Rozwój psychofizyczny od 2 do 10 lat.doc

(103 KB) Pobierz
Rozwój psychofizyczny dwulatka

Rozwój psychofizyczny dwulatka


Rozwój społeczny i emocjonalny

 
    Bardzo silne jest przywiązany do opiekunów
    Okazuje uczucia, lubi się przytulać, pocieszyć
    Wstydzi się nieznajomych
    Wykonuje proste polecenia,
    Lubi zabawy tematyczne i naśladuje dorosłych,
    Nadal bawi się obok dzieci (ok.2,5 r. czasem włącza się do wspólnych zabaw z dziećmi)
    Zaczyna postrzegać swoją odrębność,
    Chce niezależności
    Dominują komunikaty – nie oraz moje
    Potrafi być mało elastyczny i uparty
    Pojawiają się skrajne reakcje =emocje poza kontrolą
    Jest zazdrosny o uwagę, pragnie być w jej centrum
    Ma kłopot z dzieleniem się, potrafi pożyczyć zabawkę dziecku, ale natychmiast żąda jej zwrotu,
    Nadal nie zdaje sobie sprawy z konsekwencji działań  i nie potrafi ocenić ryzyka
    Pojawia się poczucie humoru
    Może się kontrolować przez chwilę w zamian za obietnicę nagrody, ew. kary,
    Ważne stają się rytuały,
    Chce samodzielnie wykonywać różne czynności, np.: założyć ubranko, odebrać telefon, samodzielnie jeść, itp.
    Rzuca i niszczy zabawki, kiedy się złości,
    W skrajnych emocjach może - drapać, uderzyć, uszczypnąć , ugryźć
    Bawi się samodzielnie przez kilka minut,
    Miewa koszmary senne
    Lubi być w centrum uwagi, wygłupiać się i rozśmieszać ewentualną „widownię”

Rozwój fizyczny i motoryczny


    Wzrost: ok.86 cm.
    Waga: ok.13 kg.
    Wchodzi i schodzi ze schodów
    Kopie i rzuca piłkę
    Skacze,
    Szybko biega
    Umie chodzić do tyłu
    Lepiej panuje nad swoją fizjologią
    Sporo dzieci uczy się w tym wieku korzystać z nocnika,
    Na 3 kołowym rowerku odpycha się nogami
    Trzyma i pije samodzielnie z kubeczka,
    Potrafi jeść łyżeczką
    Potrafi otworzyć drzwi zamknięte na klamkę
    Buduje wieżę z 7 klocków,
    Rysuje z dużym zacięciem długopisami, kredkami, flamastrami


Rozwój intelektualny

 
    Ogląda książeczki, przewraca strony
    Mówi o sobie po imieniu,
    Pokazuje 5 części ciała
    Słucha krótkich opowiadań
    Zwierzątka kojarzy z głosem przez nie wydawanym,
    Pokazuje obrazki i potrafi je nazwać,
    Rozumie zdania,
    Tworzy 2/4 wyrazowe zdania
    Potrafi powtórzyć parę słów piosenki
    Używa ok. 50 słów, (2,5) = 2000
    Zadaje pytania – co to?
    Zabawy tematyczne
    Używa słów ja i moje
    Pojawia się poczucie humoru
    Pokazuje emocje
    Zaczyna się interesować, w co jest ubierany
    Bawi się chwilę zabawkami
    Zaczyna nadawać imiona zabawkom
    Powtarza słowa
    Używa czasowników
    Stale mówi
    Pcha lub ciągnie zabawki

Sen
Większość dzieci sypia ok. 14 godzin na dobę. Często śpią jeszcze w ciągu dnia, ale po ukończeniu 2 roku życia cześć dzieci rezygnuje z popołudniowej drzemki.  Kładzenie dwulatka może być Nielaba wyzwaniem. To wiek rytuałów. Dziecko koniecznie chce jeszcze pić, jeść, poczytać, przytulić się. Jeżeli wczoraj do łóżka zabrało misia i lalkę dzisiaj tez chce. Jeśli pozwolimy mu zabrać kolejną przytulankę, możemy być pewni, że następnego wieczoru znów poprosi o ten sam zestaw do spania. Zdarza się , że dzieci budzą się zapłakane  lub przerażone to wina sennych koszmarów , które pojawiają się w tym wieku.

Jedzenie
W tym wieku apetyt jest zmienny. Dzieci chcą często samodzielnie jeść i pić. Jednocześnie zaczynają mieć wyrobiona opinie na temat, jakie rzeczy im smakują , a jakie nie, jak również ważne staje się pora, o której podje się dane potrawy, np. szyneczkę je tylko na kolację.  Dziecko nadal powinno jeść 5-6 małych posiłków  w ciągu dnia. Jedzenie powinno być podzielona na niewielkie porcje, łatwe do wzięcia w paluszki bądź na łyżeczkę. Warto zadbać żeby  dania były kolorowe, różnorodne smakowo i wizualnie.

 
 


Rozwój psychofizyczny trzylatka

Rozwój społeczny i emocjonalny

·         Bawi się z innymi dziećmi

·         Dzieli się z innymi

·         Jest nastawiony na współpracę

·         Zawiera przyjaźnie

·         Słucha i wykonuje polecenia

·         Lubi słuchać historii na swój temat

·         Upewnia się, czy jest kochany przez rodziców

·         Lubi zabawy w dom, rodzinę

·         Rozróżnia płcie

·         Potrafi opowiedzieć o problemie

·         Okazuje miłość bliskim

·         Boi się ciemności, samotności,

·         Czasami adoruje jednego z rodziców

·         Chętnie pomaga w domowych prostych czynnościach

·         Chętnie się wygłupia, chce rozśmieszać innych

·         Ma okresy płaczliwości i braku poczucia bezpieczeństwa, pojawiają się pytania typu „ kochasz mnie jeszcze?”

Rozwój fizyczny i motoryczny

·         Sam myje ząbki

·         Sam je

·         Samodzielnie myje ręce

·         Potrafi nalać napój z butelki, czy dzbanka

·         Potrafi korzystać z toalety, kontroluje swoje potrzeby fizjologiczne

·         Potrafi się ubrać i rozebrać (potrzebuje pomocy przy guzikach, zamkach błyskawicznych, itp.)

·         Wkłada buty

·         Rysuje kwadraty i koła

·         Zaczyna się posługiwać się nożyczkami

·         Chodzi na paluszkach

·         Skacze na 1 nodze

·         Przez chwilę stoi na jednej nodze

·         Bez problemu korzysta z urządzeń na placu zabaw

·         Sprawnie sobie radzi z omijaniem przeszkód na drodze, nawet kiedy biegnie

·         Kopie i rzuca piłkę

·         Jeździ na 3 kołowym rowerku

 Rozwój intelektualny

·         Sprawnie posługuje się mową

·         Oscyluje pomiędzy światem rzeczywistym i nierzeczywistym

·         Ma bogatą wyobraźnię. Może tworzyć, np.: niewidocznych przyjaciół

·         Coraz więcej zapamiętuje

·         Zaczyna dokonywać wyborów, w oparciu o przewidywanie konsekwencji , a nie o działanie

·         Uczy się rozwiązywać problemy

·         Chętnie słucha bajek, opowiadań

·         Zna kilka wierszyków i piosenek

·         Potrafi mówić krótkie zdania i prowadzić krótką rozmowę

·         Czasem się zacina, jąka  lub powtarza słowa (zwłaszcza w emocjonujących chwilach)

·         Większość tego, co mówi jest zrozumiałe

·         Rozróżnia, że coś jest takie same lub inne

·         Zna imię swojego przyjaciela

·         Nazywa podstawowe kolory

·         Rozróżnia pojęcie teraźniejszości, przyszłości

·         Układa proste puzzle

·         Potrafi policzyć 2-3 rzeczy

·         Potrafi powiedzieć , jak się nazywa i ile ma lat

·         Obserwuje

·         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin