyma³ naz-
wê Felicia. W tym samym roku po-
³o¿ono kamieñ wêgielny pod budo-
wê nowych obiektów fabrycznych,
gdzie do dzisiaj powstaje samo-
chód Octavia, wykonywany na p³y-
larny w wielu krajach, ceniono go,
mimo ¿e nie nale¿a³ do niezawod-
nych i np. w Polsce oznaczenie mo-
delowe 1000MB uszczypliwie t³u-
maczono „1000 ma³ych boleœci”.
Tylnosilnikowa Škoda
1000MB by³a podstaw¹ do powsta-
nia kolejnych modeli (100/110
i105/120) tej koncepcji konstrukcyj-
nej, która przetrwa³a a¿ do 1988 r.
Wtedy bowiem, po wielu latach
przygotowañ, do odbiorców zaczê³y
trafiaæ zupe³nie nowe samochody,
z nadwoziem opracowanym przez
w³oskiego projektanta Nuccio Ber-
tone i nareszcie z przednim uk³a-
dem napêdowym i poprzecznie
umieszczonym silnikiem. Favorit, bo
tak¹ nazwê nosi³ nowy samochód,
od razu sta³ siê bestsellerem – za-
Ākoda Fabia zaliczana do najpopularniejszych samochodw w Czechach, Sło-
wacji i Polsce
cie pod³ogowej VW Golfa i Audi A3,
bêd¹cy wynikiem polityki produk-
cyjnej niemieckiej firmy. Ta polityka
objê³a kolejny model. We frankfur-
ckim salonie samochodowym 1999 r.
zaprezentowano bowiem nowy mo-
del, Fabiê (spokrewniony z VW Po-
lo), który teraz wystêpuje w kilku
wersjach nadwoziowych.
D³ugoletnie tradycje wytwór-
cze i mo¿ny w³aœciciel da³y firmie
Škoda znacz¹c¹ pozycjê wœród eu-
ropejskich marek samochodów. Pod
jej mark¹ rocznie ukazuje siê oko³o
450 tys. pojazdów, dodajmy cenio-
nych, przeznaczonych dla ró¿nych
odbiorców.
Wygodny, rodzinny model Octavia wytwarzany w nowych zakładach zbudowa-
nych w Mlada Boleslav po przejęciu firmy Ākoda przez Volkswagena
równo w Czechos³owacji, jak i za
granic¹, g³ównie w krajach socjalis-
tycznych.
Pomimo podjêcia produkcji no-
wego modelu, producent zdawa³ so-
bie sprawê, ¿e fabryka wymaga uno-
woczeœnienia. Z pomoc¹ przysz³y wy-
darzenia polityczne, w 1989 r. upad³
komunizm i rok póŸniej Škoda zacze³a
poszukiwaæ partnera zagranicznego
z kapita³em i dysponuj¹cego nowo-
czesn¹ technologi¹. W polu zaintere-
sowania by³y dwie firmy: Renault
i Volkswagen, pozosta³a ta druga.
Umowê o przejêciu udzia³ów
Škody przez niemiecki koncern pod-
fot. autor i Ākoda Auto
19
Na razie studyjny model o nazwie
Roomster, przewidywana produkcja
w 2006 r.
4402028.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin