EasyTrax to naprawdę proste cz.10.pdf

(97 KB) Pobierz
152703898 UNPDF
eż to potrafisz
afisz
W dzisiejszym, ostatnim odcinku
cyklu, zapoznam cię z pozostałymi
możliwościami programu easyplot.
Dowiesz się, jak wykonać rysunki
z pomocą plotera, drukarki lub
naświetlarki postscriptowej, a także
jak wygenerować zbiory dla
fotoplotera i wiertarki numerycznej.
Przykładem praktycznego
wykorzystania Easytraxa jest układ
przedwzmacniacza mikrofonowego,
opisany w dziale “Elektronika 2000”.
EasyTRAX
to naprawdę proste!
część 10
Jak wspomniałem przed miesiącem,
jeśli zamierzasz wykonywać płytki w wa−
runkach domowych, wystarczy ci drukar−
ka. Z jej pomocą wykonasz trzy rysunki:
widok ścieżek, widok warstwy opisu
i szablon z zaznaczonymi punktami do
wiercenia. Przeczytaj dokładnie materiał
ze śródtytułu Drukowanie, a reszty arty−
kułu możesz nie czytać.
Easyplot daje jednak wiele innych
możliwości. Być może masz dostęp do
plotera, albo też program nie może ob−
służyć twojej drukarki. Może też planu−
jesz zlecać wykonywanie płytek do zak−
ładu produkcyjnego. W takim wypadku
dokładnie przeczytaj cały dzisiejszy odci−
nek
Drukowanie
Aby wydrukować wybraną warstwę
(w naszym wypadku, zgodnie z rysun−
kiem 33, jest to warstwa Bottom Layer),
w menu głównym wybierz polecenie
Print (podświetl Print, naciśnij “enter”).
Zobaczysz tablicę, jak na rysunku 40
rysunku 41.
Przy wykonywaniu płytek na piechotę
jest to wszystko, czego wymagasz od
programu easyplot.exe . Praktyczny
przykład możesz zobaczyć w artykule
opisującym przedwzmacniacz z układem
NE542. Płytkę tego wzmacniacza wyko−
nałem własnoręcznie na podstawie ta−
kich trzech rysunków. Warstwę opisu
(Overlay) wydrukowałem na papierze sa−
moprzylepnym i, po polakierowaniu bez−
barwnym lakierem w sprayu, przyklei−
łem na powierzchnię płytki. Jak widzisz,
efekt jest co najmniej zadowalający.
W moim opisie wygląda to bardzo
prosto. I tak w rzeczywistości jest. Po−
ćwicz to trochę, pamiętając, że zawsze
możesz bezkarnie wrócić do menu głów−
nego naciskając kilka razy “esc”.
Może się jednak zdarzyć, że wydruk
nie wyjdzie.
Jeśli drukarka w ogóle nie zaczyna
pracy, sprawdź, czy w Twoim kompute−
rze rzeczywiście dołączono ją do pierw−
szego portu równoległego LPT1.
Gdy drukarka ruszy, ale na papierze
pojawią się jakieś bezsensowne znaki
czy plamy, wygląda na to, że ustawiony
driver nie może dogadać się z drukarką.
Spróbuj wybrać z me−
nu Setup Printer inny
driver. Jeśli żaden nie
zmusi drukarki do pra−
cy, wezwij na pomoc
zaprzyjaźnionego kom−
puterowca. Prawdopo−
dobnie on zmusi dru−
karkę, żeby udawała
Epsona i słuchała się
któregoś drivera.
Wiedz, że wiele druka−
rek potrafi udawać Ep−
sona.
rysunku 41
Taki czarny scenariusz jest jednak bar−
dzo mało prawdopodobny.
Ale nawet gdyby wszystkie próby
uzyskania poprawnego wydruku zawiod−
ły, nie załamuj się! Są jeszcze inne spo−
soby, żeby wykonać rysunki.
Wykorzystanie plotera
Wiesz już, jak wykorzystać drukarkę.
A czy wiesz, co to jest ploter?
Dla tych, którzy nie wiedzą: najogól−
niej biorąc, ploter to urządzenie, wyko−
nujące rysunki na papierze, wykorzystu−
jąc specjalne pisaki. Zazwyczaj ploter ma
kilka pisaków o różnych kolorach tuszu
i różnej grubości rysowanej linii.
Plotery są zdecydowanie mniej popu−
larne, niż drukarki, ale być może masz
dostęp do jakiegoś plotera w zakładzie
pracy czy szkole. Nie namawiam do szu−
kania dostępu do plotera, ponieważ
w sumie rysunek wykonany z jego po−
mocą jest gorszej jakości, niż wydruk
z drukarki laserowej czy atramentowej.
Słyszałem jednak o próbach wyko−
rzystania małych ploterów bezpośrednio
do malowania ścieżek i punktów lutow−
niczych na laminacie. Nie widziałem
efektów takich eksperymentów, ale teo−
retycznie easyplot umożliwia narysowa−
nie mozaiki ścieżek wprost na laminacie.
Jeśli ktoś przeprowadził jakieś praktycz−
ne próby w tym zakresie, proszę o infor−
macje. Nie namawiam jednak do takich
prób, ponieważ użycie nietypowych pi−
saków i grubej płytki zamiast kartki pa−
pieru, może się skończyć uszkodzeniem
kosztownego plotera.
Współpracy z ploterem nie będę ci
tłumaczył tak szczegółowo jak współpra−
cy z drukarką. W każdym razie musisz
skonfigurować program easyplot, żeby
dogadał się z ploterem. Ogólna procedu−
ra jest bardzo podobna, jak konfigurowa−
nie drukarki.
Wykonasz to wybierając w menu
głównym polecenie Setup, a potem Plot−
ter. Znowu w opcji Type musisz wybrać
spośród dostępnych driverów taki, który
obsłuży twój ploter. Oczywiście w linijce
Device musisz podać nazwę portu, do
rysunku 40.
Na razie program czeka na potwierdze−
nie, a ty możesz w dużej tabeli spraw−
dzić, czy wszystko jest tak jak chciałeś.
(Nie przejmuj się tylko, gdy przy druko−
waniu Pad Master brak określenia Flip−
ped.) Sprawdź tabelę, i gdy wszystko się
zgadza, naciśnij “Y”. Pojawi się inna ta−
belka i rozpocznie się rysowanie płytki.
Drukowanie możesz przerwać naciska−
jąc dowolny klawisz i potwierdzając “Y”.
Gdy drukarka wypluje jeden rysunek,
wejdź w polecenie Options w menu
rysunku 40
Rys. 40. Wygląd ekranu przed rozpoczęciem drukowania.
52
E LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 10/96
eż to potr
Też to potr
głównym i wybierz następną warstwę
do rysowania.
Ja do ręcznego wykonania płytki wy−
konuję trzy wydruki:
− warstwę Overlay (Normal)
− warstwę Bottom Layer (Flipped)
− warstwę Pad Master (Flipped, bo wier−
cę od strony miedzi)
Możesz je zobaczyć na rysunku 41
152703898.010.png 152703898.011.png 152703898.012.png
eż to potrafisz
afisz
Rys. 41. Komplet rysunków do ręcznego wykonania płytki.
którego ploter jest dołączony, lub wy−
brać opcję File.
Następne polecenia ustaw tak, jak
przy konfigurowaniu drukarki z tym, że
dodatkowo możesz tu określić, czy pro−
gram ma obliczać współrzędne przy ry−
sowaniu łuków (Software Arc − ON)
i ewentualnie ustawić z jaką dokładnoś−
cią. Jest to potrzebne w starych plote−
rach, które nie potrafią samodzielnie ry−
sować okręgów.
Na dole tabelki masz także linię Pens −
 umożliwi ci to określenie numerów
i grubości pisaków używanych do ryso−
wania poszczególnych warstw.
Ploter często dołączony jest do portu
szeregowego − wtedy trzeba jeszcze
ustalić sposób i szybkość transmisji. Wy−
konasz to wybierając z menu głównego
Setup, a potem Serial Ports.
W razie potrzeby po pomoc zwróć się
do zaprzyjaźnionego komputerowca.
Gdy skonfigurujesz ploter, możesz
w menu Options określić, co chcesz dru−
kować, a potem wykonywać rysunki.
