Konspekt do zajęć przeprowadzonych w grupie 4 – latków. Temat: Zabawy na łące Cele ogólne:
· poszerzenie wiedzy przyrodniczej;
· zachęcenie do udziału w zabawach zespołowych
· prezentacja literatury dziecięcej związanej z tematem zajęć
· estetyczne i precyzyjne wykonanie pracy plastycznej
· utrwalenie wiadomości zdobytych w ciągu tygodnia
Po zajęciach dziecko powinno:
Zapamiętać
Rozumieć
Umieć
- treść inscenizacji i piosenki - zasady obowiązujące w proponowanych zabawach
- polecenia wydawane przez nauczycielkę - treści literackie wykorzystane podczas zajęć
- naśladować sposób poruszania zwierząt - zastosować w praktycznym działaniu nabyte umiejętności
Pomoce: zagadka słowna, muzyczna; opaski na głowę z sylwetkami bocianów i żab; żywe kaczeńce; treść wiersza F. Kobryńczuka „Czerwona żaba”; ilustracja do treści wiersz; papierowe kółka różnej wielkości w kolorze zielonym; kartki papieru; klej; nagranie magnetofonowe z melodią piosenki „ Na tej mokrej łące”; Przebieg:
Lp.
Sytuacja edukacyjna
Uwagi metodyczne
Zakładane efekty, cele szczegółowe
1.
Rozwiązanie zagadki słownej i muzycznej podkreślających charakterystyczne cechy wybranych mieszkańców wiosennej łąki.
Zagadki dotyczą: słowna – bociana, muzyczna – żaby. Dzieci rozwiązują zagadki wskazując jednocześnie ilustracje obrazujące rozwiązanie zagadek.
- dzieci poradzą sobie z rozwiązaniem zagadek;
2.
Rozdanie dz. opasek na głowę: - dziewczynkom z sylwetkami żab - chłopcom z sylwetkami bocianów
Dz. otrzymują opaski na głowę, pokazują jak poruszają się żaby, a jak bociany.
- przypomną sposób poruszania się bocianów i żab;
3.
Zabawa integracyjna „Miejsce dla żabki i bociana”
N-lka zaprasza kolejno dz. do kręgu na dywanie, mówiąc np.– „zapraszam Monikę, która jest żabką”. Dz. ma za zadanie przyjść do koła, naśladując skoki żaby.
- cierpliwie będą czekać na wezwanie nauczycielki;
4.
Interpretacja słowno – ruchowa inscenizacji A. Świrszczyńskiej „Zabawa w żaby i bociana” (w: Antologia literatury dla najmłodszych A. Ożyńska – Zborowska)
Dz. podzielone na dwie grupy: dziewczynki – żabki, chłopcy – bociany. Siedzą nad „stawem” zaznaczonym na dywanie. Prowadzą dialog żaby – bociany, poruszając się zgodnie z treścią inscenizacji.
- potrafią słowem i ruchem odtworzyć treść wcześniej poznanej inscenizacji;
5.
Wspólny śpiew piosenki „Na tej mokrej łące” połączony z zabawą improwizacyjną wysnutą z treści piosenki.
Dz. „żaby” i „bociany” siedzą nad „stawem” na dywanie. N-lka ustawia wokół stawu pojemniki z kaczeńcami pytając dz. czy wiedzą jakie to kwiaty? Wykorzystując nagranie melodii zaprasza je do wspólnego śpiewu. I – dz. stoją nad stawem śpiewając II – „żabki” skaczą, pozostałe śpiewają III – „bociany” chodzą pozostałe dz. śpiewają
- naśladując improwizowanymi ruchami treść poszczególnych zwrotek;
6.
Recytacja wiersza „Czerwona żaba” F. Kobryńczuk (w: Na słoneczne i deszczowe dni T. Dziurżyńska, H. Ratyńska)
Nauczycielka recytuje wiersz, jednocześnie odsłaniając ilustracje obrazującą jego treść
- potrafią skupić uwagę na treści słuchanego wiersza;
7.
Rozmowa na temat wiersza
N-lka zadaje pytania, dz. próbują na nie odpowiadać -„czy jest w tym wierszu coś dziwnego?” -„jakim kolorem chciała być pomalowana żabka?” -„dlaczego zielonym?”
- potrafią odpowiadać na pytania
8.
Praca przy stolikach „Zielona żabka” - pokaz kolejnych czynności przez n-lke
Przy demonstracji n-lka pyta dz. z jakich elementów wykona pewne części pracy. Na stolikach leżą równej wielkości kółka w kolorze zielonym. Sklejają z nich żabkę wg. Wskazówek n-lki. Naklejaj ją na kartkę papieru
-próbują samodzielnie wykonać pracę tech. wiedząc, że poszczególne elementy to koła
9.
Ruchowa interpretacja krótkiej rymowanki „My są żabki” Połączona z ćwiczeniami ortofonicznymi
Dz. śpiewają „My są żabki” wykonując ruchy zgodne z treścią
-wzmacniają mięśnie narządów artykulacyjnych
ZABAWA W ŻABY I BOCIANA Anna Świrszczyńska F. Kobryńczuk „Czerwona żaba” Kuba namalował Zielonkawe słońce I czerwoną żabę Skaczącą po łące Żaba-hyc z obrazka! Prosi pełna żalu -mnie i to słoneczko odwrotnie pomaluj Chcę być na zielono W mig pomalowana Żeby łatwiej skryć się Przed wzrokiem bociana.
ŻABY: Idzie żabka na spacerek, Gdzie słoneczko i wiaterek. Skacze żabka- skik, skik, skik! BOCIAN (kroczy wolno kiwając głową): Idzie bocian na spacerek, Gdzie słoneczko i wiaterek. Mówi bocian: kle, kle, kle! Wszystkie żabki złapać chcę! ŻĄBA I: Siostro żabko kto to chodzi? ŻĄBA II: To pan bocian w trawie brodzi. ŻABY: (uciekające): Uciekajmy, hyc, hyc, hyc! Nie zobaczy bocian nic! BOCIAN: próżno bociek żabek szuka, Próżno długim dziobem stuka. ŻABY: Choć tu żabek cały tłum, Nic nie znajdziesz- kum, kum, kum! BOCIAN (idzie za głosem żab, które tymczasem uciekają już gdzie indziej): Tu słyszałem gdzieś kumkanie, Tutaj bocian was dostanie, ŻABY (uciekają dalej): Choć tu żabek cały tłum, Nic nie znajdziesz- kum, kum, kum! BOCIAN (ze strapioną miną): Nic nie znajdę. To ci los! Ze zmartwienia zwieszam nos. Kle, kle, kle!
monislaw