Wywiad i badanie lekarskie.doc

(118 KB) Pobierz
Wywiad i badanie lekarskie

 

 

Wywiad i badanie lekarskie

 

 

 

 

 

I.                    Wywiad powinien być zebrany bardzo wnikliwie.

 

II.                 Nawiązanie kontaktu z dzieckiem podczas badania lekarskiego.

 

III.              Stosunek lekarza do dziecka i rodziców powinien cechować się życzliwością, serdecznością i delikatnością oraz wyrozumiałością.

 

IV.              Obserwacja zachowania się dziecka, ułożenia ciała, wyrazu twarzy, pierwsze spostrzeżenia dotyczące objawów chorobowych, rozwoju somatycznego i psychicznego.

 

 

 

Doświadczony lekarz odstępuje niekiedy od ogólnie przyjętej kolejności

w badaniu przedmiotowym, mając na względzie zachowanie kontaktu z dzieckiem

( np. badanie jamy ustno – gardłowej ).

Niezwykle ważne jest, ażeby dziecko podczas badania było rozebrane.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wywiad

 

 

 

              Właściwie zebrany wywiad ma w procesie diagnozowania niekwestionowaną wartość. Dane przekazywane przez rodziców lub opiekunów dziecka powinny być uzupełnione lub skonfrontowane z informacjami zawartymi w książeczce zdrowia dziecka, karcie informacyjnej o leczeniu w szpitalu.

 

Pierwszych informacji dostarczają zazwyczaj rodzice dziecka.

 

I.                    Najpierw staramy się uzyskać informacje o obecnym zachorowaniu. Pytamy,  które objawy choroby były dominujące ?, jakie towarzyszyły im inne objawy ?, jakie były okoliczności ich wystąpienia ?, przebieg i ewentualne leczenie ?.

 

II.                 Stawiamy pytania uzupełniające dotyczące objawów choroby                           i dolegliwości ze strony poszczególnych układów i narządów. W przypadku dzieci starszych niektóre pytania kierujemy bezpośrednio do nich.

 

III.              Informacje o okresie przed zachorowaniem, przebiegu ciąży, porodu i okresu noworodkowego, rozwoju psychoruchowego i somatycznego, żywienia dziecka, jego trybu życia, przebytych chorób, szczepień ochronnych, zapobiegania krzywicy.

 

IV.              Zbieramy wywiad rodzinny oraz o warunkach bytowych i środowiskowych. Wywiad rodzinny powinien być ukierunkowany na obciążenia dziedziczne            i choroby rodzeństwa. Dużo uwagi poświęcamy informacji o przebiegu ciąży, porodu i okresu noworodkowego ( ocena w skali Agar, przebyte stany zagrożenia życia noworodka ), występowaniu w rodzinie wad i chorób uwarunkowanych genetycznie, chorób matki w okresie ciąży, chorób odzwierzęcych, przyjmowania leków i środków toksycznych, nałogów, żywienia w czasie ciąży.

 

V.                 Ważnych informacji może nam dostarczyć wywiad o przebytych chorobach. Chorobach tym także zakaźnych, zabiegach, urazach, kontaktach z chorymi zakaźnie, szczepieniach ochronnych.

 

VI.      Pytania o rozwój psychiczny

 

VII.     Pytania o rozwój psychoruchowy i somatyczny

Masa ciała i wzrost w poprzednich okresach życia dziecka, tempo wzrostu i

przyrost masy ciała, rozwój mowy, ząbkowanie, dojrzewanie płciowe,

zwracamy uwagę na postępy w nauce i trudności wychowawcze.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Badanie przedmiotowe

 

 

-          oglądanie

-          dotykanie

-          opukiwanie

-          osłuchiwanie

 

W badaniu oceniamy  :

 

1.      stan ogólny

2.      zachowanie się dziecka

3.      budowę ciała

4.      rozwój somatyczny i psychoruchowy

5.      odżywienie

6.      skórę

7.      węzły chłonne.

8.      głowę

9.      szyję

10.  klatkę piersiową

11.  brzuch

12.  narządy moczowo – płciowe

13.  układ kostno – stawowy

14.  układ nerwowy

 

ü      Ocena stanu ogólnego jest bardzo istotna.

Ciężki stan dziecka  = ( zagrożenie życia, sinica, nasilona duszność, znaczna

bladość powłok, uogólnione obrzęki, utrata przytomności, drgawki, bezdech, itp. ) 

Stan dziecka jest dobry lub zadowalający : lekarz może przystąpić do systematycznego badania dziecka.

 

 

Ocenie rozwoju somatycznego i stanu odżywienia służy :

1.      pomiar masy ciała

 

2.      pomiar wzrostu

 

3.      pomiar grubości fałdów skórno – tłuszczowych

 

4.      ocena budowy ciała, symetrii i proporcji, ułożenie dziecka oraz postawa ciała

 

 

 

ü      Ocena skóry :

 

-          dziecko należy rozebrać

 

-          zapewnić odpowiednie oświetlenie

 

-          zapewnić odpowiednią temperaturę pomieszczenia

 

Oceniamy jej :

1.      zabarwienie

 

2.      wilgotność

 

3.      ocieplenie

 

4.      elastyczność.

 

 

 

Nadmierna bladość, sinica, zażółcenie powłok mogą stanowić istotny objaw chorobowy. To samo dotyczy nadmiernej wilgotności lub suchości

i szorstkości skóry, wybroczyn, obrzęków, cech zapalenia, odmy podskórnej.

 

 

 

ü      Ocena węzłów chłonnych – badamy węzły chłonne potyliczne, zauszne, podżuchwowe, łokciowe, pachwinowe. Oceniamy ich wielkość, spoistość, ruchomość względem podłoża, bolesność.

 

 

Badanie ogólne obejmuje również mierzenie temperatury ciała. U małych dzieci temperaturę ciała mierzy się w odbytnicy.

 

 

 

 

Badanie przedmiotowe szczegółowe

 

 

 

 

ü      Głowa

 

Ocena :

 

-          kształtu czaszki

 

-          wielkości czaszki

 

-          obwodu czaszki ( dotyczy to zwłaszcza dzieci, u których istnieje podejrzenie wodogłowia i małogłowia )

 

-          wielkości i napięcia ciemiączka

 

-          szerokości szwów czaszkowych.

 

-          występowanie lub nie występowanie objawu czynnej krzywicy, jakim jest rozmiękania potylicy ( craniotabes )  ( w krzywicy zarastanie ciemiączka może być opóźnione. W wodogłowiu wymiary ciemiączka są zwiększone, a szwy czaszkowe poszerzają się. W odwodnieniu ciemiączko jest zapadnięte )

 

 

ü      Oczy

 

Oceniamy szpary powiekowe, rozstawienie i ustawienie oraz osadzenie gałek ocznych, wielkość i reakcję źrenic na światło. Ponadto badamy rogówki, twardówki, określając ich zabarwienie ( np. zażółcenie ), oraz spojówki i brzegi powiek. Sprawdzamy czy niemowlę wodzi oczami za przedmiotami. Zwracamy uwagę na ewentualną obecność fałdu nakątnego, zeza, oczopląsu.

 

 

ü      Nos

 

Badanie polega na sprawdzeniu drożności i obecności wydzieliny w przewodach nosowych. U dzieci starszych oceniamy powonienie.

 

 

ü      Małżowiny uszne

 

-          wydzielinę w przewodach słuchowych zewnętrznych

 

-          ucisk na skrawki uszne

 

-          badanie okolicy przyusznej i wyrostka sutkowatego kości skroniowej

 

-          badanie otoskopowe

 

-          próby błędnikowe

 

-          badanie słuchu.

 

 

ü      Jama ustno – gardłowa 

 

-          oglądanie warg, przedsionka, uzębienia, błony śluzowej jamy ustnej, ujść ślinianek, języka ( wielkość i stan brodawek ), podniebienia twardego                    i miękkiego oraz gardzieli

 

-          oglądanie migdałków podniebiennych ( wielkość, zabarwienie, wydzielina, naloty, krypty ).

 

 

ü      Szyja

 

-          oglądanie szyi ( płetwistość szyi, kręcz karku, znaczne powiększenie gruczołu tarczowego )

 

-          badanie mięśnia mostkowo – obojczykowo – sutkowego

 

-          badanie gruczołu tarczowego

 

 

 

ü      Klatka p...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin