ZESTAW KONTROLNY DO ROZPOZNANIA OGÓLNYCH ZDOLNOŚCI DZIECKA
Nie u wszystkich dzieci będą występować wszystkie cechy. Niektórzy mogą przejawiać nawet brak jakiejś cechy albo w ogóle nie przejawiać talentu. Zestaw ten należy więc traktować jako początek badań, po którym powinny nastąpić bardziej szczegółowe i ukierunkowane badania.
1.
Kontynuuje i rozwija pracę rozpoczętą w przedszkolu (np. zbiera więcej faktów na dany temat)
1
2
3
4
5
2.
Wyszukuje coraz to nowe wiadomości i zasypuje nimi n-la lub rodziców (np. różne informacje z encyklopedii)
3.
Posługuje się nader rozbudowanym słownictwem jak na swój wiek (słownictwo bogate i trafnie używane)
4.
Potrafi wyciągać logiczne wnioski z podanych przykładów (cechy, którymi charakteryzuje się to zwierzę, to...)
5.
Potrafi teoretyzować na temat obserwowanych wydarzeń („ludzie się starzeją, ponieważ...”)
6.
Potrafi znajdować rozwiązywania dla różnych problemów („suszom można by zapobiec poprzez...”)
7.
Potrafi uciekać do metod z pozoru śmiesznych, dziwacznych i niezwykłych, ażeby rozwiązać jakiś problem („a może by tak użyć...”)
8.
Niekoniecznie akceptuje powierzchowne wyjaśnienia („czy to jedyny powód?”)
9.
Potrafi manipulować wieloma aspektami jednej sprawy w wyobraźni, w rzeczywistości, w przykładach i zastosowaniach
10.
Podejmuje ryzykowne rozwiązania i pomysły (a czy można by...)
11.
Rozumie pojęcie abstrakcja i potrafi je stosować (miłość, lojalność, nienawiść)
12.
Potrafi logicznie przewidywać na podstawie faktów („oznacza to, że jeśli..., to...”)
13.
Szybko chłonie informacje i odnosi je do zjawisk nie znanych
14.
Potrafi całkowicie zafascynować się jakimś wybranym wycinkiem rzeczywistości
szanelka-marta