full-version-kreatywnosc-i-ty-droga-do-pomyslowosci-w-pracy_krepra.pdf

(7947 KB) Pobierz
665941085 UNPDF
Droga do pomysĀowoľci
w pracy
Autor: Thomas Wieke
TĀumaczenie: Ewa Klej
ISBN: 978-83-246-1010-5
TytuĀ oryginaĀu: Dont panic. Kreativitt im Job.
Format: 122x194, stron: 96
Obudł w sobie kreatywnoľě
¤ Na brak twrczego zapaĀu
¤ Na blokady konceptu w pracy i Ńyciu codziennym
¤ Na stĀumiony potencjaĀ
Pracodawca oczekuje od Ciebie bardziej oryginalnego myľlenia? Przyjaciele domagajĴ
siķ wiķkszej pomysĀowoľci? İycie wydaje Ci siķ banalne i szare? Nie panikuj! SĀynna
â kreatywnoľě Ò to nie tylko cecha wrodzona. Wbrew pozorom moŃna siķ jej nauczyě.
StosujĴc odpowiednie techniki i wykonujĴc stymulujĴce ěwiczenia, moŃesz obudziě
w sobie w bĀyskotliwego copywritera, artystķ, a moŃe i wynalazcķ. W tym wĀaľnie
pomoŃe Ci ksiĴŃka â Kreatywnoľě i Ty. Droga do pomysĀowoľci w pracy Ò ,
przygotowana, by zachķciě Twj umysĀ do efektywnego wysiĀku.
Sprawdł, co hamuje TwojĴ kreatywnoľě, pozbĴdł siķ blokad i nie poddawaj rutynie.
Pozwl siķ zaskoczyě wĀasnej inwencji, otwrz na nowe pomysĀy i poszerz horyzonty.
Realizuj siķ w twrczym myľleniu i dziaĀaniu. Zobacz, na co Ciķ staě, wykorzystaj swj
potencjaĀ i pamiķtaj, Ńe ludzie kreatywni potrafiĴ ze szczeglnĴ ĀatwoľciĴ:
¤ znajdowaě niekonwencjonalne rozwiĴzania,
¤ kontrolowaě stres i frustracjķ,
¤ rozwiĴzywaě zĀoŃone problemy,
¤ aktywnie speĀniaě siķ w pracy.
â Aby zdobywaě wielkoľě, czĀowiek musi tworzyě, a nie odtwarzaě. Ò
Antoine de Saint -- Exupry
Kreatywnoľě i Ty.
665941085.007.png 665941085.008.png 665941085.009.png 665941085.010.png 665941085.001.png 665941085.002.png 665941085.003.png
Spis treści
Słowo wstępne
7
1. Osobowość kreatywna — warunki i szanse 9
Geniusz wrodzony? .......................................................................... 9
Nauka kreatywności
Od odkrywcy do wykonawcy ....................................................... 10
Typy osobowości kreatywnej
Rutyna ..............................................................................................13
Hamulec kreatywności?
Otoczenie .........................................................................................15
Pobudzające czy hamujące?
Konformizm? ................................................................................. 17
Zachowywanie reguł gry
Od chaosu do porządku ............................................................... 21
Kreatywny proces
Od środka do celu .......................................................................... 24
Wyzwolenie potencjałów
2. Najlepsze techniki kreatywności
kontra supełki w mózgu 27
Tabula rasa ...................................................................................... 27
Rozpoczęcie od zera
Łatwe przeoczenia .......................................................................... 29
Wyostrzanie zmysłów
„I tak się nie uda!” .......................................................................... 32
Usuwanie blokad myślowych
665941085.004.png
4
K REATYWNOŚĆ I T Y . D ROGA DO POMYSŁOWOŚCI W PRACY
Co za tym stoi? ............................................................................... 36
Metoda sześciu pytań
Wszystko przemyślane? ................................................................. 39
Metoda sześciu kapeluszy
Miejsce na pomysły ........................................................................ 47
Technika myślenia Walta Disneya
W żadnym wypadku! ..................................................................... 49
Większa jasność przez przeciwieństwo
Odwrócone rozwiązanie ............................................................... 50
Technika stania na głowie
Gdy to nie bawi .............................................................................. 52
Ćwiczenia rozluźniające oraz gry
Wszystko poukładane? .................................................................. 58
O sensie pisania
Więcej przejrzystości? .................................................................... 60
Znalezienie nowych połączeń dzięki mapowaniu umysłu
(mind mappingowi)
Gdy wszyscy znają problem .......................................................... 64
Burza mózgów (brainstorming)
Większość rozwiązań ..................................................................... 67
Brainwriting
Uczucia wyższe ............................................................................... 70
Clustering (grupowanie)
Publiczne pisanie ........................................................................... 72
Technika galerii
Pisanie kart ...................................................................................... 74
Sterowane zebranie
I jak ma to dalej wyglądać? ............................................................ 77
Lista atrybutów
Systematyczne szukanie pomysłów ............................................. 79
Morfologiczna skrzynka
Praktyczne? ..................................................................................... 81
List gończy za pomysłem
S PIS TREŚCI
5
Gdzie są eksperci? ........................................................................... 82
Badanie Delphi
Hamulec teraźniejszości ............................................................... 83
Zyskanie perspektywy dzięki wstecznym informacjom o sukcesie
3. Zakończenie 85
Złote reguły ..................................................................................... 85
Rozwiązanie zadań ze stron 55 – 57 ............................................. 86
Zalecana literatura
89
Bibliografia
91
Osobowość kreatywna
— warunki i szanse
Geniusz wrodzony?
Nauka kreatywności
Kreatywność nie jest cechą wrodzoną, która dzieli ludzi na twór-
czych geniuszy i ubogich w pomysły głupców. Kreatywność jest
zależna zarówno od skłonności, jak i od wychowania. Środowisko,
do jakiego trafia człowiek z predyspozycjami do kreatywności,
normy społeczne i światopoglądy jego czasów i jego kultury roz-
strzygają o tym, czy rozwinie swoje uzdolnienia do tego stopnia,
że przyszłe pokolenia postawią mu pomnik, czy już współcześni
zdążą mu odrąbać dłonie.
Kreatywność bez wątpienia może być do pewnego stopnia naby-
ta oraz trenowana dzięki rozwijającym ją czynnościom. Ten, kto
nigdy nie rozwiązywał krzyżówek, prawdopodobnie będzie miał
problemy przy scrabble. Za to zapaleni krzyżówkowicze ćwiczą nie
tylko rozwiązywanie formalnych problemów kombinatoryki liter,
lecz dysponują także większym i bardziej przydatnym przy krzy-
żówkach słownictwem, które umożliwia im znalezienie rzadziej
spotykanych słów i ich kombinacji.
665941085.005.png 665941085.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin