STANDARDY.doc

(29 KB) Pobierz
STANDARDY WYMAGAŃ BĘDĄCE PODSTAWĄ PRZEPROWADZANIA

STANDARDY WYMAGAŃ BĘDĄCE PODSTAWĄ PRZEPROWADZANIA
EGZAMINU MATURALNEGO

WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE

I. WIADOMOŚCI I ROZUMIENIE

Zdający zna i rozumie zjawiska oraz procesy z następujących obszarów:

1) społeczeństwo,

2) polityka,

3) prawo,

4) problemy współczesnego świata,

które stosuje do opisu, wyjaśnienia i oceny poniższych zagadnień oraz problemów:

 

POZIOM PODSTAWOWY

POZIOM ROZSZERZONY

1) życie społeczne - formy, prawidłowości, instytucje,

2) społeczeństwo polskie - struktura i problemy,

3) naród, patriotyzm, nacjonalizm,

4) państwo - geneza, atrybuty, funkcje,

5) demokracja - zasady, wartości, procedury, instytucje,

6) polityka - ideologie i doktryny polityczne, partie polityczne, kultura polityczna,

7) ustrój Rzeczypospolitej Polskiej - konstytucja, organy władzy, samorząd terytorialny,

8) społeczeństwo obywatelskie - formy uczestnictwa obywateli w życiu publicznym,

9) prawo - funkcje, źródła, dziedziny, hierarchia norm prawnych,

10) sądy i trybunały w Polsce,

11) prawa człowieka i ich znaczenie we współczesnym świecie,

12) obywatel wobec prawa,

13) Polska w Europie,

14) Unia Europejska - instytucje, zasady działania,

15) stosunki, organizacje i instytucje międzynarodowe,

16) problemy współczesnego świata - konflikty, terroryzm, ubóstwo, choroby cywilizacyjne,

17) planowanie własnej kariery zawodowej w związku z  uwarunkowaniami pojawiającymi się na rynku pracy.

jak na poziomie podstawowym oraz:

1) procesy społeczne, ruchy społeczne,

2) wartości społeczne - konflikty wartości,

3) społeczeństwo polskie - dynamika przemian, modernizacja,

4) historyczne i współczesne formy państw,

5) modele ustrojowe państw demokratycznych,

6) zagrożenia dla demokracji,

7) ustrój Rzeczypospolitej Polskiej - zasady funkcjonowania organów władzy publicznej,

8) zasady tworzenia i egzekwowania prawa,

9) prawa człowieka - generacje, procedury ich ochrony,

10) elementy prawa cywilnego, karnego i administracyjnego,

11) zjednoczona Europa - szanse i bariery rozwoju,

12) zasady polskiej polityki zagranicznej,

13) wyzwania współczesności - globalizacja, migracje, ochrona środowiska naturalnego, genetyka.

 

 

 

 

II. KORZYSTANIE Z INFORMACJI

Zdający stosuje wiadomości i słownictwo do wyjaśnienia procesów zachodzących we współczesnym świecie:

POZIOM PODSTAWOWY

POZIOM ROZSZERZONY

1) dokonuje selekcji i porządkowania faktów,

2) korzysta z różnorodnych źródeł informacji o życiu społecznym i politycznym,

3) odróżnia informacje o faktach od opinii,

4) lokalizuje ważne wydarzenia i postacie życia publicznego w czasie i przestrzeni,

5) wskazuje przyczyny i skutki różnych wydarzeń i procesów,

6) rozpoznaje problemy społeczności lokalnej, regionu, kraju i świata,

7) znajduje i czyta ze zrozumieniem przepisy prawne odnoszące się do danego problemu,

8) wypełnia druki urzędowe, sporządza różnego typu pisma.

jak na poziomie podstawowym oraz:

1) dokonuje krytycznej analizy materiałów źródłowych,

2) analizuje stanowiska różnych stron debaty publicznej.

III. TWORZENIE INFORMACJI

Zdający przedstawia i ocenia wydarzenia, formułując logiczną wypowiedź pisemną:

POZIOM PODSTAWOWY

POZIOM ROZSZERZONY

1) ocenia wydarzenia i procesy polityczne, społeczne,

2) formułuje i uzasadnia własne stanowisko w sprawach publicznych,

3) wskazuje propozycje rozwiązań problemów społeczności lokalnej, regionu, kraju i świata,

4) ocenia działania grup społecznych, władz i obywateli z punktu widzenia różnych wartości (np. demokracji, tolerancji),

5) wypowiada się w formach przyjętych w życiu publicznym (np. przemówienie, głos w dyskusji, petycja, list do redakcji, posła, radnego).

jak na poziomie podstawowym oraz:

1) charakteryzuje dylematy życia zbiorowego we współczesnym świecie,

2) przedstawia propozycje planowania działań zmierzających do rozwiązania problemów społecznych i politycznych,

3) ocenia współczesne wydarzenia z punktu widzenia kultury i etyki życia publicznego.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin