Rozwój społeczny i emocjonalny
• Bardzo silne jest przywiązany do opiekunów• Okazuje uczucia, lubi się przytulać, pocieszyć• Wstydzi się nieznajomych • Wykonuje proste polecenia, • Lubi zabawy tematyczne i naśladuje dorosłych, • Nadal bawi się obok dzieci (ok.2,5 r. czasem włącza się do wspólnych zabaw z dziećmi)• Zaczyna postrzegać swoją odrębność,• Chce niezależności• Dominują komunikaty – nie oraz moje• Potrafi być mało elastyczny i uparty• Pojawiają się skrajne reakcje =emocje poza kontrolą• Jest zazdrosny o uwagę, pragnie być w jej centrum• Ma kłopot z dzieleniem się, potrafi pożyczyć zabawkę dziecku, ale natychmiast żąda jej zwrotu, • Nadal nie zdaje sobie sprawy z konsekwencji działań i nie potrafi ocenić ryzyka• Pojawia się poczucie humoru• Może się kontrolować przez chwilę w zamian za obietnicę nagrody, ew. kary,• Ważne stają się rytuały,• Chce samodzielnie wykonywać różne czynności, np.: założyć ubranko, odebrać telefon, samodzielnie jeść, itp.• Rzuca i niszczy zabawki, kiedy się złości,• W skrajnych emocjach może - drapać, uderzyć, uszczypnąć , ugryźć • Bawi się samodzielnie przez kilka minut,• Miewa koszmary senne• Lubi być w centrum uwagi, wygłupiać się i rozśmieszać ewentualną „widownię” Rozwój fizyczny i motoryczny
• Wzrost: ok.86 cm.• Waga: ok.13 kg.• Wchodzi i schodzi ze schodów• Kopie i rzuca piłkę• Skacze, • Szybko biega • Umie chodzić do tyłu• Lepiej panuje nad swoją fizjologią• Sporo dzieci uczy się w tym wieku korzystać z nocnika,• Na 3 kołowym rowerku odpycha się nogami• Trzyma i pije samodzielnie z kubeczka, • Potrafi jeść łyżeczką• Potrafi otworzyć drzwi zamknięte na klamkę• Buduje wieżę z 7 klocków,• Rysuje z dużym zacięciem długopisami, kredkami, flamastrami
Rozwój intelektualny
• Ogląda książeczki, przewraca strony• Mówi o sobie po imieniu,• Pokazuje 5 części ciała• Słucha krótkich opowiadań• Zwierzątka kojarzy z głosem przez nie wydawanym, • Pokazuje obrazki i potrafi je nazwać,• Rozumie zdania,• Tworzy 2/4 wyrazowe zdania• Potrafi powtórzyć parę słów piosenki• Używa ok. 50 słów, (2,5) = 2000• Zadaje pytania – co to?• Zabawy tematyczne• Używa słów ja i moje• Pojawia się poczucie humoru• Pokazuje emocje• Zaczyna się interesować, w co jest ubierany• Bawi się chwilę zabawkami• Zaczyna nadawać imiona zabawkom• Powtarza słowa• Używa czasowników• Stale mówi• Pcha lub ciągnie zabawki SenWiększość dzieci sypia ok. 14 godzin na dobę. Często śpią jeszcze w ciągu dnia, ale po ukończeniu 2 roku życia cześć dzieci rezygnuje z popołudniowej drzemki. Kładzenie dwulatka może być Nielaba wyzwaniem. To wiek rytuałów. Dziecko koniecznie chce jeszcze pić, jeść, poczytać, przytulić się. Jeżeli wczoraj do łóżka zabrało misia i lalkę dzisiaj tez chce. Jeśli pozwolimy mu zabrać kolejną przytulankę, możemy być pewni, że następnego wieczoru znów poprosi o ten sam zestaw do spania. Zdarza się , że dzieci budzą się zapłakane lub przerażone to wina sennych koszmarów , które pojawiają się w tym wieku. JedzenieW tym wieku apetyt jest zmienny. Dzieci chcą często samodzielnie jeść i pić. Jednocześnie zaczynają mieć wyrobiona opinie na temat, jakie rzeczy im smakują , a jakie nie, jak również ważne staje się pora, o której podje się dane potrawy, np. szyneczkę je tylko na kolację. Dziecko nadal powinno jeść 5-6 małych posiłków w ciągu dnia. Jedzenie powinno być podzielona na niewielkie porcje, łatwe do wzięcia w paluszki bądź na łyżeczkę. Warto zadbać żeby dania były kolorowe, różnorodne smakowo i wizualnie.
· Bawi się z innymi dziećmi
· Dzieli się z innymi
· Jest nastawiony na współpracę
· Zawiera przyjaźnie
· Słucha i wykonuje polecenia
· Lubi słuchać historii na swój temat
· Upewnia się, czy jest kochany przez rodziców
· Lubi zabawy w dom, rodzinę
· Rozróżnia płcie
· Potrafi opowiedzieć o problemie
· Okazuje miłość bliskim
· Boi się ciemności, samotności,
· Czasami adoruje jednego z rodziców
· Chętnie pomaga w domowych prostych czynnościach
· Chętnie się wygłupia, chce rozśmieszać innych
· Ma okresy płaczliwości i braku poczucia bezpieczeństwa, pojawiają się pytania typu „ kochasz mnie jeszcze?”
Rozwój fizyczny i motoryczny
· Sam myje ząbki
· Sam je
· Samodzielnie myje ręce
· Potrafi nalać napój z butelki, czy dzbanka
· Potrafi korzystać z toalety, kontroluje swoje potrzeby fizjologiczne
· Potrafi się ubrać i rozebrać (potrzebuje pomocy przy guzikach, zamkach błyskawicznych, itp.)
· Wkłada buty
· Rysuje kwadraty i koła
· Zaczyna się posługiwać się nożyczkami
· Chodzi na paluszkach
· Skacze na 1 nodze
· Przez chwilę stoi na jednej nodze
· Bez problemu korzysta z urządzeń na placu zabaw
· Sprawnie sobie radzi z omijaniem przeszkód na drodze, nawet kiedy biegnie
· Kopie i rzuca piłkę
· Jeździ na 3 kołowym rowerku
· Sprawnie posługuje się mową
· Oscyluje pomiędzy światem rzeczywistym i nierzeczywistym
· Ma bogatą wyobraźnię. Może tworzyć, np.: niewidocznych przyjaciół
· Coraz więcej zapamiętuje
· Zaczyna dokonywać wyborów, w oparciu o przewidywanie konsekwencji , a nie o działanie
· Uczy się rozwiązywać problemy
· Chętnie słucha bajek, opowiadań
· Zna kilka wierszyków i piosenek
· Potrafi mówić krótkie zdania i prowadzić krótką rozmowę
· Czasem się zacina, jąka lub powtarza słowa (zwłaszcza w emocjonujących chwilach)
· Większość tego, co mówi jest zrozumiałe
· Rozróżnia, że coś jest takie same lub inne
· Zna imię swojego przyjaciela
· Nazywa podstawowe kolory
· Rozróżnia pojęcie teraźniejszości, przyszłości
· Układa proste puzzle
· Potrafi policzyć 2-3 rzeczy
· Potrafi powiedzieć , jak się nazywa i ile ma lat
· Obserwuje
· ...
olusia34