CB RADIO Poradnik.pdf

(1111 KB) Pobierz
Microsoft Word - 42DFC79A-048E-288085.doc
Poradnik
„ABC CB – czyli podstawy”
1
115034269.002.png
Wstęp
Ideą powstania poradnika było przekazanie informacji związanych z
zagadnieniem osobom zainteresowanym zakupem CB Radio. Zawiera on
niezbędne informacje, potrzebne przy zakupie, uruchomieniu i korzystaniu
z radiotelefonów. Całość została napisana dostępnym językiem, aby
początkujący mogli łatwo zrozumieć i przyswoić podstawowy zasób wiedzy
umożliwiający start do świata CB-Radio.
Poradnik został opracowany w oparciu o ponad 15 letnie
doświadczenie w branży radiokomunikacyjnej. Do treści poradnika zostały
wybrane te informacje i zagadnienia, które mogą przydać się
początkującemu CB-ście. Jest to zbiór podstawowej wiedzy dla osób
stykających się z CB-Radiem po raz pierwszy, dla których temat jest
całkowicie nieznany. Mam nadzieję, że lektura niniejszego poradnika
pomoże w podjęciu właściwej decyzji przy doborze sprzętu i jego
prawidłowej eksploatacji.
-----------------------------------------------------------------------------------
CB Radio – jest to popularna, ogólnodostępna łączność radiowa w
obrębie pasma od 26,960 do 27,405 MHz. Nazwa pochodzi od angielskich
słów: citizens’ band – czyli pasmo obywatelskie.
Początki CB to przełom lat 40. i 50. Wtedy w USA po specjalnym
kongresie poświęconemu zagadnieniom łączności w paśmie obywatelskim.
Proponowano częstotliwość w zakresie od 460 do 470 MHz. Jednak z
powodu niezadowalających efektów niewielkiego postaci niewielkiego
zasięgu, zrezygnowano z niego na korzyść częstotliwości 27 MHz.
W Polsce CB Radio pojawiło się na początku lat siedemdziesiątych.
Prędzej nie było to możliwe, ze względu na restrykcyjne przepisy oraz
brak sprzętu. Rozpoczęcie produkcji popularnych radiotelefonów ECHO w
Warszawskich Zakładach WAREL jak również późniejsze złagodzenie
przepisów, które umożliwiły sprzedaż radiotelefonów z importu
spowodowały wzrost zarejestrowanych użytkowników i już w roku 1991
liczba ta, przekroczyła 100 000.
Radiotelefony CB znalazły szczególnie szerokie zastosowanie jako
rtf. mobilne (zainstalowane w samochodach). Umożliwiają komunikację i
wzajemną wymianę informacji dotyczących warunków drogowych czy
utrudnieniach w ruchu pomiędzy kierowcami samochodów.
CB-Radio – to nie tylko sposób na komunikacje, dzięki tym
urządzeniom możemy wezwać pomoc w sytuacji zagrożenia, w momencie
kiedy nie posiadamy telefonu komórkowego lub korzystanie z niego jest
niemożliwe. Wystarczy wywołać jakąś osobę i poinformować ją o
zdarzeniu, które miało miejsce – możemy liczyć na pomoc z jej strony.
2
Od czego zacząć?
Jednym z najprostszych dostępnych radiotelefonów, które polecam
na „start” osobą, które chcą zacząć od najprostszego sprzętu jest ALAN
100 PLUS . Jest to mały, zgrabny transceiver o funkcjach idealnie
nadających się na rozpoczęcie przygody z CB.
Posiada 40 kanałów w zakresie częstotliwości od 26,960 do 27,400
MHz. Istnieje możliwość zmiany modulacji z AM na FM (w Polsce pracuje
się na AM). Moc wyjściowa jest taka sama jak we wszystkich innych
radiach, czyli 4W . Posługiwanie się radiem jest bardzo proste. Włączamy
je pokrętłem ON/OFF, które jednocześnie jest regulacją natężenia siły
głosu. Następnie, jeśli słyszymy w głośniku szumy – możemy zredukować
je regulacją blokady szumów (squelch). Po uruchomieniu, radio pełni
funkcję odbiornika (świecąca dioda RX), aby zacząć nadawanie – bierzemy
do ręki mikrofon i naciskamy znajdujący się na nim przycisk. Od tego
momentu nasze radio staje się nadajnikiem (świeci się dioda TX), a my
możemy wywołać lub prowadzić rozmowę z innym posiadaczem CB.
Dodatkową funkcją tego urządzenia, jest możliwość szybkiego
przełączania kanałów pomiędzy kanałami 9, 19 oraz tym, który
ustawiliśmy ręcznie. Numer kanału, na którym obecnie się znajdujemy,
jest wyświetlany na cyfrowym wyświetlaczu. Pobór prądu wynosi 1100 mA
Wymiary (mm): szerokość 124, wysokość 38, głębokość 190.
3
115034269.003.png
Takie same parametry jak Alan 100 PLUS posiada również radiotelefon
Alan 199-A (z taką różnicą, że ten model w miejscu przełącznika
modulacji AM/ FM ma przełącznik poziomu mocy 1/4 W ) oraz nieco
różniący się wyglądem zewnętrznym radiotelefon o nazwie handlowej
MK3 .
Jeśli jednak chcemy nieco lepszy urządzenie (m.in. .wyraźniejsza
modulacja), godnym polecenia jest UNIDEN PRO 520 XL lub bliźniaczy
PRESIDENT JOHNNY . Podobnie jak wcześniej opisane modele, UNIDEN/
PRESIDENT posiadają 40 kanałów, przełącznik szybkiego wybierania
kanału 9-tego (UNIDEN) lub 19-tego (PRESIDENT) oraz blokadę szumów
(squelch). Dodatkowo zostały wyposażone w filtr przeciwzakłóceniowy
(ANL – Automatic Nosie Limiter), potencjometr „RF GAIN” oraz przełącznik
PA/CB – jest to wyjście na tubę (przydatne podczas zlotów lub innych
imprez okolicznościowych).
Wszystkie użyte skróty typu ANL, RF-GAIN itp. zostały szerzej
opisane w dalszej części poradnika.
Problemy, które mogą występować przy tańszym sprzęcie:
- tańszy sprzęt charakteryzuje się między innymi słabą separacją
kanałów. Oznacza to, że jeśli jeden z posiadaczy CB rozmawia np. na
pierwszym kanale a drugi użytkownik CB-Radio prowadzi rozmową na
kanale trzecim (odległość pomiędzy nimi jest stosunkowo mała) to istnieje
prawdopodobieństwo wzajemnego zakłócania lub odsłuchu dwóch rozmów
jednocześnie.
4
115034269.004.png
- bardzo mała ilość funkcji - kończąca się na regulacji głośności,
blokadzie szumów (squelch), przełączniku kanałów. Czasem mamy do
dyspozycji jeszcze wybór rodzaju modulacji AM/FM (w Polsce większość
rozmów prowadzi się w modulacji AM). W takie funkcje wyposażone są
najtańsze modele rtf.
- nie polecam zakupu sprzętu przywiezionego z Niemiec czy innych
krajów Europy! W tych krajach są nieco inne przepisy dotyczące
użytkowania i dopuszczalnych mocy. Dla przykładu w Niemczech
dopuszczonych do użytkowania jest 80 kanałów FM/ 4W i 14 kanałów od 4
do 15 w AM z mocą 1W. Zakup takiego radia skutkuje koniecznością
odblokowania możliwości pracy w pełnym zakresie 40 kanałów w
modulacji AM, co w przypadku nowszych modeli urządzeń (z
programowanym procesorem) może być niewykonalne w warunkach
amatorskich. W niektórych przypadkach są to urządzenia pracujące
wyłącznie w modulacji FM. Dodatkowo urządzenia produkowane na rynki
innych krajów Europy mogą posiadać mniejszą ilość kanałów (Włochy,
Szwecja, Niemcy), nieco inny rozkład częstotliwości na kanałach (Włochy,
Anglia) lub wręcz przeskoki na zupełnie inne częstotliwości (Szwecja,
Anglia).
Do zestawu brakuje nam anteny. Jej zakup jest uwarunkowany tym,
na jakim samochodzie będzie ona zamontowana. Jeśli będzie to samochód
osobowy - proponuje kupić antenę jak najdłuższą ze względu na zasięg,
jaki na niej osiągniemy. Najtańszym i najlepszym rozwiązaniem jest
zamontowanie jej poprzez wywiercenie dziury w dachu. Wiele osób
rezygnuje z tego rozwiązania, ponieważ pojazdy tracą wtedy gwarancję na
korozje (tak mówią nam dealerzy). Jednak jest to rzecz do uzgodnienia z
nimi. Niektóre serwisy oferują montaż anten i urządzeń przez własnych
mechaników. Jest to z reguły bardzo drogie i mniej fachowe wykonanie niż
„oddanie” auta w ręce specjalisty. Jeśli jednak chcemy zachować
gwarancję i mieć dobrą antenę, która chcemy ściągać, aby nie kusiła
złodzieja – proponuję złożenie zestawu: antena + stopa magnetyczna.
Jest to dodatkowy wydatek, ale „coś za coś’. Do wyboru mamy jeszcze
uchwyt rynienkowy oraz montowany na klapie bagażnika – ale wybór
należy do kupującego. Poniższy rysunek przedstawia w sposób
schematyczny charakterystykę promieniowania anteny w zależności od
miejsca jej zainstalowania.
5
115034269.005.png 115034269.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin