Dane.
Obliczenia i szkice.
Wyniki.
P1=1,1[kW]
n1=930[obr/min]
i=3
warunki pracy:
lekkie
kT=1,1
1.Dobór wymiarów pasa w zależności od T10.
T1=9550·P/ n1=11,3[N·m]
T10=kT ·T1=1,1·11,3[N·m]=12,4[N·m]
Oznaczenie pasa HZ.
b=8[mm]
bp=5,3[mm]
he=2,5[mm]
hp=6[mm]
T10=12,4[N·m]
2.Dobór minimalnej średnicy skutecznej koła czynnego (D1min=f(wymiarów))
D1min=125[mm]
D1min< D1
D1=80[mm]
3.Prędkość pasa
v=π·D1·n1/60000=3,14·125·930/60000=6,1[m/s]
v<vmax
vmax=25[m/s]
6,1<25
Warunek spełniony.
v=6,1 [m/s]
D1=125[mm]
4.Srednica obliczeniowa koła 2.
D2’=D1·i=125[mm] ·3=375[mm]
D2’>D2
D2=350[mm]
5.Przełożenie rzeczywiste przekładni irz.
irz= D2/[D1(1-ε)]=350[mm]/125[mm](1-0,02)]=2,9
ε=(0,01...0,02)
Przyjmuje ε=0,02
Δi=| irz-i|/i·100%≤4%
irz=2,9
Δi=| irz-i|/i·100%=|2,9-3|/3·100%=3,33%
ka=1
6.Zalecana odległość osi.
az≥kaD2
kaD2=1·350[mm]=350[mm]
Ustalam az=350[mm]
az=350[mm]
7.Obliczeniowa długość pasa.
Lp’=2az+0,5π(D1+D2)+0,25(D2-D1)^2/ az=2·350[mm]+0,5·3,14(125[mm]+
+350[mm])+0,25(350[mm]-125[mm])^2/350[mm]=984,3[mm]
Rzeczywista długość pasa .
Lp≥ Lp’
Lp=1500[mm]
Lp’=1482[mm]
8. Rzeczywista odległość osi.
a=az+0,5(Lp- Lp’)=350[mm]+0,5(1500[mm]- 1482[mm])=359[mm]
a=359[mm]
9.Kąt opasania koła czynnego.
α1=180º-57º( D2-D1)/a> α1min=110º
α1=180º-57º( D2-D1)/a=180º-57º( 350[mm]-125[mm])/359[mm]=
≈144º
α1 > α1min
α1=144º
P0=0,78[kW]
kl=1
ka=0,90
kz=0,8
10.Obliczeniowa moc przenoszona przez 1 pas.
Pobl=P0klka=0,78[kW]·1·0,9=0,7[kW]
Obliczeniowa liczba pasów.
z0=P1/ Pobl =1,1[kW]/0,7[kW]= 1.6
Liczba pasów.
z=z0/kz=1,6/0,8≈2
Pobl=0,7[kW]
z=2
T1=11,3[N·m]
ψ =0,55
11.Siła obwodowa.
Ft=2000 T1/ D1=2000·11,3[N·m]/125[mm]=180,8[N]
Napięcie wstępne pasa.
F0=Ft /(2ψ)= 180,8[N]/2·0,55=164,4[N]
Siła obciążająca wały przekładni.
F=2F0sin(α1/2)=2·164,4[N] ·sin(144º/2)=320,4[N]
mechanikk