PostScript
Jeszcze inną interesującą możliwoś−
cią uzyskania wydruków jest wykorzys−
tanie polecenia PostScript z menu głów−
nego. Jeśli nie słyszałeś, co to jest Post−
Script, powiem ci tylko w skrócie, że jest
to swego rodzaju sposób zapisu, czyli
format, wykorzystywany między innymi
przy grafice i innych rysunkach (tak na−
prawdę, jest to język programowania).
Liczne drukarki laserowe mają wbu−
dowany interpreter postscriptu, dzięki
czemu mogą bezpośrednio “łyknąć”
i wydrukować plik postscriptowy gene−
rowany przez easyplot. Uważaj! Jeśli
twoja drukarka ma taką możliwość, mo−
że się okazać, iż drukowanie przez pole−
cenie PostScript jest szybsze niż przy
wykorzystaniu polecenia Print.
Można też wygenerować rysunek
postscriptowy płytki w postaci pliku
i wczytać go potem do jakiegoś porząd−
nego programu graficznego, który posia−
da odpowiedni filtr, na przykład do popu−
larnego CorelDraw (ale w wersji 5, bo
wersja 3 czy 4 nie potrafi go odczytać).
Oczywiście w każdym wypadku znów
najpierw musisz skonfigurować program
(polecenia: Setup, PostScript). Wybierz
driver (np. PostScript 1200dpi A4),
określ port lub plik i ustaw pozostałe op−
cje tak, jak do drukowania.
Współpraca z zakładami
produkcyjnymi
Przy wykonywaniu płytek metodą si−
todruku potrzebne są klisze do wykona−
nia sit. Jedno sito służy do nanoszenia
farby na warstwę miedzi − wytrawiane
są potem miejsca nie pokryte farbą. Dru−
gie sito służy do naniesienia na płytce od
strony elementów warstwy opisu. Przy
płytkach dwustronnych dochodzi jeszcze
jedno sito.
Potrzebne klisze można wykonać na
dwa sposoby: albo wykorzystując na−
świetlarkę postscriptową, albo używając
fotoplotera. Generalnie, klisze wykonane
naświetlarką (wykorzystującą polecenia
PostScript easyplota) są dużo tańsze, niż
klisze naświetlane fotoploterem. Ponad−
to fotoploter, jak każdy ploter, ma do
dyspozycji ograniczoną liczbę “pisaków”
(w fotoploterze “pisakiem” jest plamka
świetlna, o określonej wielkości i kształ−
cie). Jeśli to możliwe, warto więc sko−
rzystać z naświetlarki, która bez proble−
mu wykona każdy rysunek.
Z tego co wiem, zazwyczaj nie udaje
się wykorzystać w roli kliszy wydruku
z drukarki laserowej wykonanym na
przezroczystej folii. Krycie czerni jest za
małe, a ponadto niektóre drukarki dają
rysunek troszkę przekoszony, co unie−
możliwia potem dokładne dopasowanie
mozaiki ścieżek, otworów i opisu.
Ale może ktoś z Was ma inne do−
świadczenia? Czy komuś udało się wy−
konać użyteczne klisze za pomocą dru−
karki atramentowej i odpowiedniej folii?
W procesie produkcyjnym zazwyczaj
najpierw wykonuje się mozaikę ścieżek,
potem wierci otwory, a na koniec dodaje
warstwę opisu. Do wiercenia używa się
sterowanych cyfrowo wiertarek. Niektó−
re z nich mają więcej niż jedno wrzecio−
no i wiercą na raz kilka pakietów płytek.
Do sterowania pracą wiertarki nume−
rycznej służy zbiór wiertarski w odpo−
wiednim formacie zwanym NC Drill.
NC Drill
Polecenie NC Drill niczego nigdzie nie
rysuje, tylko tworzy zbiór do sterowania
wiertarki numerycznej. W jednym z po−
przednich odcinków tłumaczyłem, jak
zmienić zbiór standard.etl, przypisujący
poszczególnym punktom lutowniczym
odpowiednie wiertła. Może wtedy wyda−
ło ci się to trochę trudne. Ten zbiór przy−
pisań jest używany tylko przy poleceniu
NC Drill − sprawdź to poleceniem Setup,
NCDrill. Gdy będziesz wiercił płytki ręcz−
nie, ani zbiór standard.etl, ani polecenie
NC Drill, nie będą w ogóle wykorzysty−
wane. Tym razem nie musisz niczego
konfigurować − jeśli masz sensowny
zbiór standard.etl, z menu głównego wy−
konaj polecenie NC Drill. W katalogu
c:\easytrax pojawią się dwa zbiory z roz−
szerzeniami .drl i .txt.
Gerber Plot
Z poleceniem Gerber Plot sprawa jest
znacznie bardziej skomplikowana. Roz−
kaz ten generuje zbiór sterujący dla foto−
plotera, który naświetli klisze produk−
cyjne. Każdy fotoploter ma ograniczoną
ilość plamek świetlnych (pisaków). Jeśli
projektując płytkę używałeś ścieżek
i punktów o takiej szerokości jak plamki
fotoplotera, to nie ma większego proble−
mu − fotoploter szybko naświetli klisze.
Punkty lutownicze naświetli “strzelając”
przez chwilę plamką świetlną o potrzeb−
nej średnicy (jest to tryb pracy zwany
flash), a ścieżki narysuje przesuwając
jednokrotnie plamkę wzdłuż potrzebnej
trasy (jest to tryb zwany stroke).
Ale jeśli w projekcie użyjesz ścieżek
i punktów o wymiarach innych niż do−
stępne plamki, to na etapie przygotowy−
wania zbioru sterującego dla fotoplotera
albo należałoby zmienić szerokości ście−
żek i wymiary plamek, albo trzeba kazać
ploterowi mozolnie malować dany rysu−
nek najcieńszym pisakiem−plamką (taki
tryb pracy nazywa się paint). Każde roz−
wiązanie niesie jednak niebezpieczeńs−
two: w pierwszym przypadku zastoso−
wania innych (większych) plamek, odstę−
E LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 10/96
53
eż to potr
Też to potr
152703898.013.png 152703898.001.png 152703898.002.png 152703898.003.png 152703898.004.png 152703898.005.png 152703898.006.png 152703898.007.png 152703898.008.png
eż to potrafisz
afisz
py między elementami mozaiki mogą się
okazać za małe. Natomiast przy długo−
trwałym malowaniu mozaiki małą plam−
ką rośnie koszt (bo płaci się za czas pracy
plotera), a ponadto zwiększa się ryzyko
tzw. zadymienia, czyli częściowego za−
świetlenia kliszy przez światło odbite
i rozproszone. Zwróć uwagę, iż żaden
z tych problemów nie wystąpi, gdy kli−
sze wykonasz za pomocą naświetlarki.
Dlatego też, gdy klisze będą wykony−
wane przy użyciu fotoplotera, należy do−
wiedzieć się, jakimi plamkami świetlny−
mi dysponuje, i w projektach płytek uży−
wać ścieżek i punktów o takich właśnie
kształtach i wymiarach. Szczególnie do−
tyczy to posiadaczy Autotraxa − w tym
programie można dowolnie zmieniać
grubości ścieżek i wymiary punktów lu−
towniczych.
Informacje o plamkach, ich kształcie
i wymiarach, zawarte są w pliku z roz−
szerzeniem .apt. Z Easytaxem otrzyma−
łeś przykładowy zbiór standard.apt, ale
jeśli będziesz naświetlał klisze z pomocą
fotoplotera, powinieneś wziąć od właści−
ciela zbiór plamek (apertur), tego kon−
kretnego fotoplotera.
A teraz ogólne wskazówki, jak wyko−
rzystać polecenie Gerber Plot.
Na początek musisz dokonać konfigu−
racji (Setup, Gerber). Musisz wybrać tab−
licę apertur, czyli plamek świetlnych do−
stępnych w fotoploterze, który będzie
wykorzystywany do naświetlenia klisz.
W Setupie możesz ustawić tolerancję
wielkości plamki (Match Over− i Undersi−
ze). Nie przesadzaj − nie dawaj tolerancji
większej niż 5mil. Opcja G54 może być
wyłączona − włącza się ją tylko dla bardzo
starych ploterów.
Po powrocie do menu głównego zde−
cyduj, którą warstwę chcesz rysować
(Options), a następnie wybierz Gerber
Plot. Gdy potwierdzisz polecenie nacis−
kając “Y”, zobaczysz jeszcze jedną tabel−
kę. Wybierz Automatic. Potem w tabeli
Always confirm... − No, potem znów Au−
tomatic. I wreszcie w razie potrzeby do
skutku: No.
Będziesz miał szczęście, jeśli pro−
gram automatycznie dobierze do
twoich ścieżek, punktów i napisów
odpowiednie plamki świetlne fotoplo−
tera. Jeśli to się nie uda, pozostaje
dobrać plamki na piechotę (Manual).
Ale to już wyższa szkoła jazdy − jeśli
miałbyś to sam robić, a nie wiesz jak −
 szukaj rady u osób obsługujących fo−
toploter.
Inne wskazówki
praktyczne
Żeby jednak twoje zbiory były przydat−
ne w praktyce, musisz najpierw ustalić
z wytwórcą istotne szczegóły dotyczące
wielkości sita, czyli ilości jednakowych
płytek na jednym rysunku, odległości
między poszczególnymi płytkami, a tak−
że punktów bazowych. Tu poszczególni
wytwórcy mają inne wymagania, bo−
wiem na przykład jedni tną płytki na gilo−
tynie, i wtedy nie trzeba zostawiać miej−
sca między płytkami, a inni mają piłę
o określonej grubości cięcia.
Ponieważ te szczegóły są różne, wie−
lu wytwórców woli przyjąć od ciebie pro−
jekt pojedynczej płytki, sprawdzić go
i rozmnożyć u siebie według potrzeb.
Nie myśl, że znacznie zwiększy to
koszty. I tak metoda sitodruku przy nie−
wielkiej ilości zamawianych płytek wy−
chodzi dość drogo. Większość kosztów
idzie na wykonanie klisz i sit. A ani klisz,
ani sit zapewnie nie zrobisz w domu.
I jeszcze jedna bardzo ważna uwaga!
Pamiętaj, że na razie masz zbory *.pcb
w formacie Easytraxa. Tymczasem wy−
twórcy płytek mają zazwyczaj do czynie−
nia z plikami w formacie Autotraxa. Au−
totrax, a właściwie jego program traxp−
lot, nie przeczyta twojego zbioru. Dlate−
go trzeba go przekonwertować na for−
mat Autotraxa. W swoim katalogu c:\ea−
sytrax znajdziesz program o nazwie ea−
syauto.exe. Za jego pomocą przetwo−
rzysz swoje pliki *.pcb na format czytel−
ny dla Autotraxa. Wykonasz to wywołu−
jąc: c:\easytrax\easyauto.exe. Potem
wpisz nazwę twojego zbioru z Easytraxa,
nawet bez rozszerzenia (np. IRED27),
a następnie inną nazwę nowego zbioru
w formacie Autotraxa (np. IRED2700).
Pamiętaj tylko, że w pliku Autotraxa
wszystkie punkty będą mieć średnice ot−
worów równe 0, co zresztą nie jest prob−
lemem, bo zbiory wiertarskie wygeneru−
jesz wykorzystując easyplot z Easytraxa.
I to już koniec kursu projektowania
płytek przy użyciu pakietu Easytrax.
Mam nadzieję, że przedstawione infor−
macje przydadzą ci się przy wykonywa−
niu własnych płytek. Jeżeli czegoś nie
zrozumiałeś, lub masz jeszcze jakieś py−
tania czy wątpliwości, napisz do mnie
pod redakcyjny adres EdW. Jeśli nato−
miast kurs pomógł ci poznać program
i zacząłeś samodzielnie projektować
swe płytki z użyciem komputera, napisz
również i podziel się spostrzeżeniami.
Piotr Górecki
Piotr Górecki
Pakiet EASYTRAX − uproszczona freewa−
re’owa wersja profesjonalnego progra−
mu AUTOTRAX − dostępny jest na dys−
kietce 1CA006 na warunkach podanych
w ofercie AVT.
54
E LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 10/96
eż to potr
Też to potr
Piotr Górecki
152703898.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin