CZ 1 OCHRONA MIENIA.pdf

(2945 KB) Pobierz
Ochrona mienia – uzupełniające materiały szkoleniowe
Ochrona mienia
Część I
I. Cel ochrony i rodzaje zagrożeń:
1) definicja i podział obiektu,
2) pojecie ochrony obiektu i ochrony mienia,
3) cel ochrony mienia,
4) podział zagrożeń,
5) przyczyny powstawania zagrożeń.
Ochrona osób i mienia w świetle norm i przepisów prawnych.
Wraz ze wzrostem zagrożeń skierowanych na mienie oraz ludzi jako właścicieli lub
dysponentów tego mienia, następuje systematyczna reglamentacja prawna sfery
ochrony.
22 sierpnia 1997r. Sejm RP uchwalił ustawę o ochronie osób i mienia, 1 która weszła
w życie z dniem 27 marca 1998r. Ustawa ta wraz z aktami wykonawczymi, które zo-
stały wydane na jej podstawie, stanowi najwyższy akt prawny normujący sprawy
związane z bezpieczeństwem osób i mienia, zapewnianym przez pozapaństwowe
podmioty działań ochronnych. 2
Pojęcie obszaru, obiektu i urządzenia podlegającego obowiązkowej ochronie.
Ustawa o ochronie osób i mienia wyróżnia obszary, obiekty i urządzenia, których
ochrona jest obowiązkowa pod rygorem odpowiedzialności karnej.
1 Ustawa z dnia 22 sierpnia 1997r. o ochronie osób i mienia (Dz.U. nr 114 z dnia 26 września
1997r.)
2 Zbigniew T.Nowicki, Konstytucja ochroniarstwa w Polsce, [w] Ochrona mienia.
2
171101793.001.png
Ustawa o ochronie osób i mienia z dnia 22.08.1997r. w zakresie realizacji za-
dań ochrony osób i mienia wprowadza pojęcie obszaru, obiektu i urządzenia podle-
gającego obowiązkowej ochronie.
Ustawa określa przykładowo rodzaje takich obszarów, obiektów i urządzeń, które
powinny być ujęte w poufnej ewidencji prowadzonej przez wojewodów.
Podstawą do ujęcia w ewidencji są:
- szczegółowe wykazy zawierające umieszczone w nich w drodze decyzji
administracyjnej wydanej przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego,
Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, ministrów, kierowników urzędów cen-
tralnych i wojewodów - obszary, obiekty i urządzenia ważne dla obronności,
interesu gospodarczego, bezpieczeństwa publicznego i innych ważnych inte-
resów państwa, znajdujące się na terenie im podległych, podporządkowa-
nych lub nadzorowanych jednostek organizacyjnych,
- decyzje administracyjne wojewodów, którzy mogą umieścić w ewidencji
znajdujące się na terenie województwa obszary, obiekty i urządzenia innych
niż ustawowo określonych podmiotów.
Decyzje administracyjne o umieszczeniu danego obszaru, obiektu lub urządzenia w
wykazie, a następnie w ewidencji podlegają kontroli sądu administracyjnego, przed
którym ewentualnie mógłby się rozstrzygnąć spór o zasadność zaszeregowania ob-
szaru, obiektu i urządzenia.
Ustawa o ochronie osób i mienia w Art. 2 definiuje niektóre pojęcia ujęte w jej treści,
w tym pojęcie „obszaru podlegającego obowiązkowej ochronie”.
Zgodnie z treścią ustawy jest to obszar spełniający poniższe warunki:
- określony przez ministrów, kierowników urzędów centralnych i wojewodów,
- wydzielony
- odpowiednio oznakowany
3
Pozostałe przedmioty podlegające obowiązkowej ochronie tzn. obiekt i urządzenie
nie zostały zdefiniowane. Uważam, że należy traktować je jako elementy składowe
wydzielonego i odpowiednio oznakowanego obszaru rozumiejąc literalnie:
- podpojęciem obiektu
obiek t – budynek, zespół budynków przemysłowych, użyteczności publicznej itp.
lub urządzenia terenowe. 3
- podpojęciem urządzenia
urządzenie – rodzaj mechanizmu lub zespół elementów, przyrządów służący do
wykonywania określonych czynności, ułatwiający pracę np. urządzenia klimatyzacyj-
ne, kontrolne, pomiarowe, urządzenia pomocnicze, radarowe, techniczne, warszta-
towe, urządzenia laboratoryjne, przeciwpożarowe, przeładunkowe, transportowe,
urządzenie do pompowania wody. 4
Według tego samego źródła, po pojęciem obszaru literalnie należy rozumieć:
obszar - ograniczona część przestrzeni, zwykle dużych rozmiarów, określona
powierzchnia czegoś, miejsce występowania, zasięgu czegoś; rozległy teren. 5
Z obszarem i obiektem związana jest konieczność precyzyjnego okre-
ślenia ich granicy. Ma to szczególne znaczenie przy określaniu uprawnień i obo-
wiązków służb ochronnych oraz zasad wstępu osób na teren chroniony.
Ustawa nie precyzuje w swojej treści granicy obszaru lub obiektu oraz sposobu jej
wyznaczenia i oznakowania.
3 Słownik języka polskiego , wyd. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1988 s.411
4 jak wyżej s.619
5 jak wyżej s.430
4
171101793.002.png 171101793.003.png 171101793.004.png
Przy organizacji ochrony należy przyjąć, że co najmniej:
- granice obszaru i obiektu powinny być ściśle określone i ograniczać teren za-
rządzany przez kierownika jednostki organizacyjnej,
- oznakowaniepowinnobyć widoczne i jednoznacznie zrozumiałe.
Ustawa zawiera delegacje dla Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji do
wprowadzenia na wniosek podmiotów sporządzających wykazy – regulaminów nor-
mujących ogólne warunki i tryb wykonywania ochrony.
Podstawowe pojęcia.
Cel ochrony został określony w Ustawie o ochronie osób i mienia zgodnie z po-
niższymi zapisami.
Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
ochrona osób - działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa życia, zdro-
wia i nietykalności osobistej,
ochrona mienia - działania zapobiegające przestępstwom i wykroczeniom przeciwko
mieniu, a także przeciwdziałające powstawaniu szkody wynikającej z tych zda-
rzeń oraz nie dopuszczające do wstępu osób nieuprawnionych na teren chronio-
ny.
Poprzezzagrożenie należy w tym przypadku rozumieć czyny ludzkie lub zja-
wiska niezależne od człowieka, których zaistnienie narusza zapisy powyższego
artykułu.
Analiza stanu potencjalnych zagrożeń powinna być procesem myślowym, który
ma za zadanie wyodrębnić rodzaje zagrożeń, jakie mogą wystąpić w stosunku do
chronionego obszaru, obiektu lub urządzenia..
Analiza potencjalnych zagrożeń powinna odpowiedzieć na pytania:
- czyistnieją realne źródła zagrożenia ?
- czyistnieją przesłanki do ich wystąpienia ?
- jakimoże być charakter tych zagrożeń ?
- w jaki sposób mogą przebiegać ?
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin