Moralna.doc

(96 KB) Pobierz
Moralna

Moralna

 

1. Powołanie człowieka i jego godności osobowej do świętości.

-          powołanie w Biblii – karan – wołać po imieniu, świętość to prawo, uczciwe postępowanie; NT kalein - wołać – jako zobowiązanie moralne, indywidualne (historia uświęcenia poprzez sakramenty), historycznie – w odniesieniu do całej ludzkości – historia zbawienia. Akcentuje się obecność Boga w życiu. Człowiek jest jedyną istotą zdolną do dania odpowiedzi Bogu – Westermann. Podkreśla się więc godność czł.

-          Co stanowi o godności czł : Czł. jest stworzony przez Boga, posiada status osoby, posiada więc prawo do afirmacji. Predysponuje go, jego godność do dania wolnej odpowiedzi Bogu

-          relacja osobowa z drugim, podobieństwo do Boga, które oznacza odniesienie do drugiego, ukierunkowanie na innego –Ratzinger – Stworzenie i grzech; odkupienie; zdolność do panowania nad sobą, poznawania siebie;

-          rozumność naturae nationalis individua substantia – Boecjusz, istota cielesno – duchowa, Wolność człowieka, jego wyborów Syr 15;

-          Człowiek kontynuuje dzieło stwórcze, panuje nad światem, doskonali siebie.

-          Agere seqiutur esse – czynienie podąża za byciem – tożsamość domaga się pewnego działania, zmiany moralnej – jest to element konstytutywny człowieka.

-          Dzieło zbawcze Chrystusa przywraca jedność z Bogiem zniszczoną przez grzech pierworodny. Powołanie do synostwa Bożego – Rz 8, 14. Daje życie w nowy sposób, naprawia relacje do Boga, do człowieka, do świata.

-          Czł jest powołany do miłości Chrystusa, który jest kluczem moralności. Powołanie to odpowiedź człowieka na głos Boga, poprzez wolne, niczym nie skrępowane działanie ludzkie.

-          Przemiana czł. spowodowana jego pozytywną odpowiedzią sprawia, że uczestniczy w życiu Trójcy św., poprzez chrzest, próbuje naśladować mich w miłości

-          Jest istotą społeczną – poprzez przynależność do wspólnoty eklezjalnej

-          Bóg chce, aby człowiek był święty, chce jego głębokiej przemiany – Kpł, 1 P 1, 16

-          Chr. ustanawia sakramenty – pomoc, chce wzmocnić powołanie czł, dają siły, inspiracje.

-          Chrześcijanin ma się uświęcać i innych poprzez wypełnianie obowiązków stanu w życiu społecznym, doczesnym. Otwarty na działanie i miłość Boga.

 

 

2. Sumienie jako norma działania i rozpoznawania powołania.

-          ST – serce – wnętrze czł., nerki – to, co człowiek przeżywa w głębi – bada i przenika – Jr.

-          NT – serce, wnętrze, Mt 6 – jeśli oko jest zdrowe, całe ciało będzie w świetle.

-          Paweł – s. jako syneidesis, Rz 2, 15

-          Sumienie nie jest autonomiczne, podlega wyższej normie – woli Bożej wyrażonej w prawie naturalnym i objawionym. Posiada je każdy człowiek – Rz 2, 14 poganie wykazują, że treść ich prawa wypisana jest w ich sercu.

-          S. wewnętrzna zdolność do poznania nakazów Bożego prawa i zastosowania go w konkretnym postępowaniu - Dignitatis humanae.

-          Pełni rolę świadka, który w obliczu Prawa Bożego zaśawiadcza wobec człowieka o jego wierności bądź niewierności Prawu VS

– sanktuarium człowieka KDK 16, terenem spotkania Boga z człowiekiem i człowieka z Bogiem.

- Praktyczny osąd o zgodności jego postępowania z obiektywnym dobrem (Tischner)

Głos płynący z przyzwyczajenia, nawyku, który odzywa się w nas tylekroć, ilekroć postępujemy inaczej, aniżeli postępowaliśmy wcześniej.

Duchowa władza w człowieku, która wydaje sąd o jego postępowaniu.

-          sumienie habitualne – syndereza – wrodzone przekonanie, że dobro należy czynić, unikać zła; jest to pewna możność, zdolność

-          s. aktualne – syneideza – oparte na racjonalnym przeświadczeniu, że dobro... sąd, konkretny czyn, zastosowanie

-          Sumienie do osądzanego przeze mnie czynu: przeduczynkowe i pouczynkowe.

-          S. nie jest wolne od błędu.

-          Sumienie pokonalnie błędne – nigdy nie wolno z nim działać; sumienie niepokonalnie błędnie – trzeba iść za głosem takiego sumienia.

-          S. pewne – nakazuje , zakazuje bez obawy błądzenia

-          Nie wolno działać z sumieniem wątpliwym.

-          Może być też stosunek sumienia do obiektywnych norm moralności: błędne (wąskie – jakiś wycinek życia, szerokie - liberalistyczne, niepewne, skrupulancie, przytępione, faryzejskie) i prawe – zgodne z wolą Bożą

-          Formacja sumienia: unikanie złych przykładów, mass media, nieznajomość nauki Chr, odrzucanie autorytetów moralnych

-          Jak rozwiązywać sytuacje trudne: cel nie uświęca środków, złota zasada, unikanie zgorszenia

-          Można z pr. naturalnego rozpoznać swoje powołanie. – św. Paweł

 

3. Prawo w realizacji chrześcijańskiej moralności i powołania.

-          Pr. wieczne, naturalne, stanowione na prawie Bożym, stanowione na prawie ludzkim

-         ST: Mądrość Boża; NT – Bóg rządzący całym światem; prawem jest Chrystus, Kazanie na górze.

-         Pr. wieczne – istniejąca w umyśle Bożym zasada rządzenia światem. Pr. wieczne objawia się w stworzeniu – pr. naturalne – pr. wieczne odczytywane przez czł; w objawieniu – Boże prawo stanowione, odczytywane przez wiarę.

-          Pr. stanowione że – normy postępowania, które możemy odkryć odwołując się do objawienia zawarte w historii zbawienia.

-          Pr stanowione ludzkie – kościelne i świeckie. Epikea – niedochowanie litery prawa, aby być wiernym duchowi, w sytuacji, gdy słuszność moralna dyktuje zachowanie niezgodne z literą stanowionego prawa w oparciu o racje proporcjonalne uzasadnienie – mam to miejsce w pr. ludzkim

-          Kiedy pr. ludzkie obowiązuje, kiedy jest konieczne do spełnienia: możliwość zachowania prawa; legalność prawa; godziwość prawa; konieczność prawa.

 

 

 

4. Pojecie i funkcja moralnego pr. naturalnego.

Pr. naturalne - ­funkcja normy, do których odwołuje się sumienie

-          def. - Prawo naturalne – jest to to, co odkrywa rozum, należący do ludzkiej natury.

-          Pierwotny zamysł moralny, który pozwala rozpoznać człowiekowi rozumem, czym jest dobro i zło, prawda i kłamstwo (KKK 1954). Sąd rozumu praktycznego, światło rozumu wlane prze Boga VS 12.

-          Ślad pierwotnej harmonii z Bogiem, a zarazem wezwanie do jej odrodzenia – Szostek

-          Partycypacja  - uczestniczenie - prawa wiecznego w naturze stworzeń rozumnych – Tomasz

-          ST - księgi mądrościowe, Dekalog – odbicie pr. naturalnego. NT – Jezus – to, co wychodzi z wewnątrz człowieka to czyni go nieczystym.

-          Pr. naturalne jest niezmienne i trwałe pośród zmian historycznych. Nie może być zniesione, ani zmienione

-          Pr. naturalne odwołuje się do trzech skłonności w czł: zachowanie własnego życia; zachowanie życia gatunku – tworzenie rodziny, zrodzenie i wychowanie potomstwa; skłonność do rozwoju władz duchowych, osobowości, poznania siebie.

-          Pr. naturalne to nie tylko skłonności, to sąd rozumu praktycznego, który na podstawie tych skłonności kieruje postępowaniem

-          3 rodzaje zasad pr. naturalnego: zasady najogólniejsze – dobro należy...; wnioski bezpośrednie – Dekalog; wnioski dalsze –nie dobiajaj rannego – są syntezą zasad ogolnych i wniosków bezpośr.

-          Przymioty pr. naturalnego: rozumność, autonomiczność obiektywność, niezmienność, powszechność - RAONP

-          Zastosowanie: zależne od czasu, miejsca i okoliczności KKK 1957. Stosowane przez osąd sumienia

-          Normy pozytywne – obowiązują powszechnie i są niezmienne. Są to nakazy pozytywne

-          Normy negatywne chodzi o zakazy, które zabraniają określonego działania. VS 52

EPIKEA

 

 

 

5. Odpowiedzialność moralna za działanie – pełna i zmniejszona.

-          czyn ludzki – działanie, które angażuje rozum i wolę, poznanie, wolność, zgoda woli

-          czyn człowieka – czyn, który nie angażuje rozumu i woli, np. zmniejszenie źrenic pod wpływem świtała. Działania instynktowne i fizjologiczne

-          Powołanie wymaga od człowieka odpowiedzi, ma to być odpowiedź moralnie wolna, świadoma. Człowiek ma przynosić owoc dobry lub zły.

-         Związane jest to z grzechem p., który osłabia naszą wolę, naturę.

-          Działanie zależy od rozumu i woli

-          Możemy odpowiadać tylko za czyny, które angażują nas jako osoby, czyli angażują naszą wolę i rozum. Wynikają z naszego poznania i naszej woli. Podjęte przez nasz świadomie i dobrowolnie.

-          Są okoliczności, które wpływają na nasze władze, bądź poznawcze lub wolitywne, które powodują zmniejszenie odpowiedzialności moralnej za czyn, a niekiedy ograniczają je do minimum.

-          Błędy dotyczące świadomości: niewiedza - Ignorancja zawiniona niezawiniona (i. pokonalna i niepokonalna)

-         Okoliczności ograniczające naszą władzę wolitywną strach, obawa – przeżycie bojaźni ze względu na zagrożenie – są nie ważne, np. małżeństwo, przemoc – opór, ale nie za wszelką cenę, nałóg – stan – dobrowolna i dobrowolne, osłabienie woli.

-         Choroby psychiczne, które zmniejszają odpowiedzialność, patologie, nacisk opinii środowisk, błędne nawyki myślenia. – czł. ubezwłasnowolniony jest oddalany od społecz. dla jego dobra.

-         Czł. jest odpowiedzialny za konsekwencje swoich czynów, np. niechcący zbiłem wazon – muszę go odkupić – restytucja.

-          Źródła moralności czynu: przedmiot czynu, cel działającego, okoliczności.  

-          Pwt 22 – konieczność sprzeciwu na przemoc,

-          Raskalnikow – odpowiedzialny w pełni za swój czyn – Zbrodnia i kara. Ex deliberato et concilio

 

6. Grzech jako upadek i odmowa powołania chrześcijańskiego.

-          ST – hattat – zabłądzić; pesza – czyn przestępczy, zerwanie Przymierza; awon – zboczenie z drogi Bożej; niewdzięczność dziecka względem kochającego ojca – prorocy; mądrość – podkreśla tajemniczość grzechu, jego powszechność

-          NT Chrystus nazywa grzech nieporządkiem serca, odrzucenie zaproszenia na ucztę, wybór nieuporządkowanej miłości samego siebie.

-          Paweł wylicza katalog grzechów Ga 5, 19 – oddalenie od Boga – hamatria, niewiedza, nieczystość, ciemność, odrzucenie wiary w Chrystusa. Ofeilema - dług

-          def. Grzechu – odwrócenie się od Boga, sprzeniewierzenie się wymaganiom rozumnej natury ludzkiej, zniewaga Pana Boga (ST), przekroczenie prawa Bożego – Ambroży; pożądanie czegoś przeciwnego odwiecznemu prawu Bożemu – Augustyn; zły czyn ludzki - Tomasz

-          Podział grzechów: śmiertelny i powszedni

-          G. pierworodny i uczynkowy – wynikający z decyzji,

-          Habitualny – skłonność do grzechu i aktualne;

-          materialne - intencja i czyn; formalne – grzeszę już w woli;

-          duchowe i cielesne; zaangażowanie woli w tą decyzję

-          przeciwko Duchowi Św. – grzeszenie z nadzieją miłosierdzia Bożego; g. wołające o pomstę do nieba – Sodoma I Gomora, zgorszenie dzieci, g. własne i cudze –zgorszenie - Woroniecki.

-          G. Śmiertelny – świadome odrzucenie Boga - poważny przedmiot, pełna świadomość, całkowita zgoda woli

-          G. Powszedni chwilowe porzucenie drogi wiary, posłuszeństwa, jednakże bez całkowitego porzucenia Boga.

-          ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin