Visual C 2008 Projektowanie aplikacji Pierwsze starcie.pdf

(913 KB) Pobierz
Visual C# 2008. Projektowanie aplikacji. Pierwsze starcie
Projektowanie aplikacji.
Pierwsze starcie
Autor: Jacek Matulewski
ISBN: 978-83-246-1288-8
Format: B5, stron: 267
Wydawnictwo Helion
ul. Koľciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Czysta przyjemnoľě tworzeniaÈ projektowanie aplikacji w przyjaznym
ľrodowisku Visual C# 2008
īrodowisko programistyczne Visual C#, bķdĴce elementem szerszego pakietu Microsoft
Visual Studio 2008, jest obecnie najczķľciej wykorzystywanym ľrodowiskiem sĀuŃĴcym
do projektowania aplikacji na platformy .NET 2.0, 3.0 i 3.5. UĀatwia ono zarwno
pisanie kodu C#, jak i projektowanie graficznego interfejsu programu, zapewniajĴc ĀatwĴ
edycjķ kodu, wizualizacjķ oraz moŃliwoľě kontrolowanego uruchamiania
przygotowywanej aplikacji. Wspomaga takŃe programistķ w usuwaniu bĀķdw kodu
oraz oferuje mu dwie biblioteki kontrolek (Windows Forms i Windows Presentation
Foundation), ktre pozwalajĴ na bezproblemowĴ budowķ graficznego interfejsu
uŃytkownika (takŃe zgodnego ze stylem uŃywanym w systemie Windows Vista). Pakiet
Visual Studio 2008 oferuje rwnieŃ ĀĴczenie kontrolek danych z bazami danych SQL
Server i Access oraz wykorzystanie ogromnych moŃliwoľci plikw XML.
KsiĴŃka âVisual C# 2008. Projektowanie aplikacji. Pierwsze starcieÒ ma za zadanie
bezboleľnie i szybko wprowadziě Ciķ w arkana dziaĀania ľrodowiska Visual C#, jak
rwnieŃ udostķpniě Ci wszelkie informacje dotyczĴce zachodzĴcych w nim zmian.
To znacznie uĀatwi Ci projektowanie aplikacji w przyszĀoľci. Podzielona na trzy odrķbne
czķľci tematyczne, poľwiķcone kolejno podstawom poruszania siķ w tym ľrodowisku,
bibliotece Windows Forms oraz nowej bibliotece Windows Presentation Foundation, jest
w istocie zbiorem praktycznych ěwiczeĺ opatrzonych komentarzami. Pozbawiona
zbķdnych opisw i dywagacji teoretycznych, zawiera jednak krtkie objaľnienia
wszelkich trudniejszych kwestii. Zaopatrzono jĴ takŃe w dodatki przeznaczone dla osb
rozpoczynajĴcych dopiero naukķ programowania.
¤ Projektowanie interfejsu aplikacji
¤ Analiza kodu i usuwanie bĀķdw
¤ Aplikacje Windows Forms
¤ Techniki programowania
¤ Operacje na plikach XML
¤ Biblioteka ADO.NET i baza danych Server SQL
¤ .NET 2.0, .NET 3.0 Ð podobieĺstwa i rŃnice
¤ WPF i XAML Ð nowe narzķdzia wizualizacji
¤ Elementy zagnieŃdŃone
¤ Transformacje i animacje
¤ Jķzyk C# 2.0 i kolekcje
¤ Projektowanie zorientowane obiektowo w C# 2.0
¤ Podstawy SQL
Programowanie bķdzie Āatwiejsze, jeľli dobrze poznasz najnowszĴ wersjķ
ľrodowiska Visual C# 2008!
Visual C# 2008.
319800050.001.png 319800050.002.png 319800050.003.png 319800050.004.png
Spis treści
Wstęp .............................................................................................. 7
Część I Środowisko Visual C# ..................................................... 9
Rozdział 1. Pierwsze kroki ............................................................................... 11
Projektowanie interfejsu aplikacji .................................................................................. 13
Analiza kodu pierwszej aplikacji .................................................................................... 17
Metody zdarzeniowe ....................................................................................................... 23
Rozdział 2. Debugowanie kodu ......................................................................... 31
Teoria Murphy’ego wyjaśniająca przyczynę powstawania błędów w kodach
programów oraz to, jak ich unikać ............................................................................... 31
Kontrolowane uruchamianie aplikacji w Visual C# ....................................................... 32
Śledzenie wykonywania programu krok po kroku (F10 i F11) ................................ 34
Run to Cursor (Ctrl+F10) ......................................................................................... 35
Breakpoint (F9) ........................................................................................................ 36
Okna Locals i Watch ................................................................................................ 37
Stan wyjątkowy .............................................................................................................. 39
Część II Platforma .NET 2.0 ....................................................... 43
Rozdział 3. Aplikacje Windows Forms ............................................................... 45
Notatnik .NET ................................................................................................................ 45
Projektowanie interfejsu aplikacji — menu główne ................................................. 45
Okna dialogowe i pliki tekstowe .............................................................................. 52
Edycja i korzystanie ze schowka .............................................................................. 60
Drukowanie .............................................................................................................. 61
Elektroniczna kukułka .................................................................................................... 70
Ekran powitalny (splash screen) ............................................................................... 70
Przygotowanie ikony w obszarze powiadamiania .................................................... 72
Odtwarzanie pliku dźwiękowego ............................................................................. 75
Ustawienia aplikacji ....................................................................................................... 76
Rozdział 4. Mechanizm drag & drop .................................................................. 81
Podstawy ........................................................................................................................ 81
Zagadnienia zaawansowane ............................................................................................ 88
4
Visual C# 2008. Projektowanie aplikacji. Pierwsze starcie
Rozdział 5. Wybrane techniki programowania dla systemu Windows .................. 95
Dostęp do rejestrów systemu Windows .......................................................................... 95
Zarządzane biblioteki DLL ........................................................................................... 101
Tworzenie zarządzanej biblioteki DLL .................................................................. 102
Statyczne ładowanie bibliotek DLL ....................................................................... 106
Dynamiczne ładowanie zarządzanych bibliotek DLL i dynamiczne
rozpoznawanie typów .......................................................................................... 108
Mechanizm PInvoke i funkcje WinAPI ........................................................................ 118
Komunikaty Windows .................................................................................................. 125
Wysyłanie komunikatów Windows ........................................................................ 125
Odbieranie komunikatów Windows ....................................................................... 129
Rozdział 6. Odczytywanie i zapisywanie danych w plikach XML ....................... 133
Podstawy języka XML ................................................................................................. 133
Deklaracja .............................................................................................................. 134
Elementy ................................................................................................................ 134
Atrybuty ................................................................................................................. 134
Komentarze ............................................................................................................ 135
Zapis i odczyt danych z pliku XML ............................................................................. 135
Serializacja obiektów do pliku XML ............................................................................ 141
XML i ADO.NET ......................................................................................................... 144
Rozdział 7. Biblioteka ADO.NET i SQL Server .................................................. 147
Część III Platforma .NET 3.0 ..................................................... 163
Rozdział 8. Krótka historia platformy .NET, czyli przewodnik po jej wersjach ...... 165
Historia ......................................................................................................................... 165
Teraźniejszość .............................................................................................................. 167
Rozdział 9. WPF i XAML — nowe narzędzia projektowania wizualnego ............. 169
Kolory w WPF .............................................................................................................. 171
Analiza kodu XAML aplikacji WPF ............................................................................ 174
Wyzwalacze (triggers) .................................................................................................. 175
Wypełnienie gradientem ............................................................................................... 179
Tworzenie obiektu w kodzie XAML ............................................................................ 182
WPF Browser Application ............................................................................................ 185
Rozdział 10. Historia pewnego przycisku .......................................................... 189
Elementy zagnieżdżone ................................................................................................ 189
Style .............................................................................................................................. 195
Rozdział 11. Transformacje i animacje .............................................................. 199
Transformacje ............................................................................................................... 199
Animacje ...................................................................................................................... 203
Szablony ....................................................................................................................... 207
Część IV Dodatki ...................................................................... 209
Dodatek A Język C# ....................................................................................... 211
Język C# 2.0 .................................................................................................................. 211
Podstawowe typy danych ........................................................................................ 212
Sterowanie przepływem .......................................................................................... 220
Zwracanie wartości przez argument metody ........................................................... 223
Wyjątki.................................................................................................................... 224
Dyrektywy preprocesora ......................................................................................... 226
Atrybuty .................................................................................................................. 229
Spis treści
5
Kolekcje ........................................................................................................................ 229
Nowości języka C# 3.0 .................................................................................................. 236
Dodatek B Projektowanie zorientowane obiektowo w C# 2.0........................... 245
Typy wartościowe i referencyjne................................................................................... 245
Przykład struktury (Ulamek) ......................................................................................... 247
Implementacja interfejsu (IComparable) ................................................................. 256
Definiowanie typów parametrycznych .................................................................... 257
Dodatek C Szalenie krótki wstęp do SQL ........................................................ 265
Select ............................................................................................................................. 265
Insert.............................................................................................................................. 266
Delete ............................................................................................................................ 266
Skorowidz ..................................................................................... 267
Rozdział 5.
Wybrane techniki
programowania
dla systemu Windows
Platforma .NET stanowi osobną, w dużej mierze autonomiczną warstwę systemu Win-
dows. Aplikacje uruchamiane w jej obrębie nie muszą, a wręcz nie powinny odwoływać
się do głębszych poziomów systemu. Czasem jest to jednak trudne do uniknięcia. Albo
dlatego, że nie ma innej możliwości, aby uzyskać od systemu Windows to, czego akurat
nasz program potrzebuje, albo po prostu dlatego, że taka droga jest znacznie łatwiejsza
do realizacji.
Musimy sobie jednak zdawać sprawę z kilku niebezpieczeństw związanych z sięganiem
do macierzystej platformy Windows. Każde odwołanie do bibliotek Win32, jak na-
zywa się teraz oryginalną warstwę WinAPI systemu Windows, pociąga za sobą brak
możliwości przeniesienia całego projektu. Nie można bowiem zakładać, że w innych
systemach istnieją biblioteki o tej samej nazwie i zawierające te same funkcje. Pamię-
tajmy także, że każde odwołanie do bibliotek spoza platformy .NET utrudnia lub wręcz
uniemożliwia kontrolę bezpieczeństwa jej podzespołów (ang. assembly ), a zasoby
z platformy Win32 nie mogą być kontrolowane przez garbage collector .
To tyle utyskiwania i ostrzeżeń, a teraz zróbmy krótki przegląd najważniejszych tech-
nologii, które pozwalają na korzystanie z mechanizmów platformy Win32. Jedynym
wyjątkiem w tym rozdziale jest fragment dotyczący zarządzanych bibliotek DLL, które
nie wymagają odwołań do Win32.
Dostęp do rejestrów systemu Windows
Windows udostępnia rejestr systemowy jako miejsce, w którym aplikacje Win32 po-
winny przechowywać swoje ustawienia i inne niebyt obszerne dane. Każdy użytkownik
posiada własną część rejestru, co bardzo ułatwia personalizację ustawień aplikacji.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin