V MIĘDZYNARODOWA KONFERENCJA NAUKOWA
z cyklu
„Kulturotwórcza funkcja gier”
nt.
„Społeczny i naukowy status ludologii”
Poznań, 17-18 października 2009 r.
Konferencja objęta honorowym patronatem
JM Rektora UAM prof. dr. hab. Bronisława Marciniaka
JM Rektora WSZ „KdE” prof. WSZ KdE dr. Remigiusza Mielcarka
Dziekana Wydziału Neofilologii UAM prof. dr. hab. Teresy Tomaszkiewicz
oraz
Prezydenta Miasta Poznania Ryszarda Grobelnego
Organizatorzy:
Polskie Towarzystwo Badania Gier
Instytut Lingwistyki Stosowanej UAM Poznań
Międzynarodowe Targi Poznańskie sp. z o.o.
Wyższa Szkoła Zawodowa „Kadry dla Europy” z Poznania
Zarząd Główny Polskiego Towarzystwa Badania Gier oraz Poznańskie Koło PTBG przy Instytucie Lingwistyki Stosowanej UAM mają zaszczyt zaprosić na piątą już konferencję z cyklu "Kulturotwórcza funkcja gier".
Dotychczasowe przedsięwzięcia Towarzystwa i cztery tomy publikacji pokonferencyjnych oraz powołanie pierwszego w Polsce ludologicznego czasopisma PTBG pt. „Homo Ludens” dowiodły, że badania nad grami - szybko postępujące na Zachodzie - zadomowiły się także w Polsce. Pragniemy zatem nadal rozwijać i upowszechniać w naszym kraju zainteresowanie tym kluczowym zagadnieniem współczesności.
W roku 2009 proponujemy uwzględnić następujące problemy:
· Status ludologii w Polsce i poza jej granicami
· Problemy badań nad grami: metodologiczne, praktyczne, etyczne
· Teoria i praktyka tworzenia gier
· Granie i jego skutki (dodatnie, ujemne) - z perspektywy naukowców, twórców, graczy, opinii publicznej
· Środowisko badaczy gier w Polsce i na świecie
· Organizacje, konferencje, czasopisma, samodzielni badacze
· Ci, którzy tworzą gry: od programistów do dystrybutorów
· Dziennikarze piszący o grach
· Użytkownicy gier: akademicy, twórcy gier, gracze, ludzie mediów - znaczenie współpracy lub jej braku
· Możliwości popularyzowania wiedzy ludologicznej
· Gry w aspekcie społecznym i ekonomicznym
· Gry komunikacyjne i językowe
· Znaczenie gier w edukacji
· Gry w kontekście międzykulturowym
· Sporty tradycyjne a elektroniczne
· Ekonomiczny aspekt gier
Wiele z tych kwestii poruszaliśmy już na wcześniejszych konferencjach PTBG. Dwa obszary tematyczne wydają się jednak nowe i zasługują na osobne zaakcentowanie. Pierwszy z nich - to naukowy status ludologii.
W jaki sposób ją opisywać? Czy jest ona dziedziną inter-, multi-, trans-, postdyscyplinarną? Samodzielną czy podporządkowaną? Czy można już mówić o niej jako nauce, czy też dopiero do takiej roli aspiruje?
Odpowiedź na te pytania ma niemałe znaczenie dla miejsca myśli ludologicznej w świecie akademickim.
Drugim takim problemem jest społeczny status naszej dziedziny.
Postanowiliśmy zwrócić uwagę na ludzi i instytucje, bez których ludologia nie mogłaby istnieć. Nie są to tylko naukowcy, ale też twórcy gier oraz sami gracze; niebagatelną rolę odgrywają również dziennikarze. Mamy nadzieję, że dyskusja na ten temat nie tylko poszerzy naszą świadomość ludologiczną, lecz także przyczyni się do ściślejszego połączenia środowisk związanych z grami.
Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych tematyką konferencji!
Komitet Organizacyjny konferencji:
prof. UAM dr hab. Camilla Badstűbner-Kizik,
prof. WSZ KdE dr Remigiusz Mielcarek,
dr Augustyn Surdyk, dr Paweł Hostyński, dr Jerzy Szeja,
mgr Emanuel Kulczycki, mgr Roman Budzowski, Stanisław Krawczyk,
Sekretarz konferencji: dr Michał Mochocki,
dr Agata Zarzycka, dr Britta Stőckmann, dr Dominika Urbańska-Galanciak.
Współorganizatorzy konferencji:
Instytut Lingwistyki Stosowanej UAM
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Poznań Game Arena
Wyższa Szkoła Zawodowa „Kadry Dla Europy”
Członek Wspierający Polskiego Towarzystwa Badania Gier
Partnerzy:
Firma Innotech – producent systemów obsługujących konferencje „SysKon”
Firma Q-workshop – największy na świecie producent i dystrybutor zdobionych kostek do gry
Czasopismo naukowe „Homo communicativus”
Portal naukowy „Kognitywistyka.net”
Patroni medialni konferencji:
Portal naukowy „Wiedza i edukacja” działający przy UMSC w Lublinie
Portal fantastyki „Poltergeist”
„Homo Ludens”
oficjalne czasopismo Polskiego Towarzystwa Badania Gierwersja online do obrania na stronie www.PTBG.org.pl
PTBG to pierwsze naukowe towarzystwo ludologiczne w Polsce. Skupia naukowców i studentów z wielu uczelni, którzy zajmują się szeroko pojętą problematyką gier – zwłaszcza RPG i gier komputerowych. Jego celem jest popularyzowanie i rozwijanie wiedzy o grach, zarówno w ujęciu teoretycznym (interdyscyplinarnie i od strony nauk szczegółowych), jak i praktycznym (tworzenie i rozpowszechnianie gier; zastosowania dydaktyczne).Polskie Towarzystwo Badania Gier ma ambicję, aby to jego członkowie dokonywali wartościowych ustaleń naukowych oraz nowatorskich rozwiązań praktycznych.
Towarzystwo organizuje – samodzielnie i we współpracy z instytucjami naukowymi –spotkania i panele naukowe oraz inne imprezy związane z badaniem gier. Ma zamiar upowszechniać i wydawać powstające w Polsce ludologiczne prace naukowe. PTBG propaguje ideę gier jako formy twórczego wykorzystania czasu, zamierza przedkładać władzom oświatowym wnioski dotyczące zastosowania gier w dydaktyce oraz projektować zainteresowanie nimi m.in. za pośrednictwem Internetu. Towarzystwo będzie również zajmować stanowisko w sprawach publicznych dotyczących gier. Planowana jest współpraca z towarzystwami naukowymi i pokrewnymi instytucjami w kraju i za granicą.
Strona Forum PTBG: www.ptbg.org.pl
Siedziba Towarzystwa: ul. Kossaka 9/7 60-759 Poznań, tel. (061) 866 04 22
Kontakt: jszeja@pro.onet.pl, SurdykMG@amu.edu.pl
Zarząd Główny PTBG:
dr Jerzy Zygmunt Szeja dr Mirosław Filiciak
Przewodniczący Wiceprzewodniczący
dr Augustyn Surdyk dr Michał Mochocki
Skarbnik Sekretarz
Games Research Association of Poland
PTBG is the first academic ludological society in Poland. It gathers scholars and students of numerous universities, different specializations (linguistics, theory of literature, sociology, psychology, philosophy, history, economy, computing, and other sciences and arts) and professions, as well as practitioners – game players and game designers, dealing with broadly perceived game issues especially Role–Playing Games and computer games.
The aim of the association is to popularise and develop knowledge of games, both in theoretical (interdisciplinary, as well as from the point of view of particular disciplines) and practical (creating and distributing games;
didactic applications) perspective. Games Research Association of Poland has an ambition for its members to establish valuable scholarly theoretical assumptions and introduce innovative practical solutions.
The association organises – alone and through cooperation with academic institutions – meetings, conventions, conferences, workshops, courses, trainings and other enterprises related to games research.
Its intention is to popularise and publish ludological academic works
written in Poland. PTBG propagates the idea of games as a form of creative use of time, intends to present proposals concerning application of games in didactics and pedagogy to the Ministry of Education and raises interest in games via different media including the internet.
The association will also take a stand in public matters related to games.
It is planning to cooperate with similar scientific/scholarly societies, organisations and institutions in Poland and abroad.
GRAP forum site: www.ptbg.org.pl
Headquarters : ul. Kossaka 9/7 60-759 Poznań, tel. : (061) 866 04 22
Contact : jszeja@pro.onet.pl, SurdykMG@amu.edu.pl
The Main Board of GRAP:
Jerzy Zygmunt Szeja PhD Mirosław Filiciak PhD
President Vice President
Augustyn Surdyk PhD Michał Mochocki PhD
Treasurer Secretary
Die polnische Gesellschaft zur Spieleforschung
Die PTBG ist die 1. akademische ludologische Gesellschaft in Polen. In ihr versammeln sich Forscher und Studierende zahlreicher Universitäten mit unterschiedlicher Spezialisierung sowie Personen aus anderen Berufskreisen und auch „Praktiker“ – Spieler und Designer – die sich alle in irgendeiner Form mit dem Phänomen Spiel befassen.
Das Ziel der Gesellschaft ist es, Wissen über Spiele, sowohl in theoretischer wie auch in praktischer Form zu entwickeln und zu vermitteln. Die PTBG erhebt den Anspruch, dass ihre Mitglieder wertvolle wissenschaftliche Theorien schaffen und innovative, praktische Lösungen vorstellen. Die Gesellschaft organisiert u.a. Treffen, Konferenzen, Workshops, Kurse und andere mit der Spieleforschung verbundene Aktivitäten, und sie propagiert die Idee, dass Spiele eine kreative Form des Zeitvertreibs sind.
Die PTBG arbeitet mit dem polnischen Bildungsministerium zusammen und beabsichtigt, Vorschläge zur sinnvollen Nutzung von Spiel in Didaktik und Pädagogik einzureichen sowie allgemein das Interesse für Spiele mittels verschiedener Medien (inkl. des Internets) zu stärken. Die Gesellschaft vertritt ihre Standpunkte in öffentlichen Debatten zum Thema Spiel und plant, mit ähnlichen Gesellschaften, Organisationen und Institutionen in Polen und anderen Ländern zusammenzuarbeiten.
Asociacion Polaca de Investigaciones sobre Juegos
PTBG es la primera organización docente ludológica en Polonia. Reúne científicos y estudiantes de muchas universidades que se ocupan de los juegos en el amplio sentido de la palabra – sobre todo los RPG y los juegos de ordenador.
Su objetivo consiste en popularizar y desarrollar el conocimiento sobre los juegos, teórica (desde el punto de vista de diferentes disciplinas o interdisciplinariamente) y prácticamente ( la creación y la divulgación de los juegos, su uso didáctico). PTBG pretende que sus miembros lleguen a concluciones docentes de valor e introduzcan soluciones prácticas innovadoras.
La asociación organiza – a su cuenta y con la colaboración con instituciones docentes – encuentros, discuciones docentes y otros eventos relacionados con la investigación sobre los juegos.
Tiene la intención de divulgar y editar los trabajos docentes sobre la ludología, escritos en Polonia. PTBG propugna la idea de los juegos como un pasatiempo creativo, quiere presentar sus conclusiones sobre el uso de los juegos en la didáctica ante el Ministerio de Educación, al igual que aumentar el interés sobre los juegos, entre otros, mediante Internet. Además, la organización va a presentar su opinión en cuanto a las cuestiones de interés común, relacionadas con los juegos. Se planea la colaboración con las asociociones docentes e instituciones que trabajan sobre temas parecidos en el país y en el extranjero.
...
mamut123