,,WYTĘŻ SŁUCH’’ – SCENARIUSZ ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH.CELE:- poznawczy- poznawanie, odtwarzanie dźwięków z otoczenia dzieci, rozpoznawanie różnych zwierząt- bohaterów wierszyków J. Brzechwy, poznawanie pokarmów, którymi żywią się zwierzęta;- kształcący- kształtowanie pożądanych postaw- współpracy i odpowiedzialności w działaniu indywidualnym i grupowym;- wychowawczy- zaspokajanie potrzeby sukcesu, bezpieczeństwa i uznania;- rewalidacyjny- doskonalenie percepcji słuchowej, usprawnianie integracji słuchowo- ruchowej, usprawnianie pamięci i wyobraźni;METODY: ćwiczenia, metoda wpływu sytuacyjnego- organizowanie doświadczeń wychowanków;FORMY: indywidualna i zbiorowa przez działalność twórczą i poznawczą:POMOCE: teksty wierszyków J. Brzechwy, zagadki, bębenek;PRZEBIEG ZAJĘĆ:1. Przygotowanie sali do zajęć, zebranie dzieci i poinformowanie o celu spotkania.2. Zabawa ,,Imię i nastrój”. Dzieci mówią swoje imiona w nastroju radosnym, potem smutnym. Wszyscy powtarzają.3. Zabawa ,,Poszukiwanie rymów”. Nauczyciel głośno recytuje wyliczankę a dzieci mają za zadanie odszukać w niej wyrazy, które się rymują:,,Opowiem ci bajkę, jak kot palił fajkę,A kocica papierosa, upaliła kawał nosa.Trzeba lecieć po doktora, bo kocica bardzo chora.Raz, dwa, trzy po doktora biegniesz ty.”4. Ćwiczenie pt.: ,,Zgadywanki – rymowanki”. Dzieci mają za zadanie odgadnąć, co lubią leśne zwierzęta.Ja już wiem, a może ty też wiesz, co lubi jeść różny leśny zwierz?- Bo dziki, które ryją wszędzie, uwielbiają z dębu .............(żołędzie)- Wiewiórka, która w dziupli mieszka, zjadłaby chętnie.............(orzeszka)- A dzięcioł, który kuje stale, wyjada spod kory tłuste ................(robale)- Leśny ptak wilga dla ochłody zrywa z krzaka czarne.................(jagody)- Przez całe lato dla sarny strawa to czysta, zielona.............(trawa)- Ropucha stara jak świat stary na kolację zjada bzyczące.............(komary)- Zając, gdy ma żołądek pusty, szuka w polu główek.............(kapusty)- A lis mając plan gotowy z góry, wykrada czasem z kurnika............(kury)5. Ćwiczenie pt.:,, Zwierzaki”. Dzieci mają za zadanie odgadnąć, kim są bohaterowie wierszyków J. Brzechwy:Rudy ojciec, rudy dziadek,Rudy ogon to mój spadek,A ja jestem rudy ..........Ruszaj stąd, bo będę gryzł.Opowiem ci w słowach kilku, Co myślę o tym.............Gdyby nie był na obrazkuZaraz by cię zjadł głuptasku............ ze strachuCiągle chowa głowę w piachu,Więc ma opinię mazgaja.A nadto znosi jaja wielkości strusiego jaja..............chciał pojechać koleją,Lecz koleje nie tanieją.Żółwiowi szkoda pieniędzyPójdę pieszo, będę prędzej.Czy ta ...........jest prawdziwa?Czy to tak naprawdę bywa?Czy też malarz z Bożej łaski?Pomalował osła w paski?Jakie ma pan stopy duże,Panie ............Wiadomo, dlatego kanguryW skarpetkach robią dziury.Skąd ty jesteś...............?Ja? Znad Nilu.Wypuść mnie na kilka chwil,To zawiozę cię nad Nil.6. Zabawa ,,Magiczny bęben”. Prowadzący mówi: ,,Oto magiczny bęben. Możecie poruszać się tylko wtedy, kiedy on bije. Kiedy zamilknie, wszyscy zastygają w swoich pozach. Teraz magiczny bęben ma jeszcze większą moc. Wszyscy muszą wykonywać jego rozkazy”. Nauczyciel uderza w bęben w zróżnicowanym rytmie i podaje polecenia:- bądź miłym kotkiem, złym psem, wypłoszonym zającem, zmęczonym słoniem, wesołą małpką, sennym misiem itp.7. Zabawa pt.: ,,Leśna muzyka”. Nauczyciel mówi: W lesie oprócz ptasich śpiewów można usłyszeć wiele innych ciekawych odgłosów:F f f f f f f f f f f- szumi wiatr w konarach (dzieci powtarzają za wychowawcą)Z z z z z z z z z – brzęczą leśne owadySz sz sz sz sz sz – szeleszczą na ścieżkach suche liście,,Jak myślicie, czy te dźwięki nadają się do zaśpiewania? Spróbujcie na tych dźwiękach zaśpiewać melodię- Wlazł kotek na plotek”8. Zakończenie zajęć. Dzieci opowiadają co najbardziej podobało im się na zajęciach i jak się czuły podczas zabawy. Zabawa na pożegnanie ,,Zzum”: wszyscy stają w kręgu, pierwsza osoba wraz z ruchem głowy przesyła dźwięk zzum. Osoba następna odpowiednim ruchem głowy przesyła ten dźwięk dalej.UwagiDo opracowania niektórych ćwiczeń wykorzystałam „Ćwiczenia służące doskonaleniu percepcji słuchowej” – zeszyt nr III wydawnictwa Kielecka Oficyna Wydawnicza 1995
Toudulenna