SZKOŁA PODSTAWOWA
W DRUGNI
Scenariusz zajęć zintegrowanych
w klasie II
Prowadząca:
mgr Adela Pałyga
Drugnia 31 maja 2007r.
Konspekt zajęć edukacji polonistycznej
– hospitacja diagnozująca
Prowadząca zajęcia: ADELA PAŁYGA
Data: 31 maja 2007r.
Klasa: II
Czas trwania: 45 minut
Temat zajęć: Czytamy tekst ze zrozumieniem. Sprawdzamy wiadomości
i umiejętności gramatyczno – ortograficzne.
Cel główny: Zdiagnozowanie gramatyczno – ortograficznych wiadomości i
umiejętności uczniów
Cele szczegółowe: U c z e ń:
- czyta cicho ze zrozumieniem nowy tekst;
- wybiera poprawną odpowiedź korzystając z tekstu „Wkrótce wakacje”;
- układa pytanie do podanego zdania;
- porządkuje wyrazy w kolejności alfabetyczne;
- posiada wiadomości o sylabach i samogłoskach;
- wyróżnia części mowy i prawidłowo je wpisuje do tabeli;
- tworzy liczbę pojedynczą do podanej liczby mnogiej rzeczowników z
przymiotnikami; - zna pisownię wyrazów z rz po spółgłoskach;
- zna rodzaje rzeczowników i przymiotników;- umie tworzyć wyrazy zdrobniałe;
Metody pracy: słowne, kreatywne pisemne, praca z tekstem, burza pytańFormy pracy : zbiorowa, indywidualna jednolita
Środki dydaktyczne: karta pracy dla każdego ucznia
Przebieg zajęć:
1. Powitanie uczniów i gości.2. Praca z tekstem „Wkrótce wakacje”.
· rozdanie uczniom Kart Pracy i wykonanie - ćw.1
· wykonanie- ćw.2 - sprawdzenie (wpisanie liczby punktów do tabeli)
3. Układanie i zapis pytania do wyróżnionego zdania w tekście „Wkrótce wakacje” ćw.3
- sprawdzenie (wpisanie liczby punktów do tabeli).
4. Układanie wyrazów w kolejności alfabetycznej – ćw.4 - sprawdzenie (wpisanie liczby punktów
do tabeli).
5. Dzielenie wyrazów na sylaby i podkreślenie samogłosek na czerwono ćw.5 - sprawdzenie
(wpisanie liczby punktów do tabeli).
6. Zapis do tabeli poznanych części mowy – ćw.6 - sprawdzenie (wpisanie liczby punktów do
tabeli).
7. Tworzenie liczby pojedynczej do podanych rzeczowników z przymiotnikiem w liczbie mnogiej
– ćw.7 - sprawdzenie (wpisanie liczby punktów do tabeli).
8. Wpisywanie w miejsce kropek odpowiednie spółgłoski – ćw.8 - sprawdzenie (wpisanie liczby punktów do tabeli).
9. Określanie rodzaju rzeczownika i przymiotnika – ćw.9 - sprawdzenie (wpisanie liczby punktów do tabeli).
10. Tworzenie i zapis wyrazów zdrobniałych do podanych rzeczowników – ćw.10- sprawdzenie (wpisanie liczby punktów do tabeli).
12. Końcowa ocena pracy uczniów – zliczenie wszystkich punktów.
13. Ewaluacja zajęć
KARTA PRACY 1 – dla obserwatorów
1. Przeczytaj uważnie tekst „ Wkrótce wakacje”.
Zbliżają się wakacje. Harcerze wyjadą na obóz w Góry Świętokrzyskie. Kamil, Marcelina, Justyna i Martyna spędzą dwa tygodnie wakacji na koloniach w Tatrach. Milena, Kamila i Mateusz pojadą z rodzicami nad morze. Dominika, Arek i Wiktoria wyjadą do cioci i wujka na wieś. Wujek i ciocia prowadzą gospodarstwo agroturystyczne.
2. Wybierz poprawną odpowiedź i podkreśl ją. /2p./
A. Zbliżają się
· ferie
· wakacje
B. Harcerze pojadą na obóz
· w Góry Świętokrzyskie
· w Tatry
C. Do cioci i wujka na wieś wyjadą
· Dominika, Arek i Wiktoria
· Milena, Kamila i Mateusz
· Kamil, Marcelina, Justyna i Martyna
D. Wujek i ciocia prowadzą gospodarstwo
· hodowlane
· agroturystyczne
3. Ułóż pytanie do wyróżnionego zdania w tekście i zapisz je. /1p./
- Jakie gospodarstwo prowadzą wujek i ciocia?
- Kto prowadzi gospodarstwo agroturystyczne?
4. Ułóż wyrazy w kolejności alfabetycznej: /5p./ jaskółka, słońce, rzodkiewka, herbata, burza burza, herbata, jaskółka, rzodkiewka, słońce
5. Podziel na sylaby za pomocą pionowych kresek i podkreśl /6p./
samogłoski na czerwono.
sa-la, wa-ka-cje, cze-ko-la-da, jeż, pta-ki, lo-dy,
6. Z podanego zbioru wyrazów wybierz i wpisz do tabeli: /9p./samolot, idzie, małe, komputer, ładna, rysuje, wesoły sprząta, wiewiórka
rzeczowniki
czasowniki
przymiotniki
samolot
rysuje
ładna
wiewiórka
idzie
wesoły
komputer
sprząta
małe
7. Do podanych rzeczowników z przymiotnikami w liczbie /4p./ mnogiej dopisz liczbę pojedynczą.
waniliowe lody – waniliowy lódpiękne ogrody – piękny ogródduże słoje – duży słój jadalne grzyby – jadalny grzyb
8. Wstaw w miejsce kropek odpowiednie spółgłoski. /8p./O czym brzęczysz, pszczoło, gdy się kręcisz wkoło? Ujrzał chrząszcz na wrzosowisku grzeczne dzieci przy ognisku. Drzewa także się dziwiły, że dzieciaki nie śmieciły.
9. Określ rodzaj rzeczownika: /6p./ pole – r. nijaki
łąka – r. żeński
las - r. męski
czerwona – r. żeński uśmiechnięte – r. nijaki
zadowolony – r. męski
10. W miejsce kropek wpisz po dwa wyrazy zdrobniałe. /4p./trawa – trawka, traweczka głowa – główka, główeczka ryba – rybka, rybeczkaława – ławka, ławeczka
Razem: 45 pkt
Punktacja:
45 – 6p
44 - 40 – 5p /5/
39 – 34 - ...
mpaul2