PRI 2007 - inteligencja.pdf

(415 KB) Pobierz
120196151 UNPDF
Stanisław Just 
PRI 2007 ‐ 
inteligencja 
Opracowaniepowstałena podstawietekstów na do przeczytania na ćwiczeniai 
przy pomocy materiałów nadesłanych do bazy „Zasoby Frojda” 
2007‐06‐07
120196151.006.png
Spis treści 
1 Pojęcie, struktura i geneza inteligencji..................................................................................................3 
1.1 Klasyczne definicje Inteligencji......................................................................................................3 
1.1.1 Sir Francis Galton..................................................................................................................3 
1.1.2 Alfred Binet..........................................................................................................................3 
1.1.3 Wilhelm Stern.......................................................................................................................3 
1.1.4 Charles Spearman.................................................................................................................4 
1.2 Współczesne definicje Inteligencji................................................................................................4 
1.3 Ukryte koncepcje I........................................................................................................................5 
1.4 Robocza definicja I........................................................................................................................6 
2 Biologiczne korelaty inteligencji...........................................................................................................7 
2.1 Szybkość przewodzenia nerwowego.............................................................................................7 
2.1.1 badania behawioralne..........................................................................................................7 
2.1.2 badania psychofizjologiczne..................................................................................................8 
2.1.3 badania neurofizjologiczne...................................................................................................9 
2.2 Sprawność mózgu.........................................................................................................................9 
2.3 Wielkość mózgu..........................................................................................................................10 
2.4 Dziedziczność inteligencji.............................................................................................................10 
3 Poznawcze korelaty inteligencji...........................................................................................................12 
3.1 Poznawcze korelaty inteligencji...................................................................................................12 
3.2 Poznawcze komponenty inteligencji............................................................................................13 
3.3 Uczenie się..................................................................................................................................14 
3.4 Uwaga.........................................................................................................................................14 
3.5 Pamięć robocza...........................................................................................................................15 
3.6 Strategie poznawcze....................................................................................................................15 
3.7 Kontrola poznawcza....................................................................................................................16 
4 Inteligencje wielorakie. Metody pomiaru inteligencji..........................................................................17 
4.1 INTELIGENCJA SPOŁECZNA...........................................................................................................17 
4.2 INTELIGENCJA EMOCJONALNA....................................................................................................18 
4.3 INTELIGENCJA PRAKTYCZNA........................................................................................................19 
4.4 INELIGENCJE WIELORAKIE............................................................................................................19
2  
120196151.007.png 120196151.008.png
1 Pojęcie, struktura i geneza inteligencji 
1.1 Klasyczne definicjeInteligencji 
1.1.1 Sir Francis Galton 
 Ulegał silnym wpływom ewolucjonizmu, z którego zapożyczył pojęcia indywidualnej zmienności cech i  
przystosowania do wymagań środowiska.Istotę zdolności umysłowych upatrywał w 2 podstawowych 
cechach: 
 Energii działania 
 Wrażliwości zmysłowej 
 „Geniusz” charakteryzuje się: 
 zdolnością do wytężonego, długotrwałego wysiłku 
 podwyższoną wrażliwością (absolutną i różnicową) na dźwięki, zapachy i inne wrażenia 
zmysłowe 
 1 cecha jest niezbędna, aby „geniusz” był w stanie oddawać się długotrwałej pracy umysłowej, a 2 ma 
gwarantować niezakłócony odbiór informacji z otoczenia 
 Galton empirysta: „nie ma niczego w umyśle, czego by wcześniej nie było w zmysłach”, a z 2 strony 
natywista: „geniusz” jest dziedziczny, próbował udowodnić ten ogład z szeroko zakrojonych badaniach 
statystycznych 
 Empiryzm + natywizm = zdolności intelektualne są zależne od sprawności w zakresie odbioru wrażeń z 
otoczenia, ale wrażliwośćzmysłowa jest cechą wrodzoną 
 Zasługi: zapoczątkował badania empiryczne nad zdolnościami i wprowadzenie pierwszych testów. Testy 
Galtona: zadania psychofizyczne wymagające długotrwałego wysiłku lub różnicowania fizycznych cech 
przedmiotów (np. wagi ciężarków, wysokości dźwięków) 
 Trafność teoretyczna owych testów była wysoka, ponieważ ściśle odpowiadała przyjętej koncepcji. Jeśli I  
rozwija się na podłożu sensorycznym, najlepiej badać ją testami psychofizycznymi (współczesne ujęcie I  
odbiega od tego) 
 Zauważyłi opisał zjawisko „regresji do średniej”‐> potomstwo osobników wysoce uzdolnionych jest 
przeciętnie mniej uzdolnione od swoich rodziców. Cecha ta jak gdyby cofa się w wyniku dziedziczenia, co 
uznano za przejaw degradacji „geniuszu”. Galton nie zauważył jednak zjawiska odwrotnego: wzrostu 
przeciętnego poziomu uzdolnień potomstwa osób mniej zdolnych w stosunku do rodziców.Oba fakty 
dobrze wyjaśnia współczesna genetyka.  
1.1.2 Alfred Binet 
 W przeciwieństwie do Galtona działał pod wpływem potrzeba społecznych: opracowywanie testów do 
diagnozy dzieci opóźnionych w rozwoju umysłowym 
 Kluczowa zdolność intelektualna: umiejętność dokonywania sądów (zdrowy rozsądek) 
 Prekursor procesualno‐poznawczych koncepcji I : szukał źródeł zdolności umysłowych w cechach procesu 
myślenia.Myślenie osób inteligentnych charakteryzuje się: 
§  Ukierunkowaniem –polega na planowaniu procesu myślenia i składających się nań operacji 
mentalnych 
§  Przystosowaniem –polega na przyjęciu właściwego sposobu rozwiązywania zadań (dziś 
powiedzielibyśmy: strategii), w szczególności na przestrzeganiu właściwej kolejności operacji 
umysłowych, łączy się też ze stosowaniem wiele alternatywnych sposobów podejścia do problemu 
§  Kontrolą –umiejętność krytykowania własnych myśli i działań 
 Osoby upośledzone: ich myśl jest nieukierunkowana, nieprzystosowana i niepoddana skutecznej kontroli 
 Jego idee przyjęły się w USA, gdzie powszechnie używano baterii testów Bineta w adaptacji Lewisa 
Termana (Stanford‐Binet Intelligence Scale)  
1.1.3 Wilhelm Stern 
 Wprowadził pojęcie ilorazu inteligencji ( IQ ), w którym wiek umysłowy dziecka dzieli się przez wiek życia, 
a następnie mnoży przez sto. Wiek umysłowy to umowne określenie rzeczywistego poziomu rozwoju
3  
120196151.009.png
intelektualnego konkretnego dziecka, odpowiadające wiekowi, w którym większość dzieci osiąga właśnie 
ten poziom rozwoju 
 Obecnie, zwłaszcza w odniesieniu do ludzi dorosłych, stosuje się tzw.dewiacyjny IQ, czyli skalę, w której 
wynikowi przeciętnemu dla danej populacji przypisuje się umowna wartość 100, a odchyleniu 
standardowemu od przeciętnej–umowna wartość 15. 
 Zasługa: upowszechnienie tezy, że istotnym przejawem I jest umiejętność przystosowania się do nowych 
okoliczności i zadań (pogląd ten obecny jest w wieluwspółczesnych teoriach I , a niektórzy teoretycy 
wręcz definiują I jako zdolność radzenia sobie w nowych sytuacjach)  
1.1.4 Charles Spearman 
 Uznany za najbardziej wpływowego klasyka badań nad
 Zdefiniował I jako rodzaj energii mentalnej , przydzielanej poszczególnym czynnością i zadaniom 
umysłowym. Różnice indywidualne wynikają z tego, jaką ilością potencjalnej energii mentalnej się 
dysponuje. Wszystkie czynności wymagają owej energii, choć nie wszystkie w równym stopniu. Zadania i 
czynności różnią się zatem pod względem tego, jak bardzo są „intelektualne”, czyli w jakim stopniu zależą 
od wydatkowa energii mentalnej. 
 Podział na 3 podstawowe czynności poznawcze: 
§  Nabywanie doświadczeń –zdolność do „inteligentnego” postrzegania świata. /Sternberg: termin 
ten odpowiada współczesnemu pojęciu kodowania, czyli postrzegania wspomaganego procesami 
kategoryzowania i kojarzenia wiedzy nowej ze starą/.Znajdowanie sensu w postrzeganych 
treściach. Dotyczy 3 sfer funkcjonowania człowieka:  
1.  poznawczej  
2.  emocjonalnej (afektywnej)  
3.  motywacyjnej (konatywnej) 
(wyróżnienie 2 ostatnich sfer każe uznać Spearmana za prekursora badań  nad I emocjonalną) 
§  Wnioskowanie o relacjach (edukacja relacji)–dostrzeganie abstrakcyjnych zależności między 
obiektami lub sytuacjami. Wyprowadzenie relacji, aktywne tworzenie na podstawie wcześniej 
nabytych, odpowiednio zakodowanych doświadczeń. Poznanie 2 lub więcej obiektów, prostych czy 
złożonych, prowadzi do automatycznego poznania zachodzących między nimi związków, co jest 
podłożem I . Definicja I rozumianej jako zdolność do edukacji bliska jest współczesnej psychologii; 
sprowadza się do określenia I jako sprawności wzakresiewnioskowania indukcyjnego. Ważny jest 
nacisk na niezależność tej zdolności od treści zadania i wcześniej nabytej wiedzy. Dostrzeganie 
abstrakcyjnych relacji i posługiwanie się nimi ma być przejawem I „czystej” lub „płynnej”, 
niepodlegającej wpływom kultury, wiedzy i doświadczenia jednostkowego. 
§  Wnioskowanie o współzależności (edukacja korelatów)–łączy się z wyprowadzaniem reguł 
następstwa zdarzeń lub reguł ich współwystępowania. Jeśli znamy jakiś element i przypisana mu 
relację, natychmiast znajdujemy drugi element, pozostający w tejże relacji wobec pierwszego. 
Pojęcie korelatu jest tutaj rozumiane szeroko: odnosi się nie tylko do czegoś, co koreluje z czymś 
innym, ale też do czegoś, co zostaje zauważone dzięki wcześniejszemu dostrzeżeniu innego 
obiektu. 
 Takie ujęcie czynności poznawczych stało się podstawą konstrukcji wiele testów I , np. Testu Matryc 
Progresywnych Ravena lub Testu Rozumowania Abstrakcyjnego autorstwa Susan Embretson. Autorzy 
tych narzędzi przyjęli, że istotą I jest dostrzeganie abstrakcyjnych relacji zachodzących między 
poszczególnymi elementami zadania, a następnie wykorzystanie tych relacji do poszukiwania 
rozwiązania.  
1.2 Współczesne definicjeInteligencji 
 Współcześnie I jest określana jako zdolność umysłowa lub grupa zdolności, nie majednak zgody co do 
sposobu rozumienia terminu „ zdolność ”. W literaturze używa się tego pojęcia co najmniej w 3 
znaczeniach: 
§  zdolności potencjalne( capacities )–określają, do czego człowiek byłby zdolny, gdyby zostały 
spełnione optymalne warunki jego rozwoju: środowiskowe, zdrowotne, społeczne, osobiste 
itd.
120196151.001.png 120196151.002.png 120196151.003.png
§  zdolności rzeczywiste( abilities )–odpowiadają temu, do czego człowiekjest faktycznie 
zdolny, jeśli są spełnione optymalne warunki ekspresji jego możliwości: dobry stan 
psychofizyczny organizmu, sprzyjające warunki otoczenia, brak stresu itp. 
§  rzeczywisty poziom wykonania określonych czynności lub zadań( performance )–to,co 
można zmierzyć lub zaobserwować w konkretnej sytuacji. 
 Każdy człowiek rozwija tylko część swoich potencjalnych zdolności, a z tego jedynie część ujawnia się w 
pomiarach i obserwacjach. W odniesieniu do zdolności umysłowych takie ujęcie odpowiada 
wprowadzonej przez Hebba (1949) podziałowi na: 
§  I nteligencję A–wrodzone możliwości 
§  I nteligencję B–możliwości rzeczywiście rozwinięte 
§  I nteligencję C–to, co się ujawnia w testach 
 Problem z definicją I
§  Zdolności umysłowe–mało precyzyjne 
§  Sprawność myślenia–zbyt wąska 
§  Myślenie abstrakcyjne–jeszcze bardziej wąska 
§  Badacze w 2 połowie XX wieku–unikanie prób definiowania np.Guilford 
 Praca Sternberga i Dettermana (1986), zorganizowali sympozjum w celu zebrania opinii 
reprezentatywnej grupy badaczy, współczesne definicje I można podzielić na 3 grupy, I to: 
§  Zdolność uczenia się na podstawie własnych doświadczeń. Osoba inteligentna może popełnić 
błąd, ale raczej go nie powtórzy. Będzie też próbować wykorzystać uprzednie doświadczenia w 
pewnej dziedzinie lub w związku z określonym rodzajem zadań, planując bieżące czynności 
intelektualne. 
§  Zdolność przystosowania się do otaczającego środowiska. Osoba inteligentna zachowuje się 
adekwatnie do okoliczności, a jeśli nie przestrzega reguł panujących w środowisku, czyni to z chęci 
kontestacji, a nie z braku rozeznania w tychregułach, czy też z powodu nieumiejętności 
wypracowania przystosowawczych wzorów działania. 
§  Zdolność metapoznawcza , czyli rozeznanie we własnych procesach poznawczych i zdolność ich 
kontrolowania. Osoba inteligentna „używa” umysłu bardziej refleksyjnie ijest w stanie 
intencjonalnie sterować własnymi procesami poznawczymi. 
 Powrót do rozważań nad I po publikacji książki „ Krzywa w kształcie dzwonu ” Herrnsteina i Murraya 
(1994), wywołana ostrą polemikę na temat dziedziczności I , różnic międzyrasowych w zakresie 
sprawności intelektualnych, a także znaczenia I dla życiowego i materialnego sukcesu człowieka. 
 Artykuł socjologa Lindy Gottfredson, podsumowanie poglądów zgodnych z obowiązującym „głównym 
nurtem” badań naukowych, wysłała do 100 uczonych, 52 podpisało się, reszta nie zgadzała się z 
przedstawionymi tam poglądami (publikacja w „Wall Street Journal”, a potem w „Intelligence”, 1997). 
 Gottfredson–definicja: „ I jest bardzo ogólną zdolnością umysłową, która między innymi obejmuje 
umiejętność rozumowania, planowania, rozwiązywania problemów, myślenia abstrakcyjnego, 
rozumienia złożonych kwestii, szybkiego uczenia się oraz uczenia się na podstawie osobistego 
doświadczenia” 
 Definicja ta sugeruje możliwość rozbicia I na 2 podstawowe zdolności. 1 byłaby odpowiedzialna za 
radzenie sobie w sytuacjach złożonych, 2 w sytuacjach nowych. Umiejętność zmagania się ze złożonością 
i nowością stanowi zatem wyróżnik I jako zdolności umysłowej.  
1.3 Ukryte koncepcjeI 
 Neisser: I to pojęcie naturalne, a nie naukowe, więc nie wymaga ścisłych określeń, nawet gdyby były 
możliwe. Jak wiele pojęć naturalnych jest zbudowane wokół prototypu, czyli najlepszego egzemplarza 
wszystkich obiektów należących do kategorii. 
 Wyidealizowany prototyp szczególnie uzdolnionej osoby , konkretne „egzemplarze”, czyli ludzie, są 
porównywani z prototypem i na tej podstawieklasyfikowani jako mniej lub bardziej inteligentni. 
 Neisser reprezentuje podejście tych teoretyków, którzy uważają, że żadne definicje nie są im potrzebne, 
ponieważ mogą się ograniczyć do badania wzorców poznawczego funkcjonowania osób uznanych za 
inteligentne na mocy powszechnie przyjętego kryterium. 
 Konsekwencje:
120196151.004.png 120196151.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin