Java Sztuka programowania.pdf
(
748 KB
)
Pobierz
C:\Andrzej\PDF\ABC nagrywania p³yt CD\1 strona.cdr
IDZ DO
PRZYK£ADOW
Y ROZDZIA£
Java. Sztuka
SPIS TRECI
programowania
KATALOG KSI¥¯EK
Autorzy: Herbert Schildt, James Holmes
T³umaczenie: Rafa³ Joñca
ISBN: 83-7361-422-2
Tytu³ orygina³
u:
The Art of Java
Format: B5, stron: 324
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Przejd na wy¿szy poziom programowania dziêki dwóm „guru” Javy: Herbowi
Schildtowi i Jamesowi Holmesowi. Po³¹czenie ich wiedzy pozwoli Ci poznaæ wiele
sekretów i sztuczek wykorzystywanych przez profesjonalistów. W ksi¹¿ce autorzy
przedstawiaj¹ przyk³ady u¿ytecznych aplikacji oraz towarzysz¹ce im opisy u¿ytych
technologii. Prezentowane przyk³ady mo¿esz wykorzystaæ w swojej codziennej pracy.
Pocz¹wszy od interpreterów jêzyka, agentów internetowych i podsystemów e-mail,
skoñczywszy na analizatorach wyra¿eñ, narzêdziach statystycznych i apletach
finansowych — wszystkie aplikacje s¹ gotowe do u¿ycia. Mo¿na je te¿ dowolnie
modyfikowaæ i rozszerzaæ.
W ksi¹¿ce znajdziesz:
• Omówienie zalet jêzyka Java,
• Tworzenie analizatora wyra¿eñ numerycznych,
• Tworzenie agenta przeszukuj¹cego internet,
• Projektowanie i implementacja interpretera jêzyka programowania,
• Wykonanie funkcjonalnego systemu pocztowego,
• Konstruowanie programu do pobierania danych z internetu z mo¿liwoci¹
pobierania fragmentów stron,
• Wykonanie narzêdzi statystycznych obliczaj¹cych rednia, medianê, modaln¹,
odchylenie standardowe, itp.
• Wykonanie apletów i serwletów finansowych obliczaj¹cych równe raty po¿yczki,
przysz³¹ wartoæ inwestycji, kwotê emerytury, itp.
• Przeledzenie ró¿nych technik wyszukiwania bazuj¹cych na sztucznej inteligencji,
• Zapoznanie siê z mo¿liwoci¹ przegl¹dania stron HTML-a w Javie.
O autorach:
Herb Schildt
jest jednym z najpopularniejszych autorów ksi¹¿ek o programowaniu.
Jest autorytetem w sprawach jêzyków C, C++, Java i C#, a tak¿e doskona³ym
programist¹ systemu Windows. Jego ksi¹¿ki sprzeda³y siê na ca³ym wiecie
w ponad 3 milionach egzemplarzy i zosta³y przet³umaczone na wiêkszoæ jêzyków.
James Holmes
jest konsultantem do spraw tworzenia programowania oraz aplikacji
serwerowych w rodowiskach biznesowych. Zdoby³ wiele nagród, miêdzy innymi
Summer Olympic Games oraz nagrodê Java Developer w roku 2002, przyznawan¹
przez Oracle Magazine.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treci
O Autorach........................................................................................7
Przedmowa........................................................................................9
Rozdział 1. Geniusz Javy....................................................................................13
Typy proste i obiekty — odpowiednia równowaga..........................................................14
Zarzdzanie pamici przez usuwanie niepotrzebnych obiektów.....................................15
Elegancki i prosty model wielowtkowy..........................................................................16
W pełni zintegrowane wyjtki...........................................................................................16
Zaakcentowanie znaczenia polimorfizmu.........................................................................17
Przeno)no)* i bezpiecze+stwo dziki kodowi bajtowemu................................................18
Bogactwo interfejsów programistycznych Javy................................................................18
Aplet..................................................................................................................................19
Cigła rewolucja................................................................................................................20
Rozdział 2. Rekurencyjny analizator wyra#e$......................................................21
Wyra5enia..........................................................................................................................22
Analiza wyra5e+ — problem.............................................................................................22
Przetwarzanie wyra5enia...................................................................................................23
Rozbijanie wyra5enia........................................................................................................25
Prosty analizator wyra5e+.................................................................................................28
Opis działania analizatora...........................................................................................34
Dodawanie zmiennych do analizatora...............................................................................35
Sprawdzanie składni w analizatorze rekurencyjnym........................................................43
Aplet kalkulatora...............................................................................................................44
Mo5liwe modyfikacje........................................................................................................46
Rozdział 3. Implementacja interpreterów j(zyków w Javie...................................47
Jaki jzyk programowana interpretowa*?.........................................................................48
Wstp do interpretera........................................................................................................49
Interpreter jzyka SBASIC................................................................................................50
Analizator wyra5e+ jzyka SBASIC.................................................................................67
Wyra5enia w SBASIC ................................................................................................67
Tokeny SBASIC.........................................................................................................68
Interpreter..........................................................................................................................72
Klasa InterpreterException .........................................................................................72
Konstruktor klasy SBasic............................................................................................72
Słowa kluczowe..........................................................................................................74
Metoda run()...............................................................................................................75
Metoda sbInterp()........................................................................................................76
Przypisanie..................................................................................................................77
4
Java. Sztuka programowania
Instrukcja PRINT........................................................................................................78
Instrukcja INPUT........................................................................................................79
Instrukcja GOTO ........................................................................................................80
Instrukcja IF................................................................................................................83
Ptla FOR....................................................................................................................83
Instrukcja GOSUB......................................................................................................86
Instrukcja END ...........................................................................................................87
Wykorzystanie jzyka SBASIC........................................................................................87
Inne przykładowe programy jzyka SBASIC.............................................................88
Rozszerzanie interpretera..................................................................................................90
Tworzenie własnego jzyka programowania....................................................................90
Rozdział 4. Wykonanie mened#era pobierania plików w Javie..............................91
Sposoby pobierania plików z internetu.............................................................................92
Omówienie programu........................................................................................................92
Klasa Download................................................................................................................93
Zmienne pobierania ....................................................................................................97
Konstruktor klasy........................................................................................................97
Metoda download().....................................................................................................97
Metoda run()...............................................................................................................97
Metoda stateChanged().............................................................................................101
Metody akcesorowe i działa+....................................................................................101
Klasa ProgressRenderer..................................................................................................101
Klasa DownloadsTableModel.........................................................................................102
Metoda addDownload()............................................................................................104
Metoda clearDownload()..........................................................................................105
Metoda getColumnClass()........................................................................................105
Metoda getValueAt()................................................................................................105
Metoda update()........................................................................................................106
Klasa DownloadManager................................................................................................106
Zmienne klasy DownloadManager...........................................................................111
Konstruktor klasy......................................................................................................112
Metoda verifyUrl()....................................................................................................112
Metoda tableSelectionChanged()..............................................................................113
Metoda updateButtons()............................................................................................113
Obsługa zdarze+ akcji...............................................................................................114
Kompilacja i uruchamianie programu.............................................................................115
Rozszerzanie mo5liwo)ci programu................................................................................115
Rozdział 5. Implementacja klienta e-mail w Javie .............................................117
Poczta elektroniczna od podszewki.................................................................................118
POP3.........................................................................................................................118
IMAP.........................................................................................................................118
SMTP........................................................................................................................118
Ogólna procedura wysyłania lub odbierania wiadomo)ci e-mail.............................119
Interfejs programistyczny JavaMail................................................................................119
Ogólny opis wykorzystania biblioteki......................................................................120
Prosty klient poczty elektronicznej.................................................................................121
Klasa ConnectDialog................................................................................................122
Klasa DownloadingDialog........................................................................................127
Klasa MessageDialog................................................................................................128
Klasa MessageTableModel.......................................................................................134
Klasa EmailClient.....................................................................................................138
Kompilacja i uruchamianie klienta poczty......................................................................153
Rozszerzanie mo5liwo)ci klienta....................................................................................154
Spis treci
5
Rozdział 6. Przeszukiwanie sieci za pomoc/ Javy..............................................155
Podstawy funkcjonowania agenta internetowego...........................................................156
Omówienie protokołu robot............................................................................................157
Wprowadzenie do agenta wyszukiwania........................................................................158
Klasa SearchCrawler.......................................................................................................158
Zmienne klasy...........................................................................................................173
Konstruktor klasy SearchCrawler.............................................................................173
Metoda actionSearch()..............................................................................................174
Metoda search() ........................................................................................................176
Metoda showError()..................................................................................................179
Metoda updateStats()................................................................................................179
Metoda addMatch()...................................................................................................180
Metoda verifyUrl()....................................................................................................180
Metoda isRobotAllowed() ........................................................................................181
Metoda downloadPage()...........................................................................................183
Metoda removeWwwFromUrl()...............................................................................184
Metoda retrieveLinks() .............................................................................................185
Metoda searchStringMatches().................................................................................191
Metoda crawl()..........................................................................................................192
Kompilacja i uruchomienie programu.............................................................................194
Mo5liwe zastosowania agentów internetowych..............................................................196
Rozdział 7. Rendering HTML w Javie................................................................197
Rendering HTML w edytorze JEditorPane.....................................................................197
Obsługa zdarze+ łczy.....................................................................................................198
Tworzenie prostej przegldarki internetowej..................................................................199
Klasa MiniBrowser...................................................................................................199
Zmienne klasy MiniBrowser.....................................................................................204
Konstruktor klasy......................................................................................................205
Metoda actionBack().................................................................................................205
Metoda actionForward() ...........................................................................................206
Metoda actionGo()....................................................................................................206
Metoda showError()..................................................................................................207
Metoda verifyUrl()....................................................................................................207
Metoda showPage() ..................................................................................................207
Metoda updateButtons()............................................................................................209
Metoda hyperlinkUpdate()........................................................................................210
Kompilacja i uruchomienie przegldarki........................................................................210
Zastosowania renderingu HTML....................................................................................211
Rozdział 8. Statystyka i wykresy .....................................................................213
Próbki, zbiory, rozkład i zmienne...................................................................................214
Podstawy statystyki.........................................................................................................215
Krednia......................................................................................................................215
Mediana.....................................................................................................................216
Moda (dominanta).....................................................................................................216
Wariancje i odchylenie standardowe...............................................................................218
Równanie regresji............................................................................................................219
Współczynnik korelacji ............................................................................................221
Cała klasa Stats................................................................................................................223
Tworzenie wykresów......................................................................................................226
Skalowanie danych ...................................................................................................226
Klasa Graphs.............................................................................................................227
Zmienne klasy Graphs..............................................................................................231
Konstruktor klasy Graphs.........................................................................................232
Metoda paint()...........................................................................................................234
6
Java. Sztuka programowania
Metoda bargraph() ....................................................................................................237
Metoda scatter()........................................................................................................237
Metoda regplot() .......................................................................................................237
Aplikacja tworzenia statystyk.........................................................................................238
Konstruktor klasy StatsWin......................................................................................242
Procedura obsługi itemStateChanged().....................................................................243
Metoda actionPerformed()........................................................................................244
Metoda shutdown()...................................................................................................244
Metoda createMenu()................................................................................................244
Klasa DataWin..........................................................................................................244
Łczymy wszystko razem.........................................................................................245
Prosty aplet ze statystykami............................................................................................247
Mo5liwe udoskonalenia...................................................................................................249
Rozdział 9. Aplety i serwlety finansowe............................................................251
Znajdowanie raty kredytu................................................................................................252
Pola apletu.................................................................................................................255
Metoda init() .............................................................................................................256
Metoda actionPerformed()........................................................................................258
Metoda paint()...........................................................................................................258
Metoda compute().....................................................................................................259
Znajdowanie przyszłej warto)ci inwestycji.....................................................................260
Znajdowanie wkładu pocztkowego wymaganego
do uzyskania przyszłej warto)ci inwestycji..................................................................263
Znalezienie inwestycji pocztkowej wymaganej do uzyskania odpowiedniej emerytury......267
Znajdowanie maksymalnej emerytury dla danej inwestycji...........................................271
Obliczenie pozostałej kwoty do spłaty kredytu...............................................................275
Tworzenie serwletów finansowych.................................................................................278
Serwer Tomcat..........................................................................................................278
Konwersja apletu RegPay do serwletu .....................................................................280
Serwlet RegPayS.......................................................................................................280
Mo5liwe rozszerzenia......................................................................................................283
Rozdział 10. Rozwi/zywanie problemów za pomoc/ sztucznej inteligencji............285
Reprezentacja i terminologia...........................................................................................286
Rosnca liczba kombinacji..............................................................................................287
Techniki wyszukiwania...................................................................................................288
Obliczanie wyszukiwania .........................................................................................289
Problem...........................................................................................................................289
Reprezentacja graficzna............................................................................................290
Klasa FlightInfo...............................................................................................................291
Wyszukiwanie w głb.....................................................................................................291
Analiza wyszukiwania w głb ..................................................................................300
Wyszukiwanie wszerz.....................................................................................................300
Analiza wyszukiwania wszerz..................................................................................302
Dodanie heurystyki .........................................................................................................303
Wyszukiwanie wspinaczkowe..................................................................................304
Analiza wyszukiwania wspinaczkowego..................................................................308
Wyszukiwanie najmniejszego kosztu.......................................................................309
Analiza wyszukiwania najmniejszego kosztu...........................................................310
Znajdowanie wielu rozwiza+.........................................................................................311
Usuwanie )cie5ek......................................................................................................311
Usuwanie wzłów.....................................................................................................312
Znalezienie „optymalnego” rozwizania ........................................................................317
Powrót do zagubionych kluczy.......................................................................................321
Skorowidz......................................................................................325
Plik z chomika:
janowiec
Inne pliki z tego folderu:
Asembler dla procesorow Intel Vademecum profesjonalisty.pdf
(400 KB)
Asembler cwiczenia praktyczne.pdf
(358 KB)
Architektura systemow zarzadzania przedsiebiorstwem Wzorce projektowe.pdf
(829 KB)
Architektura oprogramowania Metody oceny oraz analiza przypadkow.pdf
(429 KB)
Aplikacje w Visual C++ 2005 Przyklady.pdf
(296 KB)
Inne foldery tego chomika:
PHP
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin