1987
Słowniczek ważniejszych określeń prawniczych używanych w książce
Biegły — specjalista wypowiadający w sprawie opinię, wymagającą wiedzy fachowej
Decyzja administracyjna — wiążące rozstrzygnięcie sprawy podejmowane przez organ administracyjny w formie określonej przepisami prawa
Decyzja administracyjna ostateczna — decyzja nie zaskarżalna już odwołaniem, podlegająca wykonaniu
Dokument urzędowy — wszelki pisemny dowód w sprawie wydany przez odpowiedni organ państwowy
Dowód — środek dowodzenia przekonywający o istnieniu (nieistnieniu) faktów; dowodem są zeznania świadków, dokumenty
Egzekucja administracyjna — zapewnienie przez organ administracyjny przymusowego wykonania obowiązków ustanowionych decyzją albo wprost przepisem prawa
Interes prawny — prawem określone uprawnienie, o które można się ubiegać w postępowaniu administracyjnym
Koszty postępowania — łączna kwota opłat i innych wydatków ponoszonych w postępowaniu przez organ administracyjny oraz przez uczestników postępowania
Odwołanie — środek zaskarżenia nieostatecznej decyzji administracyjnej do organu wyższego stopnia
Oględziny — środek dowodowy polegający na bezpośrednim zapoznaniu się z rzeczą, nieruchomością
Organ administracyjny naczelny (centralny) — organ będący najwyższą instancją w sprawie administracyjnej (minister, kierownik centralnego urzędu), wydający ostateczną decyzję
Organ administracyjny wyższego stopnia — organ znajdujący się o szczebel wyżej w strukturze administracji
Osoba fizyczna — człowiek jako podmiot praw i obowiązków ustanowionych przepisami prawa, decyzjami administracyjnymi
Osoba prawna — organizacja mogąca samodzielnie rozporządzać swoimi sprawami majątkowymi
Pełnomocnik strony — każda osoba fizyczna wybrana przez
stronę do zastępowania jej w postępowaniu
Podstawa prawna decyzji — przepis prawny pozwalający na rozstrzygnięcie sprawy decyzją administracyjną
Postanowienie — rozstrzygnięcie podejmowane w sprawie administracyjnej dotyczące czynności procesowych
Przedstawiciel strony — osoba fizyczna zastępująca stronę w czynnościach postępowania wyznaczona przez sąd albo ustanowiona w tym charakterze przez przepis prawa
Przywrócenie terminu — pozwolenie na skuteczne wykonanie czynności, która z przyczyn losowych nie była wykonana w terminie, przez uczestnika postępowania
Rozprawa — forma organizacyjna postępowania dowodowego zapewniająca zebranie razem wszystkich uczestników postępowania celem wyjaśnienia okoliczności sprawy
Rygor natychmiastowej wykonalności decyzji — klauzula dodana do decyzji, nakazująca, jej wykonanie, pomimo możliwości odwołania się od tej decyzji
Skarga — odformalizowany środek wyrażenia niezadowolenia z działania organów państwowych lub organizacji społecznych, przysługujący obywatelom i organizacjom społecznym
Skarga do sądu administracyjnego — środek zaskarżenia niezgodnej z prawem ostatecznej decyzji (albo niewydania decyzji w przewidzianym prawem terminie)
Sprzeciw prokuratora — środek zaskarżenia decyzji ostatecznej będący formą kontroli zgodności z prawem działań administracji
Strona postępowania — osoba, której praw lub obowiązków dotyczy postępowanie administracyjne
Świadek — każdy człowiek wiedzący o okolicznościach sprawy, mający obowiązek składania w niej zeznań
Termin — albo jest nim konkretna data, w której trzeba dokonać czynności, albo jest to upływ czasu liczony w dniach, tygodniach, miesiącach i latach
Ugoda — porozumienie stron postępowania, skontrolowane i zatwierdzone przez organ administracyjny, kończące sprawę
Umorzenie postępowania — zakończenie postępowania bezprzedmiotowego, czyli takiego, w którym nie można rozstrzygnąć o istocie sprawy
Właściwość organu administracyjnego — wynikający z przepisów prawnych zakres działania obejmujący określone sprawy (właściwość rzeczowa) powstające na obszarze gminy, miasta, województwa (właściwość miejscowa)
Wniosek — postulat ulepszenia organizacji lub pracy organów państwowych lub społecznych zgłoszony przez obywatela lub przez organizację społeczną
Wpis od skargi do sądu administracyjnego — opłata sądowa obowiązkowa wnoszona wraz ze skargą albo w wysokości stałej, albo zależnej od wartości przedmiotów sporu
Wznowienie postępowania — powtórzenie czynności postępowania administracyjnego zakończonego ostatecznie decyzją, po ujawnieniu poważnych wad tego, postępowania Zaświadczenie — rodzaj dokumentu stwierdzającego fakty,
uprawnienia lub obowiązki w sposób urzędowy
Zawieszenie postępowania — przerwanie czynności postępowania i zatrzymanie biegu terminów spowodowane przeszkodami określonymi przez przepisy prawa
Zażalenie — środek zaskarżenia postanowienia do organu administracyjnego wyższego stopnia
Zdolność do czynności prawnych - uprawnienie do samodzielnego dokonywania i ze skutkiem prawnym wszystkich czynności postępowania w sprawie
Zdolność prawna - nabywana z chwilą urodzenia się człowieka możność uzyskiwania uprawnień oraz przyjmowania obowiązków
Administracja państwowa wydaje rocznie kilka milionów decyzji administracyjnych. Liczba tych decyzji jest szacowana .na około 8,5 miliona rocznie. Każda z tych decyzji dotyczy sprawy administracyjnej o różnym stopniu zawiłości. W niektórych sprawach wystarczy jedna decyzja, która ją rozstrzygnie ostatecznie, a w innych znów tych decyzji trzeba wydać kilka, gdyż pierwsze rozstrzygnięcie budzi wątpliwości, niezadowolenie. Od tych kilku milionów decyzji wnosi się w ciągu roku 'od 50 do 60 tyś. odwołań. Do Naczelnego Sądu Administracyjnego ostatnio wpłynęło w ciągu roku 12,5 tyś. skarg na decyzje administracyjne. Nieco ponad 1/3 skarg okazała się uzasadniona i Naczelny Sąd Administracyjny uchylił decyzje zaskarżone.
Z tych niewielu danych liczbowych widać, że przeważająca większość spraw jest załatwiana pierwszą decyzją. Tylko w ponad pół procenta spraw administracyjnych wnosi się odwołania, będące wyrazem niezadowolenia. Do sądu administracyjnego trafia nieco ponad jedną dziesiątą procenta spraw, a w setnych procenta wszystkich decyzji wydanych w kraju trzeba liczyć przypadki, w których sąd ten decyzję uchylił, bo była niezgodna z prawem. Można więc powiedzieć, że administracja działa dobrze, a jej decyzje nie wzbudzają niezadowolenia. Jednakże nie można pominąć i tego spostrzeżenia, że jedna sprawa administracyjna załatwiona źle, bezdusznie, opieszale czy niepraworządnie bardziej wpływa na opinię o pracy administracji i jej urzędników niż sto spraw załatwionych dobrze i szybko. Jedna ludzka krzywda. bardziej jest widoczna niż ileś spraw rozstrzygniętych spokojnie i bez rozgłosu. A przecież można spowodować to, że tych spraw przykrych, przypadków złego działania nie będzie, a w najgorszym razie będzie można krzywdy naprawić, wynagrodzić szkody, uchylić niesprawiedliwą decyzję. Temu zadaniu ma służyć działanie szeregu organów kontroli administracji, przepisy dotyczące odwołań, skarg, zażaleń, liczne przepisy dotyczące postępowania przed wydaniem decyzji, dające obywatelom różne uprawnienia. Aparat kontroli musi być wprawiony w ruch, ażeby spełnił swoje zadanie. Często podejmuje on kontrole z własnej inicjatywy, ale również potrzebne są działania obywatela, jego wnioski lub skargi, gdyż przy tej liczbie wydawanych rocznie decyzji nie można ich wszystkich zbadać. Konieczna jest inicjatywa obywatela i przepisy otwierają jej szeroko drogę.
Każda z tych ponad ośmiu milionów decyzji dotyczy sprawy administracyjnej, która dla ubiegającego się o decyzję obywatela jest jedyna i niepowtarzalna, bywa jego „oczkiem w głowie". Dla organu administracyjnego jest ona jednak niestety tylko jedną z wielu tysięcy spraw administracyjnych rozpatrywanych w roku. Z tego też względu konieczna jest inicjatywa zainteresowanego, bo on w końcu będzie zawsze dbał najlepiej o swój interes, poszuka tych okoliczności, które są dla niego przychylne, będzie on czujnym kontrolerem czynności organu administracyjnego. W ten sposób można unikać różnych błędów w działaniu administracji, bo wbrew „urzędowej rutynie", która sama się wciska, gdy jest dużo spraw do załatwienia, można wskazać na szczególne okoliczności tej określonej sprawy. A przepisy prawne stwarzają szerokie możliwości takiego aktywnego udziału w postępowaniu dotyczącym sprawy administracyjnej. Przepisy dotyczące postępowania administracyjnego są tak opracowane, że ułatwiają współpracę z organem administracyjnym, chronią interes obywatela w tym postępowaniu, wymagając od organu administracyjnego stałego czuwania nad tym, ażeby nie naruszyć ani interesu społecznego, ani słusznego interesu obywatela.
Organ administracyjny ma obowiązek czuwać nad tym, ażeby każdy uczestnik postępowania znał swoje podstawowe uprawnienia, aby żaden z nich nie poniósł szkody z powodu nieznajomości prawa. Nie znaczy to, że organ ten musi być adwokatem każdego uczestnika postępowania. Musi on jednak być przewodnikiem w trudniejszych sytuacjach, ma on obowiązek udzielenia wszystkich niezbędnych informacji o obowiązujących przepisach dotyczących sprawy. W dziedzinie działania administracji państwowej obowiązuje tak wiele przepisów prawnych, że nie można wymagać ich znajomości przez każdego obywatela; z tego względu na organie administracji spoczywa wiele obowiązków dotyczących informowania o przepisach prawnych, kierowania podań do właściwych organów, zamieszczania w swoich pismach i decyzjach różnych wyjaśnień i pouczeń. Z tych uprawnień łatwiej można korzystać mając ogólną orientację w głównych postanowieniach przepisów prawnych regulujących postępowanie administracyjne.
Przeważająca liczba spraw administracyjnych jest rozpatrywana w postępowaniu, które zostało uregulowane przepisami ustawy z 14 kwietnia 1960 r. — kodeks postępowania administracyjnego. Ustawa ta była kilka razy zmieniana, szczególnie duża zmiana nastąpiła w 1980 r. Po tej zmianie został ogłoszony tzw. tekst jednolity, czyli opublikowano tekst ustawy uwzględniający wszystkie wcześniejsze zmiany z jednolitą numeracją artykułów i paragrafów. Ten tekst jednolity został ogłoszony w Dzienniku Ustaw Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (w skrócie podaje się w aktach prawnych, w pismach urzędowych oraz w decyzjach jako: Dz.U.) z 1980 r., Nr 9, póz. 26. Kodeks postępowania administracyjnego był jeszcze zmieniany kilka razy; ostatnia zmiana została opublikowana w 1986 r. i zawiera ją art. l 'ustawy z 19 grudnia 1986 r. (Dz.U. Nr 47, póz. 228), który wymienia też wszystkie numery i pozycje Dziennika Ustaw, pod którymi ogłoszono .zmiany tekstu ustawy, dokonane w latach 1980—1986.
Kodeks postępowania administracyjnego reguluje postępowanie w sprawach administracyjnych, kończących się wydaniem decyzji administracyjnej (nazywanej w przepisach różnie: decyzja, zezwolenie, pozwolenie, przydział itp.). Przepisy kodeksu dotyczą od 1981 r. postępowania w sprawach podatkowych, a także — w dużo szerszym niż dawniej zakresie — postępowania w sprawach ubezpieczeń społecznych, zaopatrzeń rentowych i emerytalnych, z funduszu alimentacyjnego. Kodeks zawiera przepisy o postępowaniu przy wydawaniu zaświadczeń. Reguluje on też podstawowe zasady postępowania przed Naczelnym Sądem Administracyjnym przy rozpoznawaniu skarg na niezgodność decyzji administracyjnych z prawem. W kodeksie tym są również przepisy o postępowaniu w sprawach skarg i wniosków, będących środkiem społecznej, obywatelskiej kontroli działania organów państwowych i organów organizacji społecznych. Można wobec tego powiedzieć, że jest to kodeks wielu postępowań, wśród których zasadnicze znaczenie ma postępowanie w indywidualnych sprawach administracyjnych, kończących się wydaniem decyzji administracyjnej.
Kodeks postępowania administracyjnego stosuje się w tak dużej liczbie różnych spraw administracyjnych, że nie jest możliwe ich wyliczenie. Trzeba raczej postąpić odwrotnie — wymienić należy sprawy, w których nie stosuje się przepisów tego kodeksu, a obowiązują w nich odrębne przepisy prawne. Takimi dziedzinami spraw wyłączonych spod mocy obowiązującej kodeksu są sprawy: arbitrażowe;
karne skarbowe; powszechnego obowiązku obrony kraju; rozpatrywane przez organy administracji wojskowej; odpowiedzialności dyscyplinarnej; rozpatrywane przez działające za granicą urzędy konsularne i przedstawicielstwa dyplomatyczne.
Sprawy arbitrażowe są rozpatrywane przez komisje arbitrażowe na podstawie ustawy z 23 października 1975 r. o Państwowym Arbitrażu Gospodarczym (Dz.U. Nr 34, póz. 183) i jest to zupełnie odrębna dziedzina sporów majątkowych pomiędzy jednostkami gospodarczymi. W sprawach karnych skarbowych, tzn. o przestępstwa i wykroczenia skarbowe, rozpatrywane przez sądy i niektóre organy administracyjne, stosuje się ustawę z 26 października 1971 r. karną skarbową (tekst jednolity ogłoszony w 1984 r. — Dz.U. Nr 22, póz. 103). W sprawach powszechnego obowiązku obrony kraju aktem prawnym podstawowym jest ustawa z 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony PRL (tekst jednolity — Dz.U. z 1984 r., Nr 7, póz. 31), do którego wydano kilka rozporządzeń wykonawczych, a poza tym obowiązują jeszcze ustawy szczegółowe, jak np. dotycząca zakwaterowania Sił Zbrojnych (ustawa z 1976 r., — Dz.U. Nr 19, póz. 121), o dyscyplinie wojskowej i odpowiedzialności za jej naruszenie (ustawa z 1963 r., tekst jednolity — Dz.U. z 1977 r., Nr 23, póz. 101), czy też dekret z 1951 r. o obszarach szczególnie ważnych dla obrony kraju (dekret z mocą ustawy — Dz.U. Nr 46, póz. 341). Postępowanie przed organami administracji wojskowej jest uregulowane szeregiem ustaw, zarządzeń, rozkazów i regulaminów dotyczących żołnierzy zawodowych i w czynnej służbie wojskowej oraz pracowników cywilnych wojska. Podobna jest sytuacja, gdy chodzi o postępowanie dyscyplinarne, gdyż odpowiedzialność dyscyplinarna jest uregulowana przez ...
dawid_kowalski1