STRUKTURALIZM
J. Apresjan, Koncepcje i metody współczesnej lingwistyki strukturalnej, Warszawa 1971.
-bezpośredni poprzednicy strukturalizmu: Filip Fortunatow, Jan Baudoin de Courtenay, F. de Saussure;
ad. Baudoin:
- nie stworzył całościowej koncepcji;
- zwrócił uwagę na różność „języka jako kompleksu pewnych składowych części i kategorii(…) i języka jako nieustannie powtarzającego się procesu”
- rozdzielenie głoski i fonemu
- zwrócił uwagę na specyficzną strukturę mowy pisanej i mowy ustnej (rozgraniczył pojęcie litery i głoski)
Fonem:
- suma wyobrażeń artykulacyjnych artykulacyjnych akustycznych
-różne funkcje
-nowe metody badania głosek
ad. De Saussure
-jednolity system
-zrozumiał, że język ma wiele obiektów (środek: porozumiewania, kształtowania myśli, wyrażania itp.)
-język jako fakt kulturowo-historyczny i jako system znaków
-przeciwstawił lingwistykę zewnętrzną i wewnętrzną
a) zewnetrzna -bada warunki języka (historia narodu itd.)
B)wewnętrzna budowa
-miedzy zewnętrzną a wewnętrzną nie ma żadnego związku koniecznego – można wyjaśnić wewnętrzny mechanizm bez znajomości historii języka
0diachronia się przydaje, ale nie jest konieczna
- wydzielił język (langue) i mowę ()parole)
-mowa jest skutkiem wykorzystania języka
-język nie jest określony przez mowę
-każdą jednostkę językową rozszczepił na pojęcie jednostki języka i pojecie jednostki mowy
(głoska-jednostka mowy;fonem- jednostka języka)
-teza o systemowości języka(system wzajemnie uwarunkowanych znaków)
-„język jest f0ormą, a nie substancją-nieważny jest materiał, lecz zbiór opozycji między jednostkami językowymi:
a)paradygmatyczne(asocjacyjne)-pionowa oś języka, skutek kojarzenia, np. synonimia
b)syntagmatyczne- pojęcie syntagmy- połączenie dwóch dowolnych elementów, elementów, których jeden jest określany, drugi określający
-likwidacja podziału gramatyki na morfologie, składnię…
-lingwistyka wchodzi w skład semiotyki(jako system znaków)
-porównanie lingwistyki z matematyką-bada obiekty idealne, bez obserwacji ich realizacji)
-konsekwencją jego badań było powstanie etnolingwistyki, psycholingwistyki oraz lingwistyki strukturalnej, która bada język jako system znaków i nie interesuje się niczym oprócz jego właściwości kodowych
KLASYCZNE SZKOLY LINGWISTYKI STRUKTURALNEJ
I. PRASKA
-teoria rzeczywistych zjawisk i procesów języka naturalnego
-cel: ujawnić system języka we wszystkich aspektach: morfologicznym, syntaktycznym, leksykalnym
-najpełniej została opracowana teoria fonologiczna („Podstawy fonologii” Trubieckiego)
Teoria Trubieckiego:
-rozgraniczenie fonetyki i fonologii
-3 funkcje elementów fonolog.:
1) kulminatywna- ile słów w zdaniu
2)delimitatywna- granice miedzy jednostkami
3)dystynktywna-rozróżnianie jednostek znaczących
-centralnym punktem tej teorii jest teoria rozróżniania
A)pojęcie opozycji fonologicznej-przeciwstawienie głoskowe, np. sól – ból
b)pojecie fonemu jest pochodne w stosunku do opozycji fonologicznej---zespół cech istotnych pod względem fonologicznym
b)techniczne zasady identyfikacji fonemów (odróżnianie fonemu od jego wariantów i od grupy fonemów)
---reguły identyfikacji syntagmatycznej
a)fonem – połączenie głosek, którego części składowe w danym języku nie są rozdzielane na sylaby
b)połączenie głosek tworzone przy pomocy jednolitej artykulacji
c)połączenie głosek, którego długość nie przewyższa długości innych fonemów danego języka
TYPY OPOZYCJI ROZRÓŻNIAJĄCYCH ZNACZENIE:
a)
-prywatywne- na podstawie cech binarnych
-gradualne-stopień nasilenia cechy
-ekwipolentne- pozostałe
b)ze względu na siłę rozróżniającą
-stałe-różnią się we wszystkich możliwych pozycjach
-neutralizowane-rozróżniane w jednych, a w innych nie---------tam-dam, ale but-bud
pojęcie ARCHIFONEMU- zespół cech odróżniających, które SA wspólne dla obu fonemów
-dwa człony opozycji-nacechowany (jeśli ta cecha jest) i nienacechowany
FONOLOGIA BINARNA JAKOBSONA
-rozpatruje nie artykulacyjne, lecz fonetyczne cechy fonemów
-stworzył system 12 binarnych cech dystynktywnych, które można ponoć przykładać do każdego języka
(cechy są na kartce)
POGLĄDY PRAŻAN NA MORFOLOGIĘ
-morfem-podstawa systemu morfologicznego-wiązka elementarnych opozycji morfologicznych, np. opozycji przypadków, opozycji czasownikowych form czasu, itp.
Np. ros. –em rozkłada się na SEMY (elementarne znaczenia semantyczne)
-liczby
-osoby
-czasu
- w szeregu opozycje morfologiczne mogą się neutralizować
-opozycje morfologiczne są binarne
-są też asymetryczne-jeden z członów jest członem nacechowanym(wyraża znaczenie
-----nauczyciel----nauczycielka
TEORIA SYNTAKTYCZNA PRAŻAN
-podział na novum i datum (remat i trmat)
II. DESKRYPTYWIZM
Prekursorzy:
SAPIR:
- bliskie koncepcjom de Saussure’a- rozróżnia w języku model fizyczny i idealny(system); drugi uważa za „realny i najistotniejszy pierwiastek życiu języka:
-„każdy język ma swój fason i, chociaż materiał wyjściowy może być taki sam dla wielu języków, w różnych językach jest on krojony w różny sposób
-wiąże się z tym hipoteza Sapira-Whorfa:
1)każdy język ma swój model, wg którego jest zbudowany i na swój sposób rozczłonkowuje rzeczywistość oraz narzuca ten sposób wszystkim mówiącym
język formuje myśl – ludzie mówiący różnymi językami widzą świat różnie
2)modele językowe są związane z warunkami kulturowo-społecznymi
np. język navaho- wszystko przedstawia w ruchu
- zachodzi odpowiedniość między budową języka a budową kultury w całości (np. w języku górali jest wiele nazw określających górę)
-swoistość formy w języku Sapir uważał za zjawisko wtórne (tego nie ma u de Saussure’a_
=pod względem logicznym język jest tym doskonalszy, im mniejszy jest udział informacji wyrażanej koniecznie w wypowiedzi, a wymaganej tylko przez zasady kodowania, a nie istotę komunikatu
-opozycje formalne, nieodpowiadające różnicom pojęciowym, ale wymagające koniecznego wyrażania i z tego względu zabarwiające budowę gramatyczną, grają rolę szumów, psujących podstawę gramatyczną )nie burzą jej całkowicie)
-klasyfikacja pojęć wyrażanych w języku:
a)konkretne (dom)
b)derywacyjne(nauczy-ciele)
c)czysto relacyjne (przypadek rzeczownika)
-poza tym skrytykował podział na części mowy
Leonard Bloomfield:
-cel: opracowanie jednego, precyzyjnego systemu pojęć, zdatnych do opisu synchronicznego języka o dowolnej budowie
-chciał wyodrębnić właściwy przedmiot lingwistyki:
a) nie głoski i znaczenia, ale połączenia określonych dźwięków określonym znaczeniem
b) dźwięki tylko wtedy, kiedy rozróżniają znaczenia
c) w gramatyce i leksykologii – nie znaczenie formy i wyrazu, lecz fakt różnicy dwóch form i wyrazów (znaczenie dystynktywne)
-formy językowe (dźwięk + znaczenie)
a)związane (niewymawialne osobno)
b)swobodne(wyrazy związki)
c)złożone
d)proste(morfemy
Z tych pojęć Bloomfield wyprowadza swoje najważniejsze definicje: składnika,klasy i konstrukcji
-część wspólna dowolnych dwóch form złożonych-KOMPONENT
-składniki bezpośrednie)trochę jak syntagmy u de Saussure’a i końcowe(morfemy)
-substytut-forma, którą w określonych warunkach zastępuje dowolną formę
-konstrukcje syntaktyczne – forma językowa, w której żaden ze składników nie jest formą związaną
LINGWISTYKA DYSTRYBUCYJNA
-B.Bloch, Ch.Hockett, E.Nida
-nie jest to teoria języka w zwykłym sensie (R.Wells: zbiór instrukcji opisu)
-ligwista-deszyfrator
-dla każdego języka możemy ustalić rozkład lub dystrybucje-sumę wszystkich otoczeń, w których występuje, tj. sumę wszystkich [pozycji elementu w stosunku do innych elementów
-tylko analiza dystrybucji pozwoli nam na wydobycie z tekstu informacji o języku
*WŁAŚCIWOŚCI AMERYKAŃSKIEJ LINGWISTYKI*
-opis lingwistyczny jest tylko zbiorem niezależnych od budowy konkretnego języka procedur opracowania tekstów
-struktura każdego języka jest niepowtarzalna, dlatego trzeba ją badać z czysto zewnętrznego punktu widzenia
-rozróżnienie kilku poziomów języka: fonologicznego, morfologicznego morfologicznego syntaktycznego (są one zhierarchizowane)
-jednostki języka-klasy równoważnych jednostek tekstu (wariantów danej jednostki językowej)
-obiektywizm opisu
OPISANIE STRUKTURY JĘZYKA + ustalenie:
-jego elementarnych jednostek na wszystkich poziomach
-klas jednostek elementarnych
-praw łączenia elementów różnych klas
-wyodrębnienie elementarnych jednostek języka osiąga się przy pomocy segmentacji tekstu i analizy dystrybucyjnej
-nie tekst, a informator(osoba, dla której badany język jest ojczystym)
--segmentacja tekstu na jednostki elementarne (fony i morfy)-pierwszy krok na wydzielenie fonemów i morfemów
-2. krok – identyfikacja, które są identyczne, a które są wariantami (allofonami, allomorfami)
- do rozstrzygnięcia tego wykorzystuje się analizie dystrybucyjną; są 3 typy dystrybucji:
1) uzupełniająca – jeśli nigdy nie występuje w jednakowych otoczeniach
2)kontrastowa- występuje w tych samych otoczeniach i różnicuje znaczenia
np. ang. –ed i –ing
3)wymiana swobodna-jednostki tekstowe znajdują się w tych samych otoczeniach bez różnicy znaczeniowej, np. r przedniojęzykowo-zębowe i uwularne
B.Bloch wyróżnił 4 typy wzajemnego rozkładu dwóch jednostek tekstu:
1) 2 jednostki nigdy nie pojawiają się w jednakowych otoczeniach
2)zawsze występują w tych samych otoczeniach
3)zbiór otoczeń, w których występuje jedna z jednostek, zawiera się cały w zbiorze otoczeń, w którym występuje druga
4)zbiory otoczeń, w których występują jednostki tekstowe przecinają się
Dwie inne techniki ustalania to substytucja i analiza na składniki bezpośrednie
III. SZKOŁA KOPENHASKA
-glossosematyka –pomyślana jako uniwersalna teoria lingwistyczna
-teoria de Saussure’a – języka jako myśli zorganizowanej w materii dźwiękowej i definicja języka jako formy został rozwinięta w teorię PLANU WYRAŻANIA I PLANU TREŚCI
-plan wyrażania- zewnętrzna strona języka (dźwięk, grafia)
-plan treści-świat myśli
- nie wszystko w palne wyrażania i w planie treści należy do języka, np. z ogromnej liczny dźwięków fizycznie możliwych język wykorzystuje tylko niewielką ilość
-plan wyrażania może być taki sam dla wszystkich języków naturalnych, ale forma plany wyrażania jest niepowtarzalna
-w konsekwencji w pl. Wyrażania istnieje substancja wyrażania-materiał fonetyczny lub inny, który może być wspólny dla szeregu języków naturalnych
-substancja i forma są również w p. treści (substancja-wszystko, co może być przedmiotem myśli; forma-sposób uporządkowania)
-substancja tresći jest taka sama dla wszystkich języków
-zasada komutacji-określa relację pomiędzy formą wyrażania a formą treści-------jeśli różnica w planie treści odpowiada jakiejś różnicy w planie wyrażania, to jest ona dla danego języka istotna
-różnice w jednym planie, niekomutujące tworzą warianty tej samej jednostki
-jezyk-system inwariantów (inwariantów inwariantów. Wyrażania- KENEMY, w p. treści-PLEREMY)
-obiektem jest tekst
-KATALIZA- uzupełnienie zdań urwanych lub uszkodzonych
J. APRESJAN „KONCEPCJE I METODY WSPÓŁCZESNEJ LINGWISTYKI STRUKTURALNEJ.”
PRASKA LINGWISTYKA STRUKTURALNA jest teorią rzeczywistych zjawisk i procesów języka naturalnego.
Główni przedstawiciele szkoły praskiej: językoznawcy czescy: Vilem Mathesius, Bohumil Trnka, Bohuslav Havranek, Josek Vachek, Vladimir Skadlicka oraz rosyjscy: Nikołaj Trubieckoj, Roman Jakobson, Siergiej Karcewski. Ich teoria tworzy zbiór stosunkowo konsekwentnych poglądów. Praca uogólniająca, poświęcona podstawom lingwistyki funkcjonalnej: Josef Vachek „The Linguistic School of Prague. An Introduction to Its Theory and Practice”.
Teoria praskich strukturalistów wyrosła ze sformułowanej w 1929 r. pracy pt. „Tezy Praskiego Koła Lingwistycznego”, która zawierała tezy o „języku jako systemie funkcjonalnym” tj. „systemie środków wyrazu, służących do jakiegoś określonego celu”...
mabra