SCENARIUSZ IMPREZY GRUPOWEJ
„POŻEGNANIE PANI JESIENI”
Z UDZIAŁEM RODZICÓW
OPRACOWAŁA: mgr Danuta Milinkiewicz nauczycielka Samorządowego Przedszkola Nr 2 im. Misia Uszatka w Węgorzewie.
GRUPA: 4-5 latki
TEMAT: „Pożegnanie jesieni”- zabawy integracyjne z rodzicami.
CELE OGÓLNE:
· dostarczenie dzieciom i rodzicom okazji do wspólnej zabawy
· wytworzenie miłej i radosnej atmosfery
· pogłębienie i utrwalenie wiadomości o jesieni zdobytych podczas zajęć dydaktycznych oraz zabaw muzyczno- ruchowych
CELE OPERACYJNE:
Dziecko potrafi:
· wymienić aktualną porę roku
· wymienić dary jesieni
· rozwiązać zagadki o tematyce jesiennej
· przedstawić teatrzyk pt. „ O Gęsiareczce Kasieni i cudnych listkach pani jesieni ”
· zatańczyć taniec „Kasztanki” i „Deszczyk”
· zaśpiewać piosenki „Jesień”, „Jesienna orkiestra”, „Jarzębina”
· wykonać wspólnie z rodzicem jesiennego liścia
METODY:
· Praktyczna: piosenki, zabawy muzyczno ruchowe, działalność plastyczna, teatrzyk, inscenizacja
· Eksponująca: dobór zabaw wyzwalających radość (KLANZA )
· Podająca: komentarz słowny aktywizujący działalność dzieci i rodziców
· Problemowa: realizacja zadań i poleceń nastawionych na osiągnięcie zamierzonego celu.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: Magnetofon, kaseta magnetofonowa z piosenkami jesiennymi, stroje do teatrzyku, kosz pani jesieni, dary jesieni, farby plakatowe, pędzle, kontury liści, kartki z pytaniami – zagadkami, cukierki, instrumenty perkusyjne.
SCENOGRAFIA
Las namalowany na płótnie stanowiący tło do teatrzyku.
PRZEBIEG IMPREZY
1.Powitanie przybyłych gości piosenką:
„Chodźcie wszyscy tu do koła, zabawimy się wesoło,
witamy was wszyscy wraz na zabawę nadszedł czas.
Prawa ręka, lewa ręka, prawa noga, lewa noga,
Cały tułów oraz głowa – witamy was”.
2.Zagadka dla dzieci i rodziców:
„Co to za pani w złocie, czerwieni
sady maluje, lasy przemieni ?”
3.Nauczycielka zwraca się do dzieci i rodziców:
„Pożegnamy dzisiaj wspólnie, piękną złotą panią Jesień, która ludziom i zwierzętom, co rok pyszne dary niesie. A te dary to owoce, zboża, grzyby i jarzyny. Wszystkie one nam pomogą, przetrwać dzionki mroźnej zimy.
Więc prosimy o uwagę, wielkie brawa i skupienie,
bo „Zajączki” zaczynają swoje jesienne przedstawienie.
4.Teatrzyk „O Gęsiareczce Kasieni i cudnych listkach pani Jesieni”.
„O GĘSIARECZCE KASIENI I CUDNYCH LISTKACH PANI JESIENI” – według Lucyny Krzemienieckiej
Postacie: Kasienia Gęsiareczka, Jesień, Krasnale, Sowa, Gąski, Zajączki i inne leśne zwierzątka.
Rekwizyty: las namalowany na płótnie, sukieneczka z piórek, czerwony kapelusik w kształcie muchomora, koszyk dla pani Jesieni, opaski na głowę : gąsek, zajączków, sowy i leśnych zwierzątek.
SCENA PIERWSZA
Krasnal 1
Idzie tu Gęsiareczka…Gęsiareczka Kasienieczka…
Krasnal 2
Ta co mieszka pod lasem, w chatce przy swojej matce?
Krasnal 3
Tak, ta właśnie. Pomaga ta Kasienia mamie, jak umie, gąski na łąkę wygania.
( Nadchodzi Kasienia, przed nią gąski .Krasnale chowają się. )
Kasienia
Nie chodźcie gąski moje
daleko w ciemny las,
bo przyjdzie złe wilczysko
i porwie którą z was.
Krasnal 4
Ta Kasia bez wyjątku kocha wszystkie zwierzątka.
Jak zobaczy gdzieś ptaszka, co wypadł ze swego gniazdka, to go zawsze potem ułoży z powrotem.
Daleko w ciemny las…
( Siada, mówi sennym głosem )
Spać mi się chce…Aaa.. ( Pochyla głowę, zasypia )
Krasnale ( Pochylają się nad dziewczynką )
Śpi… śpi Kasienia…
Śpi dziewczynka mała,
Będzie ją ta leśna cisz,
Będzie kołysała…
SCENA DRUGA
( Kasia chodzi między drzewami, szuka gąsek)
Co ja zrobię ?..Co zrobię niebożę ?... Gąski moje maleńkie zgubiły się w borze…
( Płacze. Przybiegają zajączki ).
Zajączki
Jaka ci się krzywda stała, żeś tak Oczki zapłakała?
Gąski zgubiłam gdzieś w borze.
Zajączek 1
Nie płacz Kasiu mała. Za to, żeś nam braciszka uratowała, powiemy ci wielką tajemnicę.
Zajączek 2
Dziś będzie gościć w lesie można pani złota polska Jesień.
Zajączek 3
Na wrzosowej polanie wielkie przygotowanie. Twoje gąseczki białe pewno tam poleciały.
Zajączek 4
I my jesteśmy proszeni na zabawę do pani Jesieni.
Nie płacz Kasieniu, pójdziesz nami i spotkasz się z gąskami.
Jakże ja pójdę na zabawę do pani Jesieni w takiej sukience?
Mieszka tutaj blisko sowa. Doskonała z niej krawcowa. Ona uszyje sukienkę nową, prześliczną, piórkową.
A muchomor pożyczy ci czapki swojej.
I pięknie będziesz ubrana Kasieniu nasza kochana.
SCENA TRZECIA
Sowa
Przyszła do mnie Kasienia mała, co mi kiedyś życie uratowała. Jak się masz Kasiu ? Czego potrzebujesz ?
Potrzebna mi sukienka nowa na zabawę do pani Jesieni.
Siądź chwilę. Mam tu sukieneczkę nową, piórkową. W sam raz dla ciebie. Zaraz przyniosę. Proszę, to sukieneczka, to kapelusik od mojego sąsiada muchomora. Chodź, pomogę ci się ubrać.
Wszyscy
Jak ślicznie ubrana Kasienia kochana ! Możemy już iść na zabawę do pani Jesieni.
SCENA CZWARTA
Słyszysz Kasieniu granie na wrzosowej polanie ? To świerszcze od rana grają, nutki powtarzają. Wiewiórki skaczą z uciechy, znoszą miód i orzechy. Pająki budują mosty. Po tym moście przyjdzie pani Jesień w gości.
O ! już idzie pani Jesień.
Szumią drzewa w lesie,
Idzie pani Jesień,
Idzie do nas w goście
Po pajęczym moście.
Pani Jesień
Powiem ci coś Kasieniu. Mój kuzynek wiatr twoje gąski skradł. I daleko, gdzieś powędrował w świat. A że wiem Kasiu droga, że zwierzątka bardzo kochasz, to ci dopomogę. Weź tych listków sześć na drogę, weź je w rękę, zamknij oczy i zawołaj z całej mocy:- Ej, wy złote, ej listeczki, przemieniajcie się w gąseczki! A ja pójdę w drogę dalej.
Jesień macha rączką Kasi, księżyc lampę nagle gasi, wszystko znika w mroku nocy… cyt…. Otwiera Kasia oczy…
Koło mnie na murawie gąski pasą się jak dawniej!
Co to było?
Toż to wszystko mi się śniło!
Czas do domu, do mamusi.
5. Rodzice z kosza pani Jesieni losują kartki z jesiennymi pytaniami- zagadkami, które są podsumowaniem wiedzy o aktualnej porze roku.
Dzieci udzielają odpowiedzi.
- Wymień jesienne dary lasu?, sadu?, parku?, pola?
- Jaka pogoda jest jesienią?
- Jakie zwierzęta zasypiają na zimę?
- Jakie ptaki odlatują na zimę?
- Wymień kilka grzybów jadalnych i trujących?
- Jakiego koloru są liście jesienne dlaczego spadają z drzew?
6. Dzieci wspólnie z rodzicami tańczą tańce integracyjne „Deszczyk”, „Kasztanki” z Pedagogiki Zabawy.
7. Dzieci razem z rodzicem wykonują jesienny listek – malowanie farbami plakatowymi.
8. Prezentacja jesiennych liści.
9. Dzieci żegnają panią Jesień piosenką „Jarzębina” – rodzice akompaniują dzieciom na instrumentach perkusyjnych.
10. Wspólny poczęstunek.
LITERATURA:
1. H. Kruk - „ Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu „ , WSiP , Warszawa 1985 .
2. U. Smoczyńska – Nachtman : Kalendarz muzyczny w przedszkolu. Warszawa 1978, WSiP
3. L. Krzemieniecka – „O Gęsiareczce Kasieni i cudnych listkach Pani Jesieni”
machus