Ćwiczenia artykulacyjne.doc

(40 KB) Pobierz

Dziecko przygotowuje narządy artykulacyjne do czynności mówienia od naj­wcześniejszych miesięcy życia (połykanie, ssanie, żucie itd.). W drugim, trzecim roku życia osiąga ono sprawność ruchową pozwalającą na wymawianie, bez większego wysiłku, najłatwiejszych głosek. Rozwijające się stale funkcje kinetyczne umożliwiają w wieku trzech, czterech lat pojawienie się głosek wymagających bardziej precyzyjnych czynności artykulacyjnych. Najtrudniejsze głoski (wymagające np. unoszenia czubka języka do góry, umiesz­czenia go za dziąsłami, tworzenia szczeliny między zębami, nadawania językowi ruchów wibracyjnych), pojawiają się dopiero w wieku czterech, pięciu lat i często sprawiają dzieciom trudności. Część dzieci ma z nimi kłopoty jeszcze w okresie szkolnym. Doskonalenie procesu  artykulacji opiera się wtedy tylko na czynności mówienia. Na każdym z tych etapów mowę można (i należy) wspomagać odpowiednią gim­nastyką narządów artykulacyjnych, podnosząc ich sprawność.

Szczególnej pomocy wymagają dzieci, które z różnych powodów nie nadążają za normalnym procesem kształtowania się mowy. W tym przypadku należy położyć nacisk na ćwiczenia wyrównujące w okresie poprzedzającym naukę szkolną. Gimnastyka szczeki dolnej, warg, języka, i podniebienia miękkiego usuwają braki, a u osób nie mających zaburzeń wymowy doskonali sprawność mięśni, od których zależą ruchy narządów mowy.

Podane poniżej przykłady ćwiczeń można wykonywać w domu wspólnie z dzieckiem. Rodzic demonstruje ćwiczenie, dziecko powtarza. Ćwiczenia należy przeprowadzać w formie zabawowej, najlepiej podczas spacerów, kąpieli, wspólnej zabawy itp., nie dłużej niż 5-10 minut, codziennie.

 

Ćwiczenia artykulacyjne

a) Ćwiczenia szczękowe

- Energiczne opuszczanie żuchwy — najpierw spokojnie i powoli opuszczamy żuchwę, starając się otworzyć jamę ustną jak najszerzej, potem ruchy przyspie­szamy. Szczęka   w czasie opadania powinna być rozluźniona.

- Przeżuwanie - wykonujemy ruchy żuchwy jakbyśmy coś przeżuwali. Po chwili łączymy ruch żucia z obniżaniem szczęki dolnej. Język powinien swo­bodnie spoczywać na dnie jamy ustnej.

- Przesuwanie żuchwy do przodu.

- Przesuwanie żuchwy do tyłu.

- Przesuwanie dolnej szczęki rytmicznie na boki najpierw w wolnym tempie, potem w coraz szybszym.

b) Ćwiczenia wargowe

- Układamy wargi do samogłosek: u, i.

- Parskanie — wydychamy powietrze z wibracją dolnej i górnej wargi. Obie wargi muszą być przy tym maksymalnie rozluźnione.

- Cmokanie - układamy wargi całuśnie i cmokamy.

- Nadmuchiwanie policzków - nadymamy policzki przy zamkniętych war­gach, a potem gwałtownie wypuszczamy powietrze.

- Masaż warg - nagryzamy górnymi zębami dolną wargę i dolnymi zębami górną wargę.

- „Rybka" - wykonujemy ustami ruch przypominający łapanie powietrza przez rybę.

- Gwizdanie...

- wysuwanie warg do przodu, zrobienie ryjka.
- cofanie kącików ust, otwieranie i zamykanie ust.
-  wprawianie ust w drgania (parskanie).
- ssanie wargi górnej, a potem dolnej.
- utrzymanie między wargami ołówka.
- gra na organkach.
- przetrzymywanie wargami kartki papieru, którą nauczycielka usiłuje wyciągnąć itd.

c) Ćwiczenia językowe

- „Młynek" przy ustach otwartych - układamy wargi jak do wymawiania głoski a i nie zmieniając ich kształtu wykonujemy spokojne i równomierne ob­roty w prawo, potem w lewo.

-„Koniki na bruku" - uderzamy czubkiem języka o twarde podniebienie, na­śladując przy tym odgłos biegnącego konia. Bardzo aktywny ruch warg.

-Czubkiem języka przejeżdżamy po podniebieniu do tyłu (w prostej linii) i wracamy do pozycji wyjściowej.

- „Koci grzbiet" - czubek języka opieramy o dolne zęby i rytmicznie wypy­chamy język do przodu.

- „Wahadełko" - wykonujemy językiem poziome, wahadłowe ruchy.

- Górną wargę mocno napinamy na górnych zębach, po czym językiem ją spychamy.

 

„Gimnastyka”

Na początku jest rozgrzewka,

Językowa wprzód wywieszka.

Cały język wyskakuje,

Wszystkim nam się pokazuje.

W dół i w górę,

W lewo, w prawo.

Pięknie ćwiczy!

Brawo! Brawo!

Język wargi oblizuje,

Piękne kółka wykonuje.

Popatrzymy do lusterka,

Jak się język bawi w berka.

Kto spróbuje z miną śmiałą

Zwinąć język w rurkę małą?

Może uda się ta sztuczka.

Trzeba uczyć samouczka.        

                                                        Autor: M. Rocławska

- wysuwanie języka (język wąski i szeroki), kierowanie języka w kąciki ust w prawo, w lewo, na górną wargę i dolną;
- język przeciska się między zwartymi zębami (zęby masują język);
- przesuwanie języka po wewnętrznej stronie zębów górnych i dolnych, dotykanie językiem poszczególnych zębów po kolei, cofanie językiem po podniebieniu;
- oblizywanie warg ruchem okrężnym, usta szeroko otwarte;
- mlaskanie językiem.

d) Ćwiczenia pierścienia zwierającego gardło

- Powtarzamy: yga, ygo, ygu, kap, kap, kap, kap, kap.

- Ziewamy z szeroko otwartymi ustami.

- Wymawiamy krótko samogłoski przy szeroko otwartych ustach: a.o.u.e.i.y.

- Powtarzamy bardzo aktywnie następujące dźwięki: ak - ka, ag - ga, ok -ko, og - go, ek - ke, eg - ge, uk - ku, ug - gu, ik - ki, ig - gi, yk - gi.

 

Ćwiczenia oddechowe

Ćwiczenia oddechowe wydłużają fazę wydechową (mówimy na wydechu), regu­lują pracę przepony, pogłębiają oddech i pozwalają nim dowolnie gospodarować. Łatwo nadać im formę zabawy, np.:

Ø       Nasze lalki śpią. Uciszamy otoczenie: Ciiiiii..

Ø       Jesienne liście szeleszczą pod nogami: sz, sz, sz, sz. sz...

Ø       Szumi wiatr: szszszszszsz (raz głośniej, raz ciszej).

Ø       Chuchamy na zmarznięte ręce: chunu, chuuu...

Ø       Z balonika ucieka powietrze: ssssssssss...

Ø       Dmuchamy na gorącą herbatę: ffff...

Ø       Gonią nas gęsi: sssssss... (są bardzo blisko - syczą głośniej, uciekają - coraz ciszej).

Ø        Kosimy trawę:

- wdech i ...... ciach!

- wydech i - ciach! >- Rąbiemy drewno (podobnie):

- wdech i trrrach!, trrrach! ^> Lokomotywa wypuszcza parę: pssss, sszszszsz, ffffff...

- jedzie: cz - cz - cz - cz - cz -, sz- sz - sz - sz...

- pędzi: tuf, tuf, tuf, to - tak, to - to - tak...

- zatrzymuje się na stacji: usz, usz, usz...

- hamuje: psssss...

-          przejeżdża koło osiedla: uhu, uhuuuu...

 

         Proponujemy dzieciom zabawy w dmuchanie:

 

- chłodzenie gorącej zupy na talerzu (ręce ułożone na kształt talerza)- dmuchanie ciągłym strumieniem

- zdmuchiwanie mlecza,

- odtajanie zamarzniętej szyby- dmuchanie, chuchanie,

- chuchanie na zamarznięte ręce,

  - nadmuchiwanie baloników,

  - dmuchanie na bańki mydlane.

Opracowała:

A. Boszko-Szczęśniak

 

Literatura:

„ Logopedia” red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska , Opole 1999r.

I. Styczek „ Logopedia” W-wa 1980r.

K. Kozłowska „ Wady wymowy możemy usunąć” Kielce 1998r.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin