PRI 2007 - inteligencja.pdf
(
415 KB
)
Pobierz
120196151 UNPDF
Stanisław Just
PRI 2007 ‐
inteligencja
Opracowaniepowstałena podstawietekstów na do przeczytania na ćwiczeniai
przy pomocy materiałów nadesłanych do bazy „Zasoby Frojda”
2007‐06‐07
Spis treści
1 Pojęcie, struktura i geneza inteligencji..................................................................................................3
1.1 Klasyczne definicje Inteligencji......................................................................................................3
1.1.1 Sir Francis Galton..................................................................................................................3
1.1.2 Alfred Binet..........................................................................................................................3
1.1.3 Wilhelm Stern.......................................................................................................................3
1.1.4 Charles Spearman.................................................................................................................4
1.2 Współczesne definicje Inteligencji................................................................................................4
1.3 Ukryte koncepcje I........................................................................................................................5
1.4 Robocza definicja I........................................................................................................................6
2 Biologiczne korelaty inteligencji...........................................................................................................7
2.1 Szybkość przewodzenia nerwowego.............................................................................................7
2.1.1 badania behawioralne..........................................................................................................7
2.1.2 badania psychofizjologiczne..................................................................................................8
2.1.3 badania neurofizjologiczne...................................................................................................9
2.2 Sprawność mózgu.........................................................................................................................9
2.3 Wielkość mózgu..........................................................................................................................10
2.4 Dziedziczność inteligencji.............................................................................................................10
3 Poznawcze korelaty inteligencji...........................................................................................................12
3.1 Poznawcze korelaty inteligencji...................................................................................................12
3.2 Poznawcze komponenty inteligencji............................................................................................13
3.3 Uczenie się..................................................................................................................................14
3.4 Uwaga.........................................................................................................................................14
3.5 Pamięć robocza...........................................................................................................................15
3.6 Strategie poznawcze....................................................................................................................15
3.7 Kontrola poznawcza....................................................................................................................16
4 Inteligencje wielorakie. Metody pomiaru inteligencji..........................................................................17
4.1 INTELIGENCJA SPOŁECZNA...........................................................................................................17
4.2 INTELIGENCJA EMOCJONALNA....................................................................................................18
4.3 INTELIGENCJA PRAKTYCZNA........................................................................................................19
4.4 INELIGENCJE WIELORAKIE............................................................................................................19
2
1 Pojęcie, struktura i geneza inteligencji
1.1 Klasyczne definicjeInteligencji
1.1.1 Sir Francis Galton
Ulegał silnym wpływom ewolucjonizmu, z którego zapożyczył pojęcia indywidualnej zmienności cech i
przystosowania
do wymagań środowiska.Istotę zdolności umysłowych upatrywał w 2 podstawowych
cechach:
•
Energii działania
•
Wrażliwości zmysłowej
„Geniusz” charakteryzuje się:
•
zdolnością do wytężonego, długotrwałego wysiłku
•
podwyższoną wrażliwością (absolutną i różnicową) na dźwięki, zapachy i inne wrażenia
zmysłowe
1 cecha jest niezbędna, aby „geniusz” był w stanie oddawać się długotrwałej pracy umysłowej, a 2 ma
gwarantować niezakłócony odbiór informacji z otoczenia
Galton empirysta: „nie ma niczego w umyśle, czego by wcześniej nie było w zmysłach”, a z 2 strony
natywista: „geniusz” jest dziedziczny, próbował udowodnić ten ogład z szeroko zakrojonych badaniach
statystycznych
Empiryzm + natywizm = zdolności intelektualne są zależne od sprawności w zakresie odbioru wrażeń z
otoczenia, ale wrażliwośćzmysłowa jest cechą wrodzoną
Zasługi: zapoczątkował badania empiryczne nad zdolnościami i wprowadzenie pierwszych testów. Testy
Galtona: zadania psychofizyczne wymagające długotrwałego wysiłku lub różnicowania fizycznych cech
przedmiotów (np. wagi ciężarków, wysokości dźwięków)
Trafność teoretyczna owych testów była wysoka, ponieważ ściśle odpowiadała przyjętej koncepcji. Jeśli
I
rozwija się na podłożu sensorycznym, najlepiej badać ją testami psychofizycznymi (współczesne ujęcie
I
odbiega od tego)
Zauważyłi opisał zjawisko „regresji do średniej”‐> potomstwo osobników wysoce uzdolnionych jest
przeciętnie mniej uzdolnione od swoich rodziców. Cecha ta jak gdyby cofa się w wyniku dziedziczenia, co
uznano za przejaw degradacji „geniuszu”. Galton nie zauważył jednak zjawiska odwrotnego: wzrostu
przeciętnego poziomu uzdolnień potomstwa osób mniej zdolnych w stosunku do rodziców.Oba fakty
dobrze wyjaśnia współczesna genetyka.
1.1.2 Alfred Binet
W przeciwieństwie do Galtona działał pod wpływem potrzeba społecznych: opracowywanie testów do
diagnozy dzieci opóźnionych w rozwoju umysłowym
Kluczowa zdolność intelektualna: umiejętność
dokonywania sądów
(zdrowy rozsądek)
Prekursor procesualno‐poznawczych koncepcji
I
: szukał źródeł zdolności umysłowych w cechach procesu
myślenia.Myślenie osób inteligentnych charakteryzuje się:
§
Ukierunkowaniem
–polega na planowaniu procesu myślenia i składających się nań operacji
mentalnych
§
Przystosowaniem
–polega na przyjęciu właściwego sposobu rozwiązywania zadań (dziś
powiedzielibyśmy: strategii), w szczególności na przestrzeganiu właściwej kolejności operacji
umysłowych, łączy się też ze stosowaniem wiele alternatywnych sposobów podejścia do problemu
§
Kontrolą
–umiejętność krytykowania własnych myśli i działań
Osoby upośledzone: ich myśl jest nieukierunkowana, nieprzystosowana i niepoddana skutecznej kontroli
Jego idee przyjęły się w USA, gdzie powszechnie używano baterii testów Bineta w adaptacji Lewisa
Termana (Stanford‐Binet Intelligence Scale)
1.1.3 Wilhelm Stern
Wprowadził pojęcie
ilorazu inteligencji
(
IQ
), w którym wiek umysłowy dziecka dzieli się przez wiek życia,
a następnie mnoży przez sto. Wiek umysłowy to umowne określenie rzeczywistego poziomu rozwoju
3
intelektualnego konkretnego dziecka, odpowiadające wiekowi, w którym większość dzieci osiąga właśnie
ten poziom rozwoju
Obecnie, zwłaszcza w odniesieniu do ludzi dorosłych, stosuje się tzw.dewiacyjny IQ, czyli skalę, w której
wynikowi przeciętnemu dla danej populacji przypisuje się umowna wartość 100, a odchyleniu
standardowemu od przeciętnej–umowna wartość 15.
Zasługa: upowszechnienie tezy, że istotnym przejawem
I
jest umiejętność przystosowania się do nowych
okoliczności i zadań (pogląd ten obecny jest w wieluwspółczesnych teoriach
I
, a niektórzy teoretycy
wręcz definiują
I
jako zdolność radzenia sobie w nowych sytuacjach)
1.1.4 Charles Spearman
Uznany za najbardziej wpływowego klasyka badań nad
I
Zdefiniował
I
jako rodzaj
energii mentalnej
, przydzielanej poszczególnym czynnością i zadaniom
umysłowym. Różnice indywidualne wynikają z tego, jaką ilością potencjalnej energii mentalnej się
dysponuje. Wszystkie czynności wymagają owej energii, choć nie wszystkie w równym stopniu. Zadania i
czynności różnią się zatem pod względem tego, jak bardzo są „intelektualne”, czyli w jakim stopniu zależą
od wydatkowa energii mentalnej.
Podział na 3 podstawowe czynności poznawcze:
§
Nabywanie doświadczeń
–zdolność do „inteligentnego” postrzegania świata. /Sternberg: termin
ten odpowiada współczesnemu pojęciu kodowania, czyli postrzegania wspomaganego procesami
kategoryzowania i kojarzenia wiedzy nowej ze starą/.Znajdowanie sensu w postrzeganych
treściach. Dotyczy 3 sfer funkcjonowania człowieka:
1.
poznawczej
2.
emocjonalnej (afektywnej)
3.
motywacyjnej (konatywnej)
(wyróżnienie 2 ostatnich sfer każe uznać Spearmana za prekursora badań nad
I
emocjonalną)
§
Wnioskowanie o relacjach
(edukacja relacji)–dostrzeganie abstrakcyjnych zależności między
obiektami lub sytuacjami. Wyprowadzenie relacji, aktywne tworzenie na podstawie wcześniej
nabytych, odpowiednio zakodowanych doświadczeń. Poznanie 2 lub więcej obiektów, prostych czy
złożonych, prowadzi do automatycznego poznania zachodzących między nimi związków, co jest
podłożem
I
. Definicja
I
rozumianej jako zdolność do edukacji bliska jest współczesnej psychologii;
sprowadza się do określenia
I
jako sprawności wzakresiewnioskowania indukcyjnego. Ważny jest
nacisk na niezależność tej zdolności od treści zadania i wcześniej nabytej wiedzy. Dostrzeganie
abstrakcyjnych relacji i posługiwanie się nimi ma być przejawem
I
„czystej” lub „płynnej”,
niepodlegającej wpływom kultury, wiedzy i doświadczenia jednostkowego.
§
Wnioskowanie o współzależności
(edukacja korelatów)–łączy się z wyprowadzaniem reguł
następstwa zdarzeń lub reguł ich współwystępowania. Jeśli znamy jakiś element i przypisana mu
relację, natychmiast znajdujemy drugi element, pozostający w tejże relacji wobec pierwszego.
Pojęcie korelatu jest tutaj rozumiane szeroko: odnosi się nie tylko do czegoś, co koreluje z czymś
innym, ale też do czegoś, co zostaje zauważone dzięki wcześniejszemu dostrzeżeniu innego
obiektu.
Takie ujęcie czynności poznawczych stało się podstawą konstrukcji wiele testów
I
, np. Testu Matryc
Progresywnych Ravena lub Testu Rozumowania Abstrakcyjnego autorstwa Susan Embretson. Autorzy
tych narzędzi przyjęli, że istotą
I
jest dostrzeganie abstrakcyjnych relacji zachodzących między
poszczególnymi elementami zadania, a następnie wykorzystanie tych relacji do poszukiwania
rozwiązania.
1.2 Współczesne definicjeInteligencji
Współcześnie
I
jest określana jako zdolność umysłowa lub grupa zdolności, nie majednak zgody co do
sposobu rozumienia terminu „
zdolność
”. W literaturze używa się tego pojęcia co najmniej w 3
znaczeniach:
§
zdolności potencjalne(
capacities
)–określają, do czego człowiek byłby zdolny, gdyby zostały
spełnione optymalne warunki jego rozwoju: środowiskowe, zdrowotne, społeczne, osobiste
itd.
4
§
zdolności rzeczywiste(
abilities
)–odpowiadają temu, do czego człowiekjest faktycznie
zdolny, jeśli są spełnione optymalne warunki ekspresji jego możliwości: dobry stan
psychofizyczny organizmu, sprzyjające warunki otoczenia, brak stresu itp.
§
rzeczywisty poziom wykonania określonych czynności lub zadań(
performance
)–to,co
można zmierzyć lub zaobserwować w konkretnej sytuacji.
Każdy człowiek rozwija tylko część swoich potencjalnych zdolności, a z tego jedynie część ujawnia się w
pomiarach i obserwacjach. W odniesieniu do zdolności umysłowych takie ujęcie odpowiada
wprowadzonej przez Hebba (1949) podziałowi na:
§
I
nteligencję A–wrodzone możliwości
§
I
nteligencję B–możliwości rzeczywiście rozwinięte
§
I
nteligencję C–to, co się ujawnia w testach
Problem z definicją
I
:
§
Zdolności umysłowe–mało precyzyjne
§
Sprawność myślenia–zbyt wąska
§
Myślenie abstrakcyjne–jeszcze bardziej wąska
§
Badacze w 2 połowie XX wieku–unikanie prób definiowania np.Guilford
Praca Sternberga i Dettermana (1986), zorganizowali sympozjum w celu zebrania opinii
reprezentatywnej grupy badaczy, współczesne definicje
I
można podzielić na 3 grupy,
I
to:
§
Zdolność uczenia się
na podstawie własnych doświadczeń. Osoba inteligentna może popełnić
błąd, ale raczej go nie powtórzy. Będzie też próbować wykorzystać uprzednie doświadczenia w
pewnej dziedzinie lub w związku z określonym rodzajem zadań, planując bieżące czynności
intelektualne.
§
Zdolność przystosowania się
do otaczającego środowiska. Osoba inteligentna zachowuje się
adekwatnie do okoliczności, a jeśli nie przestrzega reguł panujących w środowisku, czyni to z chęci
kontestacji, a nie z braku rozeznania w tychregułach, czy też z powodu nieumiejętności
wypracowania przystosowawczych wzorów działania.
§
Zdolność metapoznawcza
, czyli rozeznanie we własnych procesach poznawczych i zdolność ich
kontrolowania. Osoba inteligentna „używa” umysłu bardziej refleksyjnie ijest w stanie
intencjonalnie sterować własnymi procesami poznawczymi.
Powrót do rozważań nad
I
po publikacji książki „
Krzywa w kształcie dzwonu
” Herrnsteina i Murraya
(1994), wywołana ostrą polemikę na temat dziedziczności
I
, różnic międzyrasowych w zakresie
sprawności intelektualnych, a także znaczenia
I
dla życiowego i materialnego sukcesu człowieka.
Artykuł socjologa Lindy Gottfredson, podsumowanie poglądów zgodnych z obowiązującym „głównym
nurtem” badań naukowych, wysłała do 100 uczonych, 52 podpisało się, reszta nie zgadzała się z
przedstawionymi tam poglądami (publikacja w „Wall Street Journal”, a potem w „Intelligence”, 1997).
Gottfredson–definicja: „
I
jest bardzo ogólną zdolnością umysłową, która między innymi obejmuje
umiejętność rozumowania, planowania, rozwiązywania problemów, myślenia abstrakcyjnego,
rozumienia złożonych kwestii, szybkiego uczenia się oraz uczenia się na podstawie osobistego
doświadczenia”
Definicja ta sugeruje możliwość rozbicia
I
na 2 podstawowe zdolności. 1 byłaby odpowiedzialna za
radzenie sobie w sytuacjach złożonych, 2 w sytuacjach nowych. Umiejętność zmagania się ze
złożonością
i nowością
stanowi zatem wyróżnik I jako zdolności umysłowej.
1.3 Ukryte koncepcjeI
Neisser:
I
to pojęcie naturalne, a nie naukowe, więc nie wymaga ścisłych określeń, nawet gdyby były
możliwe. Jak wiele pojęć naturalnych jest zbudowane wokół prototypu, czyli najlepszego egzemplarza
wszystkich obiektów należących do kategorii.
Wyidealizowany
prototyp szczególnie uzdolnionej osoby
, konkretne „egzemplarze”, czyli ludzie, są
porównywani z prototypem i na tej podstawieklasyfikowani jako mniej lub bardziej inteligentni.
Neisser reprezentuje podejście tych teoretyków, którzy uważają, że żadne definicje nie są im potrzebne,
ponieważ mogą się ograniczyć do badania wzorców poznawczego funkcjonowania osób uznanych za
inteligentne na mocy powszechnie przyjętego kryterium.
Konsekwencje:
5
Plik z chomika:
ewcia_a
Inne pliki z tego folderu:
Formalna teoria intelektu.doc
(53 KB)
PRI 2007 - temperament.pdf
(289 KB)
PRI 2007 - style poznawcze.pdf
(292 KB)
PRI 2007 - osobowosc.pdf
(743 KB)
PRI 2007 - inteligencja.pdf
(415 KB)
Inne foldery tego chomika:
Osobowość
Psychometria
Rozwój
Społeczna2
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin