Plan wynikowy pracy dydaktyczno- wychowawczej dla dzieci 3-4 letnich
LUTY
Tematyka:
I „Sporty zimowe”
II „Będę dobrym dyżurnym”
Obszary edukacyjne:
I. Obszar edukacji społeczno- moralnej
· Pełnienie doraźnych i jednodniowych dyżurów przy sprzątaniu zabawek, kredek.
· Słuchanie starszych kolegów pełniących dyżur w grupie, podporządkowanie się ich poleceniom i uwagom.
· Pomaganie nauczycielce w rozkładaniu przyborów i pomocy do zajęć, zawieszaniu tablic graficznych, obrazków.
· Nabywanie umiejętności kolejnego wypowiadania się podczas rozmów z całą grupą, uczenie się słuchania innych kolegów
II. Obszar edukacji w zakresie mowy i myślenia
· Nabywanie odwagi i umiejętności wypowiadania własnych myśli w kontaktach zespołowych: w konkretnych sytuacjach życia codziennego.
· Uczestniczenie w zajęciach zmierzających do rozwijania procesów poznawczych.
· Rozwiązywanie prostych zagadek o bliskich, znanych przedmiotach.
· Słuchanie krótkich utworów literackich o treściach bliskich dzieciom ilustrowanych obrazkami.
· Odczytywanie treści obrazka i opowiadanie, co dzieje się na obrazku.
· Uczenie się budowania poprawnych, prostych i zrozumiałych zdań.
· Wykonywanie łatwych ćwiczeń mięśni narządów mowy.
· Wykonywanie ćwiczeń oddechowych: wdech, szybki i głęboki przez nos i deeługi, powolny wydech ustami.
III. Obszar edukacji matematycznej
· Posługiwanie się pojęciem para przy określaniu zbioru dwuelementowego (wykorzystanie okazów naturalnych- para łyżew).
· Posługiwanie się liczebnikami głównymi w zakresie 3.
· Porównywanie liczebności zbioru (o jeden mniej, o jeden więcej, równo), sprawdzanie poprzez przyporządkowanie po jednym elemencie z każdego zbioru.
· Poznawanie i tworzenie zbiorów według jednego określonego kryterium, np. przydatności.
IV. Obszar edukacji zdrowotnej
· Informowanie nauczycielki o złym samopoczuciu, skaleczeniu czy określonej dolegliwości.
· Przestrzeganie zakazu poruszania się po drogach bez opieki dorosłych.
· Opanowanie umiejętności samodzielnego i kulturalnego jedzenia:
- prawidłowe posługiwanie się łyżką,
- posługiwanie się zwrotami grzecznościowymi: dziękuję, proszę, smacznego,
- przestrzeganie zakazu zbliżania się i dotykania naczyń z gorącymi potrawami.
V. Obszar edukacji kulturowo- estetycznej
· Rwanie bibuły na małe kawałki- próby formowania kulek z bibuły
· Rysowanie kredkami ołówkowymi.
· Lepienie z masy solnej całymi dłońmi i palcami.
· Malowanie farbami plakatowymi przy pomocy pędzelka oraz palców: rozwijanie wyobraźni, ekspresji śmiałości i płynności ruchów.
· Próby nazywania swoich wytworów lub treści w nich zawartych.
· Próby oceny swych wytworów.
· Przyzwyczajenie do prawidłowego trzymania narzędzia malarskiego i rysunkowego.
VI. Obszar edukacji muzycznej
· Wysłuchiwanie i rozróżnianie dźwięków otoczenia.
· Słuchanie piosenek z tekstem o treści zrozumiałej dla dzieci.
· Układanie rymów do wyrazów: nogi, boki, maluchy, itd.
· Słuchanie piosenki ze zmianą artykulacyjną- straccato oraz legato- reagowanie ruchem na zmianę,
· Udział z zabawach ćwiczących prawidłowe oddychanie.
· Wykonywanie ćwiczeń rytmicznych w oparciu o piosenki.
· Nabywanie swobody w ruchowej wypowiedzi inspirowanej tekstem.
VII. Obszar edukacji w zakresie przygotowania do pisania i czytania
· Wykonywanie prostych czynności samoobsługowych związanych z jedzeniem.
· Systematyczny udział w zabawach ruchowych.
· Słuchowe odróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej.
· Słuchanie i rozumienie prawidłowej mowy dorosłych.
Zestaw zabaw ruchowych nr 11 w/g K. Wlaźnik
Zabawy ruchowe:
· Z elementem biegu „Przynieś woreczek”
· Z elementem czworakowania „Coś ty kotku chciał?”.
· Z elementem równowagi „Wejdź na taboret”.
· Zabawa orientacyjno- porządkowa „Grzechotki”
Zabawy dydaktyczne:
· „Jaka to zabawka?”- utrwalenie kształtów kilku znanych już uprzednio zabawek.
· „Proszę okazać bilet!”- utrwalenie znajomości barw- czerwonej, niebieskiej, zielonej i żółtej.
Zabawy ortofoniczne:
· „Powiedz, co schowaliśmy”- ćwiczenie mięśni narządów mowy na przez powtarzanie głoski k, ćwiczenie spostrzegawczości.
· „Jak Mruczek uczył się pływać”- ćwiczenie mięśni narządów mowy na samogłosce a, dwugłosce au, tyłu języka na spółgłoskach k i h.
Zabawy oddechowe- „Bombelkowa muzyka”- rozwijanie pojemności płuc- prawidłowy wdech nosem i powolny wydech ustami.
TEMATY KOMPLEKS-OWE
DATA
TEMATY
CEL PODSTAWOWY
CELE OPERACYJNE
S
P
O
R
T
Y
Z
I
M
W
E
1.02.2008r
piątek
„Sporty zimowe”- praca z obrazkiem
· Zapoznanie dzieci ze sportami, jakie możemy uprawiać w czasie zimy,
· Ukazanie dyscyplin sportowych biorących udział w Zimowych Igrzyskach Olimpijskich,
· Ukazanie użyteczności uprawiania sportu- dobra kondycja, samopoczucie, zdrowie,
· Próba odpowiedzi na pytania: „Czy uprawiasz jakieś sporty zimowe?”,
· Nabywanie umiejętności kolejnego wypowiadania się podczas rozmów z całą grupą, uczenie się słuchania swoich kolegów
· Poznaje spoty, jakie można uprawiać w czasie zimy,
· Poznaje dyscypliny sportowe zaliczane do konkurencji biorących udział w Zimowych Igrzyskach Olimpijskich,
· Rozumie konieczność uprawiania sportu,
· Próbuje odpowiedzieć na pytanie „Czy uprawiasz jakieś sporty zimowe?”,
· Kolejno wypowiada się podczas rozmów z całą grupą, uczy się słuchania swoich kolegów.
B
Ę
D
Ż
U
N
...
justyna.k62