Mgr Andżelika Leja.doc

(159 KB) Pobierz
Mgr Andżelika Leja

Mgr Andżelika Leja

Radio RMF Kraków

System ochrony prawnej praw jednostki w Unii Europejskiej

Uwagi wstępne

Kwestia dotycząca praw człowieka i ich ochrony pojawiła się w prawie międzynarodowym

po drugiej wojnie światowej. Wcześniej prawa człowieka były

domeną stosunków wewnętrznych między państwem a ludnością, z reguły obywatelami.

Idea takich praw powstała jako koncepcja filozoficzna, nierozdzielnie

łączona z ideami demokracji oraz trójpodziałem władz, który gwarantuje realizację

tych idei1.

Punktem zwrotnym w usystematyzowaniu praw podstawowych było przyjęcie

w formie uroczystej Deklaracji podczas szczytu w Nicei w 2000 r., Karty

Praw Podstawowych, która mimo swego niewiążącego charakteru, stała się

„kamieniem węgielnym” Traktatu Ustanawiającego Konstytucję dla Europy. Na

uwagę zasługuje również fakt, że KPP do zbioru praw podstawowych zalicza

zasady służące ochronie praw jednostki w ramach struktur Unii Europejskiej,

wymieniając w ich gronie jako jedną z podstawowych – zasadę prawa do sądu,

a także gwarantując jednostce możliwości korzystania ze środków procesowych

w ramach struktur UE/Wspólnot.

Prawo do sądu jako podstawowe prawo jednostki

Jak wspomniałam, za podstawowe prawo jednostki uważa się prawo do sądu,

a jednocześnie za ważny element demokratycznego państwa prawnego. Prawo

do sądu pozostaje w ścisłym związku z ochroną wolności i praw oraz poszukiwaniem

środków dla skutecznej ich realizacji2.

1 M. Perkowski, Ludzki wymiar integracji europejskiej, [w:] Integracja Europejska, wprowadzenie,

Warszawa 2002, s. 340–341.

2 J . Gołańczyński, A. Krzywonos, Prawo do sądu, [w:] Prawa i wolności obywatelskie w Konstytucji

RP, B. Banaszak, A. Preisner (red.), Warszawa 2002, s. 743.

568 Andżelika Leja

Zasada prawa do sądu jako naczelna zasada wymiaru sprawiedliwości wywodzi

się z generalnej zasady konstytucyjnej, stwierdzającej, że Rzeczpospolita

Polska jest demokratycznym państwem prawnym (art. 2 Konstytucji RP ) i jest

statuowana wprost w art. 45 ust. 1 Konstytucji RP , według którego: Każdy ma

prawo do sprawiedliwego i jawnego rozpatrzenia sprawy bez nieuzasadnionej

zwłoki przez właściwy, niezależny, bezstronny i niezawisły sąd.

Z drugiej strony owa zasada wyrażona jest również w art. 6 Konwencji

o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, według którego każdy

ma prawo do sprawiedliwego i publicznego rozpatrzenia jego sprawy w rozsądnym

terminie przez niezawisły i bezstronny sąd ustanowiony ustawą, przy

rozstrzyganiu o jego prawach i obowiązkach o charakterze cywilnym3.

Na ową zasadę powołuje się również Karta Praw Podstawowych w rozdziale

VI w art. 47, który brzmi: Każda osoba, której prawa i wolności zagwarantowane

przez prawo Unii zostały naruszone, ma prawo do złożenia w sądzie skutecznego

środka prawnego (…) Każda osoba ma prawo, by jej sprawa została

rozpatrzona przez ustanowiony wcześniej ustawą, niezawisły i bezstronny sąd,

w odpowiednim terminie i w uczciwym jawnym, postępowaniu.

Art. 47 Karty Praw Podstawowych znajduje swe podstawy w orzecznictwie

Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Prawo to obejmuje również prawo do

skutecznego środka odwoławczego, który ETS stworzył na podstawie swych wyroków

oraz bezstronnego sądu jako konsekwencje utworzenia Wspólnoty prawa.

Ust. 2 art. 47 Karty jest pochodną art. 6 ust. 1 EKPCz. Artykuł ten jest zgodny

z orzecznictwem ETS oraz zasadami konstytucyjnymi państw członkowskich4.

Na przedmiotową zasadę powołuje się również w tytule VI, Artykuł II – 107

Projekt Traktatu Ustanawiającego Konstytucję dla Europy. Brzmi on w następujący

sposób: Każda osoba, której prawa i wolności zagwarantowane przez prawo

Unii zostały naruszone, ma prawo do skutecznego środka prawnego przed

sądem, zgodnie z warunkami przewidzianymi w niniejszym artykule. Każda osoba

ma prawo do sprawiedliwego i jawnego rozpatrzenia jej sprawy w rozsądnym

terminie przez niezawisły i bezstronny sąd ustanowiony uprzednio na mocy

ustawy. Każda osoba ma możliwość uzyskania porady prawnej, skorzystania

z pomocy obrońcy i przedstawiciela5.

Zasada prawa do sądu jest realizowana zarówno przez przepisy prawa materialnego,

procesowego oraz przez strukturę wymiaru sprawiedliwości. Zasada ta

sprowadza się do uprawnienia przysługującego każdemu podmiotowi prawa do

uzyskania ochrony jego praw podmiotowych w drodze postępowania sądowego

3 A . Zieliński, Postępowanie cywilne. Kompendium, Warszawa 2000, s. 16.

4 S . Hambura, M. Muszyński, Karta Praw Podstawowych. Komentarz, Bielsko-Biała 2001,

s. 187.

5 Http://europa.eu.int/eur-lex/lex/JO Html.do?uri=OJ :C:2004:310:SO M:PL :HTML.

System och rony prawnej praw jednostki w Unii Eu ropejskiej 569

przeprowadzonego w odpowiedniej formie, zapewniającej bezstronność i prawo

przedstawiania swojego stanowiska6.

Na gruncie postępowania cywilnego omawiana zasada oznacza, że państwo

ma obowiązek zapewnić każdej jednostce skuteczną możliwość skierowania

swojej sprawy na drogę postępowania cywilnego.

Należy podkreślić, że prawo do rzetelnego procesu sądowego zajmuje tak

ważne miejsce, iż nie jest dopuszczalna, pod reżimem zasady rządów prawa,

jakakolwiek wykładnia ścieśniająca to prawo. Prawo do sądu oznacza też

obowiązek sądów rozpoznawania spraw skierowanych na drogę postępowania

cywilnego w rozsądnym terminie. Chodzi o to, aby żaden obywatel nie oczekiwał

nadmiernie na rozpoznanie i zakończenie jego sprawy. Jedną z barier, które

mogą skutecznie przeciwdziałać zasadzie prawa do sądu są wysokie koszty

sądowe. Mogą one bowiem uniemożliwić stronie gorzej sytuowanej materialnie,

wniesienie swojej sprawy do sądu celem jej rozpoznania i wydania orzeczenia

sądowego. W takich sytuacjach nie tylko prawem, ale i obowiązkiem

sądu jest – w zależności od okoliczności – całkowite lub częściowe zwolnienie

strony od obowiązku ponoszenia kosztów sądowych, a nawet ustanowienia

dla takiej strony obrońcy z urzędu w osobie adwokata lub radcy prawnego.

Podkreślenia wymaga obowiązek sądu, gdyż w świetle zasady prawa do sądu

wywodzącej się z art. 2 Konstytucji RP i statuowanej w art. 45 ust. 1 Konstytucji

oraz art. 6 Konwencji, niedopuszczalna jest w tym względzie jakakolwiek

dowolność.

Kodeks postępowania cywilnego w art. 111 i nast. normuje instytucję zwolnienia

od kosztów sądowych. Właściwe stosowanie tej instytucji jest ściśle związane

z zasadą prawa do sądu7.

Formuła prawa do sądu nie jest jedyną, jaką można spotkać w literaturze

przedmiotu. Oprócz niej występują inne wyrażenia takie jak prawo do wymiaru

sprawiedliwości, prawo do drogi sądowej, prawo do sprawiedliwego procesu

sądowego i prawo do powództwa obrony przed sądem oraz prawo do ochrony

prawnej.

Zakres podmiotowy zasady prawa do sądu został określony szeroko i jest

wyznaczany przez termin „każdy”, który odnosi się do praw człowieka, a nie

obywatela. Potwierdzeniem powszechnego dostępu do sądu jest stanowisko TK

w orzeczeniu z 25 lutego 1992 r., w którym wyrażony został pogląd, że z zasady

wymiaru sprawiedliwości oraz demokratycznego państwa prawnego wprowadzić

należy zasadę prawa do sądu obywateli i innych podmiotów występujących

w obrocie prawnym. Oznacza to, że uprawnienie to przysługuje osobom fizycz-

6 J . Gołaczyński, A. Krzywonos, Prawo..., wyd. cyt., s. 730.

7 A . Zieliński, Postępowanie cywilne. Kompendium, Warszawa 2000, s. 16.

570 Andżelika Leja

nym (obywatelom polskim, cudzoziemcom, bezpaństwowcom), a także osobom

prawa publicznego i gospodarczego, czyli wszystkim podmiotom występującym

w obrocie prawnym.

Prawo do sądu znalazło swoje miejsce we wszystkich podstawowych konwencjach

dotyczących praw człowieka, Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka

z 1948 r., Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności

z 1950 r., w Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych

z 1966 r. Konwencje te stanowią, iż „każdy” ma prawo do rozpatrzenia sprawy

przez właściwy, niezależny i bezstronny sąd ustanowiony przez ustawę, przy

orzekaniu co do zasadności oskarżenia przeciwko niemu w sprawach karnych

oraz co do jego praw i obowiązków w sprawach cywilnych.

Międzynarodowoprawne określenie „prawo do sądu” jest zbliżone we

wszystkich podstawowych konwencjach o prawach człowieka. Niemal identyczne

są wymagania dotyczące sądu jako organu rozpoznającego sprawy. Wszędzie

mówi się, że ma być to organ bezstronny i niezawisły, w konwencjach nakazuje

się, aby organ ten był ustanowiony przez ustawę wydaną przez władzę ustawodawczą.

Ustawa musi budować ramy organizacyjne ustroju sądów8.

Zasada niezawisłości sądu wymaga, aby był on niezależny zarówno od władzy

wykonawczej, jak i stron postępowania. Zasada ta została sformułowana

w orzeczeniu Trybunału Praw Człowieka w sprawie Zand. Trybunał Praw Człowieka

w tej sprawie stwierdził, że nieusuwalność sędziego w czasie sprawowania

urzędu niezależnie czy jest ograniczona kadencją, czy nominacją na stałe,

jest konieczną przesłanką niezawisłości i stąd jest elementem gwarancji Europejskiej

Konwencji (art. 6 ust. 1)9.

Och rona praw jednostki w Unii Eu ropejskiej

Ochrona praw jednostek w Unii Europejskiej sprawowana jest przez Sąd

Pierwszej Instancji oraz Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Podkreślić jednak należy, iż sądami wspólnotowymi są nie tylko ww. sądy,

ale także wszystkie sądy krajowe państw członkowskich począwszy od sądów

rejonowych, po najwyższe organy wymiaru sprawiedliwości, jak Sąd Najwyższy

czy Naczelny Sąd Administracyjny.

Definicja sądu wspólnotowego jest bardzo szeroka – nie dość, że jest nim

każdy sąd krajowy państwa członkowskiego, ale jeszcze może nim być organ

administracji państwowej, przed którym toczy się postępowanie. Wystarczy,

8 J . Gołaczyński, A. Krzywonos, Prawo..., wyd. cyt., s. 731 i 732.

9 T amże, s. 733.

System och rony prawnej praw jednostki w Unii Eu ropejskiej 571

że spełnione zostaną warunki wymienione przez ETS w jednym z orzeczeń

– Darsch Cansult10.

Sądem w rozumieniu prawa europejskiego jest każdy organ władzy, który

został ustanowiony na podstawie prawa i jest niezawisły, ma charakter stały, jego

jurysdykcja jest przymusowa, stosuje normy prawne, a postępowanie przed

nim toczy się inter partes. W zakres pojęcia sądu wejdą więc nie tylko sądy,

ale także organy administracji w rozumieniu prawa krajowego. Nie będą za to

sądem w rozumieniu prawa europejskiego trybunały arbitrażowe, gdyż strony

dobrowolnie poddają się rozstrzygnięciu sporu na drodze arbitrażu, a sądem jest

tylko organ, którego jurysdykcja jest przymusowa. Przy czym przymusowość

jurysdykcji objawia się w dwóch aspektach: po pierwsze, strony mają obowiązek

zwrócenia się do tego właściwego organu celem rozstrzygnięcia wynikłego

między nimi sporu, po drugie – rozstrzygnięcia tego organu są względem stron

wiążące11.

Unia Europejska respektuje prawa człowieka, pod kontrolą Trybunału Sprawiedliwości.

Zgodnie z art. 46 TUE w związku z art. 6 ust. 2 TUE, Trybunał

Sprawiedliwości sprawuje taką kontrolę w odniesieniu do działań instytucji, jeżeli

posiada jurysdykcję na podstawie odpowiednich traktatów konstytucyjnych

Wspólnot i Unii. W odniesieniu do postanowień Tytułu VI TUE, dotyczących

współpracy policyjnej i sądowej w sprawach karnych, kontrola Trybunału sprawowana

jest z zachowaniem warunków określonych w art. 35 TUE, zaś w odniesieniu

do postanowień zawartych w Tytule VII , dotyczących ściślejszej współpracy

z zachowaniem warunków określonych w art. 11 TWE i art. 40 TUE12.

Dotychczasowy proces instytucjonalnego kształtowania się organów sądowych

Wspólnot Europejskich możemy podzielić na cztery zasadnicze etapy. Etap

pierwszy rozpoczął się w roku 1951 wraz z powołaniem Europejskiej Wspólnoty

Węgla i Stali. Na mocy art. 7 TEW iS Trybunał Sprawiedliwości został

zaliczony do instytucji, czyli organów głównych nowo powstałej Wspólnoty.

Na tym etapie swej działalności Trybunał był więc organem sądowym tylko

jednej organizacji międzynarodowej. Początkiem drugiego etapu kształtowania

się omawianej struktury sądowej było powołanie do życia Europejskiej Wspólnoty

Gospodarczej oraz Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej. Na mocy

Konwencji o niektórych wspólnych instytucjach Wspólnot Europejskich doszło

do powołania wspólnego dla trzech wymienionych organizacji Trybunału Sprawiedliwości

(przy zachowaniu odmiennych kompetencji w ramach EW iS).

10 S prawa C – 54/96 Darsch Cansult Ingenieurgesellschaft mbH.

11 O . Kopiczko, Polski obywatel przed sądami wspólnotowymi (pytanie prawne do ETS), „Prawo

Unii Europejskiej” 2004, s. 40.

12 K. Wojtowicz, Sądowa ochrona praw podstawowych w Unii Europejskiej, [w:] System ochrony

praw człowieka, J. Skóra (red.), Kraków 2003, s. 208.

572 Andżelika Leja

W takim kształcie ETS funkcjonował do połowy lat 80. Od początku swej działalności

ETS zaznaczył się jako organ o charakterze ponadnarodowym, stojący

na straży przestrzegania europejskiego prawa wspólnotowego. Warto zwrócić

uwagę na fakt, iż bez orzecznictwa ETS prawo wspólnotowe byłoby uboższe,

a pozycja osób fizycznych oraz osób prawnych jako podmiotów znacznie osłabiona13.

Początkowo ochrona sądowa jednostki oparta była na zasadzie skutku bezpośredniego,

a następnie przekształciła się w zespół praw i środków zaradczych

opartych na orzecznictwie. Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości

można podzielić na trzy generacje:

– orzecznictwo pierwszej generacji dotyczyło takich zagadnień jak zasada skutku

bezpośredniego, nadrzędność prawa wspólnotowego oraz autonomia porządku

prawnego Wspólnoty14;

– orzecznictwo drugiej generacji natomiast dotyczyło związku prawa krajowego

i prawa wspólnotowego w odniesieniu do egzekwowania praw nadanych

przez prawo wspólnotowe. Oznaczało to w praktyce, że przepisy prawa krajowego

miały być stosowane w rozwiązywaniu sporów w oparciu o prawo

wspólnotowe w takich dziedzinach jak bezpodstawne wzbogacenie i zadośćuczynienie

szkody;

– orzecznictwo trzeciej generacji, oparte jest na dążeniu do wypracowania faktycznych

rozwiązań w przypadku braku skutku bezpośredniego tam, gdzie nie

istnieją odpowiednie bądź skuteczne krajowe środki.

W takich okolicznościach Trybunał stworzył w ostatnim okresie orzecznictwo,

które współistniejąc z orzecznictwem pierwszej i drugiej generacji,

próbuje znaleźć rozwiązanie tych problemów poprzez dostarczenie skutecznych

środków zaradczych w ramach krajowego porządku prawnego jako materii

prawa wspólnotowego. Trybunał stworzył nowe podstawy funkcjonowania

prawa wspólnotowego i zmienił przepisy prawa krajowego w odniesieniu do

tymczasowego odroczenia i trybu postępowania. Orzecznictwo trzeciej generacji

dotyczy nie tylko przepisów postępowania państw członkowskich, ale

także oddziałuje na prawo prywatne oraz na inne obszary, takie jak prawo

konstytucyjne15.

Wraz z rozwojem instytucjonalnym Wspólnot Europejskich i rozszerzającym

się zakresem ich działalności oraz kolejno przyjmowanymi państwami człon-

13 A . Łazowski, Ochrona praw jednostek w prawie Wspólnot Europejskich. Pozasądowe mechanizmy

ochrony praw przed instytucjami i organami Wspólnot Europejskich, Kraków 2002, s. 78–79.

14 P or. Sprawa 26/62 van Gend en Loos v. Holenderska Administracja Podatkowa, Sprawa 6/64

Flaminio Costa v. ENEL, Sprawa C – 213/89 Królowa v. Sekretarz Stanu do spraw Transportu ex parte

Factortame Ltd. i inni (W. Czapliński, R. Ostyhansky, P. Saganek, A. Wyrozumska, s. 33, 35, 51).

15 D. O’Keeffe, P. Maro, Wprowadzenie do prawa Wspólnot Europejskich, Łódź 1998, s. 33–34.

System och rony prawnej praw jednostki w Unii Eu ropejskiej 573

kowskimi, zwiększała się liczba spraw zawisłych przed ETS 16. Z tego właśnie

względu w połowie lat 70. rozpoczęto pierwsze prace nad potencjalnymi reformami

organu sądowego Wspólnot Europejskich. Decydujące znaczenie miał

Jednolity Akt Europejski antycypujący powołanie w ramach struktury instytucjonalnej

Wspólnot Europejskich Sądu Pierwszej Instancji. Wprowadził stosowne

zmiany do wszystkich trzech traktatów założycielskich, przy czym nowe

przepisy przewidywały jedynie możliwość powołania takiego sądu, pozostawiając

instytucjom Wspólnot Europejskich delegację do podjęcia dalszych działań

kreacyjnych. Kluczowe znaczenie miała Decyzja Rady 88/591/ECSC/EE C/

/Euroatom o utworzeniu Sądu Pierwszej Instancji. Postanowienia przedmiotowej

decyzji określiły status nowego sądu, zakres rzeczowy jurysdykcji oraz zasady

funkcjonowania. Powołanie Sądu Pierwszej Instancji miało bez wątpienia istotne

implikacje dla struktury sądowej Wspólnot Europejskich. Przede wszystkim

nowy organ sądowy powołany przy Europejskim Trybunale Sprawiedliwości

przejął rozpatrywanie wielu kategorii spraw. Stronom postępowania przed SPI

stworzono możliwość składania powództw apelacyjnych do ETS , tym samym

stworzono dwuinstancyjność niektórych postępowań toczących się przed wspólnotowymi

sądami. Ze względu na właściwość rzeczową SPI fakt jego powstania

wpłynął również w znaczny sposób na pozycję prawną jednostek17.

Gruntowne zmiany w dotychczasowej architekturze organów sądowych

Wspólnot wprowadził podpisany w lutym 2001 r. Traktat Nicejski18, tworząc

wspólnotowy system wymiaru sprawiedliwości z racji rozbudowy organów tj.

usamodzielnienia SPI i dodania...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin