teoria egzamin.doc

(78 KB) Pobierz
ZARZĄDZANIE - jest działalnością kierowniczą, polegającą na ustalaniu celów i powodowaniu ich reali¬zacji w organizacjach podległych zarządzającemu na podstav

ZARZĄDZANIE - jest działalnością kierowniczą, polegającą na ustalaniu celów i powodowaniu ich reali­zacji w organizacjach podległych zarządzającemu na podstav.<ie własności środków produkcyjnych lub dyspozycji nimi. Jest to działanie polegąiące na dysponowaniu zasobami (ludzie, materiały, na­rzędzia, czas, itp.) Na szczeblu przedsiębiorstwa zarządzanie realizowane jest przez: * planowanie - wybór celów, organizowanie - ustałanie struktury odpowiedzialności kierownictw, * sprawy pracownicze - załoga i jej rozwój, szkolenia, nabór, * motywowanie, * kontrola - sprawdzanie stanu wykonania zadań (ewentualna ich korekcja).              2 PODSTAWOWA FUNKCJA ZARZĄDZANIA. * Planowanie - polega na ustaleniu celów gospodarczych oraz takim doborze metod wykorzystania posiadanych zasobów przy realizacji ustalonych celów, aby cele te były osiągane zgodnie z zasadą ra­cjonalnego gospodarowania. Proces planowania składa się z: - rozpoznania, - projektowania wariantów, - wybom decyzji. * Organizowanie - polega na ujmowaniu, regulowaniu i koordynowaniu czynności, ludzi i środków niezbędnych do osiągnięcia celów przedsiębiorstwa. W wyniku wyodrębnienia i grupowania czynności niezbędnych do wykonania planowanych celów i zadań powstają zbiory czynności jednorodnych lub podobnych, które przydziela się do wykonania zespołom odpowiednio dobranym. Działania zespołów koordynowane są w czasie i w przestrzeni. Wy­nikiem organizowania jest tworzenie nowej lub usprawnienie istniejącej struktury organizacyjnej oraz regulowanie przebiegów procesów pracy zmierzających do realizacji założonych celów. W ramach funkcji organizowania realizowany jest dobór pracowników. Funkcja kadrowa realizowana jest przez kierowników wszystkich szczebli zarządzania. * Motywowanie - stwarzanie warunków i skłanianie pracowników do działania zgodnego z celami przedsiębiorstwa. Celem motywowania jest osiągnięcie możliwie największego stopnia identyfikacji celów indywidualnych poszczególnych pracowników z celami ogólnymi przedsiębiorstwa. * Kontrola - polega na wykonywaniu czynności i pozwalających na ciągłe porównywanie stanu rze­czywistego (wykonań) ze stanem obowiązującym (wyznaczonym, planowanym), na stwierdzeniu wielkości odchyleń i ich przyczyn. Kontrola powinna funkcjonować na zasadzie sprzężenia zwrotnegoControlling- system kierowania przedsiębiorstwem. Jest to instrument zarządzania który powinien wspierać dyrekcję przedsiębiorstwa oraz pracownika zarządu przy podejmowaniu decyzji. Zakres działań: planowanie,kontrola,kierowanie. Controlling polega na prowadzeniu nowych koncepcji urządzeń i  technik zarządzania,które zwiększają dochodowość i finansowość firmy.Umożliwiają: zapewnienie rentowności firmy i wypłacalności firmy. 3. STYLE PRZEWODZENIA* Dyrektywny (autokratyczny) - wiąże się z centralizacją decyzji i nie korzystaniem z możliwości de­legowania władzy. Od pracowników wymaga się sprawnego wykonywania szczegółowo wydanych poleceń, co jest wymuszone systemem kar i wyróżnień.                                Integratywny (demokratyczny) - oparty jest na zaufaniu do kwalifikacji i odpowiedzialności pracow­ników, sprzyja wyzwalaniu twórczej inicjatywy w zakresie rozwiązywania zadań, wykorzystuje sa­mokontrolę, bodźce materialne i pozamaterialne. Styl ten przeważa w komórkach organizacyjnych za­trudniających pracowników o wysokich kwalifikacjach  Leseferyzm- zwany inaczej stylem biernym nie ingerującym , delegującym uważa że najlepiej pozostawić sprawy ich własnemu biegowi. Styl przywódczy- współuczestniczący różni ludzie na różnych szczeblach drabiny rozwoju. Należy z nimi postępować stosownie do miejsca, które zajmują. CZYNNIKI WPŁYWAJĄCENA EFEKTYWNOŚĆ KIEROWANIA. uzdolnienia , umiejętności kierownicze, osobowość, wiedza o sobie, wiedza fachowa, menadżer(władza autorytet), efektywność kierowania, sprawność organizacji i informowania, filozofia i kultura firmy, kadra i pracownicy(postawa i motywacje aspiracje i potrzeby nastawienia i zachowania)CHARAKTERYSTYKA STYLÓW KIEROWANIA:                Styl podstawowy-    zintegrowany przywódca zespołu emocjonalnie związany z aktualnie wykonywanymi zadaniami. Narady grupowe są formą ustalania zadań a ludzie oceniani ze względu na ich przydatność. Jest dalekowzroczny i kieruje ludzmi przez wskazywanie im ideałów i stawianie ambitnych zadań.  Towarzyski (liberalny)-koncentruje się na problemach pracowniczych, w niewielkim stopniu na zadaniach. Lubi kontakty z podwładnymi ma zdolność rozwiązywania konfliktów. Sankcją jest spadek zainteresowania pracownikiem i jego problemami.. Styl mniej efektywny: Kompromista: Bardzo podatny na wpływy otoczenia  lubi zgadzać się ze wszystkimi i zawsze. Koncentruje się przede wszystkim na rozwiązywaniu zagadnień bieżących.    Sty bardziej efektywny:  Administrator: umie stawiać i stawia wysokie wymagania sobie i podwładnym. Kładzie nacisk na prace zespołową, potrafi skutecznie dobierać ludzi, co zapewnia mu skuteczność działania. 

   CECHY LIDERA PRZYSZŁOŚCI :Myśli globalnie, uprzedza możliwości, tworzy wspólne wizję, rozwija i usamodzielnia pracowników, docenia różnorodność kulturową, buduje prace zespołową i partnerstwo, panuje nad zmianami, zna się dobrze na technologii zachęca do konstruktywnych zmian              , dba o satysfakcję klienta, dąży do przewagi konkurencji, wzór do naśladowania, dzieli się przywództwem. ZASADY KTÓRYCH PRZESTRZEGANIE MA ZAPEWNIĆ SUKCES1. 1 ODNOWA-zasada którą stosuje się zarówno do ciała jak i do ducha. Nowy poziom umiejętności można uzyskać nie tylko w wyniku ciężkiej pracy, ale także dzięki przerwą na ocenę dotychczasowych osiągnięć. Doskonały czas na dokonanie odmowy  to urlop. Wóczas jest czas nie tylko na refleksje, ale także na wysiłek fizyczny, sport, spacer. 2 SYNERGIA w działaniu oznacza, że suma wszystkich czynności jest ważniejsza niż pojedyncze działanie. Synergia występuje wszędzie w naturze. Pozwala np. w budowlach inżynieryjskich oprzeć większą konstrukcję na dwóch połaczonych belkach dla użytych oddzielnie. Ludzie częściej łączą swoje wysiłki w obawie przed zagrożeniem tworzenia czegoś nowego. Umiejętność tworzenia wysiłków daje zadziwiające rezultaty.      3 TRZEBA rozumieć innych, słuchać, co mają do powiedzenia, tak jak by było się na ich miejscu. SCHEMAT IDEOWY STRUKTURY PROCESU STEROWANIA PRZEPŁYWEM PRODUKCJI:  Reguły planowania(planowanie, kontrolowanie, korygowanie)-  proces prod., zakłócenia. Reguły korygowania( korygowanie,planowanie) proces prod. – ewidencjonowanie, kontrolowanie , korygowanie. Korygowanie-dodatkowe zadania mają na celu naprawienie błędów lub innych awarii np. opóżnienie w wytwarzaniu. PODSTAWOWA STRUKTURA FUNKCJONOWANIA BAZ DANYCH: Bazy danych-1(procedura wejścia, formularze ekranowe)2(procedury wyjścia , raporty)=Użytkownicy relacyjnej bazy danych.  Można mieć jedną bazę relacyjną lub kilka baz danych dla poszczególnych działów np. księgowość. Bazy te mogą współpracować ze sobą. Procedury wyjścia- pokazują gotowe procedury wynikowe informacje w postaci raportów . Raporty- można mieć je gotowe lub je tworzymy. Formularze ekranowe-zapisywanie danych , wyszukiwanie danych.. ZASADY PLANOWANIA: Proces powstawania budżetu firmy:Budżet główny-Preliminarz gotówkowy=(b.przychodów,administracji, kosztów sprzedaży,  sprzedaży, zakupów, techniczny, kosztów produkcji, produkcji.) –(b.inwestycyjny, plan działania) HIERARHIE PLANÓW ORGANIZACYJNYCH:Cele- plany strategiczne(plany jednorazowe, programy, projekty, preliminarze), (plany trwałe obowiązujące, wytyczne polityki, ustalone procedury, regóły).RODZAJE PLANÓW OPERACYJNYCH:Plan jednorazowy-przygotowywany do realizacji działań, które zapewne w przyszłości nie będą powtarzane. TYPY: Program- jednorazowy plan dla szerszego zestawu działań,.Projekt-plan jednorazowy o węższym zakresie i mniejszej złonczoności niż program. Plan ciągły-plan trwale obowiązujący opracowany dla działań które powtarzają się regularnie w pewnym okresie. TYPY: Wytyczne polityki-plan ciągły, który określa ogólną reakcję organizacji na pewien problem lub sytuację .Standardowa procedura działania-plan ciągły określający kroki jakie należy podjąć w określonych okolicznościach. Przepisy i regulaminy –plany ciągłe opisujące dokładnie sposób wykonania określonych czynności. INTEGRACJA DZIAŁAŃ W SYSTEMIE ERP: Zakupy( gospodarka materiałowa, sprzedaż, zarządzanie produkcją, księga zakupów, księga sprzedaży, księga główna)  Dokumentacja ma nam pozwolić na oszacowanie kosztów i rzeczywistych wydatków oraz dochodów: koszty bezpośrednie- robocizna oraz materiały. Kosztypośrednie-utrzymanieadministracji remonty. PRZEPŁYW MATERIAŁÓW I INFORMACJI ERP Pozycje materiałowe struktury konstrukcyjne technologie organizacja firmy, odwzorowanie przedsiębiorstwa, zarządzanie wykonaniem, zamówienia , przewodniki, koszty pobrań, dokumenty wysyłkowe, dostawcy, zakupy, składowanie, produkcja, sprzedaż, odbiorcy, Finansowanie i księgowość(faktury, bilanse, rachunek wyników, płynność płatnicza , budżetowanie, deklaracjeVAT, dokumenty bankowe, polecenia księgowania).ODWZOROWNIE PRZEDSIĘBIORSTWA. Pozycje materiałowe, struktury konstrukcyjne , technologie , organizacja,firmy. Są to informacje względnie stałe i charakteryzują parametry przedsiębiorstwa na wejściu. Przewodniki- obejmują plan obróbki, ilość wytwarzanych elementów, terminy oddania oraz limitów materiałowych. Faktury-dokumenty wysyłkowe, kwity pobrań, przewodniki, zamówienia. Płynność płatnicza-płynność finansowa produkcji, czy mamy wystarczającą ilość gotówki by zapłacić za usługi, dostarczony towar. Budżetowanie-nie stosowane w Polsce jedynie administracji. Jest to planowanie budżetu na przyszły rok. SCHEMAT IDEOWY FUNKCJONOWANIA SYSTEMU MRPII:Zarządzanie popytem i obsługa klienta, planowanie produkcji,   planowanie i finansowanie zdolności produkcyjnych oraz pozostałych zasobów, harmonogramowanie produkcji, planowanie potrzeb materiałowych, kontrola produkcji, kontrola zakupów, zarządzanie magazynami. PLANOWANIE POTRZEB MATERIAŁOWYCH: Komponenty  zużywane do produkcji mebli sa magazynowane w dwóch sytuacjach:- jako materiały wejściowe( materiały bezpośrednie i pomocnicze) na wprowadzenie po raz pierwszy do procesu wytwarzania.- w formie przedmiotów o różnym stopniu przetwarzania ( półwyrobów) w oczekiwaniu na ponowne włączenie się do kolejnych etapów procesu wytwarzania. ZAPOTRZEBOWANIE NA MATERIAŁY I CZĘŚCI : Niezależne na określoną pozycję magazynową komponentów jest ustalone  w oderwaniu od innych pozycji wielkości tego zapotrzebowania jest wiązana tylko z poziomem zapasów materiału dla którego zapotrzebowanie jest ustalone. Przebiega w dwóch metodach:-Stała wielkość zamówienia:zamówienia są realizowane w partiach o stałej wielkości są składowane w momencie gdy wielkość zapasów obniży się do poziomu zamówionego.-Stały okres dostaw: składowanie zamówienia odbywa się cyklicznie, każdorazowo po upływie stałego przedziału czasu. Zamówienia ilości mogą być zawsze takie same lub w takich rozmiarach aby został uzupełniony poziom do wcześnie określonej wielkości zpasu maksymalnego.

ZAPOTRZ.ZALEŻNE-PLAN.POTRZEB MAT.

zapotrzebowanie zależne odnosi się do sytuacji, w których decyzje o planowanych zakupach materiałów i części potrzebnych do prod. są podejmowane z uwzględnieniem wielkości zamówień na wyroby gotowe. W przypadku gdy zamówienia na wyroby gotowe napływają z często zmieniającym się natężeniem, to wyznaczenie zapotrzebowania wg stałej wielkości zamówienia lub stałego okresu dostaw może prowadzić do utrzymania zapasów składników przez zbyt długie okresy. W takich przypadkach niższe poziomy zapasów osiągnąć można w wyniku ustalania zapotrzebowania na mat. na podstawie zamówień (zleceń) na wyroby gotowe, czyli wyznaczania zapotrzeb. zależnego, ten sposób jest realizowany w metodzie planowania potrzeb materiałowych.

Zasady wyznaczania zapotrzeb.zależnego – metoda została opracowana pod koniec lat 60 jest przeznaczona do prod. dyskretnej oraz receptorowej. Stosowanie metody MRP wymaga danych dotyczących – gł. harmonogramu produkcji (określa planowaną wielkość prod. wyrobów gotowych); harmonogramu pracy komórek produkcyjnych lub cykli produkcyjnych części; struktury wyrobów gotowych; zapasów składników w magazynach; otwartych zleceń produkcyjnych i otwartych zleceń zakupów.

ZB = LW*KD*WM (lw- liczba wyrobów, wm – wspł. mat.)

ZN = ZB – ZM – DT (zm – zasoby magazynowe, dt – dostawy w toku)

SPOSOBY PROWADZENIA PROD.

- w zakładach meblarskich wyróżnia się 3 sposoby prowadzenia produkcji : na zamówienie; do magazyny części (elem. i podzespołów półfabrykatów)

Produkcja na zamówienie - oznacza, że od początku procesu wytwarzania mebli jednoznacznie jest określony odbiorca wyrobów. Etapy: zamówienia handlowe-plan prod. mebli- przyg. i powielanie dokumentacji prod. – zamówienia mat. i surowców-wytwarzanie elem- kompletowanie elem.- montaż mebli-wysyłka mebli. produkcja do mag. wyr. got. – plan prod. jest przygotowany na podstawie prognozy popytu na meble oraz stanu zapasów w mag. wyr. got. Napływające zamówienia są realizowane z mag. wyr. got.  na bieżąco o ile nie przekraczają ich stanów. Zmienność zapotrzebowania na meble jest kompensowana odpowiednik poziomem zapasów w mag. wyr. got.

Etapy: przew. popyt na meble – plan prod. elem. – przyg. i powielanie dokumentacji prod. – zamówienia mat. i surowców – wykonanie elem.- magazyn elem – montaż mebli – zamówienia handlowe – plan sprzedaży mebli – magazyn. wyr. got – wysyłka mebla.

ZAREJESTROWANIE FIRMY

-osoba fizyczna, spółka cywilna, firma która ma osobowość prawną (spółka akcyjna lub udziałowa).

Etapy rejestracji: złożenie wniosku w urzędzie gminy; wniosek zawiera nazwę firmy, rodzaj działalności, miejsce formy oraz datę rozpoczęcia działalności – złożenie wniosku w krajowym rejestrze sądowym; wniosek zawiera imiona wspólników, kapitał zakładowy, dowód współstanowienia organów funkcji, uwierzytelnione podpisy członków, umowa materialna

- Osoby fizyczne mogą również złożyć wniosek do KRS; koszt rejestracji wynosi 100 zł, zmiany wynoszą 50 zł.

- Organ ewidencyjny wydaje zaświadczenie w ciągu 14 dni. W Polsce działalność gospodarczą reguluje ustawa o działalności gosp. (lipiec 2004-swoboda działalności gosp. listopad 1999)

- Urząd statystyczny – REGON (rejestr gosp. narodowej) – zawiera on informacje o rodzaju prowadzonej działalności

-  Założenie konta bankowego, jeżeli działalność, którą prowadzimy tego wymaga. W przypadku gdy wartość zobowiązania lub należności przekracza 3000Euro – w przypadku gdy wartość przekroczy 1000Euro, jeżeli suma zobowiązań z poprzedniego miesiąca wynosi 10 tys. Euro.

Rachunek bankowy jest potrzebny przy prowadzeniu działalności na zasadach ogólnych

-Wyrobienie pieczątki. Zawiera ona nazwę i siedzibę firmy, nr regon oraz nip.

- Urząd Skarbowy – nadanie numeru NIP – wybranie formy opodatkowania naszych dochodów – wypełnieni wniosku o podatek VAT.

RODZAJE OPODATKOWAŃ : na zasadach ogólnych (skala progresywna) 19%;30%;40% - od wielkości dochodów. Na koniec roku wypełnia się PIT

- zryczałtowane formy opodatkowania – są  przywilejem firmy (ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, karta podatkowa)

Zaletą korzystania ze zryczałtowanych form opodatkowania jest znacznie ograniczony w porównaniu do opodatkowania na zasadach ogólnych obowiązek prowadzenia ewidencji i składania deklaracji i zeznań podatkowych.

- ryczałt mogą opłacać podatnicy którzy: uzyskali przychody z działalności gosp., prowadzonej wyłącznie samodzielnie; uzyskali wyłącznie przychody z działalności prowadzonej w formie spółki; rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej.

20% - przychody osiągane w zakresie wolnych zawodów – 10% - przychody ze sprzedaży nieruchomości – 8,5% - przychód z działalności usługowej – 9,5% - przychody z działalności wytwórczej, budownictwa  i transportu – 3% - przychody z działalności gastronomicznej.

Karta podatkowa – zwalnia z prowadzenia ksiąg, składania zeznań podatkowych, deklaracji o wysokości uzyskanego dochodu oraz wpłacania zaliczek na podatek dochodowy. Wysokość miesięcznej stawki karty podatkowej jest określona w tabeli dołączonej do ustawy i zależy od prowadzonej działalności

ZUS – minimalna składka to 700zł. Od momentu zatrudnienia lub założenia spółki należy zgłosić się w ciągu 7 dni do ZUS-u.

Urząd celny:  firmy, które obowiązuje akcyzaPaństwowa Inspekcja Pracy

WIARYGODNOŚĆ FIRMY

- renoma firmy : marka, uznanie produktu przez klienta, udziałw rynku, tradycje. – wypłacalność – umiejętność wypłacania potencjału.

- wiarygodność firmy ma znaczenie : przy udzielaniu kredytów i pożyczek, przy umowie leasingowej, w przypadku zawarcia umowy factoringowej, przy nabyciu papierów wartościowych, przy zamiarze połączenia 2 firm (fuzja firmy, konsolidacja formy, przejęcie firmy)

- należności nieściągalne: ich udział rośnie w zależności od kontrahentów, od ich wypłacalności.

Firmy starają się zabezpieczać poprzez ubezpieczenia i umowy factoringowe.

Sposoby sprawdzania wiarygodności :

- źródła info o firmach : Raporty Wywiadowi Gosp., Opinie Bankowej Info Kredytowej, Rejestr Przedsiębiorstw, Rejestr Niesolidnych dłużników, Ratingi, Rankingi, Prospekty Emisyjne, Memoranda Info., Źródła Info GPW, Wewn dane firmy, Prasa o tematyce gosp.

- dowiadujemy się czy firma w ogóle istnieje w KRS – Rejestr Przeds. Państwowych, Rejestr Handlowy, Rejestr Przeds. Zagranicznych, Rejestr Spółdzielni, Rejestr jednostek naukowo-badawczych, Rejestr izb rzemieślniczych i gosp, Rejestry towarzystw ubezp..

- info o długach firmy jeśli je posiada

- zasięg ogólnoświatowy - Rating jest narzędziem oceny wiarygodności kredytowej firm.

- firmy ratingowe – przedstawiaja info na temat prawdopodob. spłaty rat kredytów o odsetek. Przedstawia się za pomoca symboli i liter: A1 – b.wysoka wypłacalność – A3 – zadowalający st. wypł. – C – terminowa wypł. budzi wątpliwości – D – wątpliwa wyłacalność.

- dotyczy firm które chcą wyemitować papiery wartościowe lub je emitują. Firmy na rynku giełdowym

- memoranda info – dotyczy przedsiębiorstw uczestniczących w procesach pozagiełdowych. Zawiera info o źródłach finansowania

- najbardziej precyzyjnym źródłem jest jest zdobywanie info od kontrahenta. nieukrywanie danych może wskazywać na wypłacalność firmy.

FAKTORING:

- wykup faktur za określoną cenę, źródło uzupełniania kapitału finansowego

wg płatności : faktoring właściwy – z przejęciem przez faktora ryzyka wypłacalności dłużnika – faktoring niewłaściwy –  bez przejęcia ryzyka – factoring mieszany – z przejęciem delkredere do określonej kwoty, powyżej tej kwoty delkredere pozostaje u faktoranta

wg kryterium zapłaty przez faktora – przyspieszony – natychmiastowa płatność, firma otrzymuje od faktora zapłatę za wierzytelności w momencie przedstawienia faktury do wykupu – collection – zaliczkowanie wierzytelności – wymagalnaściowy – zapłata za wykupioną wierzytelność w terminie płatności przez dłużnika

wg zawiadomienia dłużnika - notyfikowany – zawiadomienie dłużnika natychmiast po zawarciu umowy – półotwarty – zawiadomienie dłużnika w momencie wezwania do zapłaty – tajny – dłużnik nie jest zawiadamiany

Faktoring exportowy i między narodowy :

exportowy – faktor jest w kraju faktoranta – importowy – faktor jest w kraju dłużnika – mieszany – faktor exportera i faktor importera

FUNKCJE FAKTORINGU:

administracyjna – badanie wiarygodności kredytowej dłużnika, prowadzenie rozliczeń z dłużnikami, inkaso należności, monitoring, ściąganie należności.

zabezpieczająca – przejęcie ryzyka wypłacalności dłużnika, pełne i częściowe

finansowania - zaliczkowanie wierzytelności, okres tolerancji, wykup wierzytelności na okres dłuższy, niż to wynika z terminu płatności na fakturze, możliwość dodatkowego kredytowania dla faktoranta i dla dłużnika.

EFEKT-TOWARZ.FAKTORINGOWI

odbiorca – możliwość uzyskania wyższych limitów kredytowych u dostawcy – faktorant – efekt racjonalizacji, poprawa płynności, wzrost samofinansowania, ograniczenie kosztów administracyjnych, zwiększenie obrotów, zmniejszenie ryzyka – dostawca faktoranta – poprawa płynności, zwiększenie wiarygodności.

WARUNKI FAKTORINGU:

- należy dostarczyć odpowiednie dokumenty finansowe, bilans, rachunek wyników, liczba odbiorców, sfera rozliczeniowa z klientami – sytuacja finansowa nie może być zła, musi być zdolność kredytowa – firmy muszą współpracować, nie może być między nimi wierzytelności – rachunek faktoranta – termin wykupu wierzytelności – ograniczenia kwotowe wierzytelności – wierzytelności do 1 klienta nie mogą przekraczać danego progu finansowego.

FAKROTING W POLSCE:

zaczął się rozwijać w latach 1995, bardzo szybko się rozwija, w ostatnich 10 latach wzrósł od 0 do 14 mld PLN w 2005r.

factoring świadczą – banki, firmy wyspecjalizowane w obsłudze należności

usługi  - prowadzenie rozliczeń, inkaso wierzytelności, windykacja przeterminowanych należności

udział faktorów w rynku: - Pekso factoring 16%, ING Commercial Finance 24%, Polfactor 22%, GMAC Commercial Finance 13%, Arvato Services Polska 5%, BZ WBK Faktor 6%, Bibby Factors Polska 3%, Eurofaktor 2%.

rentowność firm faktoringowych bardzo wzrosła. Obsługują 1500 firm (2%PKB).

VENTURE CAPITAL:

kapitał obcy inwestowany w firmie na określony okres (3-7lat), w zamian za to firma musi podzielić się udziałami i po  określonym czasie następuje reinwestycja. Jest ustawiony na firmy, które nie mogą otrzymać kredytu bankowego i firmy, które rokuja dobry rozwoj.

kapitał ryzyka - kapitał inwestowany w przedsiębiorstwa na okres (3-7lat) dostarczany przez indywidualnych inwestorów lub specjalistyczne firmy.

wymagania: przedsięwzięcia o ponadprzeciętnym potencjale wzrostu, przedsiębiorczy zarząd, gotowy do do udzielenia informacji, akceptacja współuczestnictwa inwestora w sprawowaniu kontroli nad firmą, firma posiada uporządkowane i przemyślane wymagania kapitałowe, istnieje możliwość kolejnych etapów finansowania, istnieje możliwość wprowadzenia spółki na rynek publiczny, duży i szybko roznący rynek

zalety: dostępność na róznym etapie rozwoju, brak konieczności spłaty, brak kosztów finansowych, zrozumienie zagrożeń prowadzenia działalności i ryzyka kapitałowego, możliwość szybkiego rozwoju firmy.

wady: podzielenie się kontrola nad firmą, inwestor posiada znaczny udział w kapitale firmy, długi okres przygotowawczy przed finansowaniem, inwestor musi mieć wysokie prawdopodobieństwo możliwości sprzedania swoich udziałów.

kto zakłada: osoby indywidualne, przedsiębiorstwa, banki, tow. bezp.., instytucje publiczne.

FAZY FINANSOWANIA VENTURE:

- faza początkowa – założenie firmy, rozwinięcie koncepcji produktu – faza startu - rozwój istniejącego produktu, wprowadzenie go na rynek - faza wczesnego rozwoju – rozszerzenie zdolności produkcyjnych i zwiększenie sprzedaży produktu już wprowadzonego na rynek – faraz rozwoju firmy o określonej pozycji na rynku – rozwój nowego produktu lub rynku, zapewnienie kapitału obrotowego dla przyspieszenia wzrostu i dalszego rozszerzenia działalności – sanacja - finansowanie reorganizacji lub ratunku firmy – wykup przez zarząd - wykupienie przez zarząd danej firmy jej całości lub części od akcjonariuszy.

DOKUMENTACJA DO VENTURE:

proces rozpoczyna się podpisania listu inwestycyjnego. Podstawowym dokumentem jaki należy przedstawić jest biznes plan przedsięwzięcia zawierający następujące elementy: analiza rynku i prognoza sprzedaży, opis przedsięwzięcia, finansowanie, plan marketingowy, organizacyjny i finansowy

WYJŚCIE VENTURE Z INWESTYCJI:

po kilku latach, gdy firma rozwinie się zgodnie z oczekiwaniami fundusz przystępuje do wyjścia ze spółki. zależnie od polityki funduszu, branży i charakteru spółki oraz sytuacji na rynku, następuje to zwykle po 3-7 latach. Sposób wyjścia jest uzgodniony podczas początkowych negocjacji i może oznaczać emisję akcji na rynku publicznym, pozyskanie inwestora branżowego lub innej instytucji finansowej, wykupieniu akcji przez pozostałych udziałowców i realizuje zysk. Ostatecznie fundusz opuszcza spółkę i realizuje zysk. Pozostali udziałowcy mogą wtedy także ocenić jak wzrosła wartość ich udziałów.

PRZESZKODY ROZWOJU VENTURE W POLSCE:

niedostateczny rozwój infrastruktury (telekomunikacja , transport), wysoli stopień ingerencji państwa w procesy gospodarcze, wysoki stopień uznaniowości urzędników, niestabilne przepisy podatkowe i wysokie podatki, niskie kwalifikacji menedżmentu wielu przedsiębiorstw, silna pozycja związków zawodowych.

RÓZNE FORMY KURSU WALUT:

bezpośrednia – ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin