markiewicz-wybrane zagadnienia historii wychowania.pdf

(12149 KB) Pobierz
253313665 UNPDF
WSI I.I
Wilhelm Dilthey, filozof kultury powiedział: czym jest człouńek, o tym
dowiaduje się on nie przez ślęczenie, nad sobą, ani też przez psychologiczne
eksperymenty, ale przez historię. Elementem życia człowieka jest kultura
nabywana w procesie wychowania, w którym są zawarte historyczne
doświadczenia ludzkości. Wychowanie należy do zjawisk społeczno-his-
torycznych. Czy wobec powyższego może istnieć kultura pedagogiczna
wyrażana postawami rodziców, wychowawców, a zwłaszcza nauczycieli,
bez chociażby podstaw edukacji historyczno-pedagogicznej?
Na studiach pedagogicznych przedmiotem kształtującym kulturę
przyszłych nauczycieli jest między innymi historia wychowania, której
początek jako dziedziny wiedzy przypadł na drugą połowę XVIII w.
Przedmiot ten nie tylko umożliwia przyszłemu pedagogowi zrozumienie
związku zachodzącego między oświatą a społeczno-kulturalnym konteks-
terri kraju, lecz także, dzięki niemu jest możliwe opanowanie zmysłu
I i etycznego i dystansu historycznego, pozwalającego na twórczą krytykę
instytucji i teorii pedagogicznych. Znajomość historii wychowania poma­
ga kształtować postawy patriotyczne, ukazując tym samym ciągłość trą­
du |i wychowawczych. Wymienione powody, dla których należy nauczać
historii wychowania w zakładach kształcenia, składają się na kulturę
I »edagogiczna nauczyciela.
Do zakładów kształcenia nauczycieli została wprowadzona dopiero
w drugiej połowie XIX w. Ewaryst Estkowski w broszurze opublikowanej
w 1849 r. pt. Czy potrzeba uczyć historii pedagogiki po seminariach pisał: His­
toria pedagogiki zamyka w sobie niewyczerpane bogactxvo prawd psychologicz­
nych, głębokich i ciekawych spostrzeżeń pedagogicznych, nadzwyczajnych ivysi-
leń ducha ludzkiego, stopniowego postępowania i wzajemnego oddziaływania}
Mimo półtorawiecznych tradycji przedmiot ten ma skromną literaturę,
dotyczącą jego granic, metod i zadań. Metodologicznie dzieje wychowa­
nia wykorzystują techniki badawcze charakterystyczne dla ogólnej histo­
riografii, choć są przede wszystkim dziedziną wiedzy pedagogicznej.
I listoryk opisuje rzeczywistość, pyta, jak było, odtwarza przeszłe dzieje.
1'edagog oprócz tych pytań zadaje kolejne: jaki był początek zjawisk i ich
Żródla do dziejów Wychowania i myśli pedagogicznej. Wyd. 2 zm. Wybór i oprać. Stefan Woło­
szyn. T. II. Kielce 1997, s. 418.
253313665.002.png
pi ill • u.i 1 1 il it • |.l i I Ml Id |n \. UM I u Hill I J'l HVilillll.l il.ii" I I
. \ h, i« l<-.ilt i u\i linvv.iwi /I'f.n. |\i.i |i ).n .polec /n.) reiepi |i. l-.nl.i|.|»
wpływ nic,ilu ii.i r/ce/.ywiste wychowante w określonym paluslwK 1 czy
danej epoce. Historyk wychowania wybiera /. dziejów ogólnych dla po­
trzeb swoje) dziedziny wiedzy te fakty, które majo Utylitarna wartość
/ pedagogicznego punktu widzenia.
Początkowo historie wychowania traktowano jako historię myśli peda­
gogicznej. Na historie szeroko rozumianej oświaty, w tym dzieje szkol­
nictwa, /wrócono uwagę nieco później, pod wpływem epoki pozytywi-
i\i znej, podczas której powstały na świecie ośrodki zajmujące się bada­
ni, mu oświatowymi. Współcześnie na przedmiot ten składają się studia
n.nl przeszłością teorii i praktyki pedagogicznej oraz nad dziejami insty­
tucji i placówek oświatowych.
Pierwszą polską syntezą powszechnych dziejów wychowania jest
Chowanna Bronisława Trentowskiego, aczkolwiek próby opisania dziejów
oświaty przedsiębrali wcześniej Hugo Kołłątaj w dziele pt. Stan oświecenia
w Polsce w ostatnich latach panowania Augusta III-go i Józef Łukaszewicz -
bibliotekarz Biblioteki Raczyńskich w Poznaniu — autor Historii szkół
w Koronie i Wielkim Księstwie Litewskim. W Galicji pracowali i wydawali
•.w i ')r dzieła Antoni Danysz i Antoni Karbowiak — pierwszy doktor habi­
litowany / zakresu historii wychowania. W Królestwie Polskim badania
M.nl dziejami oświaty prowadziła grupa naukowców skupiona wokół
/ myklopedii Wi/chowania (1879), przeciwstawiająca się tym samym wyna­
radawiającej polityce szkolnej władz carskich. Studiowanie historii wy-
chowania wymaga nie tylko korzystania z podręczników, ale również
/ wydawnictw źródłowych i opracowań monograficznych. Dotychczas
wydano dwa znaczące podręczniki do nauczania tego przedmiotu. W ok-
re ie międzywojennym powstała dwutomowa Historia Wychoioania, autor­
stwa Stanisława Kota. Wydana w 1924 r., kilka lat później została uzupeł­
niona '/.willami do historii wychowania, czyli wyborem właściwych, charak-
terystycznych dla epoki lub danego autora, oryginalnych tekstów. Po
II wojnie światowej, w zmienionych warunkach politycznych, nie można
było oficjalnie korzystać z tego podręcznika, napisanego przez człowieka
piastującego wysokie stanowiska w rządzie emigracyjnym. W 1962 r.
profesor Stefan Wołoszyn napisał Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej
w zarysie, uzupełniając je trzytomowym wydaniem tekstów źródłowych
(1965), ostatnio zaktualizowanym. Po latach oczekiwania w 1967 r. ukazał
się pod redakcją profesora Łukasza Kurdybachy tom pierwszy, a następ­
nie drugi podręcznika do historii wychowania, będący dziełem badaczy
•.kupionych w Pracowni Dziejów Oświaty Polskiej Akademii Nauk. Pod­
ręcznik kończyły wydarzenia strajku szkolnego / 1905 r. w Królestwie
Polskim. Zaistniała więc potrzeba uzupełnienia i przedstawienia oświaty
polskiej i europejskiej do czasów współczesnych. Dokonano tego pod
redakcją ucznia profesora Kurdybachy, profesora Józefa Miąso, publiku­
jąc w 1980 r. dwa kolejne tomy Historia Wychowania wiek XX.
253313665.003.png
1 *
S '• I II,l|'l .11.1.1 I l| li pilili,|il I I 11111 • )• IMIll
I I
,1 ,\U\ H I ,l|,|
• i . mu .uienie /ilniiilnii
\ili . .1 j_.n 111 li 'l i / 111-. 11 >i ii v\ \ i In m .iiil.l. J >i i\\
I
' ' pierwsza została opracowana głównie na podstawie własnych
k Indów i obejmuje czasy najodleglejsze: od starożytności do okresu
''i' "I .nia i kontrreformacji. Najważniejsze osiągnięcia ludzkiej nu ÜJ
i i' iM\ ki wychowawczej zostały przedstawione w formie syntetycznej
il i.i le pierwszym omówiono teorię i praktykę wychowawczą staro-
\ins.li, biorąc pod uwagę najważniejsze osiągnięcia w tej dziedzinie
H ,.u no Greków, jak i Rzymian. W rozdziale drugim ukazano rozwój
it) w Średniowieczu, ze szczególnym uwzględnieniem ideału wy-
howawczego wieków średnich, oraz powstanie uniwersytetów europej-
I i, I. W lvm - Akademii Krakowskiej. Rozdział trzeci zawiera malen.il
i' y epoki Odrodzenia, teorii i praktyki pedagogicznej zarówno
pejskie}/ jak i polskiej. Pierwszą część pracy kończy rozdział czwarty,
którym zaprezentowano czasy reformacji i kontrreformacji oraz ich od-
|i|< lv w rzeczywistości oświatowej zarówno europejskiej, jak i polskiej. Po
ka/.dym rozdziale umieszczono nieliczne przypisy i pytania kontrolne,
według których student może samodzielnie sprawdzić stan swojej wiedzy.
Podano także podstawową bibliografię umożliwiającą pogłębienie wiedzy.
VTMA la nie powstałaby zapewne, gdyby nie inspiracja Pana Profesora
k,u.ila Poznańskiego i wnikliwe uwagi Pana Profesora Stanisława Ma
u. i .berga, którym bardzo serdecznie dziękuję.
//umui MarkinwczoMi
n .ii ./awa, czerwiec 2 (K)() roku
\nikii i li is w M. U /fi i /ilu ,in\ i h |iiviv wykl.nlnw « i iw lego przedmiotu
li.it. u- długoletniej pi.u y te studentami studiów /.nn/iiyih Wy /'./i|
i "l\ Pedagogiki Sp »-i ].\liu-| im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
'M kwencjij jaka. cieszą sie wykłady z historii wychowania, wynik. i, /e
• luli |t< duże /ainleresowanie tą dyscypliną pedagogiki. Problemy poj .i
« i i|i Kie n.iloiniast, gdy przychodzi pora egzaminów. Materiał, który na-
li \ np.ituiwtić, obejmuje okres od starożytności aż po wiek XX, a UCZC
I reślonych treści z wielu bardzo dobrych podręczników, jak no
Ml.iiif.l.iw.i Kota czy z Historii Wychowania pod redakcją Łukasza Kurdy
IM.I .\ nastręcza zaocznemu studentowi wielu trudności, związanych
borem najważniejszych zagadnień. Dlatego też dla potrzeb zaocz-
" • ' 1 -In. leniów Akademii Pedagogiki Specjalnej została opracowana
•|l I M ...I część kompendium, będącego wyborem najważniejszych zagad-
<»• <> historii edukacji człowieka. Pominięto natomiast historię wycho-
inl i pi-. |.ilnego, która w uczelni jest wykładana jako oddzielny przed
Uwaga autorki skupiła się przede wszystkim na polskiej teorii
• i' iktyce pedagogicznej, aczkolwiek w pracy uwzględniła początki d /i.i
lui .i< \ |iiych społeczeństw starożytnych. Od czasów Renesansu od-
I mie się do osiągnięć pedagogiki światowej zostało ograniczone do
minimum, koniecznego dla zrozumienia polskiej tradycji pedagogicznej.
1
253313665.004.png
Tl(>KIA
I PRAKTYKA PEDAGOGICZNA
W STAROŻYTNOŚCI
WYCHOWANIE W STAROŻYTNEJ tiRECJI: WARHNM SIIHH I
NO-COIJTYCZNE I KIERUNKI WYCHOWANIA SIAR(X :RIVKII • .1 i. || i| Al
KALOKACATH1I. GŁÓWNE ZASADY WYCHOWANIA GRECKIEGO NA VH7\
KŁADZIE Sl'AKTY I ATEN; SOFIŚCI, SOKRATES) Pl-ATON, AKYSTUIII lis
WYCHOWANIE W STAROŻYTNYM RZYMIE: Rri'iiiilIKA, ( I
SAKSTWO; SZKOLNICTWO RZYMSKIE; KONCEIVJA PEDAGOGICZNA
MARKA FABIUSZA KWINTYUANA.
W - « IK HVANIE W STAROŻYTNEJ GRECJI
I• • 1 11\ MI /. narodów, które najwcześniej zwróciły uwagę na problem
iii." i. |i młodego pokolenia, byli Grecy. Icb tradycje pedagogiczne moz
n .ile/i na kartach Iliady, jednak całkowito dojrzałość w postaci Ma
k\i i"i >;rccka teoria i praktyka pedagogiczna osiągnęła dopiero w cza-
i i I" llenistycznych, gdy nastąpił pełny rozkwit kultury i cywili/,u|l
\ ii »-| Społeczności starożytne składały się z dwóch zasadniczych
Wrtinlu społecznych: ludzi wolnych i niewolników. Wiedza i kultuia
lub iiiverwowane dla wolnych Greków. Ciężar pracy fizycznej, a /a
' egzystencji społeczeństwa, spoczywał na barkach niewolników
liizkiem wolnego Greka była przede wszystkim troska o losy pań
M I w .i |i«go lunkcjonowanie i całość terytorialną. Życie publiczne i UCZesI
m i nic vv nim, wyrażające się sprawowaniem władzy, udziałem w wy-
piiiw .uli wojennych i różnego rodzaju uroczystościach, stanowiło cent*
i .'interesowania wolnego obywatela. Do pełnienia takich zadań było
przygotowywane młode pokolenie. Biorąc pod uwagę fakt, iż. każdy wol­
in i'l'wvatel musiał być przygotowany do obrony ojczyzny, co pr/eM .i
.Litu Nie na konieczność służby wojskowej, początek wychowaniu młode
gti Greka dawała opieka nad jego rozwojem fizycznym. Jego realizację
ro/poc/.ynały ćwiczenia pentathlonu (pięciobój), w skład którego wchodzi
I) biegi, skoki, rzuty dyskiem i oszczepem oraz zapasy (mocowanie sie)
Miii piękna ucieleśniał młodzieniec wysportowany, harmonijnie /budo
Wiiny, silny, gotów do obrony zagrożonego bytu państwa. Wielowiekowe
i w ic /enie doskonałości fizycznej weszło w nawyk do lego stopnia, żc
M .iwel pokojowa egzystencja państwa nie zdołała osłabić zainteresowania
i .teków sprawnością witanego ciała. Jednakże Grecy doskonale wiedzie
li ze ideał człowieka nit może opierać się tylko na dobrym sianie zilio
253313665.005.png
w LI i /.i'lti/-iicj kondycji. Dopełnieniem doskonałości fizycznej było piękne
vMu .li/e Zwracano zatem uwagę na moralne wychowanie młodych lu­
dzi. Slarogrecki ideał wychowawczy nazwano knlokagathm, co oznaczało
piękny (ktilos) i dobry (agathos). Już w dzieciństwie starano się wpajać
l"l>u- obyczaje, szacunek dla starszych, cześć dla rodziców, skromne
/.nitowanie. Głównym środkiem kształcenia charakteru i umysłu stało
się t/w. wychowanie muzyczne (mityczne muzy, córki Zeusa, były opie­
kunkami sztuk pięknych i nauk). Opanowanie tej wiedzy umożliwiało
oddawanie czci bogom, uczestnictwo w uroczystościach religijnych i pań­
stwowych. W skład wychowania muzycznego wchodziły: muzyka, po­
ezja, taniec i śpiew. Instrumentem narodowym była kitara. Kształcenie
muzyczne wiązano z kształceniem literackim, umysłowym.
W początkach istnienia państw greckich życie publiczne opierało się
na /ywyrn słowie. Było ono dominującą formą uprawiania życia politycz-
I' ..." i społecznego, które toczyło się na agorze, czyli rynku, centralnym
punkcie państwa-miasta. Generalne założenia były urzeczywistniane
w poszczególnych państwach-miastach greckich w różny sposób. W za­
li/ności od prowadzonej przez nie polityki, zagrożeń wewnętrznych i ze­
wnętrznych, warunków społecznych ideał wychowawczy był realizowa­
li V w sposób bardziej lub mniej rygorystyczny. Najbardziej jaskrawym
przykładem odmiennej realizacji tego ideału wychowania obywatelskiego
było życie w Sparcie i Atenach.
SPARTA
Plemiona greckie — Dorowie — których głównymi przedstawicielami
byli Spartanie, organizowali się w zasadzie w celach militarnych. Sparta
to państwo „polis", mieszczące się na Półwyspie Peloponeskim. Prze-
ilioil/.n długotrwały proces kształtowania narodu, miała w swojej histo-
III krolki epizod takiego funkcjonowania, jak inne państwa greckie, które
pielęgnowały młode pokolenia w myśl zasad kalokagałhii. Srogie obcho­
dzenie sie 1 niewolnikami, owocujące częstymi buntami wewnątrz pań­
stwa miasta, oraz fetyszyzacja sztuki wojennej doprowadziły do ukształ­
towania się bardzo surowego ideału wychowawczego realizowanego
z żelazną konsekwencją. Do dziś, chcąc określić szczególnie surowe wa­
runki życia, nazywamy je spartańskimi.
Zamm jednak państwo spartańskie wprowadziło w życie ideal bez­
względnego posłuszeństwa, w VII w. p.n.e. i początku VI w. p.n.e. Sparta
była stolicą muzyczną Grecji. Utrzymywała dwie szkoły: śpiewu solowe­
go Terpandra oraz śpiewu chóralnego. Przejawy życia artystycznego mia­
ły w Sparcie charakter zbiorowy i wiązały się z wyczynami sportowymi,
'«port i sztuka były tam instytucjami państwowymi i jak u wszystkich
Greków ląc/.yły się z życiem religijnym. Muzyka była w państwie spar-
253313665.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin