konsultacje planu urządzernia lasu.doc

(35 KB) Pobierz

Załącznik do Zarządzenia Nr 23

Dyrektora Generalnego

Lasów Państwowych

z dnia 4 sierpnia 1997r.

 

 

              Wytyczne w sprawie konsultowania - z samorządami terytorialnymi i lokalnymi organizacjami społecznymi1) - przedsięwzięć z zakresu trwale zrównoważonej gospodarki leśnej oraz zadań wynikających z programu ochrony przyrody, projektowanych dla nadleśnictwa w planie urządzenia lasu

 

              I. CEL I PRZEDMIOT KONSULTACJI

 

              § 1. Trwały i zrównoważony rozwój lasów, pełniących wielostronne funkcje: środowiskotwórcze, społeczne, ochronne i gospodarcze, wymaga upowszechnienia w społeczeństwie obowiązujących zasad gospodarki leśnej oraz akceptacji społecznej, tak dla rodzaju i wielkości zadań gospodarczych, jak i dla sposobów ich realizacji. Dotyczy to w szczególności akceptacji ze strony społeczności lokalnych, których członkowie bezpośrednio korzystają z wielostronnych pożytków z lasu i dla których gospodarcze oraz społeczne funkcje lasu są równie ważne jak funkcje ochronne i środowiskotwórcze. O akceptację lokalnych społeczności dla zadań z zakresu ochrony przyrody i trwale zrównoważonej gospodarki leśnej należy więc zabiegać stale, a w szczególności podczas określania wieloletnich celów strategicznych oraz precyzowania zadań gospodarczych zmierzających do realizacji tych celów, czyli podczas sporządzania planu urządzenia lasu dla nadleśnictwa.

 

              § 2. Przedmiotem konsultacji, o których mowa w zarządzeniu, są w szczególności:

1)      zagadnienia dotyczące uznawania obszarów leśnych za szczególnie cenne ze względów przyrodniczych i  społecznych oraz zasad ich ochrony;

2)      zasady ochrony lasu przed pożarami oraz przed oddziaływaniem zewnętrznych czynników szkodotwórczych, w tym: zanieczyszczeń pochodzenia przemysłowego i komunalnego, nadmiernej penetracji lasów i ich zaśmiecania, szkodliwych form zbioru płodów runa leśnego, itp.;

3)      zasady  zagospodarowania turystycznego w lasach oraz połączenia funkcjonalne infrastruktury gospodarczej obszarów leśnych z obszarami pozaleśnymi;

4)      zasady gospodarki wodnej w lasach, w tym: ujęcia wodne, zakłócenia stosunków wodnych, ochrona zasobów wodnych, itp.;

5)      wspólne przedsięwzięcia z zakresu ochrony środowiska, w tym: edukacja ekologiczna, zalesienia gruntów porolnych, zadrzewienia, doskonalenie systemów grzewczych, utylizacja odpadów, odbudowa małej retencji, melioracje wodne, itp.;

6)      zagadnienia szkód powodowanych w lasach i uprawach rolnych przez zwierzynę;

7)      zagadnienia udziału gospodarki leśnej w lokalnym rozwoju gospodarczym, w tym:: rozwój zasobów drzewnych, wielkość pozyskania drewna, baza surowcowa dla lokalnych zaadów przeróbki drewna, miejsca pracy w leśnictwie, itp.

 

              § 3. Realizacja celu, o którym mowa w § 1, wymaga w szczególności:

1)      starannego przestrzegania procedur demokratycznych, obowiązujących na szczeblu samorządów lokalnych;

2)      partnerskiego traktowania konsultantów i wnikliwego analizowania opinii, zastrzeżeń i wniosków - zgłaszanych przez zarządy gmin lub lokalne organizacje społeczne - z punktu widzenia dobra lasu jako majątku narodowego o wielofunkcyjnej roli w lokalnym i krajowym  zagospodarowaniu przestrzennym;

3)      propagowania projektowanych kierunków postępowania dotyczących przedsięwzięć z zakresu trwale zrównoważonej gospodarki leśnej oraz zadań wynikających z programu ochrony przyrody, jako racjonalnych - opartych na podstawach naukowych i doświadczeniach wynikających z praktyki leśnej - oraz zapewniających trwały rozwój lasów dla obecnych i przyszłych pokoleń;

4)      elastycznego postępowania gospodarczego w przypadkach specyficznych lub szczególnych dla społeczności lokalnych, zwłaszcza gdy forsowanie rutynowych zasad postępowania gospodarczego stanowiłoby przyczynę konfliktu społecznego.

              § 4. 1. Cel, przedmiot i tryb konsultacji, ujęte w niniejszych wytycznych, nie naruszają uprawnień stron i osób trzecich - wynikających z przepisów ogólnych, a także uzyskanych na podstawie § § 274  do 279 Instrukcji urządzania  lasu - stanowią natomiast dodatkową możliwość harmonizowania lokalnych priorytetów z zadaniami gospodarki leśnej i ochrony przyrody w lasach.

              2. Uzgodnienia wynikające z konsultacji nie mogą  zmieniać ustaleń jednoznacznie uregulowanych w przepisach prawnych i podstawowych zasadach prowadzenia gospodarki leśnej.

 

 

              II. ZASADY PRZEPROWADZANIA KONSULTACJI

 

              § 5. W celu konsultowania - z samorządami terytorialnymi i lokalnymi organizacjami społecznymi - przedsięwzięć z zakresu trwale zrównoważonej gospodarki leśnej oraz zadań wynikających z programu ochrony przyrody, projektowanych dla nadleśnictwa w planie urządzenia lasu, dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych podejmuje następujące działania:

1)      zaprasza zarządy gmin, na terenie których położone są lasy nadleśnictwa oraz znane lokalne organizacje społeczne, do współuczestnictwa w obradach I Komisji Techniczno-Gospodarczej (I KTG) oraz II Komisji Techniczno-Gospodarczej (II KTG), o których mowa w §§ 277 i 278 Instrukcji urządzania lasu. Ewentualne wnioski lub zastrzeżenia, uczestniczącego w obradach przedstawiciela zarządu gminy lub organizacji społecznej, rozstrzyga przewodniczący Komisji Techniczno-Gospodarczej w sposób, który powinien być podany do wiadomości  konsultantów przed rozpoczęciem obrad. Protokóły ustaleń I i II KTG przesyła się pod adres organizacji społecznej uczestniczącej w obradach oraz do zarządów gmin na terenie których położone są lasy urządzanego nadleśnictwa;

2)      ogłasza w lokalnej prasie o wyłożeniu projektu planu urządzenia lasu, do publicznego wglądu na okres 14 dni, w siedzibie nadleśnictwa, podając - zgodnie z § 2 niniejszego zarządzenia - cel tego wyłożenia, tryb wyrażania opinii oraz sposób rozstrzygania ewentualnych zastrzeżeń do projektu. Ogłoszenie powinno się ukazać co najmniej 7 dni przed terminem wyłożenia, a w nadleśnictwie należy ustalić - w okresie wyłożenia - stałe dyżury osób upoważnionych do udzielania wszelkich informacji w sprawie planowania urządzeniowego.

              § 6. Zaproszenia kierowane do zarządów gmin i lokalnych organizacji społecznych w sprawie wzięcia udziału w I i II KTG, należy formułować z uwzględnieniem następujących zasad:

1)      adresowanie zaproszeń imiennie do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) lub prezesa organizacji społecznej z propozycją wzięcia udziału w obradach I lub II KTG bezpośrednio przez niego lub przez jego przedstawiciela;

2)      wyszczególnienie celu i przedmiotu konsultacji z podkreśleniem wagi podejmowanych ustaleń dla miejscowej społeczności oraz z wyszczególnieniem zagadnień  problemowych lub specyficznych dla samorządów terytorialnych;

3)      podanie daty i miejsca obrad (najkorzystniej gdy jest to siedziba urządzanego nadleśnictwa), nazwiska przewodniczącego, godziny rozpoczęcia oraz przewidywanej godziny zakończenia posiedzenia;

4)      podanie przewidywanego trybu obrad, w tym trybu zgłaszania wniosków oraz przyjętego sposobu ich rozstrzygania;

5)      załączenie krótkiej informacji o nadleśnictwie (zamiast szczegółowych opisów pożądane są tu foldery lub odpowiednie wykresy i mapka sytuacyjna);

6)      poinformowanie, że w wyniku obrad będzie sporządzony protokół ustaleń komisji, którego kopia zostanie przesłana odpowiednio: wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta lub prezesowi organizacji społecznej.

 

              § 7. Specjalny tom planu urządzenia lasu - o którym mowa w  § 2 ust. 3 niniejszego zarządzenia - przeznaczony do wpisywania opinii  członków społeczności lokalnej, należy przygotować w trwałej i estetycznej oprawie oraz zatytułować „Materiały dotyczące konsultowania projektu planu urządzenia lasu dla Nadleśnictwa . . . . . . . . . . . .  na lata . . . . . . . . .”

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin